Lütyő őrmester szolgálati autója - Citroën Méhari veteránteszt

Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Nem fényezték, hanem a festéket a műanyaghoz keverték - a mienk a Tibesti-zöld
Vágólapra másolva!
Ha létezik olyan márka, amely az évtizedek során futószalagon szállította a különleges formákat és szokatlan technikákat, akkor az vitathatatlanul a Citroën. Még saját rajongói is tágra nyílt szemekkel fogadták viszont 1968-ban a műanyag karosszériás, domborított oldalú és tető nélküli Méharit, amely a Kacsából ismerős technikájával a minimumra szorítkozott. Idővel mégis népszerű lett, Lütyő őrmesterrel még a mozivásznat is meghódította, mára pedig a legvidámabb veterán autók egyike.
Vágólapra másolva!

A hatvanas évek derekára a francia márka már az összes bőrt lehúzta a 2CV-ről. Amellett, hogy a puritán, de karakteres Kacsa szép számban futott az utakon, műszaki alapjaira elkészült a Dyane és Ami 6 széria is, csak éppen ötlet nem volt a hogyan továbbra. Megpróbálkoztak ugyan a dupla motoros, négykerék-hajtású Saharával, de bukás lett a vége, csak 700-at adtak el belőle. Eközben Franciaországtól nagyon távol, Elefántcsontparton két kreatív fiatalember, Letoquin és Lechanteurin az Ami 6 alapjaira megépítették a lehetséges megoldást, a dzsipszerű Baby-Brousse-t, fémből.

Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt

A kissé ormótlan, de apró és szellős szabadidő-jármű sikere beindította egy francia gróf, Roland de la Poype fantáziáját, akinek történetesen volt egy műanyag-gyára, a SEAB. Így felbérelte Jean-Louis Barrault ipari formatervezőt, hogy rajzoljon az Austin Mini Moke-hoz hasonló minimalista karosszériát, amit ő műanyagból, fröccsöntő technikával elkészít. Nem üvegszálról volt tehát szó, az anyag neve akrilnitril-butadién-sztirol, vagyis ABS - ez egyfajta kemény plasztik, ilyenből készülnek a Legók is. Mindössze 35 kilót nyomott az egész öntvény, és acél alvázra helyezték fel.

Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt

Szamár helyett legyen inkább dromedár

Eredetileg a Renault 4 sornégyesét szándékozták beletenni, de a blokk túl magasnak bizonyult, ezért esett a választás a Kacsa 602 cm3-s lapos kéthengeres bokszerére. A többi technikának is a híres népautó, illetve a Dyane volt a donorja. 1967-ben megmutatta a prototípust – amit akkor még Szamárnak hívtak – Pierre Bercot Citroën-fővezérnek, akinek annyira megtetszett, hogy azonnal sorozatgyártásba vette (sokak szerint ez volt karrierje egyetlen jó döntése), de csak feltétellel: a kocsit tiszta Citroën-termékként kell feltűntetni, cserébe a SEAB készítheti a felépítményeket.

Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt

1968-ban indult a gyártása a 0,6 literes bokszerrel és a Dyane furgon keményebb futóművével. Egy, a nomád berberek által használt tevefajta nevére, a Méharira keresztelték át.

Bemutatkozása a '68-as diáklázadások miatt szinte észrevétlen maradt, de utána bőven bepótolta a lemaradást.

Az olcsó, mokány furcsaság nemcsak a civileknél, kisvállalkozóknál és farmereknél lett sláger, de a hadsereg is több mint hétezret rendelt belőle, sőt, a francia hatóságoknál is jó pár futott belőle. Szinte az egész világ ismerte Louis de Funes (Lütyő őrmester) filmvígjátékaiból, mint a lökött csendőrök autóját.

Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt

1979-ben megpróbáltak valódi terepjárót faragni a Méhariból 4x4-es hajtásképlettel, terepváltóval és diffizárral. Ezek dupla annyiba kerültek, mint a közönségesek, csak négy évig készültek. Számos utánzata készült világszerte, ám az eredeti Nagy-Britanniában és Németországban nem kapott típusengedélyt, az ABS ugyanis hőre lágyul és 400 C°-nál kigyullad. 1988-ban, közel 145 ezer példány után fejezték be a gyártását, de sok évvel azután is kedvelt veterán és élményautó maradt. A többi legendás nyitott kultautóról (Fiat 500 Jolly, Trabant Tramp) korábbi összefoglaló cikkünkben olvashat.

Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt

Romos francia leletből minősített veterán

Tesztpéldányunk tulajának gyerekkori szerelme a Méhari – látta az összes csendőrfilmet – és egyben Citroën-kedvelő is, több más veteránja is van a márkától. Franciaországban találta 2004-ben, gyakorlatilag egy lehangoló autótetemet vett, de jó és érvényes papírokkal. Évtizedekig állt kinn a szabadban, hajtáslánca mozgásképtelen volt, a váz és kasztni pedig töredezett és hiányos, szinte csak a négy kerék és az adattábla volt ép rajta. Nem hozta haza, ottani specialistákkal restauráltatta, a munkálatok nagyjából fél évig tartottak, a végeredmény pedig egy kifogástalan dromedár lett.

Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt

Gazdája imádja, és nagyon vigyáz rá, csak néhanapján (akkori is kizárólag szép napos időben) viszi el egy kis örömautózásra.

Rendhagyó a vezetési élménye, hasonlóan viselkedik és támolyog, mint a Kacsa, de esetünkben nyitott kasztnival súlyosbítva.

Könnyű beszállni a nem túl nagy helyet kínáló plasztikdobozba, majd ráülni a vékony húsú, kicsi ülésekre. Nincs sok nézni- és kapcsolnivaló a pulton, szokatlan a fő sávon mérföldben skálázott kilométeróra. Ilyet az amerikai piacosokra tettek, de a tulajnak nem volt türelme várni fél-egy évet, míg találnak egy metrikusat, így ez került rá.

Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt

Csupasz műanyag minden, de ez nem a ridegséget sugárzó fajta (már csak a színe miatt sem), inkább szimpatikus az egész járgány egyszerűsége. Jellegzetes, magas hangon sivító motorral indultunk útnak, esernyőváltóval kapcsolgathatjuk a négy fokozatot. Könnyen jár és pontos, a tervezők könnyítésként a műszer mellé lerajzolták szokatlan sémáját. Igen szerény a bokszer nyomatéka, pörgetni kell, hogy megjöjjön az életkedve. Már egyesben is jól ki kell húzatni, hogy lendületbe jöjjön a gép, második- harmadik fokozatban is érdemes pörgetni, a negyedik csak sebességtartásra jó.

Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt

Mozgó útakadály, páratlan hangulattal

29 lóerővel a menetdinamikája szerény, örökkévalóságnak tűnő 47 másodperc alatt küzdi fel magát 100 km/h-ra, ami egyben a végsebessége is. 60-70-es tempóval cirkálni vele a legélvezetesebb, persze csakis nyáron, mert mindenfelől csapkod a menetszél – viszont olyan szabadságélményt ad, amit kevés más kabrió. Kormánya fogasléces szerkezet, természetesen rásegítő nélkül, de könnyű forgatni (már csak a kocsi kis súlya miatt is), és holtjáték nélkül, precízen dolgozik. Alvázát egy kiegészítő vázszerkezettel erősítették meg, hogy ne csavarodjon és nyikorogjon a gyenge kasztni.

Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt

Futóműve picivel feszesebb a Kacsáénál, így nem dülöngél és hánykolódik olyan irgalmatlanul, de így is gyönyörűen elnyeli a kátyúkat. Kanyarban persze azért jócskán megdől, mégis, megmarad valahogy a biztonságérzet.

Ezek a megállapítások a betonra érvényesek, de könnyebb terepezésre is alkalmas, dűlőkön, mezőn otthon érzi magát.

A későbbi kiadások előre tárcsaféket kaptak (a féltengelyek belső végére, a blokk mellé), a mienken négy dob tevékenykedik, szervo viszont nincs. Erősen és hosszan kell nyomni a pedált, hogy megálljon, érdemes jó előre kigondolni a féktávot.

Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt

Nem csoda, hogy kultikussá vált, nemcsak Franciaországban, hanem világszerte, hiszen bájos, nagyon is élvezhető kis jószág. Kezes és könnyen irányítható, szögegyszerű gép, valódi móka a vezetése. Menet közben mi is feltűnést keltettünk vele, sok járókelő már messziről felfigyelt a harsány színű szappanosdobozra, irigykedés helyett szinte kizárólag mosolyt kapott. Nem csoda, hogy a Citroën évtizedekkel később leporolta a régi ötletet, és a francia Bolloré nevű vállalattal közösen 2016-tól 2019-ig kisszériás gyártásba vette modern, elektromos hajtású utódját, az E-Méharit.

Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt
Citroen Méhari (1974) veteránteszt

Műszaki adatok - Citroën Mehari (1974)

Motor: OHV-vezérlésű léghűtéses kéthengeres boxermotor előre hosszában beépítve. Hengerűrtartalom: 602 cm3. Furat x löket: 74.0 x 70.0 mm. Kompresszióviszony: 8,5:1. Teljesítmény: 29 LE 6750/perc fordulaton. Nyomaték: 39 Nm 3500/perc fordulaton.

Erőátvitel: négyfokozatú kézi kapcsolású váltó, egytárcsás száraz kuplung, elsőkerék-hajtás.

Felfüggesztés: független, hosszanti lengőkarokkal, tekercsrugókkal és hidraulikus lengéscsillapítókkal. Elöl-hátul dobfékek, kétkörös fékrendszer.

Felépítmény: kétajtós, négyüléses nyitott műanyag-karosszéria alvázon. Hosszúság x szélesség x magasság: 3520 x 1530 x 1635 mm. Tengelytáv: 2400 mm. Tank: 25 l. Saját tömeg: 555 kg.

Végsebesség: 100 km/h.

Még több olvasnivaló a Retro Mobil márciusi számában:

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!