Időben érkezett a felmentő sereg - Porsche 944 (1988) veteránteszt

Porsche 944 (1988) veteránteszt
Villanymotor mozgatja a bukólámpákat, magasságuk az utastérből állítható
Vágólapra másolva!
Ha egy stuttgarti komolyzenei együttesben a 911-es lenne a karmester, a 928-as pedig a prímás, akkor mindenképpen a 944-es a másodhegedűs. Sikerének persze fontos szerepe volt a Porsche márka túlélésében, és egyúttal frappáns választ adott az addigi Audi-motoros 924 belépőmodellt érő kritikákra. Egy eredeti állapotú brit kivitelt vezettünk.
Vágólapra másolva!
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt

Elődjének, a 924-esnek kacifántos a története: a Volkswagen és a Porsche közös vállalkozásaként indult a tervezése, a korosodó 914-es leváltására szánták, de már Audi márkanéven. Csakhogy jött az olajválság, a VW konszern anyagi okokra hivatkozva, részben pedig a szélesebb tömegeknek elérhető Scirocco bevezetése miatt kilépett a projektből. Ezek után a Porsche egyedül folytatta, visszavásárolta a konstrukció jogait, viszont tovább is vitte az együttműködést a Volkswagennel alkatrészek átvételével, illetve a neckarsulmi (egykor az NSU-hoz tartozó) üzemben felállítandó szerelőszalaggal.

Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt

Új recept: négy henger elöl, váltó hátul

A sportautó-márka évtizedes hagyományait felrúgó, orrmotoros sportkupét 1976-ban mutatták be 2,0 literes Audi-motorral. Kaptak is hideget-meleget a fanatikusoktól: kifogásolták az orrmotort és a vízhűtést is, de a plebejus műszaki tartalmat utálták benne legjobban. Ám a stuttgarti vezetőség nem tágított, folytatta a fejlesztést, aztán 1982-ben bemutatta a modell továbbfejlesztésének tekinthető 944-est, immár házon belüli motorral. Ehhez az időközben bevezetett 928-as luxuskupé 5,0 literes V8-asának elfelezésével született meg a 2,5 literes, alapváltozatában is 163 lóerős négyhengeres.

Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt

Ötsebességes kézi- vagy háromfokozatú automataváltó járt a 924-eshez, az erőátvitelt hátra, a differenciálmű mellé építették be, „transaxle" elrendezésben, így szinte tökéletes lett az első-hátsó tömegeloszlás. A futómű szokatlan kombináció: elöl egyszerű McPherson, hátul torziós rugós, ferde lengőkaros, független rendszer dolgozik.

Alapkivitelben is a négy tárcsás, szervós volt a fékrendszer, 1987-től pedig ABS-t és vezetőoldali légzsákot is lehetett rendelni.

Hamarosan megjelent a 2,7 literes, 164 lóerős változat, ami teljesítmény helyett inkább nyomatékban hozott érezhetően többet.

Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt

Már 1986-ban piacra dobták a 2,5-ös kivitel 220 lóerős, turbós változatát, egy évvel később pedig 190 lóerősre izmosították a szívómotort, ez a két vezérműtengelyes, 16 szelepes 944S. Újabb fejlesztéssel az S2 sorozat 3,0 literese már 211 lóerőt tudott, a turbós csúcs pedig a 944 Turbo S lett, 250 lóerővel. A 944-es nem igazán illeszkedett a Porsche márkaképébe, de kényelmesebb, könnyebben vezethető és olcsóbb is volt, mint a leválthatatlan 911-es. Ezért is lehetett kelendő, sőt, a márka addig legnagyobb számban eladott modellje. Kilenc évig, egészen 1991-ig gyártották, és a hasonló 968-as váltotta le.

Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt

Tengerparti példány, gyönyörű beltérrel

Tesztautónk egy 163 lóerős, kézi váltós alapkivitel, amely a második sorozatból való, így mutatósabb a műszerfala, erősebb a generátora, és nagyobb a tankja is. Brit piacos példány, és átépítés helyett megmaradt eredeti állapotában, jobbkormányosként. Mai gazdája egy árverési oldalon látta meg, tengerparti autó volt, kicsit kikezdte a rozsda: a kipufogórendszere teljesen odavolt, és a korrózió miatt a fékeket is fel kellett újítani. Viszont a teljes hajtáslánc nagyszerű állapotban maradt meg,

és a futóműhöz sem kellett nyúlni, a karosszéria felszíni rozsdáját foltozás nélkül sikerült eltávolítani.

Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt

Sokat tettek a tervezők a komfortért: ízléses műszerfal, központi zár, állítható magasságú kormány és kitűnő hi-fi rendszer fogadja az utasokat. A visszapillantók, a napfénytető, az ablakok és az ülések is villanymotorral mozgathatók. Kényelmesek, nagyok a fotelek, és négy irányban állíthatók, de a kilátás nagyon korlátozott, különösen hátrafelé. Halkan és selymesen surrog a négyhengeres, ami részint a remek zajszigetelésnek köszönhető, de egy akkoriban messze nem elterjedt műszaki megoldást is bevetettek a németek: két szembeforgó kiegyensúlyozó-tengely simítja ki a motor járását.

Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt

Hangulatos kupé a hétköznapokra

Kifinomult és pontos az ötsebességes váltó, nem vajpuha, inkább sportos. Rövid az egyes fokozat, és bár nyilván nem tudja a turbós kivitelek vagy a 911-esek ülésbe préselő gyorsulását, azért a 163 lóerő sok mindenre elég, amit jelez 8,4 másodperc alatt megfutott százas sprint ideje is. Nyomatékos a motor, és még 160 km/h körül is csendes, az egyenesfutás pedig pontos. Amúgy az ötödik fokozat akár 80 km/h körül kapcsolható,

a 944 pedig utazóautóként is kellemes, a vibráció minimális, de valamennyi gördülési és szélzaj azért mindig hallható.

Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt

Egyszerű futóműve feszes, a hazai utakon kissé ráz, de nem éri el a kellemetlen szintet, az ívmenet pedig semleges, igaz, csúszós úton nem árt vigyázni, könnyen megindul a far. Csak annyira segít a kormányszervo, hogy parkolásnál ne izzadjunk, a négy tárcsából és rásegítőből álló fékrendszer pedig hatásos. Furcsa a jobbkormányos kialakítás és a bal kézzel kapcsolás, idővel persze megszokható, országúti előzéseknél viszont észnél kell lenni. Mára nem olcsók a 944-esek, a német Classic Data besorolás szerint jó állapotban 13 700 eurót (ötmillió forintot) érnek, de ez még mindig aprópénz a többi veterán Porsche, különösen a nagyra tartott, farmotoros 911-esek árához képest.

Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt
Porsche 944 (1988) veteránteszt

Műszaki adatok - Porsche 944

Motor: soros négyhengeres, SOHC-vezérlésű, hengerenkénti kétszelepes benzinmotor, elöl hosszában beépítve. Hengerűrtartalom: 2479 cm3. Furat x löket: 100,0 x 78,9 mm. Kompresszióviszony: 10,2:1. Teljesítmény: 163 LE, 5800/perc fordulaton. Nyomaték: 210 Nm, 3000/perc fordulaton.

Erőátvitel: ötfokozatú kézi váltó, hátsókerék-hajtás.

Felfüggesztés: elöl MacPherson stabilizátorral, hátul torziós rugózás ferde háromszög lengőkarokkal, hidraulikus lengéscsillapítókal. Elöl-hátul tárcsafékek szervóval.

Felépítmény: 2+2 üléses kétajtós önhordó acélkarosszéria. Hosszúság x szélesség x magasság: 4200 x 1735 x 1275 mm. Tengelytáv: 2400 mm. Csomagtartó: 250-500 l. Tank: 80 l. Saját tömeg: 1260 kg.

Végsebesség: 220 km/h. Gyorsulás (0-100 km/h): 8,4 s.

Még több olvasnivaló a Retro Mobil 2022. januári számában:

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!