A Központi Statisztikai Hivatal friss adatai szerint
2021 végére 15 év fölé nőtt
a forgalomban lévő személyautók átlagos kora Magyarországon. Az autóállomány öregedése erőteljes, négy és fél év alatt egy évvel emelkedett az átlagéletkor: 2017 júniusában még 14 év volt a járművek átlagos kora.
Meglepő lehet, de a magyarországi utakon futó autók között a
Fiatok átlagéletkora a legmagasabb, 16,9 év, ezt követik a Volkswagenek átlagosan 16,6, az Opelek 16,5 évvel.
A Das WeltAuto várakozásai szerint egyelőre nem is javul a helyzet, a piac ugyanis nem tud frissülni. Már csak azért sem, mert a külföldről importált járművek több mint 60 százaléka öreg: a tavaly használtan behozott 132 205 autó 63 százaléka 2012 előtt készült. Eközben pedig továbbra is dübörög a használt autók piaca Magyarországon, tavaly csaknem 820 ezer jármű cserélt gazdát.
A piac frissülését jelentősen akadályozza, hogy az elmúlt két évben az új autók gyártási és kiszállítási ideje jelentősen megnőtt az autógyártóknál a koronavírus-járvány következtében kialakult globális chiphiány miatt. Ez a használt autók árára is óriási hatást gyakorolt, a népszerű modellek akár 15 százalékkal is drágultak 2021-ben, amit sokan már nem tudtak megfizetni, így idősebb járművel kell beérniük.
Egyes elemzők szerint csak 2024-re állhat helyre az új autók piaca, eközben a használt autók ára tovább nőhet 2022-ben Magyarországon, és ezzel a forgalomban lévő személyautók átlagos kora is.