A Jato Dynamics adatai alapján a 27 európai országban
1 116 419 új autót adtak el márciusban,
ami 19 százalékkal kevesebb a tavalyi adatnál, a 2020-asnál pedig 33, a járvány előtti 2019-esnél pedig 37 százalékkal kevesebb.
Viszont a külső forrásból tölthető autók, vagyis a plug-in hibridek és a tisztán elektromosak iránti kereslet még ilyen környezetben is nőtt, összesen 244 801 elektrifikált autó talált gazdára márciusban, ami 10 százalékos növekedést jelent tavalyhoz képest. Ezek
a nálunk zöld rendszámot kapó környezetbarát járművek első ízben előzték meg a dízeleket,
amelyekből már csak 203 113 darab fogyott idén márciusban, ami 39 (!) százalékos visszaesés tavalyhoz képest.
Az elektrifikált járműveken belül a tisztán elektromosból 46 százalékkal fogyott több, mint tavaly, a plug-in hibridekből viszont 22 százalékkal kevesebb ment el. Ennek oka a Jato szerint az, hogy több nagy európai piacon állami támogatás már csak a villanyautókra jár, a konnektoros hibridekre nem.
Szembetűnő, hogy a dobogóra két Tesla, a Model 3, és az azonosa technikára épülő szabadidő-autó, a Model Y is felfért, pedig egyik sem nevezhető olcsónak: előbbi 19,2 utóbbi 26,1 millió forinttól indul Magyarországon.
Ha a teljes első negyedévet nézzük, akkor 2,73 millió autó fogyott, ami a legkevesebb 1985 óta a kontinensen. A Jato szerint a keresletcsökkenés legfőbb oka a chiphiányból adódó bizonytalanság és az ebből fakadó hosszú várakozás idő, valamint az Ukrajnában zajló háború. Bár maga az ország nem számít nagy piacnak a lakosságához mérten (tavaly 103,3 ezer autó fogyott, amivel a 20. helyet szerezték meg Európában), az autóiparra mégis nagy hatása van az itt zajló harcoknak, ugyanis sok beszállító gyárt fontos alkatrészeket az országban, például kábelkötegeket, amelyek hiánya máris érezhető az ellátási láncok akadozásán.
A legnagyobb darabszámban eladott autók 2022 márciusában, Európában (zárójelben a tavalyhoz képest a változás):