Új, kötelezően beépített extrák jelennek meg az autókban

qashqai
Vágólapra másolva!
Már idén nyártól jönnek az új biztonsági felszerelések, de a beépített alkoholszondát egyelőre még elnapolták. Ezekkel minden eddiginél átfogóbb a rendszerekkel jelentősen növelhető az utasok és más közlekedők biztonsága, ugyanakkor az olcsóbb modelleknél érezhető drágulást fog hozni.
Vágólapra másolva!

Az Európai Unióban 2022. július 6. után már csak rendeletben meghatározott, új biztonsági berendezésekkel rendelkező autó vezethető be a piacra. Egyértelmű cél, hogy a 2020-as helyzethez képest 2030-ra felére csökkenjen a súlyos sérülésekkel járó balesetek száma, ezt a célt már eddig is kötelező felszerelések szolgálták, ilyen például a keréknyomás-ellenőrző rendszer és a vészhívó. A LeasePlan flottakezelő összegyűjtötte a személyautókban és kishaszongépjárművekben idén nyártól megjelenő új biztonsági elemeket.

Forrás: Skoda

Ezek listája az Európai Parlament és a Tanács 2019/2144 számú rendeletében szerepel, és az új elvárásokat két lépcsőben vezetik be: 2022. július 6. után az új típusokra vonatkozik az előírás (tehát a korábban már a piacra bevezetett modellek tovább árusíthatók), 2024. július 7-től viszont már minden új autónak rendelkeznie kell a biztonsági felszerelésekkel. Nézzük, mire is számíthatunk ezen a téren a személyautók és könnyű haszongépjárművek esetében.

  • Továbbfejlesztett vészfékasszisztens: Első körben a rendszereknek az álló objektumokat és járműveket, valamint a mozgó járműveket kell tudniuk felismerni. Két évvel később a gyalogosok és a kerékpárosok felismerése is elvárás lesz. Gázadással és fékezéssel a sofőr felülbírálhatja majd az automatikus vészfékezést.
  • Adaptív féklámpa: 50 km/óra feletti sebességnél sűrű felvillantással jelzi az intenzív, 6 m/s2 feletti lassulást, majd a megálló autón aktiválja a vészvillogót, és folyamatos piros fényre vált, amíg a vezető nyomja a fékpedált.
  • Fáradtságfigyelő: Júliustól a gyártóknak a sofőrt figyelő kamerarendszerrel kell felszerelniük az új autókat, amely a szemmozgásból, illetve a pislogásokból következtet a fáradtságra, és figyelmezteti a vezetőt.
  • Feketedoboz: Hasonló a repülőgépekben már régóta használt fedélzeti adatrögzítőhöz, az ütés- és tűzálló készülék a baleset szempontjából kritikus információkat tárolja. Kikapcsolhatatlan, de egyszerre csak kevés adatot tárol, amit folyamatosan felülír az aktuális menetadatokkal.
  • Intelligens sebességszabályozó: Kamera észleli a tempólimitre figyelmezhető közlekedési táblákat, az autó pedig automatikusan a megadott határra csökkenti a sebességet. Továbbfejlesztett megoldása a térképadatokat is felhasználja. Kézzel kikapcsolható a rendszer, biztonsági okból a vezető bármikor gyorsíthat-lassíthat.
  • Aktív sávtartó: Nemcsak észlelni és jelezni tudja a terelővonal irányjelzés nélküli, véletlen átlépését, de a kormány vagy a fékek használatával képes vissza is téríteni az autót a sávba. E rendszer is felülbírálható, így ha az autó magától menne rossz irányba, a sofőr bármikor átveheti az irányítást.
  • Tolatássegítő rendszer: A rendelet idén nyártól hátsó kamera és/vagy tolatóradar használatát írja elő, ami jelzi a vezető számára a jármű mögötti embereket és tárgyakat. Működhet kameraalapú környezetérzékeléssel, ultrahangos vagy radarszenzorokkal, illetve ezek kombinációjával.
  • Egyéb biztonsági felszereltség: A rendeletben szerepel a továbbfejlesztett biztonsági öv, a nagyobb frontális védelmi zóna a veszélyeztetett úthasználók (pl. gyalogosok, kerékpárosok, motorosok) sérüléseinek mérséklésére, valamint a megerősített oldalirányú ütközésvédelem.
Forrás: Euro NCAP

Felmerült az indításgátló alkoholszonda kötelezővé tétele is, hogy csökkentsék az ittasan okozott balesetek számát. Ez a rendszer addig nem indítaná el a járművet, míg a vezető nem produkál negatív alkoholtesztet. Az új autóknak egyelőre még nem kell ezzel az eszközzel rendelkezniük, azonban a gyártóknak elő kell készíteniük az új típusokat egy ilyen berendezés fogadására.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!