Nem beszélő autó, csak a V8 gurgulázik - Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt

Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Bukólámpák, csepp alakú tükrök, 62 fokban dőlő szélvédő: a Trans Am volt a GM konszern addigi legáramvonalasabb modellje
Vágólapra másolva!
1982-ben a GM konszern már a harmadik Firebird-generációt küldte csatába ősi riválisa, a Ford Mustang ellen. Bár az emissziós normák véget vetettek a lóerők tombolásának, a forma harmonikus volt, sok új extra jelent meg, a Knight Rider tévésorozat beszélő KITT-je pedig az alapkivitelt is híressé tette világszerte. Vezettünk egy filmes trükkök nélküli, cserébe V8 hangon zengő Trans Am kivitelt.
Vágólapra másolva!

Az első Firebird 1967-ben, öt hónappal a konszernrokon Chevrolet Camaro után jelent meg. Mindkettővel főleg a Mustang ellen harcoltak, de a sok szempontból hasonló műszaki tartalom miatt a General Motors típusai egymással is komolyan konkuráltak. Erős piaci versenyük az evolúcióra is jótékonyan hatott, évről évre sok volt az újdonság, és a megjelenés is rendre változott. Csakhogy jött az olajválság, ami visszafogta a féktelen száguldást és benzinégetést, plusz szigorodtak az emissziós normák, így az 1982-ben bemutatott harmadik generáció már új szempontok alapján készült.

Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt

Négyhengeres takarékmodelltől a Corvette V8-ig

Kisebb, gyengébb és takarékosabb motorok kerültek a Firebird orrába, áramvonalasabb lett a karosszéria, csökkent a tömeg: Jerry Palmer fődizájner és csapata az új modellnél 230 kilót takarított meg. Aprólékos munkával az alaktényezőt is 0,32-re faragták, sőt, 1985-ben a Trans Am kivitel már 0,29-és értékkel jelent meg. Minden szélakasztó elemet eltüntettek, a lámpákat, a kilincseket és az ablaktörlőket is a kasztniba süllyesztették, a visszapillantókat cseppformába bújtatták. A csomagtér ajtaja a hátsó szélvédővel együtt nyílt, így megszületett az első ferdehátú, háromajtós Firebird.

Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt

Elöl új MacPherson futóművet tettek alá, hátul maradtak az egyszerű és bevált merev tengelynél, de lap- helyett tekercsrugókkal, tárcsafék csak a mellső kerekekhez jutott. A motorok között korábban elképzelhetetlenül aprók is megjelentek: a GM konszern 2,8 és 3,1 literes V6-osai mellett a palettán ott szerénykedett egy mindössze 2,5-ös, 90 lóerős soros négyhengeres is, nem éppen sportautós menetteljesítményekkel.

Szerencsére a csúcson megmaradtak a V8-asok, vagyis Chevrolet 5,0 literes Small Blockja,

felárért pedig Corvette C4-ből ismerős, 5,7-es befecskendezőst is lehetett rendelni, maximum 248 lóerős teljesítménnyel.

Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt

Három- és négyfokozatú Turbo Hydra Matic automaták, vagy négy- és ötfokozatú Borg-Warner kézi váltók közül lehetett választani. Nemes egyszerűséggel Firebird nevet kapott az alapmodell, az S/E felszereltebb volt, míg a Trans Am a legsportosabb. Hosszú extralistából válogathattak a vásárlók, a felszereléseket csomagokba, vagyis RPO-kba (Regular Production Option) rendezték. Minden modellévben sok volt a változás, mind az optikai, mind a műszaki tartalom fejlődött, végül tíz év után, 1992-ben futott ki a negyedik generáció, 2002-ben pedig az utolsó Firebird széria gyártása is leállt.

Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt

Gyári sportcsomaggal lehetett feszesebbre hangolni

Nemrég teszteltük a közeli rokon, harmadik generációs Chevrolet Camaro csúcsmodelljét, és említettük, hogy az IROC Z egy versenysorozatról kapta a nevét. Nos, a Pontiac Firebird-nél is így jártak el: a közúti Trans Am Races-ről nevezték el, bár 1966-ig visszamenőleg csak egyetlen Firebird vett részt rajta. Alapból járt hozzá a V8-as motor, amit három teljesítménnyel lehetett választani: 152, 193, és befecskendezéssel 210 lóerővel. Kék Trans Am tesztautónkat a középső, tehát a legerősebb karburátoros változat viszi, méghozzá háromfokozatú THM 200C automataváltóval kombinálva.

Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt

Jellegzetessége az elektronikus szabályozású porlasztó és gyújtás, ezt a rendszert a gyár CCC-nek (Computer Command Control) nevezte, és katalizátorral is kiegészült.

A kipróbált gép előző gazdája egy kicsit kikozmetikázta a motorteret Edelbrock légszűrőházzal és króm szelepfedelekkel.

Ennél fontosabb, hogy az első tulaj a WS7 sportcsomagot is megrendelte, ami keményebb rugókból, vastagabb stabilizátorból, közvetlenebb áttételű kormányműből, részlegesen önzáró diffiből, illetve nagyobb és szélesebb, 15 colos felnikből állt, de drágább WS6-tal ellentétben hátul tárcsa- helyett dobfékeket kapott.

Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt

Ami a kényelmet illeti, egyzónás manuális klímát, elektromos ablakokat és tükröket, központi zárat is szereltek az autóba, kivehető targatetőt viszont nem rendeltek hozzá. Itt jegyezzük meg, hogy 1987-től teljesen lenyitható vászontetős kabrió is készült a Firebird-ből (ugyanekkor érkezett a Camaro Convertible is), de messza a kupék dominálják a használtpiaci kínálatot. Ezt a kék példányt amúgy előző magyar tulajdonosa korábban felújította (nem veteránminősítésű), tehát a mostani gazdájának nem kellett talpra állítással bíbelődnie, csak a folyadékok és gyertyák cseréje után élvezni a vezetést.

Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt

Nem egy versenymotor, de bőséges a nyomatéka

Ha csukott szemmel ülnénk be, akkor is tudnánk, hogy egy nyolcvanas évekbeli amerikai sportkupéba érkeztünk. Alig néhány kapcsolóból és négy egyforma méretű órából áll a műszercsomag, kemény műanyagba ágyazva. Az ülések nagyok és feszesek, magas háttámlával, jó oldaltartással; segít az elhelyezkedésben, hogy kormányoszlop is állítható. Elöl pazar a lábtér, még a nyurgább utasok is jól elférnek, hátul inkább gyerekeknek elég a hely. Bár a vad gurgulázások és hörgések ideje egy évtizeddel korábban lejárt, ebben a 193 lovas motorban is maradt azért izgalmas orgánum.

Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt

Így aztán néhány gázfröccs után mosolyt csalt az arcunkra, különösen azért, mert a gyárinál öblösebb sportkipufogóból szólt. A THM-200C automata simán, még hidegen is teljesen észrevétlenül kapcsolgat,

padlógázra pedig gyorsan visszavált, ilyenkor kisebb tempónál nemegyszer a hátsó gumik is felsikoltanak.

Bőven van nyomaték, a motor nyugodt járású, normális üzemben a fordulatszámmérő mutatója nemigen megy 2500/perc fölé. Autópályán 130 km/h-nál mindössze 2400-as fordulat mellett, csendesen suhanunk, ráadásul a szélzaj is, minimális, meglepően csalóka tud lenni a sebességérzet.

Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt

Egyenesben stabilan fut a Pontiac, de kanyarban megváltozik a természete: muszáj folyamatosan kordában tartani. Érezhető a sportcsomag jótékony hatása, közvetlen áttételű kormánnyal tudjuk irányítani az autót, amely szervón keresztül is érzékenyen reagál a legkisebb mozdulatokra. Egyébként nem gyári a volán - picivel kisebb átmérőjű-, a nyolcvanas években nagyon menő volt, sokan szereltek be ilyet. Futóműve valahol az átlagos és a durván feszes között van, így kanyarban feszesen és dőlésmentesen tarja a karosszériát, ez is meglepő képesség egy régi amerikai autótól.

Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt

Turbo Boost gomb és futófény nélkül

Mint említettük, a WS7 csomagnak nem része a hátsó tárcsafék, összességében alulméretezett a rendszer. Természetesen van rásegítő, de olyan érzésünk volt, mintha nem lenne, vagy a norma alatt teljesítene: erősen kell nyomni a bal pedált, hogy a Trans Am megálljon, és a fékútja is hosszabb a korszak európai sportkocsijaitól megszokottnál. Nem feledhetjük ugyanakkor, hogy lassítás terén rosszabbul muzsikáltak ősei, miközben akár 345 SAE lóerős teljesítményükkel sokkal vadabbak voltak, ez a generáció biztosabb útfogással kínál kicsivel szerényebb, de azért élménydús szórakozást.

Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt

Mára a harmadik Firebird generáció bukólámpás karosszériájával és klasszikus felépítésével komoly értékkel bír, különösen akkor, ha V8-as motor hajtja. Ezt a felújított, különleges kék fényezésű Trans Am kivitelt például 7,5 millió forintért hirdeti tulajdonosa, ami még mindig töredéke egy hatvanas évekbeli amerikai izomautó árának.

Persze kultuszához hozzájárul az 1982-től 1986-ig forgatott Knight Rider tévésorozat ismertsége is;

és bár a kipróbált autó nem tud futófénnyel, mesterséges intelligenciával, beszéddel, ugratásokkal és más trükkökkel parádézni, kár lenne eredeti állapota helyett egy sokadik fekete KITT-replikává alakítani.

Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am veteránteszt

Műszaki adatok - Pontiac Firebird Trans Am (1986)

Motor: OHV-vezérlésű, V8-as benzinmotor, elöl hosszában beépítve. Hengerűrtartalom: 5001 cm3. Furat x löket: 94,9 x 88,4 mm. Kompresszióviszony: 9,5:1. Teljesítmény: 193 LE, 4800/perc fordulaton. Nyomaték: 325 Nm, 3200/perc fordulaton.

Erőátvitel: háromfokozatú automataváltó, hátsókerék-hajtás.

Felfüggesztés: elöl MacPherson, hátul merevtengely hosszanti vezetőkarokkal és kanyarstabilizátorral. Elöl-hátul tekercsrugók és hidraulikus lengéscsillapítók. Elöl tárcsa-, hátul dobfékek rásegítővel.

Felépítmény: háromajtós, négyüléses, önhordó acélkarosszéria. Hosszúság x szélesség x magasság: 4867 x 1839 x 1262 mm. Tengelytáv: 2566 mm. Csomagtartó: 262 l. Tank: 60 l. Saját tömeg: 1480 kg.

Végsebesség: 220 km/h. Gyorsulás (0-100 km/h): 9,0 s.

Még több olvasnivaló a Retro Mobil júliusi számában:

Forrás: Retro Mobil
Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!