Ajándék lónak ne nézd a fogát - Warszawa 223 (1971) veteránteszt

Warszawa 223 veteránteszt
Mifelénk szürke színben volt a leggyakoribb, de jellemzően exportra bordó, kék és zöld autókat is küldtek
Vágólapra másolva!
Bár a II. világháború után olasz autót szerettek volna gyártani Varsó külvárosában, visszautasíthatatlan ajánlat érkezett a Szovjetunióból: az új üzem megkapta a Pobeda („győzelem") M20 licencét. Több mint két évtizeden át ontották a szalagok a Warszawákat, közben egy komoly fejlesztéssel kihozták a 223-as típust, amely a keleti blokk sok országában, így Magyarországon is gyakori volt, túlnyomórészt állami autóként. Vezettük a Polski Fiat előtti időket meghatározó, ódivatú limuzin egy szép veterán példányát.
Vágólapra másolva!

Mint mindent, a szocialista járműipart is átszőtte a politika sűrűn font hálója. A lengyelek a második világháború után, érthetően szerették volna folytatni korábban gyümölcsöző kapcsolatukat a Fiattal, a tervek között szerepelt az olaszok 1100-as típusának átvétele, ám Sztálin erről hallani sem akart. Ilyen nyomásra a minisztérium természetesen a szovjet nép ajándéka mellett döntött, 1951 végétől a gorkiji gyár (GAZ) M-20 jelű személyautóját, ismertebb nevén a Pobedát kezdték gyártani. Varsóban az üzem neve FSO (Fabryka Samochodów Osobowych), az autóé pedig egyszerűen Warszawa lett.

Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt

Illett örülni lengyel részről a csúcstechnikának (az 1945-ben bemutatott típust így jellemezték a licenc átadásakor), Sztálin pedig nyomatékosította, hogy évi 25 ezer darabnál kevesebb nem készülhet. Ezzel a termelési tervvel a generalisszimusz túllőtt a célon, mert az FSO a legjobb évében, 1968-ban is csak alulról súrolta a 18 ezret, de mivel Sztálin 1953 tavaszán meghalt, ez a teher nem nyomta sokáig a lengyelek vállát. Kezdetben magas volt a beépített szovjet alkatrészek aránya, kellett néhány év, mire a Warszawa „valódi lengyel" lett, majd a szovjet Pobeda 1958-as kivezetésével magára maradt.

Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt

Lengyel fejlesztés: nagyobb csomagtér, plusz 20 lóerő

Ami az eredeti konstrukciót illeti, az 2,1 literes, 50 lóerős, oldalvezérelt (SV) soros négyhengeres motorhoz háromfokozatú kézi váltó társult, amit a kormányoszlopról lehetett kapcsolni. A púpos karosszéria alá elöl független trapéz-háromszög lengőkaros, hátul pedig laprugókkal kombinált merevtengelyes felfüggesztés került. Létezett ponyvás pick-up és betegszállító változat, itthon a Pobedák mellett jellemzően taxiként, valamint rendőrautóként szolgáltak. Magyarország mellett Bulgária szintén sok Warszawát vásárolt, de jutott belőlük a világ néhány távoli csücskébe is.

Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt

Lassan őröltek a malmok, de az ötvenes évek végére azért a lengyelek is érezték, hogy javíthatnának a típuson, így az FSO saját tervei alapján 1961-re készült el a 203-as jelű lépcsőshátú kivitel prototípusával, amit Cezary Nawrot, Roman Skwarek és Stanislaw Lukaszewicz mérnökök jegyeztek. A kész autó csak 1964-re állt össze,

az újdonságot és kombi testvérét átrajzolt hűtőmaszk, nagyobb index, gumibetétes lökhárító és osztatlan szélvédő jellemezte,

továbbá átalakult a műszerfal. Hátra új, nagyobb lámpatestek kerültek, hasonlóak a nálunk jól ismert Nysa furgonokéhoz, és azoktól külön építették be a hátfalba a jókora tolatólámpát.

Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt

Fontos változások történtek a gépházban, mert a régi motor helyére változatlanul 2,1 literes, de már oldalt vezérelt és felül szelepelt (OHV) négyhengerest építettek be, csehszlovák Jikov porlasztóval, így a teljesítmény jelentősen, 70 lóerőre emelkedett. Egyébként a gyengébb motor a kínálat része maradt, ezek az alap-Warszawák a 204-es számot kapták. A módosított típust csaknem tíz éven át, 1973-ig gyártották, de a Peugeot kérésére 1968-ban 223-ra és 224-re változtatták a „középen nullás" számokat. Végül aztán mégis egy olasz licencmodell, a Polski-Fiat 125p vette át a stafétát Varsó-Zeranban.

Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt

Időutazás három sebességfokozattal és kanapéval

Nagy és kényelmes autó volt a Warszawa, ám rengeteg kritika érte lomhasága, iszákossága, valamint gyors rozsdásodási hajlama miatt. Itthon a „közületi" szféra miatt magántulajdonba kevés jutott, bár akik tehették, inkább a modernebb Volgákhoz (M21, majd M24) próbáltak hozzájutni. Inkább használtan, állami selejtezés után lehetett megvenni, kuriózumként egy-két példányt átalakítottak sínautóvá. Napjainkra kevés eredeti Warszawa maradt, gyűjtői ritkaságnak számít, de sikerült találnunk egy igazán szépet, ráadásul nem is szürke színben, ami annak idején jellemezte a típust.

Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt

Restaurálását követően ez a különleges, zöld 223-as gyűjteménybe került, onnantól számítva csak 17 ezer kilométert futott.

Bár valóban széles a kasztni és kényelmesen rugózik alattunk az egyrészes első dívány, azért a hely korlátozott:

egy nyurga vezetőnek túl közel vannak a pedálok, és az ölébe lóg a nagy kormány. Gazdag a műszerezettség: a jobbra tolt sebességmérő mellett négy téglalap segédműszer sorakozik, a jókora időmérőt az első utas látja jobban, ugyanakkor a rádió helyét gyári takaróborítás fedi. Rövid köszörülést követően könnyen indul és mély hangon, nyersen mormog a motor.

Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt

Ebben háromfokozatú a kormányváltó (1970-től létezett négygangos padlóváltós is), a pálca akadozás nélkül, könnyen jár. Inkább nyomatékból, mintsem pörgetve dolgozik a motor, a kapcsolgatást illik ehhez a karakterhez igazítani: ha időben és kis kivárással váltunk, a fokozatok pontosan, igaz, jellegzetes hanggal aláfestve ugranak a helyükre. Kettesben 60 km/h-ig lendülhetünk, a hosszú harmadikkal érhetjük el a 100-at – ide komótosan, bő fél perc alatt küzdi fel magát az 1,4 tonnás monstrum. Ha lendületbe jön, 70-80 km/h-val kifejezetten kellemesen vonul a Warszawa.

Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt

Haszonjárművekben élt tovább a technikája

Persze komótos utazótempónál is sokféle zaj előjön: a motor a fő hangadó, amire rákontráz a menetszél és a remegő karosszéria. Álló helyzetben nehéz tekerni a kormányt, de ha már gurulunk, sokat javul a helyzet – ilyenkor a holtjáték jelentős, az irányítás alapvetően pontos. Kiváló a rugózási komfort, lágyan ring a rossz utakra tervezett Pobeda leszármazottja, a kátyúk egyengetéséből a ballonos gumik, valamint az epedás ülések is vastagon kiveszik a részüket. A lassulás hasonlóan küzdelmes, mint a gyorsulás, a négy dobfékkel egészen más dimenzió az aktuális városi közlekedés, ráadásul itt a középső pedált izomból kell taposni, nincs hatékony rásegítés.

Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt

Ne is szépítsünk, a Warszawa 223 már megjelenésekor elavultnak számított, hiszen hiába alakították át lépcsőshátúvá és korszerűbb motorossá, valójában a technikája, alapvető formaterve és berendezése két évtizeddel korábbról, 1945-ből származott.

A legtöbbet idővel felfalta a rozsda, a magánkézbe került példányoktól pedig idővel megváltak a tulajdonosaik

– a régimódi batár a Zsigulik, Polskik és társaik megjelenésével még a szocialista tábor berkein belül is kínos lett, számos Warszawa pusztult el magára hagyva az utcákon, az új lakótelepek parkolóiban.

Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt
Warszawa 223 veteránteszt

Emiatt inkább az idősebb generációból vált ki nosztalgiát, ugyanakkor a gyűjtők közül többen nagyra értékelik ritkaságát és klasszikus megoldásait, a negyvenes-ötvenes éveket idéző hangulatát. Az igen szűk kínálat miatt nem könnyű meghatározni az értékét (ilyen szép állapotban nyilván milliókat ér), jó hír viszont, hogy Kelet-Európában nem rossz a műszaki alkatrészek felhozatala, hiszen más modellek is épültek az alapjaira. Nálunk ezek közül két lengyel furgon a legismertebb: a Nysa mentőautóként évtizedekig járta az ország útjait, a Zuk pedig zárt felépítménnyel vagy platósként cipelte az árut.

Műszaki adatok - Warszawa 223 (1971)

Motor: OHV-vezérlésű, soros négyhengeres benzinmotor, elöl hosszában beépítve. Hengerűrtartalom: 2120 cm3. Furat x löket: 82,0 x 100,0 mm. Kompresszióviszony: 7,5:1.Teljesítmény: 70 LE, 4000/perc fordulaton. Nyomaték: 150 Nm, 2500/perc fordulaton.

Erőátvitel: háromfokozatú kézi váltó, egytárcsás száraz kuplung, hátsókerék-hajtás.

Felfüggesztés: elöl független trapéz-háromszög lengőkaros, tekercsrugókkal és stabilizátorral, hátul merevtengely, hosszanti laprugókkal. Elöl-hátul hidraulikus lengéscsillapítók. Egykörös hidraulikus fékrendszer, minden keréknél dobfék.

Felépítmény: ötüléses, négyajtós, önhordó acélkarosszéria. Hosszúság x szélesség x magasság: 4740 x 1695 x 1565 mm. Tengelytáv: 2700 mm. Tank: 55 l. Saját tömeg: 1375 kg.

Végsebesség: 130 km/h. Gyorsulás (0-100 km/h): 30 s.

Még több olvasnivaló a Retro Mobil júliusi számában:

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!