A Nissan európai zászlóshajója, az X-Trail öt- és hétüléses verzióban lesz kapható háromféle hajtáslánccal és ötféle felszereltségi csomaggal. Az amerikai piacra készülő Nissan Rogue európai megfelelője azonos külső és belső dizájnnal rendelkezik, mint a tengerentúli testvére, az
alapját pedig a Qashqai-ban is alkalmazott Renault-Nissan CMF-C platform adja.
Elődjénél 10 mm-rel rövidebb, 20 mm-rel szélesebb és 15 mm-rel magasabb karosszériát kapott a negyedik generációs X-Trail, a 2,7 méteres tengelytávja nem változott.
Ha a legfeljebb 160 centiméter magasságú utasoknak ajánlott harmadik üléssor nincs használatban, akkor a csomagtartó mérete 585 liter, ami 20 literes növekedést jelent az elődhöz képest, bár a Seat Tarraco és a Skoda Kodiaq 120 literrel még többet kínál. A 60:40 arányban osztott második sori üléstámlák síléc-nyílással is rendelkeznek, a leghátsó utasok be tudják csúsztatni lábfejüket a második üléssor alá.
Széria a 12,3 colos digitális műszerfal és a 12,3 colos érintőképernyő Amazon Alexa hangvezérléssel, valamint Apple CarPlay és Android Auto kompatibilitással, az újdonságot jelentő 10,8 colos szélvédő-kijelző (head up display) azonban csak a jobban felszerelt változatokban lesz benne. A családi autó jelleget erősíti, hogy
a hátsó ajtók közel derékszögben nyithatók,
a sínen csúsztatható második üléssornál is vannak USB-csatlakozók (egy A és egy C), klímavezérlés, és az ablakokat egy kézzel is kihúzható árnyékolókkal lehet elsötétíteni.
A motorkínálat egy lágy és két full hibrid hajtásláncból áll, melyek közös része a különlegességnek számító,
változó kompressziójú 1,5 literes, benzines turbómotor.
A Nissan 20 évig fejlesztette a VC-Turbo technológiát, amely lehetővé teszi a dugattyúlöket hosszának, és így a kompresszióviszonynak a megváltoztatását a pillanatnyi igények függvényében. A sűrítési arány 8:1 és 14:1 között változik, az alacsonyabb kompresszió nagyobb teljesítményt és nyomatékot szavatol, míg a magasabb kompresszió az üzemanyag-takarékosságot fokozza. Már öt éve van gyártában a technológia (elsőként az Infiniti QX50 kapta meg), így vélhetően már kellően kiforrott.
Lágy hibrid rendszerrel kiegészítve az 1,5 literes motor 163 lóerőt és 300 Nm nyomatékot képes leadni az X-Trail fronthajtású alapváltozatában, ami kizárólag Xtronic fokozatmentes automatikus váltóval lesz kapható. A 12 voltos lágy hibrid rendszer a fékezéskor generált elektromosságot egy lítium-ion akkumulátorban tárolja, és a villanymotor-generátor egység gyorsabbá és simábbá teszi a start-stop rendszer működését, és szükség esetén a nyomatékot is képes fokozni, igaz, csak 6 Nm-rel.
Izgalmasabb a két e-Power hajtáslánc, melyekben az 1,5 literes benzinmotor csak generátorként működik, a tényleges hajtást villanymotorok végzik sebességváltó nélkül, hasonlóan a Honda hibrid rendszeréhez (de itt autópálya-tempónál sem hajt közvetlenül a benzinmotor). A gyengébb, fronthajtású hibrid hajtás 204 lóerős, ami 14-gyel több, mint a Qashqai e-Power esetében.
Állítólag olyan érzés vezetni a soros hibrid hajtású X-Trialt, mint egy tisztán elektromos autót,
mert a villanymotor nagy nyomatéka már rögtön induláskor rendelkezésre áll, és a gázreakció is közvetlennek mondható.
A csúcsmodellben található e-4orce hajtáslánc az e-Powerre épül, de ebben hátul is található egy erős (94 kW-os) villanymotor, így megvalósul az elektromos összkerékhajtás. Tízezerszer gyorsabban képes variálni a nyomatékot az első és a hátsó tengely között az X-Trail, mint egy hagyományos, mechanikus összkerékhajtással, az oldalankénti nyomatékelosztást pedig a kerekek független fékezésével valósítja meg kanyarodás közben. A Nissan szerint a karosszéria dőlése és billenése is minimálisra csökkenthető a regeneratív hátsó motoros fékezés használatával.
Érdekesség, hogy a 213 lóerős rendszerteljesítmény alig nagyobb, mint a fronthajtású változat esetében, de a 7 másodperces 0-100 km/h-s gyorsulási idő így is jónak számít. Mindkét elektromos hajtású hibrid modellnél
rendelkezésre áll az e-Pedal funkció,
ami azt jelenti, hogy a villanymotor-generátorok motorfék-hatása olyan erős (0,2 g), hogy nem szükséges a fékpedált használni normál tempónál: a lassításhoz elég lelépni a gázról, és a féklámpák így is világítanak.
Az új X-Trail már idén ősztől rendelhető a Nissan-márkakereskedésekben, a magyarországi áráról egyelőre nincs információ.
Műszaki adatok: