Csomagtérajtó volt az ős-Trabant luxusa - AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt

AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
1958-ban 11 446 darab készült belőle, ekkor jelent meg kis számban a kényszerszünet után újrainduló magyar autókereskedelemben is, jellemzően lépcsőshátú felépítménnyel
Vágólapra másolva!
Kelet-Németország első önálló fejlesztésű autója a forradalmian új műanyag (Duroplast) borításról vált híressé, holott a karosszériája igazi koktél volt: a hiánycikknek számító acél mellett néhol még műbőrt is tartalmazott, és ódon megoldásként fából készült a vázszerkezete. Kipróbáltuk a Trabant elődjének számító kétütemű (de még vízhűtéses) P70 különösen ritka kombi kivitelét, ami abban is különbözött az alap limuzintól, hogy nem spórolták le róla csomagtérajtót.
Vágólapra másolva!

Négy és fél évvel a Német Demokratikus Köztársaság (NDK) megalapítása után, 1954 elején a minisztertanács hozott határozatot egy új, olcsó és egyszerű kisautó kifejlesztéséről, kifejezetten az ódivatú IFA F8 leváltásara. Világosan meghatározták a követelményeket: férőhely négy utasnak, 600 kilós teherbírás, legalább 80 km/h-s végsebesség, legfeljebb 5,5 l/100 km-es fogyasztás és 4000 márkás ár. A feladatot az Automobilwerk Zwickau (AWZ) kapta, a mérnökök azonban gyorsan rájöttek, hogy a feltételeket csak két lépésben, egy köztes modell beiktatásával lehet teljesíteni.

AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt

Háború előtti technika, ponton karosszériával

Valójában csak új karosszériát terveztek, a P70 felépítése és mechanikája nagyon hasonlított az IFA F8-aséra, ami a II. világháború előtt még DKW-ként látott napvilágot. Ezzel a trükkel már 1954 augusztusában kerékre állt a prototípus, orrában az F8-eredetű kéthengeres, 690 köbcentis, vízhűtéses (de olcsó, termoszifonos kivitelű) kétütemű motorral, illetve a szintén régi ismerős háromfokozatú, szinkronizálatlan váltóval. Az áttervezett hengerfejtől kicsit nőtt a teljesítmény, így lett 22 lóerős lett, és a motort 180°-kal elforgatva szerelték be, így a vízhűtő a blokk mögé került.

AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt

Hangtalan dinastarterrel (indítómotorként is dolgozó dinamóval) indult a kis kéthengeres, 12 voltos elektromos rendszert használtak, és a keverékkel feltöltendő benzintartály a motortérben lakott.

Szintén a régi IFA kisautóból érkezett az alváz, illetve a keresztlaprugós első-hátsó futómű,

hidraulikus (mégis karos) lengéscsillapítókkal és mechanikus működtetésű dobfékekkel. Egyedül a P70 felépítménye számított újdonságnak, modern „ponton" vonalvezetése mellett azért, mert teljes egészében újszerű műanyag (gyapotszálakkal megerősített szintetikus polimer) borítással készült.

AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt

Ezt az NDK-s fejlesztést Duroplastnak hívták, olcsóbbnak is tűnt, mint az akkoriban hiánycikk acél, egyszerűbb volt megmunkálni, és rugalmasságánál fogva elvileg jobban bírta a kisebb ütközéseket, ráadásul nem rozsdásodott. Ezeket az új elemeket az F8-nál megszokott, régi módszert követve fakeretre rögzítették, csak bizonyos részei (kerékdobok, merevítések, A-oszlopok) készültek vasból. Nem csak lakatos, hanem ügyes asztalos is kell tehát egy P70 felújításához, a kombik pedig azzal teszik teljessé az anyagkavalkádot, hogy nagy tetejük fára erősített műbőr borítással készült.

AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt

Csak a kombi és a kupé kapott csomagtérajtót

1955-ben indult a gyártás Zwickauban, jó néhány hónappal megelőzve az eisenachi Wartburg 311-est, így ez volt a fiatal NDK első saját tervezésű személyautója. Először csak a limuzin változat készült, eltolható oldalablakokkal és a spórolás jegyében kívülről nem nyitható (csak a hátsó ülésről elérhető) csomagtartóval. Az ügyesebb tulajdonosok maguk vágtak rá raktérfedelet, az AWZ csak a gyártás vége felé kínált ilyet építőkészletként. Kevesebb, mint egy évvel később megérkezett a kombi, tágas (és főleg kívülről pakolható) raktere miatt gyorsan kedvelt lett, bár csak kevesen juthattak hozzá.

AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt

1957-ben kupé változat tette teljessé a palettát, látványos hűtőráccsal, légbeömlős motorháztetővel, sportosan döntött hátsó ablakkal. Erre a B-oszlop nélküli, érdekes módon acélkarosszériás járgányra már külföldön is felfigyeltek, még ha a maga 22 lóerejével nem is volt túl dinamikus.

Végül a P70-család rövid, mindössze négy éves gyártási periódust és alig 36 151 elkészített példányt ért meg,

amiből 1500 volt a vágyott kupé. Jól mutatja az NDK-t sújtó autóhiányt (15 éves várakozási időkkel), hogy számos toldozott-foltozott példány egészen a német újraegyesítésig napi használatban volt.

AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt

Anno a magyar hatóságok is bevizsgálták a P70-est, de időbe telt, mire a benzinjegy-rendszer és az elkobzások időszaka után újraindult a járműkereskedelem. Rövid ideig forgalmazták, 45 ezer forintos árával ez volt a legolcsóbb új autó. Valójában eleve átmeneti modellnek szánták Zwickauban, az igazi sláger a P50, ismertebb nevén Trabant lett, melynek rövidebb karosszériája szintén Duroplast borítású volt, és már nem favázra épült. Kisebb lökettérfogatú, szintén kéthengeres, de léghűtéses motorja négysebességes váltóhoz kapcsolódott, a megbízható Trabi évtizedekre sikermodell lett.

AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt

Egy helyzetjelő, két ütem, három sebesség

Nálunk mindig is ritkaság volt a P70, melynek nevében a betű a személyautót (Personenkraftwagen), a szám pedig a lökettérfogatot jelöli centiliterben. Szerencsére találtunk egy szép kombit a gyártási ciklus végéről, amelyet Németországból hoztak be üzemképesen és hiánytalanul, de sok javítanivaló volt rajta. Teljesen szétbontották, az elkorhadt faszerkezetet - a fenéklemezt is beleértve- pótolni kellett, szerencsére a műanyag héj egészséges volt. Futóművét felújították, egyedül a motorhoz és a váltóhoz nem kellett hozzányúlni. Nem voltak ugyan rosszak az üléskárpitok, de kicserélték őket.

AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt

Kétségtelenül a három P70 karosszériaváltozat közül a kombi a legkevésbé mutatós, mégis igazi érdekesség az oldalra nyíló csomagtérajtajával. Belül a P50-es és a 601-es Trabantnál is nagyobb, egészen jól el lehet férni, különösen, mert a fronthajtás miatt nincs kardánalagút.

A műbőr első ülések előre-hátra csúsztathatók és komfortosak, a pult lehangolóan egyszerű:

csak néhány kapcsolóból és egy sebességmérőből áll, az utólagos vízhőfok-mutató pedig nagyon hasznos kiegészítő, mert a termoszifonos (vízpumpa nélküli) rendszer hajlamos lehet a melegedésre.

AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt

Három sebességfokozata nem a kormányoszlop mellől, hanem a műszerfal közepéből kinövő „esernyőváltóval" kapcsolgatható: balra elfordítva és betolva található az egyes, kihúzva jobbra a kettes, balra kihúzva pedig hármas. Könnyen és puhán jár a kar, de szinkronizálás híján óvatosan kell váltani, kettő kuplung gázfröccsel vagy megvárva, hogy leessen a fordulatszám. 20 km/h-nál jöhet a kettes, 50-nél pedig már a harmadik fokozat, az utazótempó 70 km/h körüli, a motor már ilyenkor is hangos és remeg a kasztni is, csak emelt hangon lehet beszélgetni. Elméletileg 90 a végsebessége.

AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt

Sok milliós beruházás, de alig van eladó

Bár a Trabanthoz képest vízköpeny veszi körül az apró motort és elmarad a hűtőventilátor sivítása, érdekes módon a P70 kétüteműje sokkal nyersebben szól. Kellemesebb meglepetést okozott az egyszerű futómű, puhán ment át a kisebb úthibákon, a nagyobbak elleni küzdelemben azonban alulmaradt, a buckákon pattogott is. A vékony diagonálgumik miatt az egyenesfutás pontatlan, a kormánymű pedig fogasléces, és nem újították fel, csak beállították. Ez olyan jól sikerült, hogy alig van holtjátéka, közvetlen, így nagyon jól lehet vele terelgetni a kocsit, és egyáltalán nem nehéz forgatni.

AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt

Jobban feladja a leckét szerelőknek a bovdenes fékrendszer beállítása, és nem is leányálom lassítani vele, ellenben nem húz félre. Veteránként ritka itthon a P70, így piaci árakról sem lehet beszélni, de a német eladási oldalakon sem gyakori, ott a normális állapotú példányokért 10-15 ezer eurót kérnek (a kupék a legkeresettebbek). Érdekes mozzanata a keletnémet járműiparnak, hogy épp 1958-ban egyesült az AWZ a szintén zwickaui Horch-hal, ahol P240 néven egy hathengeres, elegáns limuzint gyártottak – a Trabantok helyett annak orrán jelent meg először az S-betűs Sachsenring embléma.

AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt
AWZ P70 Kombi (1958) veteránteszt

Műszaki adatok - AWZ P70 Kombi (1958)

Motor: kétütemű, kéthengeres, vízhűtéses, elöl keresztben beépítve. Hengerűrtartalom: 690 cm3. Furat x löket: 76,0 x 76,0 mm. Kompresszióviszony: 6,8:1. Teljesítmény: 22 LE, 3500/perc fordulaton. Nyomaték: 53 Nm, 1900/perc fordulaton.

Erőátvitel: háromfokozatú kézi váltó, többtárcsás olajfürdős kuplung, elsőkerék-hajtás.

Felfüggesztés: elöl független, hátul merevtengelyes, elöl-hátul keresztlaprugós, karos szerkezetű hidraulikus lengéscsillapítókkal. Elöl-hátul dobfékek.

Felépítmény: háromajtós, négyüléses Duroplast karosszéria fából készült alvázkereten, műbőr tetővel. Hosszúság x szélesség x magasság: 3740 x 1500 x 1480 mm. Tengelytáv: 2380 mm. Tank: 32 l. Saját tömeg: 830 kg.

Végsebesség: 90 km/h.

Még több olvasnivaló a Retro Mobil októberi számában:

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!