Mit gondol, melyik a legnépszerűbb Mercedes? Valamelyik kompakt modell, akár kecskeméti gyártásból? Vagy a taxisok örök kedvencének számító E-osztály? Netán a megfizethetőbb C? Egyik sem, évek óta a GLC nevű középkategóriás SUV viszi a prímet, olyannyira, hogy a generációváltás pillanataiban, idén harmadik negyedévben is 88 700 darab fogyott belőle. Egy ilyen aranytojást tojó tyúkhoz óvatosan szabad csak hozzányúlni, de a modellcsere szükségszerű is, hogy haladjon a korral, és segítsen a Mercedesnek e nehéz időkben visszavenni a prémium eladások elsőségét a BMW-től.
Óvatosan nyúltak tehát a dizájnhoz a második generációs (X154 kódú) modell tervezői, felületesen szemlélve akár össze is lehetne téveszteni a régit és az újat, de valójában
simább felületeivel és lágy vonalaival harmonikusabb lett a forma, a nagyobb nyomtáv pedig masszívabb kiállásúvá teszi.
Az optikai szélesítésből kiveszik részüket az új (a mai etikett szerint keskeny csíkkal összekötött) hátsó lámpák is, az első fényszórók pedig már egészen hűtőrácsig nyúlnak. Utóbbiak felárért Digital Light kivitelűek, vagyis figyelmeztetéseket és segédvonalakat rajzolnak az úttestre, mint egy projektor.
Gyakori, hogy kikérdezik az autógyártók a tulajdonosokat, min lenne érdemes javítaniuk (aztán vagy megfogadják, vagy nem), a stuttgartiak is így tettek nemrég. Közkívánatra keskenyebb lett elöl az oldalfellépő, mert sokan arra panaszkodtak, hogy a küszöb beszállásnál összepiszkítja a nadrágokat vagy szoknyákat; a kuncsaftok másik igénye pedig állítólag a nagyobb helykínálat volt. Ez az óhaj is meghallgattatott, a GLC hossza hat centivel nőtt, így már nagyobb, mint a legelső M-osztály volt, ha pedig a tengelytávot nézzük, a maga 2,88 méterével felülmúlja az összes valódi vetélytársét.
De melyek a fő kihívók? Hagyományosan az Audi Q5 és a BMW X3, de ott áll még a rajvonalon a DS 7 Crossback, a Jaguar F-Pace, a Lexus NX és a Volvo XC60 is. Aki nem prémiummárkákra, hanem némi egzotikumra szűkíti a keresést, megtalálhatja még az igényes, alapvetően hátsókerekes alapokra épített Alfa Stelviót és Mazda CX-60-at is, a felhozatal tehát erősebb, mint valaha. Úgy tűnik, főleg Európában sokan találják meg számításaikat a középkategóriás SUV-okban, amelyek nem túlzó méretű batárok a nagyvárosokban, de jól elfér bennük a család, és persze van tekintélyük.
Még az előd 2015-ös premierjénél döntött úgy a Mercedes, hogy a kínálat bővülésével feladja a régi, kaotikus névadási rendszert,
és szabadidőautóit az alapokat adó limuzinokhoz kapcsolva kereszteli el. Eszerint a GLC név utolsó betűje is legközelebbi rokonára, a C-osztályra utal, ami rögtön nyilvánvalóvá is válik, ha beülünk: ugyanazt a műszerfalat találjuk itt, csak (az ülésekkel egyetemben) pár centivel magasabbra beépítve. Ebből azonban nem létezik teljes szövetkárpitos, kis kijelzős alapmodell, a vevői igényeket követve a gazdagon felszerelt Avantgarde kivitelről indul a kínálat.
Mindez az jelenti, hogy a vezető előtt közvetlenül egy digitális műszeregység trónol, a középkonzolon pedig egy álló formátumú, 11,9 colos méretű óriástablet lebeg, alsó felén a kardánalagút borításával összenőve. Utóbbin természetesen nincs váltókar, a fokozatokat a más autók ablaktörlő-kapcsolója helyén lévő karral lehet kiválasztani, a konzol üregébe pedig jókora tároló került pohártartóval, alapáron vezeték nélküli telefontöltővel. A beltér különlegességét nem csak a sokféle választható kárpit, hanem a műszerpult látványos betétje adja, nem is beszélve a turbinaszerű légbeömlő-sorról.
Természetesen itt is az MBUX rendszer fut, egész értelmes hangvezérléssel és könnyel kezelhető ikonokkal a hatalmas érintőképernyőn, amelynek alsó sorát a szellőzőrendszer kezelőfelülete tölti ki –
sokan jobban örülnének talán a fizikai gomboknak, de legalább nem kell menüben turkálni a hőfok beállításához.
Több megszokást igényelnek a kiviteltől függően csapott aljú vagy kerek, szimpla vagy dupla küllős kormány érintőkapcsolói, asszisztensrendszerekből pedig nincs hiány, van sávközép-tartó, 360 fokos kamera és vontatósegéd is, amely az utánfutóval manőverezés kínjain segít.
Még azt is be lehet állítani a navigáción, hogyha nagyobb csali (lószállító, lakókocsi) akad a GLC horgára, ilyenkor szélesebb utakkal és enyhébb ívű kanyaros utakkal kalkulál a rendszer. Senki sem várja el az alapáron összkerékhajtású, SUV-tól egy G-osztály terepképességeit, de, mint egy off-road pályán mi is megtapasztalhattuk, a kerekek fékezgetésével eltérő tapadású felületen is egész jól boldogul. Talán a tulajok 1 százaléka viszi majd terepre, nekik azonban jól jön a lejtmenetvezérlő és a mindenről tájékoztató 4x4-kijelző, amely kamerás trükkel „átlátszó motorháztető" funkciót is tud.
Cikkünk folytatódik, kérjük lapozzon!