Luxust a családnak egy alap S-osztály áráért - Mercedes-Benz 300 TE 4Matic (1991) veteránteszt

Mercedes 300 TE, módosított
Ritkaság: a 300TE 4Matic-ból összesen 12 094 darab készült, míg a teljes 124-es sorozatból több mint 2,5 millió, ezért a gyűjtők körében is egyre keresettebb
Vágólapra másolva!
Örökös vitatéma az ortodox rajongók körében, hogy melyik az utolsó „igazi" Mercedes, aminek megítélésében kulcskérdés a tartósság, de napjainkban úgy fest, legtöbben a felső-középkategóriás 124-es sorozatnak adományoznák e címet. Hathengeres, jól felszerelt és modellfrissített (de még E-osztályra átnevezés előtti) kivitelben vittünk próbakörre egy remek állapotú kombit, vagyis T-modellt.
Vágólapra másolva!

Semmit sem bíztak a véletlenre a közhelyesen aprólékos németek: 1977-től összesen hét évbe telt, mire Hans Scherenberg mérnök, majd utódja, Werner Breitschwerdt az embereivel megalkotta a 124-est. Magasan a konkurencia fölé emelte a tartósság, a csúcsminőségű technika, a nemes anyagok és az olyan új megoldások, mint a hátsó multilink felfüggesztés, a különleges egykarú ablaktörlő, a padlólemez alsó borítása és a rendelhető 4Matic összkerékhajtás. Nem is beszélve az olasz formatervező, Bruno Sacco által rajzolt elegáns, mindössze 0,28-as alaktényezőjű karosszériáról.

Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE

Szedán, limuzin, kombi, kupé és kabrió változattal gyakorlatilag lefedték a teljes piacot, sőt, még hatajtós nyújtott limuzinok is készültek belőle, plusz külső cégeknél speciális felépítmények (mentő, halottaskocsi).

Mindenki W124 néven emlegeti a sorozatot, de ez a kód csak a négyajtós lépcsőshátú alapkivitelt jelöli,

a família többi tagja eltérő kezdőbetűt kapott. Így a sorozat úri igáslova, a kombi S124-ként fut, és több részletében eltér a limuzintól: hosszabb, magasabb és nehezebb is, a hátsó futóműve pedig felárért szintszabályozós, így a terheléstől függetlenül állandó magasságban tartja a kocsit.

Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE

Elképesztően gazdag motorválasztékot kínáltak, a 2,0 literes négyhengeres belépőmodellektől kezdve a 2,6-3,2 literes soros hatosokon át egészen a fényűző V8-as benzinesig. Dízelekből is bőven lehetett válogatni 2,0-3,0 literes térfogattal, négy-, öt- vagy hathengeres kivitelben, a nagyobbak esetében turbófeltöltéssel is – utóbbiak jellegzetessége a jobb sárvédő kopoltyúja. Míg az egyik végletet a 72 lóerős 200 D taxi jelentette, a másikat a Porschénál bérgyártott, 326 lóerős 500 E. Váltóból a négy- és ötfokozatú kézi szerkezetek mellett a népszerű automaták álltak a sorban.

Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE

Vágyott köztes széria, extrákkal teletömve

Tesztalanyunk 1991-es évjáratú, a rajongói zsargonban MoPf 1 példány, amit színre fújt lökhárítóiról és az oldalára szerelt műanyag borításokról (Sacco-deszkák) lehet felismerni, viszont még nem kapta meg a második, nagy ráncfelvarrással (MoPf2) járó plakett-hűtőmaszkot és egyéb újításokat. Igen keresett veterános körökben ez a szűk négy évig gyártott köztes széria, különösen olyan keveset futottan és sosem restaurált, jó állapotban, mint tesztautónk. Ráadásul motorból is talán a legjobbat, a háromliteres, 12 szelepes benzinest kapta, méghozzá a 4Matic összkerékhajtással kombinálva.

Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE

Utóbbi rendszert a Meredes-Benz közösen fejlesztette ki az osztrák Magna Steyr céggel (ők gyártják máig a G-osztályt), ennél, ha a hátsó kerekek kipörögnek, hidraulikus kuplungok segítségével az elsők is bekapcsolódnak a hajtásba. Nem maradhatott el az automataváltó,

és olyan értékes extrák vannak még ebben a T-modellben, mint a tempomat, a motoros első ülésállítás, a klíma,

a két pótülés a csomagtartóban, a négy elektromos ablak és a motoros tükör. Az autó egy magyar gyűjteményből érkezett a Perfect Platinum Garage-ba, hibátlan állapotban, úgyhogy semmi javítanivaló nem akadt vele.

Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE

Maximumális kényelem és biztonság

Tárgyilagos formájával együtt is elegáns az utastér, logikusan elhelyezett kezelőszervekkel, jókora légzsákos kormánnyal és kényelmes, tartós szövethuzatú ülésekkel. Csendesen, de hallhatóan forog a sorhatos motor, és nagy lökettérfogata ellenére igazán csak a 3000/perc feletti tartományban kezd éledezni. Házon belüli tervezésű, négyfokozatú 4G-Tronic automataváltó kapcsolódik hozzá, abból is a kifejezetten a 4x4-esekhez való megerősített W4A 028 változat. Komótosan kapcsol, összességében jól gyorsul vele a 124-es, még ha nyilván kevésbé fürge is, mint egy hátsókerekes 300 E-24 limuzin.

Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE

Sztrádán is otthonosan mozog, 150 km/h körül rugalmasan meg tud lódulni a nagy test. Érezhetően masszív a karosszéria, a stabilitás és az egyenesfutás kiváló. Szépen nyeli az úthibákat és a kanyarban is jól tart az igényes, hátul térlengőkaros futómű.

Kellemes fogni a kormányát, a szervo csak annyit segít, amennyi szükséges, de nem éppen direkt.

Aránylag kicsi, 12 méretes a fordulókör, szűk utcákban is ügyesen manőverez, mert az első kerekek a hajtás ellenére extrém módon kitekerhetők. A négy erős tárcsaféket ABS támogatja, a több mint másfél tonnás tömeg nagy tempóról is biztosan lassítható.

Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE

Itt nincs szó a dízel Mercedesek takarékosságáról, a 300 TE átlagfogyasztása országúton 10-11 l/100 km, de városban könnyen megitatható vele 15 liter is, ami aligha okozott gondot az első tulajnak, ha ki tudta fizetni a tetemes vételárat. Ma is alkalmas lenne napi használatra ez a kellemes, gyors és tágas kombi, de ilyen állapotban inkább kíméletet érdemel találkozókra járással és családi túrákkal. Ahogyan sok más jó autót, a 124-eseket is rég beárazta a piac, a ritka összkerekes kombikat pedig ilyen állapotban és futásteljesítménnyel általában 20-25 ezer euróért kínálják Németországban.

Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE
Mercedes 300 TE

Műszaki adatok - Mercedes-Benz 300 TE 4Matic (S 124)

Motor: SOHC-vezérlésű, soros hathengeres benzinmotor elöl hosszában beépítve. Hengerűrtartalom: 2962 cm3. Furat x löket: 88,5 x 80,2 mm. Kompresszióviszony: 9,2:1. Teljesítmény: 180 LE, 5700/perc fordulaton. Nyomaték: 255 Nm, 4400/perc fordulaton.

Erőátvitel: négyfokozatú automataváltó, összkerékhajtás.

Felfüggesztés: elöl kettős keresztlengőkaros csavarrugókkal és hidraulikus lengéscsillapítókkal, hátul multilink csavarrugókkal és gáztöltésű szinttartó lengéscsillapítókkal. Kétkörös fékrendszer, elöl-hátul tárcsafékek, ABS.

Felépítmény: ötajtós, ötüléses, önhordó acélkarosszéria. Hosszúság x szélesség x magasság: 4780 x 1740 x 1519 mm. Tengelytáv: 2800 mm. Csomagtartó: 530-2175 l. Tank: 72 l. Saját tömeg: 1630 kg.

Végsebesség: 204 km/h. Gyorsulás (0-100 km/h): 10,2 s.

Ha régi KGST-autókról is olvasna, ajánjuk a Retro Mobil különszámát:

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!