Semmit sem bíztak a véletlenre a közhelyesen aprólékos németek: 1977-től összesen hét évbe telt, mire Hans Scherenberg mérnök, majd utódja, Werner Breitschwerdt az embereivel megalkotta a 124-est. Magasan a konkurencia fölé emelte a tartósság, a csúcsminőségű technika, a nemes anyagok és az olyan új megoldások, mint a hátsó multilink felfüggesztés, a különleges egykarú ablaktörlő, a padlólemez alsó borítása és a rendelhető 4Matic összkerékhajtás. Nem is beszélve az olasz formatervező, Bruno Sacco által rajzolt elegáns, mindössze 0,28-as alaktényezőjű karosszériáról.
Szedán, limuzin, kombi, kupé és kabrió változattal gyakorlatilag lefedték a teljes piacot, sőt, még hatajtós nyújtott limuzinok is készültek belőle, plusz külső cégeknél speciális felépítmények (mentő, halottaskocsi).
Mindenki W124 néven emlegeti a sorozatot, de ez a kód csak a négyajtós lépcsőshátú alapkivitelt jelöli,
a família többi tagja eltérő kezdőbetűt kapott. Így a sorozat úri igáslova, a kombi S124-ként fut, és több részletében eltér a limuzintól: hosszabb, magasabb és nehezebb is, a hátsó futóműve pedig felárért szintszabályozós, így a terheléstől függetlenül állandó magasságban tartja a kocsit.
Elképesztően gazdag motorválasztékot kínáltak, a 2,0 literes négyhengeres belépőmodellektől kezdve a 2,6-3,2 literes soros hatosokon át egészen a fényűző V8-as benzinesig. Dízelekből is bőven lehetett válogatni 2,0-3,0 literes térfogattal, négy-, öt- vagy hathengeres kivitelben, a nagyobbak esetében turbófeltöltéssel is – utóbbiak jellegzetessége a jobb sárvédő kopoltyúja. Míg az egyik végletet a 72 lóerős 200 D taxi jelentette, a másikat a Porschénál bérgyártott, 326 lóerős 500 E. Váltóból a négy- és ötfokozatú kézi szerkezetek mellett a népszerű automaták álltak a sorban.
Tesztalanyunk 1991-es évjáratú, a rajongói zsargonban MoPf 1 példány, amit színre fújt lökhárítóiról és az oldalára szerelt műanyag borításokról (Sacco-deszkák) lehet felismerni, viszont még nem kapta meg a második, nagy ráncfelvarrással (MoPf2) járó plakett-hűtőmaszkot és egyéb újításokat. Igen keresett veterános körökben ez a szűk négy évig gyártott köztes széria, különösen olyan keveset futottan és sosem restaurált, jó állapotban, mint tesztautónk. Ráadásul motorból is talán a legjobbat, a háromliteres, 12 szelepes benzinest kapta, méghozzá a 4Matic összkerékhajtással kombinálva.
Utóbbi rendszert a Meredes-Benz közösen fejlesztette ki az osztrák Magna Steyr céggel (ők gyártják máig a G-osztályt), ennél, ha a hátsó kerekek kipörögnek, hidraulikus kuplungok segítségével az elsők is bekapcsolódnak a hajtásba. Nem maradhatott el az automataváltó,
és olyan értékes extrák vannak még ebben a T-modellben, mint a tempomat, a motoros első ülésállítás, a klíma,
a két pótülés a csomagtartóban, a négy elektromos ablak és a motoros tükör. Az autó egy magyar gyűjteményből érkezett a Perfect Platinum Garage-ba, hibátlan állapotban, úgyhogy semmi javítanivaló nem akadt vele.
Tárgyilagos formájával együtt is elegáns az utastér, logikusan elhelyezett kezelőszervekkel, jókora légzsákos kormánnyal és kényelmes, tartós szövethuzatú ülésekkel. Csendesen, de hallhatóan forog a sorhatos motor, és nagy lökettérfogata ellenére igazán csak a 3000/perc feletti tartományban kezd éledezni. Házon belüli tervezésű, négyfokozatú 4G-Tronic automataváltó kapcsolódik hozzá, abból is a kifejezetten a 4x4-esekhez való megerősített W4A 028 változat. Komótosan kapcsol, összességében jól gyorsul vele a 124-es, még ha nyilván kevésbé fürge is, mint egy hátsókerekes 300 E-24 limuzin.
Sztrádán is otthonosan mozog, 150 km/h körül rugalmasan meg tud lódulni a nagy test. Érezhetően masszív a karosszéria, a stabilitás és az egyenesfutás kiváló. Szépen nyeli az úthibákat és a kanyarban is jól tart az igényes, hátul térlengőkaros futómű.
Kellemes fogni a kormányát, a szervo csak annyit segít, amennyi szükséges, de nem éppen direkt.
Aránylag kicsi, 12 méretes a fordulókör, szűk utcákban is ügyesen manőverez, mert az első kerekek a hajtás ellenére extrém módon kitekerhetők. A négy erős tárcsaféket ABS támogatja, a több mint másfél tonnás tömeg nagy tempóról is biztosan lassítható.
Itt nincs szó a dízel Mercedesek takarékosságáról, a 300 TE átlagfogyasztása országúton 10-11 l/100 km, de városban könnyen megitatható vele 15 liter is, ami aligha okozott gondot az első tulajnak, ha ki tudta fizetni a tetemes vételárat. Ma is alkalmas lenne napi használatra ez a kellemes, gyors és tágas kombi, de ilyen állapotban inkább kíméletet érdemel találkozókra járással és családi túrákkal. Ahogyan sok más jó autót, a 124-eseket is rég beárazta a piac, a ritka összkerekes kombikat pedig ilyen állapotban és futásteljesítménnyel általában 20-25 ezer euróért kínálják Németországban.
Műszaki adatok - Mercedes-Benz 300 TE 4Matic (S 124)
Motor: SOHC-vezérlésű, soros hathengeres benzinmotor elöl hosszában beépítve. Hengerűrtartalom: 2962 cm3. Furat x löket: 88,5 x 80,2 mm. Kompresszióviszony: 9,2:1. Teljesítmény: 180 LE, 5700/perc fordulaton. Nyomaték: 255 Nm, 4400/perc fordulaton.
Erőátvitel: négyfokozatú automataváltó, összkerékhajtás.
Felfüggesztés: elöl kettős keresztlengőkaros csavarrugókkal és hidraulikus lengéscsillapítókkal, hátul multilink csavarrugókkal és gáztöltésű szinttartó lengéscsillapítókkal. Kétkörös fékrendszer, elöl-hátul tárcsafékek, ABS.
Felépítmény: ötajtós, ötüléses, önhordó acélkarosszéria. Hosszúság x szélesség x magasság: 4780 x 1740 x 1519 mm. Tengelytáv: 2800 mm. Csomagtartó: 530-2175 l. Tank: 72 l. Saját tömeg: 1630 kg.
Végsebesség: 204 km/h. Gyorsulás (0-100 km/h): 10,2 s.