A Pannónia legendája: kétütemű csepeli szólamok, hangtompítóval - Pannónia P10H veteránteszt

Pannónia P10H veteránteszt
Hosszú és alacsony az üléspozíciója, a tömegközpontja is aránylag lent van. Fő vetélytársai nálunk a csehszlovák Jawa és a keletnémet MZ negyedliteres gépei voltak
Vágólapra másolva!
Amikor szóba kerülnek a magyar motorkerékpárok, legtöbben egyrészt a gyártás megszűnésének veszteségét említik, másrészt pedig legismertebb típusként a Pannónia T5-öt. Ám természetesen akadtak bőven más csepeli szériák is, közéjük tartozik az átmeneti megoldásnak szánt, egyhengeres P10, amelyet némileg lecsendesített légszűrős és kipufogós változatban is kínálatba vettek. Egy ilyen H utónevű, teljesen újszerű állapotúra restaurált változattal indultuk próbakörre.
Vágólapra másolva!

Már 1962-től komolyan foglalkozott a Csepeli Motorkerékpárgyár egy új, kéthengeres típus bevezetésével, annak ellenére, hogy anyagi forrás és valódi vásárlói igény sem volt rá. Borítékolható volt ugyanis, hogy a nyugati modellekkel nem konkurálhat, a szovjeteknek pedig túl drága lesz, ennek ellenére elindult a fejlesztés. Végül 1968-tól elindult a P20 gyártása néhány ezres szériában, és bár akadtak vele megbízhatósági problémák, kétségtelenül az akkori keleti blokk legsportosabb motorja volt, amit frissített fazonú utódjáról, a Luxus kivitelben is elérhető P21-ről is el lehetett mondani.

Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt

Közben hamar világossá vált, hogy a termelési volumen túlnyomó részét adó, bevált és népszerű egyhengeres típusok korszerűsítésére is szükség van, így született meg (a tervezett, de végül soha meg nem valósuló konstrukció bevezetéséig) a P10 átmeneti széria.

Alapvetően a régimódi T5 korszerűsítéséről volt szó, az előkészületben lévő P20 bizonyos alkatrészeivel

és formajegyeivel vonzóbbá téve, első prototípusait 1964-ben állították össze. Könnyűfém hengeresek is akadtak a próbamotorok között, de a '66 végén bemutatott sorozatmodell a hagyományos vas kivitellel futott.

Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt

Igyekeztek javítani a mérnökök egy régi problémán, a túlmelegedésen, ehhez nagyobb bordákat szerkesztetek a motorra, további változtatásként az oldalgyertyás hengerfejet is középgyertyásra cserélték. Minden fontos elem, tehát a váz, a két kerék, a kisdobos (160 mm-es) fékrendszer, a hátsó sárvédő, a kormány összes kezelőszerve, a hátsó lámpa, a teljes erőátvitel, illetve alapjaiban a blokk és is a T5-ből jött, igaz, utóbbi öntvényét az első rögzítési pontnál a korábbi „dobozosról" hűtőbordássá alakították, és módosítottak a főtengelyen is, így 16 lóerős volt a teljesítmény.

Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt

Húsz évvel az ős Pannónia TL után állt le a gyártás

Néhány részegységet, így a gumibetétes tankot, a hátsó rugóstagokat, az immár olajos csillapítású első villát és a magasított kormányt a majdani P20-asról vették át. Az első sárvédő és a lámpafej az előrenyúló krómozott kerettel P10-specifikus elem, akárcsak a nyereg felépítése, itt a szivacsréteg alatt vékony húzórugók is dolgoznak. 1968-ban megjelent a szigorúbb zajelőírásokat teljesítő szívászaj-csökkentős kivitel, a P10H, amelynek levegőszűrőjét a bal oldali oldaldobozba építették be (a szerszámok kiköltöztek a hátsó váznyúlvány ládikójába), és a két kipufogó is csendesebb lett.

Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt

Számolva az egyes piacok eltérő igényeivel, a H (halk, vagy hangtompítós) mellett a normál kivitel is gyártásban maradt egészen 1973-ig, hasonló forgatókönyvet követtek a T5 és T5H modelleknél.

Egy évvel később megérkezett az utódnak szánt P12, a gyár utolsó új egyhengeres típusa,

módosított hűtőbordákkal, illetve a modern P21-es szellemében kisebb kerékmérettel, filigrán fényszóróval. Mégis, a P12 fő sajátossága a szokásos fekete helyett gyakori narancssárga fényezés volt, amit a legendák szerint közútkezelőtől kapott a gyár, mindenesetre üdítő volt a megjelenése.

Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt

Érdekesség, hogy elődöktől az utódokig a teljes egyhengeres és kisfékdobos modellsort, vagyis a T5-öt, a P10-et és a P12-t gyártásban tartották a Csepeli Motorkerékpárgyár bezárásáig, plusz mellette a gyors, kéthengeres P21-et is. Sajnos a sorkettes 350-es, illetve a motor felezésével előállítandó 175-ös modell már csak prototípus maradt tőkehiány miatt, és még fájdalmasabb, hogy a Yamaha (a keleti blokkban egyedülálló) magyar beruházási ajánlatát sem fogadták el a Kádár János döntéshozói. Így 1975-ben véget ért a Pannónia, Csepel és WM motorok, s velük egy teljes iparág hosszú története.

Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt

Nem egyszerű felújítás, hanem diplomamunka

A Szilágyi dinasztia három generációja évek óta foglalkozik régi motorokkal, a család legifjabb tagja, Márton pedig elvégezte az Óbudai Egyetem Veteránjármű-restaurátor képzését. Most bemutatott motorunk az ő a diplomamunkája, és állapotát látva egyetértünk az oktatókkal, akik jelest adtak rá. Egy szomszédnál találta a P10H-t, működőképesen hozta el, de meglátszottak rajta az évek, így az alapoktól indult a felújítás. Menthetetlenek voltak kerekek és a kipufogókönyökök, Márton utángyártottakkal pótolta őket, a küllők és kerékagyak gyáriak, a fékeket pedig teljesen felújította.

Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt

Jó kondiban volt a kétütemű motor, használható fogaskerekekkel és főtengellyel, de a hengert fel kellett fúrni az első javítóméretre. Új a kuplung és az összes csapágy,

a tankot alaposan ki kellett tisztítani, az ülést teljesen újraépítették, a markolatok pedig utángyártottak.

Homokszórás után kiderült, hogy a váz érintetlen, de a rozsdás dekliket – különösen a jobb oldalit, az akku savas közege miatt – javítani kellett, akárcsak a hátsó sárvédőt, ahol befoltozták a rejtélyes utólagos lyukakat. Dicséretes, hogy több eredeti CSIV (Csavaripari Vállalat) feliratú csavart sikerült megmenteni.

Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt

Nagyon látványos lett az összeszerelt gép, szép a fényezés és a csíkozás is, emellett fontos érdem, hogy a Pannónia teljesen „típustiszta". Aligha lesz akadálya a veteránminősítésnek, a csendesített P10 csak egyetlen ponton különbözik a gyáritól: a mai szabályok megkövetelik a távfény kék visszajelzőjét. Az eredetin nem volt ilyen, és mivel Márton nem akarta kifúrni a lámpafejet, a kormány utólagos konzoljára szerelte fel a lámpácskát. Ezen a szérián már fekete hátlapos és 140 km/h-ig skálázott a kilométeróra, a gyújtáskapcsolóba viszont fehér foglalatú kulcsot kell betenni.

Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt

Jellegzetes indítási ceremónia és váltások

Minden pannóniásnak ismerős az indítás: a benzincsap kinyitása és szívató kihúzása után gyújtás nélkül néhány rúgás, majd egy határozott tapusás gyújtással, és máris felhangzik a jellegzetes, öblögetős pöfögés. A vashenger nehezen melegszik, sokáig rajta kell hagyni a szívatót, de nem jó így elindulni, jobb megvárni, míg kicsit magára talál a szerkezet. Széles, puha és kényelmes a nyereg, a T5-ösökénél magasabb és íveltebb kormány hosszabb utakon is komfortos. Minden fokozatot felfelé kell kapcsolni (legalul van az üres a csepeli gépeken), a váltókar hosszú úton jár, de a kuplung könnyű.

Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt

Visszaváltáskor ügyelni kell a megfelelő fordulatszámra: ha egy kis gázzal a kapcsolások előtt csökkentjük a fordulatszám-különbséget, egészen puhán csattogtathatók a fokozatok. Ez a P10H még bejáratós, ezért pörgetés helyett viszonylag korán felkapcsoltunk és nem kergettük 70 km/h fölé.

A legnagyobb utazótempó egyébként 80-85 km/h körüli, ilyenkor még nem üvölt a motor,

és némi tartaléka is van a továbbgyorsításhoz, feljebb már erősödnek a vibrációk. Nagyon pontos a Pannónia egyenesfutása, de vázgeometriája miatt kanyarokban már nem annyira ügyes, óvatosan kell terelni.

Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt
Pannónia P10H veteránteszt

Kellemesen puha a futómű, nem pattog, és a nagyobb útegyenetlenségeken is szépen átring, a T5-höz képest óriási előny az első lengéscsillapítás. Az említett kis átmérőjű, 160 mm-es fékdobok az új betétekkel is csak átlagosan lassítanak, két személlyel pedig biztosan gyengék. Ma már ezek a hiányosságok kevésbé fontosak, a Pannóniáknak komoly rajongói köre van itthon, közös túrákkal és alkatrészbörzékkel, de már az árak sincsenek a pincében. Bár a P10-esek sokáig a kevésbé vágyott egyhengeresek közé tartoztak (a régi TL a kincs), ma a szépekért egymillió forintnál is többet elkérnek.

Műszaki adatok - Pannónia P10H (1968)

Motor: egyhengeres, kétütemű, léghűtéses. Hengerűrtartalom: 247 cm3. Furat x löket: 68,0 x 68,0 mm. Kompresszióviszony: 7,5:1. Teljesítmény: 16 LE, 5250/perc fordulaton.

Erőátvitel: négyfokozatú, lábkapcsolású váltó, többtárcsás olajfürdős kuplung, lánchajtás.

Felépítés: dupla bölcsőváz acélból, elöl teleszkóp-, hátul lengővilla csavarrugókkal és hidraulikus lengéscsillapítókkal. Elöl-hátul mechanikus dobfék.

Hosszúság x szélesség x magasság: 2010 x 700 x 1020 mm. Tengelytáv: 1380 mm. Tank: 16 l. Saját tömeg: 142 kg.

Végsebesség: 115 km/h.

Még több olvasnivaló a Retro Mobil augusztusi számában:

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!