Belépő a szigonyos álomautók világába - Maserati Merak (1975) veteránteszt

Maserati Merak (1975) veteránteszt
Szélesebb tömegeknek szánták, de 11 éve alatt összesen csak 1830 darab Merak készült. Ez az egyik leghosszabb ideig gyártott Maserati
Vágólapra másolva!
Aki ránéz erre a gyönyörű, lapos, középmotoros sportkocsira, aligha gondolná róla, hogy a modenai márka kifejezetten elérhető árú belépőmodellnek szánta. Ehhez ugyanis érdekes utat választottak: a gyors Bora részben átalakított karosszériájába egy kisebb, V6-os motort építettek be, és számos más elemet is a Citroën kelléktárából vettek át. Végül a Merak nem tudta elérni a Porsche 911 és társai népszerűségét, de épp ritkasága miatt izgalmas, hogy itthon találtunk egy szép és korai példányt.
Vágólapra másolva!

Néha a történelem ismétli önmagát: 1968-tól a majdnem csődöt hozó 1975-ös évig a szebb időket látott Maserati a Citroën tulajdona volt, 2021-óta pedig újra egy fedél alatt van a francia márkával, miután létrejött a Stellantis konszern (a PSA csoport és a Fiat Chrysler Automobiles fúziójával). Napjainkban a kínálat sportmodellekből, limuzinból és két SUV-ból áll, akár hibrid hajtással, akkoriban azonban a szélesebb vásárlóréteg felé nyitás még egészen mást jelentett: bemutatónk főszereplőjét, a viszonylag elérhető árú, középmotoros Merak kupét, V6-os benzinmotorral.

Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt

Talán a véletlen műve is volt, de a V8-as Bora (1971-1978) alá pozicionált, azzal műszakilag közeli rokon modellel mintha a cég vezetői megérezték volna a közeledő olajválságot is.

Az eredeti autó szép idomait megrajzoló Giorgetto Giugiarót kérték fel a karosszéria áttervezésére,

egy érdekes megkötéssel: a két modell a B-oszlopig legyen egyforma. Így is lett, annyi változással, hogy a Merak a két első trapéz-lökhárító helyett egyszerűbbet visel. Hátul viszont eltüntették a motorház feletti látványos üvegtetőt, a hátsó szélvédő függőleges lett, csak az övvonal alatt maradt változatlan – a belépőmodellt tehát némi hozzáértéssel könnyen meg lehetett különböztetni a Borától.

Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt

Érdekes módon, a márka akkori szokásaitól eltérően nem szélfajtáról, hanem a Göncölszekér egyik csillagáról nevezték el a Merakot, a hajtásáról pedig pontos elképzelései voltak a franciáknak: a Citroën SM motorját kellett átvenni. Ezt a V6-ost amúgy eredetileg Giulio Alfieri, a Maserati mérnöke konstruálta, de az SM-ben látott 2,7 helyett a Merakba már 3,0 literes lökettérfogattal építették be, méghozzá hosszában. Utóbbi megoldás lényeges eltérés a Bora keresztben forgó V8-asához képest: a motor ugyan kissé betüremkedik a fülkébe, de két oldalán maradt elég hely egy-egy szükségülésnek.

Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt

Hosszú pályafutás, egy viharos gyártulajváltással

Külön segédvázra helyezve átvették a Citroëntől a C35 kódú, ötsebességes kézi váltót, illetve a híres hidropneumatikus rendszer bizonyos elemeit is: a fékeket és a bukólámpák mozgatóit kapcsolták rá, illetve egyes kiviteleken a kuplungot is. Elöl-hátul felemás keresztlengőkarokon gurul a Merak, négy tárcsafékkel és önzáró differenciálművel, számos elemét (műszeregység, egyküllős kormány, kilincsek, tükrök) a francia márkától, elsősorban az SM modelltől vették át. Végül a látványos, gyors, és a Boránál jóval megfizethetőbb elit sportkocsit 1972-ben mutatták be a Párizsi Autószalonon.

Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt

Fő vetélytársa a Lamborgini Urraco és a Ferrari megfizethető Dino-sorozata volt (246, majd 308 GT 4), de a Porsche 911-es is fontos riválisnak számított. Ahhoz, hogy menetteljesítményeivel versenyképes legyen a Merak,

már az 1975-ös Genfi Autószalonon bevezették az 50 kilóval könnyebb és 30 lóerővel erősebb SS változatot is,

fekete hűtőráccsal és átalakított műszerfallal. Végül hosszas egyezkedés és dolgozói gyárfoglalás után a franciák megváltak a Maseratitól, és az argentin-olasz Alejandro de Tomaso lett az új tulaj, aki részben kényszerből, részben spórolásból több változtatást bevezetett.

Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt

Olaszországban akkoriban drasztikusan megemelték a nagy hengerűrtartalmú autók adóját, 2,0 literig 19% volt a kulcs, felette viszont a duplája. Ezért 1977-ben megjelent a helyi piacra szánt Merak 2000 GT, amelyet mindössze két színben gyártották. Lényeges változás volt, hogy a másik két kivitelből eltávolították az összes Citroën alkatrészt: lecserélték a műszerfalat, hagyományos vákuumrásegítős fékrendszert szereltek be, a váltót pedig ZF gyártmányú váltotta le. Végül a De Tomaso csak 1983-ban futtatta ki a típust, helyére az alapjaiban más konstrukciójú, orrmotoros Maserati Biturbo érkezett.

Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt

Restaurálás után két évtizedes kényszerpihenő

Mivel a szigonyos márka csak 630 alapkivitelű Merakot tudott értékesíteni a világban (az összes motorváltozatból is mindössze 1830 darab készült), ezért kisebb csodának számít, hogy az egyik hazánkban, a Perfect Platinum gyűjteményben található. Ez a példány a Citroën-korszak végéről való, és az 1990-es évek elején Svájcból érkezett Magyarországra. Hosszú és aprólékos restaurálás után a gazdája használta kicsit, de 190 centis magassága miatt kényelmetlennek érezte (nem is tette vissza a hátsó üléseket), úgyhogy a piros Maserati bő két évtizedig lényegében csak álldogált a garázsban.

Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt

Jelenlegi tulaja egy barátjától kapta a fülest az eldugott, porosodó kincsről, és némi alkudozás után megszerezte. Nagyjából a fotókon látható állapotban volt, de az összes elöregedett gumialkatrészt, a szilentektől a benzincsövekig ki kellett cserélni.

Ugyanígy újat kellett beszerezni kipufogóból, illetve az állítható kormányoszlop körüli sérült vezetékkötegből is.

Most már minden kifogástalan műszaki és esztétikai szempontból, olyan, mintha egyenesen a modenai gyárból hoztuk volna el. Veteránminősítésű az autó, első rendszáma csak a fotózás kedvéért lett eltávolítva, így tökéletes az orr-rész szépsége.

Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt

Mélyre kell ülni, de átlagos alkattal jól el lehet helyezkedni a kényelmes ülésekben, és a lábtérrel sincs gond. Extravagáns francia (a Citroën SM-ekből ismerős) műszerfallal nézhettünk farkasszemet, és szokatlan a magas kardánalagút is. Indítás után öblös morgás hallatszik hátulról, ez főleg a rövid, középső hangtompító nélküli kipufogó érdeme. A hidraulikus rendszerben van egy szelep, ha sokáig nem használjuk a kocsit, ezzel le kell engedni a nyomást. Máskülönben, hogyha álló helyzetben, járó motorral lenyomjuk a féket, károsodhat a szerkezet; ez az előző tulajdonosnál kétszer is megtörtént.

Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt

Akad pár furcsasága, de a sportolás sem idegen tőle

Kellemes konstrukció a váltó, könnyen jár és pontos: nemcsak a Citroën DS-ben és SM-ben, hanem más Maseratikban, sőt, Roverekben és Lotusokban is szolgált. Erős és pörgős a V6-os motor, viszont nehezen melegszik, és igazán csak 3000/perc felett érzi jól magát, amihez a váltó áttételezése kicsit hosszú. Valamit valamiért, így kényelmesen tartható vele a 180 km/h körüli utazótempó, és onnan – egy visszakapcsolással – még egész dinamikusan tudunk továbbgyorsítani is. Végig a motor és a kipufogó hangja dominál, más nagyon nincs is, a gördülési- és a szélzaj minimális, a vibráció kevés.

Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt

Felárért sem volt szervós a kormány (nem akarták átvenni a Citroën kényelemre hangolt rendszerét), cserébe pontos és szinte gokartosan érzékeny. Zavaróan kis szögben fordulnak el az első kerekek, így a parkolások nehézkesek; hátrafelé ráadásul a kilátás is erősen korlátozott.

Lakott területről kiérve kel igazán életre a lapos Merak, megfelelő gumikkal kifogástalan a kanyarstabilitása,

viszont inkább sima burkolaton érzi jól magát, a kátyús magyar mellékutak alaposan megdolgoztatják. Ilyenkor lassú tempónál kissé dobálós; és a DS-ből ismerős, meglehetősen furcsa járású fékpedállal is meg kell barátkozni.

Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt
Maserati Merak (1975) veteránteszt

A rendszer érzékeny reagálása miatt ezt érdemes forgalommentes helyen gyakorolni, de ha már megtanultuk a pedál használatát, a hatás pontosan adagolható, maga a négy tárcsafék pedig erős és hatékony. Összességében, bár hivatalosan egy csillagról kapta a nevét az autó, jobban illik rá a szerb „merak" szó jelentése, ami vágyódást, kellemes hangulatot jelent. Kis darabszáma ellenére létezik belőle európai kínálat, és az Indy-vel együtt nagyjából a belépőt jelenti az igazi klasszikus Maseratik világába, ami tökéletes állapotú tesztautónk esetében 28,9 millió forintos eladási árat jelent.

Műszaki adatok - Maserati Merak (1975)

Motor: DOHC-vezérlésű, V6-os benzinmotor, középen hosszában beépítve. Hengerűrtartalom: 2965 cm3. Furat x löket: 91,6 x 75,0 mm. Kompresszióviszony: 8,75:1. Teljesítmény: 190 LE, 6000/perc fordulaton. Nyomaték: 255 Nm, 4000/perc fordulaton.

Erőátvitel: ötfokozatú kézi váltó, egytárcsás száraz kuplung, hátsókerék-hajtás.

Felfüggesztés: elöl-hátul független kettős keresztlengőkaros, csavarrugókkal, hidraulikus lengéscsillapítókkal és kanyarstabilizátorokkal. Kétkörös fékrendszer rásegítővel, elöl-hátul tárcsafékek.

Felépítmény: kétajtós, 2+2 üléses, önhordó acélkarosszéria, hátsó segédvázzal. Hosszúság x szélesség x magasság: 4335 x 1768 x 1134 mm. Tengelytáv: 2600 mm. Saját tömeg: 1320 kg. Csomagtartó: 250 l. Tank: 85 l.

Gyorsulás (0-100 km/h): 7,8 s. Végsebesség: 240 km/h.

Még több olvasnivaló a Retro Mobil augusztusi számában:

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!