Örömmel nyugtázták a német ADAC és az osztrák ÖAMTC autós klub szakemberei, hogy több évtizedes munkájuk eredményeként a gyermekülés-gyártók igenis figyelembe veszik az észrevételeiket, és
a korábban kritizált pontokon folyamatosan javítják a konstrukciókat.
Talán ennek is köszönhető, hogy az októberben közreadott tesztben
21 jó eredményt találni, 6 esetben elfogadható a védelem és csak 2 ülés bukott meg.
Utóbbiak a Maxi-Cosi Pebble 360 Pro és a Maxi-Cosi Pebble 360 Pro + FamilyFix 360 Pro ülések, amelyek ugyan jó fizikai védelmet nyújtanak, de a kárpitban naftalint találtak – utóbbiról azt gyanítják, hogy rákkeltő hatású.
Ilyen és hasonló veszélyes anyagokra egyébként nincs hivatalos, az EU által elfogadott határérték gyermeküléseknél, ezért itt a gyermekjátékok számára meghatározott anyagokat/szintek alapján hoznak ítéletet e téren.
Jó hír a szülőknek, hogy
egyre több gyermekülés nyújt olyan állítási lehetőséget, amellyel meghosszabbítható annak használata,
a forgó ISOFIX-alapnál (menetirányban vagy annak háttal is használható ülés) arra kell figyelni, nehogy menetirányban rögzítsük a babahordozót. A gyermekülés behelyezését megkönnyítő toldatok esetenként az ajtónyílásba lóghatnak be, ezért vásárlás előtt érdemes belepróbálni a saját autóba a kinézett gyermekülést, ilyenkor rögtön ki lehet tapasztalni azt is, milyen könnyű az ülés rögzítése és a biztonsági öv használata.
Az Európai Unióban egyébként 2023 szeptembere óta már nem lehet „UN Reg. 44" szabvány szerinti gyermekülést importálni, de a meglévő készleteket a kereskedők még 2024 augusztusáig értékesíthetik. Fontos, hogy csak a forgalmazását tiltották meg ezeknek az üléseknek, azok használata továbbra is megengedett.
Az ADAC szakemberei a várandós anyukáknak készített biztonságiöv-adaptereket vizsgálták, és a töréstesztek alapján ezek többet ártanak, mint használnak. Az EuroNCAP programban meghatározott körülmények között elvégzett törésteszten
egyik vizsgált biztonságiöv-adapter sem volt képes elviseli a terhelést,
illetve alacsonyabban tartani az autóba épített 3 pontos öv alsó szárát.
Azáltal, hogy késleltették az öv ideális helyzetének elérését, még növelték is a testet érő erőhatásokat és így sérülésveszélyt, a hason és medencén mintegy harmadával (!) nagyobb terhelést rögzítettek az érzékelők. A fémkampó és a kiegészítő öv csatja ráadásul
nyomot hagyott a próbabábu hasán.
Az ADAC szerint a sokéves baleseti statisztikák alapján az autókban utazó várandós kismamák nincsenek nagyobb sérülésveszélynek kitéve, mint a többiek.
Még több olvasnivaló az Autó-Motor decemberi számában: