Citroënekből ismerős megoldást villant az 1800 lóerős új Bugatti

Fotó: BUGATTI AUTOMOBILES
Vágólapra másolva!
Rögzített kormányközéppel jön a Bugatti Tourbillon, ami 8,3 literes V16-os szívómotort és 3 villanymotort kap.
Vágólapra másolva!
Fotó: BUGATTI AUTOMOBILES

Először a Bugatti készített 1000 lóerőnél erősebb sorozatgyártású autót, 20 évvel ezelőtt a Veyron tette ilyen magasra a lécet, aztán 2016-ban a Chiron már 1500 lóerőt tudott. A 3. autónál már nem sikerült rekordot dönteni, de azért nem nagyon lesz majd panasz a Tourbillon 1800 lóerős rendszerteljesítményére. Itt nem kell majd mindenféle mesterséges motorhanggal játszani, mint a 2000+ lóerős villanyautóknál, hiszen van a fedélzeten egy akár 9000/perces fordulaton dolgozó V16-os szívómotor is a 3 villanymotor mellett. A névválasztással a márka francia gyökereire utalnak, a Tourbillon óraszerkezetet Abraham-Louis Breguet találta fel, ahhoz hasonlóan igazi műszaki csemege az új szuperautó.

Fotó: BUGATTI AUTOMOBILES

Nem divatos autó a Bugatti Tourbillon, a karosszériaelemek formáját a 400+ km/órás sebesség határozta meg, az akár légfékként is működő hátsó szárny normál esetben rejtve van, az egykaros ablaktörlő az autó középvonalát teszi teljessé. Az elektromosan mozgatott ajtókkal együtt a tetőlemez egy része is felnyílik, hogy megkönnyítsék a ki- és beszállást. A belső kialakítás időtlen, mert a gyár úgy számol, a következő években-évtizedekben kiállításokon műtárgyként mutogatják majd az autót, nem akarták holmi digitális kijelzőkkel avultatni a megjelenést, helyette svájci óragyárban készített analóg műszereket használnak. Több mint 600 alkatrészből állítják össze az alapvetően titániumból készített óracsoportot, amelyben valódi drágaköveket – rubint és zafír – is használnak, a keret 5-50 mikronos toleranciával készül. Annyira büszkék erre a 700 g tömegű műszeregységre, hogy azt rögzített módon építették be, épp csak a kormány karimája forog – úgy választották meg a kormány áttételezést, hogy nem kell fogást váltani a két végállás között.

Fotó: BUGATTI AUTOMOBILES

Kristályüvegből készül a középkonzol, amelyből látható módon jönnek elő az alumíniumtömbből esztergált kapcsolók, 13 lépésből álló, ide fejlesztett eljárással készül a torzításmentes, tiszta és kemény (még baleset esetén se törő) üveg. Szükség esetén bonyolult mechanizmus hozza elő 2 másodperc alatt a központi érintőképernyőt, amely a tolatókamera képét is mutatja – álló vagy fekvő elrendezést is választhat az ügyfél preferenciájának megfelelően. Az ülések a padlóhoz vannak rögzítve, a kormány- és a pedálok távolsága állítható. Rendhagyó a hifirendszer, ami nem hagyományos hangszórókat használ, hanem a karosszériaelemek és belső burkolatok segítségével generálják a hangokat.

Fotó: BUGATTI AUTOMOBILES

A Bugatti Tourbillon plug-in hibrid hajtást kap. A Cosworth segítségével fejlesztették a 8,3 literes lökettérfogatú V16-os szívómotort, amely önmagában 1000 lóerős – 20 éve még 4 turbófeltöltő kellett a 8,0 literes W16-os blokknak ehhez a teljesítményhez –, nyomatéka 900 Nm. Az egyszerűbb felépítés és könnyű anyagok használatával ez az erőforrás mindössze 252 kg tömegű. Az első tengelyen 2 darab 340 lóerős villanymotort hajt, a 8 fokozatú duplakuplungos váltóba is beépítenek egy 340 lóerős villanymotort. Az energiaellátásról egy 800 voltos feszültségen dolgozó, bruttó 24,8 kWh kapacitású akkumulátor felel, amely több mint 600 kW kimenő teljesítményt tud; alapvetően a teljesítményleadás finomítása a célja az elektromos résznek, de helyi károsanyag-kibocsátás nélkül 60 km megtételére is képes az autó. A rendszerteljesítmény 1800 lóerő, ami könnyedén elbánik az 1995 kg tömegű autóval. Döbbenetesek a gyorsulási értékek, a 0-100 km/óra 2,0 másodperc, a 0-200 km/óra kevesebb, mint 5 másodperc, a 0-300 km/óra kevesebb, mint 10 másodperc és a 0-400 km/óra kevesebb, mint 25 másodperc! Alapesetben egyébként 380 km/óra a végsebesség-limit, a Sebesség-kulcs használatakor képes a 445 km/órás csúcssebesség elérésére a Bugatti Tourbillon.

Fotó: BUGATTI AUTOMOBILES

A karosszériaváz teljes egészében karbonból készül, az akkumulátor szerkezeti tartó elem, ahogy az orrba beépített légcsatornák is. A körben többlengőkaros felfüggesztés kovácsolt alumínium és 3D-nyomtatással készített alumínium elemekből áll, az előd kettős keresztlengőkaros acél felfüggesztéséhez képest 45%-kal könnyebb az új megoldás. A karbon-kerámia fékrendszer különlegessége a by-wire megoldás, az állítható pedáldobozból csak elektronikus jel megy ki, ehhez az autóhoz készítik az elöl 285/35 R20, hátul 345/30 R21 méretű Michelin Pilot Cup Sport 2 abroncsokat. Az új karosszériavázban a korábbinál nagyobb csomagteret tudtak kialakítani a mérnökök, ennek kihasználását az autóhoz szériában adott poggyászkészlet könnyíti meg. Most, a bemutatót követően indul a Bugatti Tourbillon fejlesztésének végső fázisa, a közúti tesztelés, az első ügyfelek 2026-ban vehetik át a 3,8 millió eurós alapáron kínált kupéjukat, amelyből 250 példányt készítenek.
 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről