Szabadságérzet, napsütés, kellemes szellő: a kabriók egészen különleges élményt nyújtanak, legyen szó akár 30 millió forintos Mercedesről vagy 300 ezret érő, öreg Fiat Puntóról. Mégis, egyre inkább kihaló fajnak tekinthetők, hiszen a Mazda kivételével már nem kínálnak ilyet a tömeggyártók, és a prémiummárkáknál is inkább a SUV-ok hódítanak, vagy esetleg négyajtós kupék. Használt kabriókból azonban van kínálat – igaz, a tíz évvel ezelőtti körképünkhoz képest más olcsó kabriókkal, hiszen a Ford Escortok, Renault 19-ek kihaltak, illetve youngtimmerré váltak.
Egymillió forint alatt is léteznek két- vagy négyszemélyes eladó kabriók, vászon helyett akár lenyitható fémtetővel is, ám észnél kell lenni. Mivel ezek koros autók, és a legtöbbet használtan hozták az országba, nehezen követhető nyomon az előélet.
Nem mindegyikben van (működő) klíma, holott dugóban araszolva kellemetlen a napfürdő,
a hibás szerkezetű vagy beázó tető javítása pedig komoly érvágás. Ugyanakkor az élmény mellett más előnye is akad egy olcsó kabrióknak: nem sajnáljuk nyitottan a bolt előtt hagyni, sokuk könnyen javítható. Lássuk hát az árbajnokokat!
Aki félmillió forintért vagy olcsóbban keresgél vászontetős kocsit, nem mehet el szó nélkül az ezredfordulóig gyártott Fiat kabrió mellett, amelyet a népszerű, Giugiaro által formatervezett és Év autójának megválasztott ferdehátú Punto alapjain gyártottak. Tagadhatatlan, hogy van élet a motorjaiban, főleg az 1,6-osban (88 LE), illetve a ’97-es frissítés után azt leváltó 1,2-es 16 szelepesben (86 LE). További előnye, hogy hátra nem csak ovis korú gyereket lehet beültetni, a kopóalkatrészek, illetve a karosszériaelemek egy része olcsó hozzá.
Ám ennyi idős autóknál nincsenek csodák: a régóta ismert kontakthiba-hajlam mellett fel kell készülni kisebb-nagyobb javításokra, és az elődökénél lényegesen tartósabb, részben galvanizált karosszéria is itt-ott korrodálhat már. Különösen akkor, ha régen karambolos volt, vagy beázik a kabrió tető, amit zárt állapotban párásodás és kellemetlen szag is jelez. A motoros mozgásúnál kevesebb hibát tartogat a kézi tetőmechnaika; a Fiat kabrió plexi hátsó szélvédője sajnos nem mondható tartósnak.
Átlagosan 600 ezer forint körül hirdetik a jellegzetes formájú, cab forward (előretolt utastér) elv alapján készült Chrysler Stratus nyitott változatát, amely bizonyítja, hogy egy négyszemélyes kabrió is lehet kényelmes. Arányai és fronthajtása miatt persze távol áll a klasszikus V8-as amerikai cirkálók életérzésétől, a műszerfala olcsó hatású, és a motorszám is okozott már pár tulajnak adminisztrációs problémát, a honosított testvérmodellnél (Sebring Convertible) pedig ügyelni kell az európai szabványú fényszórókra.
Tény ugyanakkor, hogy a használt kabriók kínálatában a Chryslerrel kapjuk a legnagyobb autót a pénzünkért,
és szerencsére annyira azért nem ritka a kontinensünkön, hogy ne lehetne utángyártott és főleg bontott alkatrészt találni hozzá. Viszonylag problémamentes a kínálat zömét kitevő kétliteres motor, a szintén Mitsubishi-féle V6-os azonban a szebb hangért és a több erőért cserébe jóval több benzint fogyaszt, emellett az automataváltó javítása is költséges lehet.
Annak, aki a legfiatalabb használt kabriót szeretné kapni a legkevesebb pénzért, érdekes választás lehet a 109 ezer példányban gyártott Pluriel. Műszerfala és teljes műszaki tartalma megegyezik az ötajtós C3-aséval, beleértve az 1,4-es benzinest és dízelt, illetve a SensoDrive robotváltó miatt kerülendő 1,6 16V-t felvonultató motorkínálatot. Ám a karosszériája egyedi, így például egy lámpatest vagy sárvédő cseréje nem éppen filléres tétel, a megbízhatóság pedig – pár elektronikai szeszéllyel együtt – legfeljebb átlagosnak mondható.
Mellette szól a műfajban magas szintű biztonság, sajnos akad egy komoly hiányossága is. Ahhoz, hogy teljes értékű kabrió legyen, le kell róla szerelni és (az utastérben hely híján) a garázsban hagyni a két nagy tetőívet – nehogy eleredjen útközben az eső! Valójában inkább harmonikatetős kisautónak tekinthető a Citroen C3 Pluriel, akárcsak a drágább és karakteresebb Fiat 500C. A hazai kínálat szerény, némi szerencsével a régi Kacsára emlékeztető fényezésű Charleston kivitel is kifogható.
Hallatlan sikert aratott a három- vagy ötajtós 206-os, melynek nyitott változta nem vászontetős lett, hanem (a kétüléses Mercedes SLK mintájára) szegmentáltan nyitható lemeztetős cabrio. Így igazi négy évszakos modell született, klasszikus társainál jobb komforttal, ám a messze hátranyúló szélvédő sokaknak zavaró, a magas farrész pedig Mürat Günak formatervező minden igyekezete (hosszanti sínek, csónakszerű bordázás) ellenére kissé ormótlan. Arról sem feledkezhetünk meg, hogy a Peugeot 206 CC hátsó ülése és a csomagtere sem tágas.
Mindezekkel együtt a négyszemélyes CC-divat első képviselőjével óriási sikert aratott a Peugeot, és használtan is népszerű: közel kétszer annyi eladó van itthon belőle, mint listánk többi autójából együttvéve. Hasonló műszaki alapokra épül, mint a C3 Pluriel, de erősebb (1.6 és 2.0 16V) motorok mozgatják, kissé akadozó kézi váltón keresztül, átlagos megbízhatósággal. Kritikus pontja a komplex elektrohidraulikus tetőmozgatás, az ablakemelőknek is jól kell működnie.
Összeállításunk egyetlen dedikáltan kétszemélyes használt kabrió autója meglehetősen feltűnő, és így kissé megosztó jelenség is: a New Edge Design jegyében fogant, gömbölyded Ka mini kapott vászontetőt és néhány szögletesebb harci díszt. Annak idején nem más volt a reklámarca, mint Kylie Minogue, de csak 37 ezer talált gazdára belőle. Néhányhoz megrendelték a felszerelhető keménytetőt (hardtop) is, ám vigyázat a télen is használt kocsikkal, a sózás kifog szerény rozsdavédelmén – e téren előnyben vannak az olasz importpéldányok.
Elsőre talán nem hangzik izgalmasnak az 1,6-os, nyolcszelepes motor 95 lóereje,
de a szerény tömeg, jó gázreakció, a precíz váltó, illetve a mezei Kához képest átalakított, szélesebb nyomtávú és 16-os kerekkel ellátott futómű együttese meglepően élvezetessé teszi az apró Ford vezetését. Aki kedvet kap a Ford Streetkához, itthon is értékelhető kínálatból válogathat, de vigyázat, nem volt hozzá széria a klíma, a cabrio vászontető karbantartása pedig sok korábbi tulajnak ismeretlen fogalom volt.
A fenti kérdésre úgy válaszolhatunk, hogy hasonló szabadságérzetet adnak, kompromisszumok árán. De vajon a legolcsóbbak, ha nem is a legjobb kabriók, de legalább a legnépszerűbbek? Nos, a használtautó.hu felmérése szerint a hazai kabriósok 22 százaléka keres 20 évnél idősebb kocsit, a többség (57,5 százalék) jóval fiatalabb, 10-20 éves példányban gondolkozik. Ami az adásvételeket illeti, az 1 és 3 millió forint közötti kategória fut leginkább, amit a lenti diagram is tükröz. Aki azonban szűkebb pénztárcával keresgél, és hajlandó némi bütykölésre, a bemutatott öt használt kabrióval is boldog lehet.
KAPCSOLÓDÓ CIKKEK: