A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
6
Ezüstérem
7
Bronzérem
6

Nyitott tetős autózás fillérekből: a legolcsóbb használt kabriók

Vágólapra másolva!
Sokak fejében luxuscikként élnek a kabrió autók, ami használati értéküket tekintve részben igaz is, hiszen (főleg gyerekes családban) inkább második vagy harmadik járgánynak alkalmasak. Ám ezekből sem csak prémium márkájúak léteznek, és ugyanúgy öregednek, mint zárt társaik, ami egyet jelent: elérhető árat. Elmerülünk a kínálat aljában, a pár százezer forintos használt kabriók világában, ahol négyszemélyes és nyitható keménytetős gépeket is találtunk, igaz, buktatókkal.
Vágólapra másolva!

Szabadságérzet, napsütés, kellemes szellő: a kabriók egészen különleges élményt nyújtanak, legyen szó akár 30 millió forintos Mercedesről vagy 300 ezret érő, öreg Fiat Puntóról. Mégis, egyre inkább kihaló fajnak tekinthetők, hiszen a Mazda kivételével már nem kínálnak ilyet a tömeggyártók, és a prémiummárkáknál is inkább a SUV-ok hódítanak, vagy esetleg négyajtós kupék. Használt kabriókból azonban van kínálat – igaz, a tíz évvel ezelőtti körképünkhoz képest más olcsó kabriókkal, hiszen a Ford Escortok, Renault 19-ek kihaltak, illetve youngtimmerré váltak.

használt olcsó kabriók
Tömegtechnika, némi stílussal: bár kedvelt négyszemélyes kabrió autó az Opel Astra G, nem tartozik a legolcsóbbak közé
Fotó: Opel

Egymillió forint alatt is léteznek két- vagy négyszemélyes eladó kabriók, vászon helyett akár lenyitható fémtetővel is, ám észnél kell lenni. Mivel ezek koros autók, és a legtöbbet használtan hozták az országba, nehezen követhető nyomon az előélet. 

Nem mindegyikben van (működő) klíma, holott dugóban araszolva kellemetlen a napfürdő,

a hibás szerkezetű vagy beázó tető javítása pedig komoly érvágás. Ugyanakkor az élmény mellett más előnye is akad egy olcsó kabrióknak: nem sajnáljuk nyitottan a bolt előtt hagyni, sokuk könnyen javítható. Lássuk hát az árbajnokokat!

használt olcsó kabriók
Bőven akadnak a piacon használt kabriók egymillió forintos átlagár alatt is
Fotó: Használtautó.hu

1. Fiat Punto Cabrio (1994-2000)

Aki félmillió forintért vagy olcsóbban keresgél vászontetős kocsit, nem mehet el szó nélkül az ezredfordulóig gyártott Fiat kabrió mellett, amelyet a népszerű, Giugiaro által formatervezett és Év autójának megválasztott ferdehátú Punto alapjain gyártottak. Tagadhatatlan, hogy van élet a motorjaiban, főleg az 1,6-osban (88 LE), illetve a ’97-es frissítés után azt leváltó 1,2-es 16 szelepesben (86 LE). További előnye, hogy hátra nem csak ovis korú gyereket lehet beültetni, a kopóalkatrészek, illetve a karosszériaelemek egy része olcsó hozzá.

használt olcsó kabriók
Kevésbé szép és erős, mint a hasonló műszaki alapokra épülő Barchetta, de ahhoz képest gombokért megvehető
Fotó: Fiat

Ám ennyi idős autóknál nincsenek csodák: a régóta ismert kontakthiba-hajlam mellett fel kell készülni kisebb-nagyobb javításokra, és az elődökénél lényegesen tartósabb, részben galvanizált karosszéria is itt-ott korrodálhat már. Különösen akkor, ha régen karambolos volt, vagy beázik a kabrió tető, amit zárt állapotban párásodás és kellemetlen szag is jelez. A motoros mozgásúnál kevesebb hibát tartogat a kézi tetőmechnaika; a Fiat kabrió plexi hátsó szélvédője sajnos nem mondható tartósnak.

használt olcsó kabriók
Ha rosszul választunk, az autó értékéhez képest fájdalmas összeg lehet a cabrio vászontető javítás
Fotó: Fiat

 

2. Chrysler Stratus Cabriolet (1995-2000)

Átlagosan 600 ezer forint körül hirdetik a jellegzetes formájú, cab forward (előretolt utastér) elv alapján készült Chrysler Stratus nyitott változatát, amely bizonyítja, hogy egy négyszemélyes kabrió is lehet kényelmes. Arányai és fronthajtása miatt persze távol áll a klasszikus V8-as amerikai cirkálók életérzésétől, a műszerfala olcsó hatású, és a motorszám is okozott már pár tulajnak adminisztrációs problémát, a honosított testvérmodellnél (Sebring Convertible) pedig ügyelni kell az európai szabványú fényszórókra.

használt olcsó kabriók
A kevés Európában forgalmazott amerikai kabrió egyike volt, akárcsak elődje, a bukólámpás LeBaron
Fotó: Chrysler

Tény ugyanakkor, hogy a használt kabriók kínálatában a Chryslerrel kapjuk a legnagyobb autót a pénzünkért,

és szerencsére annyira azért nem ritka a kontinensünkön, hogy ne lehetne utángyártott és főleg bontott alkatrészt találni hozzá. Viszonylag problémamentes a kínálat zömét kitevő kétliteres motor, a szintén Mitsubishi-féle V6-os azonban a szebb hangért és a több erőért cserébe jóval több benzint fogyaszt, emellett az automataváltó javítása is költséges lehet. 

3. Citroen C3 Pluriel (2003-2010) 

Annak, aki a legfiatalabb használt kabriót szeretné kapni a legkevesebb pénzért, érdekes választás lehet a 109 ezer példányban gyártott Pluriel. Műszerfala és teljes műszaki tartalma megegyezik az ötajtós C3-aséval, beleértve az 1,4-es benzinest és dízelt, illetve a SensoDrive robotváltó miatt kerülendő 1,6 16V-t felvonultató motorkínálatot. Ám a karosszériája egyedi, így például egy lámpatest vagy sárvédő cseréje nem éppen filléres tétel, a megbízhatóság pedig – pár elektronikai szeszéllyel együtt – legfeljebb átlagosnak mondható.

használt olcsó kabriók
Ebben az állapotában értékű kabrió, csak éppen zárt kocsivá nem olyan egyszerű visszaalakítani
Fotó: Citroen

Mellette szól a műfajban magas szintű biztonság, sajnos akad egy komoly hiányossága is. Ahhoz, hogy teljes értékű kabrió legyen, le kell róla szerelni és (az utastérben hely híján) a garázsban hagyni a két nagy tetőívet – nehogy eleredjen útközben az eső! Valójában inkább harmonikatetős kisautónak tekinthető a Citroen C3 Pluriel, akárcsak a drágább és karakteresebb Fiat 500C. A hazai kínálat szerény, némi szerencsével a régi Kacsára emlékeztető fényezésű Charleston kivitel is kifogható.

használt olcsó kabriók
Így fest felszerelt tetőoszlopokkal, a csomagtérbe süllyesztett vászonnal és hátsó szélvédővel. Ha nincs is nagy szabadságérzet, sokakat megnyutat a jó borulásvédelem
Fotó: Citroen

4. Peugeot 206 CC (2000-2007)

Hallatlan sikert aratott a három- vagy ötajtós 206-os, melynek nyitott változta nem vászontetős lett, hanem (a kétüléses Mercedes SLK mintájára) szegmentáltan nyitható lemeztetős cabrio. Így igazi négy évszakos modell született, klasszikus társainál jobb komforttal, ám a messze hátranyúló szélvédő sokaknak zavaró, a magas farrész pedig Mürat Günak formatervező minden igyekezete (hosszanti sínek, csónakszerű bordázás) ellenére kissé ormótlan. Arról sem feledkezhetünk meg, hogy a Peugeot 206 CC hátsó ülése és a csomagtere sem tágas. 

használt olcsó kabriók
Ha nem is a legjobb keménytetős kabrió, de mindenképp a legelső - és ma a leginkább megfizethető
Fotó: Peugeot

Mindezekkel együtt a négyszemélyes CC-divat első képviselőjével óriási sikert aratott a Peugeot, és használtan is népszerű: közel kétszer annyi eladó van itthon belőle, mint listánk többi autójából együttvéve. Hasonló műszaki alapokra épül, mint a C3 Pluriel, de erősebb (1.6 és 2.0 16V) motorok mozgatják, kissé akadozó kézi váltón keresztül, átlagos megbízhatósággal. Kritikus pontja a komplex elektrohidraulikus tetőmozgatás, az ablakemelőknek is jól kell működnie.

használt olcsó kabriók
Vászonponyvás társaival ellentétben a fémtetős kupé-kabriókat többször használják télen is, vagy tárolják ritkábban garázsban, ami olykor meglátszik az állapotukon
Fotó: Peugeot

5. Ford Streetka (2003-2005)

Összeállításunk egyetlen dedikáltan kétszemélyes használt kabrió autója meglehetősen feltűnő, és így kissé megosztó jelenség is: a New Edge Design jegyében fogant, gömbölyded Ka mini kapott vászontetőt és néhány szögletesebb harci díszt. Annak idején nem más volt a reklámarca, mint Kylie Minogue, de csak 37 ezer talált gazdára belőle. Néhányhoz megrendelték a felszerelhető keménytetőt (hardtop) is, ám vigyázat a télen is használt kocsikkal, a sózás kifog szerény rozsdavédelmén – e téren előnyben vannak az olasz importpéldányok. 

használt olcsó kabriók
Profilból olyan, mint egy kifeszített íj. Aki nem feltétlenül akar kabriózni, a zárt Sportkában is vidám társra lelhet
Fotó: Ford

Elsőre talán nem hangzik izgalmasnak az 1,6-os, nyolcszelepes motor 95 lóereje,

de a szerény tömeg, jó gázreakció, a precíz váltó, illetve a mezei Kához képest átalakított, szélesebb nyomtávú és 16-os kerekkel ellátott futómű együttese meglepően élvezetessé teszi az apró Ford vezetését. Aki kedvet kap a Ford Streetkához, itthon is értékelhető kínálatból válogathat, de vigyázat, nem volt hozzá széria a klíma, a cabrio vászontető karbantartása pedig sok korábbi tulajnak ismeretlen fogalom volt. 

Az olcsó használt kabriók is ugyanazt az életérzést nyújtják?

 

használt olcsó kabriók
Nem véletlenül az örömautózásra vágyók egyik kedvence a Mazda MX-5 NB, de csak a leharcolt, rozsdás vagy jobbkormányos példányok olcsók
Fotó: Mazda

A fenti kérdésre úgy válaszolhatunk, hogy hasonló szabadságérzetet adnak, kompromisszumok árán. De vajon a legolcsóbbak, ha nem is a legjobb kabriók, de legalább a legnépszerűbbek? Nos, a használtautó.hu felmérése szerint a hazai kabriósok 22 százaléka keres 20 évnél idősebb kocsit, a többség (57,5 százalék) jóval fiatalabb, 10-20 éves példányban gondolkozik. Ami az adásvételeket illeti, az 1 és 3 millió forint közötti kategória fut leginkább, amit a lenti diagram is tükröz. Aki azonban szűkebb pénztárcával keresgél, és hajlandó némi bütykölésre, a bemutatott öt használt kabrióval is boldog lehet.

használt olcsó kabriók
Abszolút értékelésben is győztes a Peugeot 206 CC, de a többi használt kabrió általában hét számjegyű összegért cserél gazdát
Fotó: Használtautó.hu

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK: 


 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!