Nagy a baj Németországban: tavaly csak kétharmados kapacitáson termeltek az autógyárak

Audi autógyár Brüsszel
Vágólapra másolva!
A visszaesés oka az elektromos járművek iránti alacsony kereslet volt. Az Audi emiatt egy egész telephely fenntartását is mérlegre tette és példáját más gyárak is követhetik - mondta Stefan Bratzel iparági szakértő a Bergisch Gladbach-i Centre of Automotive Management (CAM) munkatársa a dpa hírügynökségnek.
Vágólapra másolva!

„Mindenkinek el kell gondolkodnia azon, hogy mennyi termelésre van szüksége, és hol lehet ezeket a gyártási kapacitásokat a lehető legversenyképesebb költségekkel kiépíteni” – fejtette ki Bratzel a dpa hírügynökségnek adott interjúban. A Volkswagen, a BMW, a Mercedes és a többi autógyártó németországi üzemei tavaly átlagosan csak kapacitásuk alig több mint kétharmadát használták ki – derül ki a Marklines adatelemző cégnek a Dpa hírügynökség számára készített elemzéséből. 

Nagy a szórás a németországi üzemek kihasználtsága között

Az adatok alapján az összes németországi telephely együttesen évi 6,2 millió autót tudna szállítani. Utoljára 2011-ben közelítették meg ezt a számot, akkor majdnem 5,9 millió autót gyártottak Németországban.

 Tavaly viszont alig több mint 4,1 millió autó készült Németországban

 és a német autóipari szövetség (VDA) szerint ennek is a háromnegyedét exportálták.  Bár ez is jóval több, mint a pandémia és az alkatrészhiány éveiben, amikor 3,1 millió autó hagyta el az üzemeket. Az utolsó évben, amikor ezek a problémák még nem érintették a német autógyártást, 2019-ben 4,7 millió autó gördült le a gyártósorokról. A helyzet az idén sem tűnik bíztatónak, mert a VDA szerint 2024 első felében, január-júniusban 2,1 millió, a 2023-as bázisnál kilenc százalékkal kevesebb autó készült.

Mercedes autógyár Sindelfingen
Mercedes autógyár Sindelfingen. Az elektromos EQS zászlóshajó iránt is csekély a kereslet
Fotó: Mercedes-Benz

A Marklines adatai nagy szóródást mutatnak a különböző márkák és azok telephelyeinek a kapacitáskihasználtsága között. Míg a Porsche Stuttgartban majdnem teljes, közel 100 százalékos kihasználtsággal dolgozott 2023-ban, az Audi Ingolstadt és a BMW München pedig közel 90 százalékossal, addig 

az Opel Eisenach még a potenciális kapacitásának 30 százalékát sem érte el.

 Több nagy telephely csak kapacitásának mintegy a felén működött, köztük a Volkswagen és a Mercedes-Benz fő üzemei Wolfsburgban és Sindelfingenben. A Berlin melletti Grünheidében működő Tesla-gyár, amely 2022-ben kezdte meg a termelést, szintén csak 51 százalékos kihasználtsággal működött.

Az autógyártók kénytelenek megtenni a szükséges lépéseket

A Ford már 2022-ben bejelentette, hogy 2025 végén bezárja Saarlouis-i üzemét. Az Audinál az elektromos Q8-ast gyártó brüsszeli üzem bezárása került mérlegre. Németországban utoljára tíz éve, 2014-ben zártak be nagy autógyárat, az Opel bochumi telephelyét. Az autógyárak több üzemben csökkentik a termelést: Ingolstadtban és Neckarsulmban az Audi megszüntette az éjszakai műszakokat, akárcsak a Volkswagen Wolfsburgban, Emdenben és Zwickauban (az üzemek kapacitása negyedével csökkent ezáltal). Továbbá a Volkswagen wolfsburgi központjában törölték egy további elektromos autógyár tervezett építését, és az Opel kaiserslauterni telephelyén egy új akkumulátorgyár terveit is jegelték.

BMW autógyár
BMW autógyár Lipcse
Fotó: BMW

Constantin Gall, az EY könyvvizsgáló és tanácsadó cég munkatársa szerint azonban nincs szó általános túlkapacitásról az autógyártásban. Ami van az „szelektív” és leginkább az elektromos autókat is gyártó helyszíneket érinti. „Mert egész egyszerűen nincs meg az a kereslet, amit egykor prognosztizáltak” – mutatott rá. A belső égésű modellek esetében, különösen a prémium szegmensben, még mindig hosszúak a szállítási idők – mondta. Az EY szakértője nem is számít a gyenge kereslet megszűnésére egyhamar. „A kereslet jelentős növekedése a következő 24-36 hónapban biztosan nem várható” – mondta Gall.

 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!