Jason Stathamet hiába vártuk, de az új Transporter nélküle is elvitte a show-t

Vágólapra másolva!
Hannoverben, egy óriási kiállításon néztük meg az új Volkswagen furgon és mikrobusz világpremierjét. A hetedik generáció egy dologban nagyon más, mint az eddigiek.
Vágólapra másolva!
Hiába épül Ford-alapokra, a karosszéria fő elemein is felfedezhető a régi Bullikra jellemző vonal, amely az ablakvonal alatt fut végig
Fotó: Gulyás Péter (Origo)

A Hannoveri Haszonjármű-kiállításon mutatkozott be a vadonatúj T7-es Transporter, amelynek világpremierjére hivatalos voltam a Volkswagen (helyesen Volkswagen Haszonjárművek, mivel a teherautós részleg külön márkának számít a konszernen belül) jóvoltából. A német humor tipikus példája már a reptérről a városba menet arcul csapott, ugyanis a Ford kiplakátolta az összes főutat a Transit Custom plakátjaival, melyeken mindössze ennyi felirat volt: DER Transporter. Arra utaltak nem túl diszkréten, hogy a wolfsburgi konkurens új furgonja 

a két éve bemutatott Ford Transit Custom testvérmodellje;

 az orr-részen, a hátsó lámpákon és pár apróságon kívül tényleg csavarra megegyezik a két kishaszonjármű. A Ford és a Volkswagen 2020-ban kötött egymással partneri megállapodást, ennek keretében lett a Ford Rangerből Volkswagen Amarok, a Volkswagen Caddy Life-ból Ford Tourneo Connect, a Volkswagen ID.4-ből Ford Explorer, az ID.5-ből pedig új Capri. És most a Ford Transit Customból Volkswagen Transporter.

Még mindig ikonnak számít

A hosszú tengelytávú Transporter rakterében akár három Euro raklap is elfér, kettő oldalról, egy pedig hátulról rakodható be
Fotó: Gulyás Péter (Origo)

Nem lehetett könnyű a wolfsburgi igazgatótanácsnak áldását adnia a legújabb modellcserére, hiszen 

az 1949 óta futó Transporter-sorozat a legrégebbi élő típuscsaládja a cégnek,

 és legalább akkora ikonnak számít, mint a Bogár vagy a Golf. Az első Bullinak, a T1-nek elévülhetetlen érdemei voltak Németország háború utáni újjáépítésében, aztán a 60-as években a virágokkal díszített példányai a hippik kedvelt járművévé váltak az Egyesült Államokban. 

A régi Transporterek sorba rendezve a pavilon mellett várakoztak

Más kérdés, hogy a legutóbbi, 2016-ban bemutatott hatodik generáció már közel sem pengetett meg olyan érzelmi húrokat az emberekben, mint az első három farmotoros generáció, de ebben a kategóriában ez nem is elvárás; széles választéka (az egyszerű lemezelt oldalú kisteherautótól a bőrfotelekkel szerelt tárgyalóbuszig), nagy használati értéke és igényes kidolgozása miatt így is sok rajongót szerzett. Az idő azonban kétségkívül eljárt felette, mivel a műszaki alapjai egészen a 2003-ban bemutatott T5-ösig nyúltak vissza. Ezért nem volt hozzá például elektromos kézifék és digitális műszerfal, és a villanymentes hajtáslánc-választéka sem ütötte meg a kor szintjét.

Volkswagen Caravelle, Multivan és ID.Buzz
Fotó: Volkswagen

Az utóbbi években alaposan kibővült a Volkswagen kisbuszok kínálata, hiszen a nagy Crafter mellé 2022-ben megjelent a tisztán elektromos lifestyle-busz, az ID.Buzz (személy- és áruszállító kivitelben, akár hosszú tengelytávval is), és egy évvel korábban bemutatkozott a Multivan is, amely a személyautós alapokra (MQB platform) épül, így nincs belőle áruszállító változat. De fél mérettel nagyobb új Transporterre így is nagy szükség volt, és az első benyomások alapján a Volkswagen nem döntött rosszul, amikor a Fordot választotta technológiai partnerének. 

Minden irányban nagyobb lett 

A Ford Transit Custom oldalról ugyanúgy néz ki, mint a Transporter
Fotó: Gulyás Péter (Origo)

A rövid változat esetében 

a hossz 15, a tengelytáv 10 centivel, a raktér mérete bő fél köbméterrel bővült

 a közvetlen elődhöz, a 2019-ben érkezett T 6.1 jelzésű, frissített Transporterhez képest. A karosszéria hossza már 5,05 és 5,45 m, tengelytávja 3,1 és 3,5 méter, míg a maximális rakodási térfogata 5,8 és 9 köbméter lehet (utóbbihoz a magasabb tető is kell). A teherautó változat a korábbi 1200 helyett már 1330 kg hasznos terhet is képes szállítani, és 2500 helyett már 2800 kg-os utánfutót is húzhat, de a képességei hajszálnyival így is elmaradnak a Fiat Ducatóétól.

A hosszabb tengelytávú modell esetében a raktér hossza több mint 3 méter. A képen a terepes PanAmericana változat
Fotó: Gulyás Péter (Origo)

Karosszériaváltozatok széles választéka áll a Transporter-vásárlók rendelkezésére, akárcsak a Ford Transit/Tourneo Custom esetében. Egyszerű, lemezelt oldalfalú kisteherautóként, „Plus” kisteherautóként (ülések a második sorban is, különböző válaszfalak), személyszállító Kombiként (ablakos kivitel két üléssorral, különálló hátsó ülésekkel) és platós felépítménnyel, hosszú tengelytávval rendelkező duplafülkés kivitelben is meg lehet majd vásárolni a Transportert. A személyszállító kombi és a hátsó ablakok nélküli kisteherautó változat opcionálisan magas tetővel és hosszú tengelytávval is rendelhető. 

A kerékdobok közötti legnagyobb szélesség 148 mm-rel, 1392 mm-re nőtt
Fotó: Gulyás Péter (Origo)

Caravelle-nek ezúttal is a igényes kivitelű, különálló ülésekkel rendelkező, oldal- és függönylégzsákokkal szerelt, személyautós hangulatú (feketére maszkolt B-oszlop és C-oszlop) mikrobusz-változatot hívják, amelyet személyszállításra terveztek, például reptéri shuttle-járatnak, üzleti tárgyalóbusznak vagy jómódú nagycsaládosok autójának. Ez szintén rendelhető hosszú tengelytávval, hogy a kilenc személy csomagjai is elférjenek benne.

A Caravelle LED fényszóróit fekete csík köti össze
Fotó: Volkswagen

Mind a Transporter, mind a Caravelle kérhető terepes PanAmericana változatban is, ami nagyobb hasmagasságot, karosszérián körbefutó fényezetlen műanyag védőelemeket és látványos, akár 19 colos könnyűfém-felniket jelent. Viszont 

„sátortetős”, kempingezésre való California változat ezúttal nem lesz

 a Transporterből, az ugyanis a Transit Custom privilégiuma lett (a Multivanból azért van).

Milyen belül?

A Caravelle változat személyautós műszerfala
Fotó: Volkswagen

Ugyanazt a 12 colos digitális műszerfalat és 13 colos infotainment érintőképernyőt kapja az új Transporter, mint a Ford Transit Custom, de még a műanyag burkolati elemek is egyeznek a két autóban, leszámítva a kormányt, amelyen szerencsére rendes nyomógombok vannak, nem kapacitív felületek. Kétségkívül pozitív hozadéka a Ford-technológia átvételének, hogy 

a hangerőt nem egy képernyő alatti csúszkával, hanem rendes, tekerős gombbal kell állítani.

 Erről a filléres alkatrészről Carsten Intra, a Volkswagen Haszonjárművel CEO-ja olyan lelkesedéssel beszélt a bemutatón, mintha a jármű legnagyobb innovációja lenne. Az USB-A és USB-C csatlakozók a szériafelszereltség részét képezik, a 230 V-os konnektor (amely 2,3 kW leadására képes) opcióként rendelhető. Az alapfelszereltségbe tartoznak még a LED fényszórók és hátsó lámpák, az infotainment rendszer (DAB+, Apple CarPlay, Android Auto, online szolgáltatásokkal), a kulcs nélküli indítás, az esőérzékelő, a sávtartó automatika, az automatikus vészfékező és a táblafigyelő rendszer.

Ha az üvegtetőt is megrendelik hozzá, akkor a Caravelle-t kis jóindulattal akár a legendás Samba busz utódának is lehet tekinteni
Fotó: Volkswagen

Sajnos a klímavezérlés is a menüben található, a hátsó sorok szellőztetése (a Kombiban és a Caravelle-ben) viszont nem itt van, hanem a vezető feje felett, a tetőn. Végre elektromos lett a kézifék, a gombja felkerült a műszerfalra, így hely szabadult fel a lábtérben, lehetővé téve, hogy (a kiviteltől és válaszfaltól függően) a hátsó rész elölről is hozzáférhető legyen. Duplakuplungos DSG váltó már nincs, a nyolcfokozatú, hagyományos automata előválasztó karja egy kormányoszlopra szerelt bajuszkapcsoló, a kézi váltó karja azonban továbbra is a középkonzolon, jó magasan található, hogy kézre álljon.

Hiába vártuk, hogy megjelenjen a színpadon Jason

A hannoveri IAA-n tartott világpremier végén jelentették be, hogy az új Transporter reklámarca nem más, mint Jason Statham. Azért esett a választás az 57 évesen is jó formában lévő brit akcióhősre, mert a 2000-es években három „The transporter” c. mozifilmben is főszereplő volt (mindhárom forgatókönyve Luc Besson műve). A gengszterek sofőrjeként eleinte még egy kézi váltós BMW 735i-vel (E38) száguldott a filmvásznon, de aztán az Audi-támogatás miatt ezt második és harmadik részben már egy fekete A8-asra cserélte. A Volkswagen-konszernnel tehát régóta jó viszonyban van a kopasz sztár, de most annyi pénzt azért nem fizettek neki, hogy Hannoverben is tiszteletét tegye a Transporter világpremierjén, csak az óriás kivetítőn pózolt a furgon mellett egy jó szabású öltönyben.

Már elektromos és PHEV változatban is

Carsten Intra, a Volkswagen Haszonjárművek vezérigazgatója

Mivel az új Volkswagen Transporter gyártásért is a Ford felel (Izmit, Törökország), a technika teljes mértékben az amerikai gyártó terméke, tehát a TDI jelölés valójában kétliteres EcoBlue dízeleket (110, 150 vagy 170 LE; 310, 360 vagy 390 Nm) jelent. Ezeken kívül van még plug-in hibrid hajtás 2,5-ös benzinmotorral (233 LE rendszerteljesítmény, 320+205 Nm nyomaték, 55 km elektromos hatótáv), valamint 

zöld rendszámos, tisztán elektromos hajtás is

 (farmotor és hátsókerékhajtás, 136, 218 vagy 285 LE) kb. 340 km hatótávval. Utóbbinak akár 125 kW-tal is tölthető a nettó 64 kWh-s akkumulátora, vagyis alig több mint fél óra elég egy teljes töltéshez. Az erősebb dízelekhez összkerékhajtás is kérhető (nyolcfokozatú automatikus váltóval együtt is, de mechanikus önzáró differenciálművel csak kézi váltóval), a villanyautók egyelőre hátsókerék-meghajtásúak, de már fejlesztik a kétmotoros összkerekes változatot.

Kinyitható könyöklőt rejt a középső ülés
Fotó: Volkswagen

Hiába épül ismert Ford-technikára, az új Transporter iránt élénk érdeklődés tapasztalható, amit a Németországban, látatlanban beérkezett 10 ezer előrendelés is bizonyít. Magyarországon szeptemberben elindul az előértékesítés, az első példányok pedig valamikor 2025 első negyedévében érkezhetnek meg az ügyfelekhez, egyelőre ismeretlen áron.

Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter

 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!