A Hannoveri Haszonjármű-kiállításon mutatkozott be a vadonatúj T7-es Transporter, amelynek világpremierjére hivatalos voltam a Volkswagen (helyesen Volkswagen Haszonjárművek, mivel a teherautós részleg külön márkának számít a konszernen belül) jóvoltából. A német humor tipikus példája már a reptérről a városba menet arcul csapott, ugyanis a Ford kiplakátolta az összes főutat a Transit Custom plakátjaival, melyeken mindössze ennyi felirat volt: DER Transporter. Arra utaltak nem túl diszkréten, hogy a wolfsburgi konkurens új furgonja
a két éve bemutatott Ford Transit Custom testvérmodellje;
az orr-részen, a hátsó lámpákon és pár apróságon kívül tényleg csavarra megegyezik a két kishaszonjármű. A Ford és a Volkswagen 2020-ban kötött egymással partneri megállapodást, ennek keretében lett a Ford Rangerből Volkswagen Amarok, a Volkswagen Caddy Life-ból Ford Tourneo Connect, a Volkswagen ID.4-ből Ford Explorer, az ID.5-ből pedig új Capri. És most a Ford Transit Customból Volkswagen Transporter.
Nem lehetett könnyű a wolfsburgi igazgatótanácsnak áldását adnia a legújabb modellcserére, hiszen
az 1949 óta futó Transporter-sorozat a legrégebbi élő típuscsaládja a cégnek,
és legalább akkora ikonnak számít, mint a Bogár vagy a Golf. Az első Bullinak, a T1-nek elévülhetetlen érdemei voltak Németország háború utáni újjáépítésében, aztán a 60-as években a virágokkal díszített példányai a hippik kedvelt járművévé váltak az Egyesült Államokban.
Más kérdés, hogy a legutóbbi, 2016-ban bemutatott hatodik generáció már közel sem pengetett meg olyan érzelmi húrokat az emberekben, mint az első három farmotoros generáció, de ebben a kategóriában ez nem is elvárás; széles választéka (az egyszerű lemezelt oldalú kisteherautótól a bőrfotelekkel szerelt tárgyalóbuszig), nagy használati értéke és igényes kidolgozása miatt így is sok rajongót szerzett. Az idő azonban kétségkívül eljárt felette, mivel a műszaki alapjai egészen a 2003-ban bemutatott T5-ösig nyúltak vissza. Ezért nem volt hozzá például elektromos kézifék és digitális műszerfal, és a villanymentes hajtáslánc-választéka sem ütötte meg a kor szintjét.
Az utóbbi években alaposan kibővült a Volkswagen kisbuszok kínálata, hiszen a nagy Crafter mellé 2022-ben megjelent a tisztán elektromos lifestyle-busz, az ID.Buzz (személy- és áruszállító kivitelben, akár hosszú tengelytávval is), és egy évvel korábban bemutatkozott a Multivan is, amely a személyautós alapokra (MQB platform) épül, így nincs belőle áruszállító változat. De fél mérettel nagyobb új Transporterre így is nagy szükség volt, és az első benyomások alapján a Volkswagen nem döntött rosszul, amikor a Fordot választotta technológiai partnerének.
A rövid változat esetében
a hossz 15, a tengelytáv 10 centivel, a raktér mérete bő fél köbméterrel bővült
a közvetlen elődhöz, a 2019-ben érkezett T 6.1 jelzésű, frissített Transporterhez képest. A karosszéria hossza már 5,05 és 5,45 m, tengelytávja 3,1 és 3,5 méter, míg a maximális rakodási térfogata 5,8 és 9 köbméter lehet (utóbbihoz a magasabb tető is kell). A teherautó változat a korábbi 1200 helyett már 1330 kg hasznos terhet is képes szállítani, és 2500 helyett már 2800 kg-os utánfutót is húzhat, de a képességei hajszálnyival így is elmaradnak a Fiat Ducatóétól.
Karosszériaváltozatok széles választéka áll a Transporter-vásárlók rendelkezésére, akárcsak a Ford Transit/Tourneo Custom esetében. Egyszerű, lemezelt oldalfalú kisteherautóként, „Plus” kisteherautóként (ülések a második sorban is, különböző válaszfalak), személyszállító Kombiként (ablakos kivitel két üléssorral, különálló hátsó ülésekkel) és platós felépítménnyel, hosszú tengelytávval rendelkező duplafülkés kivitelben is meg lehet majd vásárolni a Transportert. A személyszállító kombi és a hátsó ablakok nélküli kisteherautó változat opcionálisan magas tetővel és hosszú tengelytávval is rendelhető.
Caravelle-nek ezúttal is a igényes kivitelű, különálló ülésekkel rendelkező, oldal- és függönylégzsákokkal szerelt, személyautós hangulatú (feketére maszkolt B-oszlop és C-oszlop) mikrobusz-változatot hívják, amelyet személyszállításra terveztek, például reptéri shuttle-járatnak, üzleti tárgyalóbusznak vagy jómódú nagycsaládosok autójának. Ez szintén rendelhető hosszú tengelytávval, hogy a kilenc személy csomagjai is elférjenek benne.
Mind a Transporter, mind a Caravelle kérhető terepes PanAmericana változatban is, ami nagyobb hasmagasságot, karosszérián körbefutó fényezetlen műanyag védőelemeket és látványos, akár 19 colos könnyűfém-felniket jelent. Viszont
„sátortetős”, kempingezésre való California változat ezúttal nem lesz
a Transporterből, az ugyanis a Transit Custom privilégiuma lett (a Multivanból azért van).
Ugyanazt a 12 colos digitális műszerfalat és 13 colos infotainment érintőképernyőt kapja az új Transporter, mint a Ford Transit Custom, de még a műanyag burkolati elemek is egyeznek a két autóban, leszámítva a kormányt, amelyen szerencsére rendes nyomógombok vannak, nem kapacitív felületek. Kétségkívül pozitív hozadéka a Ford-technológia átvételének, hogy
a hangerőt nem egy képernyő alatti csúszkával, hanem rendes, tekerős gombbal kell állítani.
Erről a filléres alkatrészről Carsten Intra, a Volkswagen Haszonjárművel CEO-ja olyan lelkesedéssel beszélt a bemutatón, mintha a jármű legnagyobb innovációja lenne. Az USB-A és USB-C csatlakozók a szériafelszereltség részét képezik, a 230 V-os konnektor (amely 2,3 kW leadására képes) opcióként rendelhető. Az alapfelszereltségbe tartoznak még a LED fényszórók és hátsó lámpák, az infotainment rendszer (DAB+, Apple CarPlay, Android Auto, online szolgáltatásokkal), a kulcs nélküli indítás, az esőérzékelő, a sávtartó automatika, az automatikus vészfékező és a táblafigyelő rendszer.
Sajnos a klímavezérlés is a menüben található, a hátsó sorok szellőztetése (a Kombiban és a Caravelle-ben) viszont nem itt van, hanem a vezető feje felett, a tetőn. Végre elektromos lett a kézifék, a gombja felkerült a műszerfalra, így hely szabadult fel a lábtérben, lehetővé téve, hogy (a kiviteltől és válaszfaltól függően) a hátsó rész elölről is hozzáférhető legyen. Duplakuplungos DSG váltó már nincs, a nyolcfokozatú, hagyományos automata előválasztó karja egy kormányoszlopra szerelt bajuszkapcsoló, a kézi váltó karja azonban továbbra is a középkonzolon, jó magasan található, hogy kézre álljon.
A hannoveri IAA-n tartott világpremier végén jelentették be, hogy az új Transporter reklámarca nem más, mint Jason Statham. Azért esett a választás az 57 évesen is jó formában lévő brit akcióhősre, mert a 2000-es években három „The transporter” c. mozifilmben is főszereplő volt (mindhárom forgatókönyve Luc Besson műve). A gengszterek sofőrjeként eleinte még egy kézi váltós BMW 735i-vel (E38) száguldott a filmvásznon, de aztán az Audi-támogatás miatt ezt második és harmadik részben már egy fekete A8-asra cserélte. A Volkswagen-konszernnel tehát régóta jó viszonyban van a kopasz sztár, de most annyi pénzt azért nem fizettek neki, hogy Hannoverben is tiszteletét tegye a Transporter világpremierjén, csak az óriás kivetítőn pózolt a furgon mellett egy jó szabású öltönyben.
Mivel az új Volkswagen Transporter gyártásért is a Ford felel (Izmit, Törökország), a technika teljes mértékben az amerikai gyártó terméke, tehát a TDI jelölés valójában kétliteres EcoBlue dízeleket (110, 150 vagy 170 LE; 310, 360 vagy 390 Nm) jelent. Ezeken kívül van még plug-in hibrid hajtás 2,5-ös benzinmotorral (233 LE rendszerteljesítmény, 320+205 Nm nyomaték, 55 km elektromos hatótáv), valamint
zöld rendszámos, tisztán elektromos hajtás is
(farmotor és hátsókerékhajtás, 136, 218 vagy 285 LE) kb. 340 km hatótávval. Utóbbinak akár 125 kW-tal is tölthető a nettó 64 kWh-s akkumulátora, vagyis alig több mint fél óra elég egy teljes töltéshez. Az erősebb dízelekhez összkerékhajtás is kérhető (nyolcfokozatú automatikus váltóval együtt is, de mechanikus önzáró differenciálművel csak kézi váltóval), a villanyautók egyelőre hátsókerék-meghajtásúak, de már fejlesztik a kétmotoros összkerekes változatot.
Hiába épül ismert Ford-technikára, az új Transporter iránt élénk érdeklődés tapasztalható, amit a Németországban, látatlanban beérkezett 10 ezer előrendelés is bizonyít. Magyarországon szeptemberben elindul az előértékesítés, az első példányok pedig valamikor 2025 első negyedévében érkezhetnek meg az ügyfelekhez, egyelőre ismeretlen áron.