Akárcsak a valamirevaló eposzokban a különféle állandó kellékek, az autós sajtótájékoztatókon is megkerülhetetlen elemek az eladási számok. Lássuk be, nem mindig van értelme az efféle seregszemlének (enumeráció), de a BYD-nál elég elgondolkodtatóak a számok. Mindössze 20 évvel azután, hogy a kínai óriáscég belépett az autóiparba, tavaly már a kilencedik helyen állt a gyártói világranglistán – a Honda és a Suzuki között -, és a villamosított (vagyis összesített tisztán elektromos és plug-in hibrid) eladások tekintetében piacvezető márkaként tartják számon.
Miközben gőzerővel épül a BYD első európai üzeme Szegeden, a szalonok kínálata is bővül, a következő új jövevény például a Sealion 7 névre hallgató elektromos SUV-kupé lesz. Ennek bevezetését azonban megelőzi cikkünk két főszereplője. Kezdjük a Seal U DM-i-vel, amely a márka első plug-in hibrid autója, legalábbis kontinensünkön, hiszen ezt a hajtásmódot más piacokra már milliószámra gyártják. Sőt, a kínai belpiacon már 2008-ban bevezettek egy kissé ormótlan szedánt F3DM néven, mely a világ első valódi tömeggyártású konnektoros hibridje volt.
Nos, a Seal U DM-i plasztikusan megformált lemezfelületeivel és óriási (12,8 vagy 15,6 colos), forgatható központi kijelző uralta műszerfalával már egészen más ligában játszik. Minőségét, illetve helykínálatát sem érheti panasz, tesztvezetésünk tanulságaként
egyetlen téren nyújt szokatlant az európai hangoláshoz szokott autósnak: lágy hangolásával.
Ez rossz úton extra komfortot, egyszersmind kicsit bizonytalan érzetet is kelt, így a 324 lóerős rendszerteljesítmény ellenére sem igazán sportos, ugyanakkor családi SUV-hoz mérten elég jól tud gyorsítani.
Ebben a kipróbált Design csúcsmodellben amúgy a négyhengeres benzinmotor munkáját elöl és hátul is segíti egy-egy villanymotor (így összkerékhajtású), és 70 kilométer tud elektromosan megtenni egy feltöltéssel. Ugyanezt az 18,3 kWh-s Blade akkut építik be amúgy a Boost nevű alapmodellbe is, de abban nincs hátsó villanymotor, és az 1,5-ös benzinmotor is nélkülözi a turbófeltöltőt. Ám szerintünk egyáltalán nem elvetendő ez a 218 lóerős kivitel: takarékosabb, és így nagyobb a teljes hatótávja (bő 1000 km), 15,36 millió forintos ára pedig igen versenyképes.
Bizony, ennél jelentősen magasabb összegre számíthat, aki akkumulátoros-elektromos kivitelben kérné a Seal U-t, nem is beszélve az egy számmal nagyobb Tang vásárlóról. Még úgy is, hogy a márka zászlóshajójának számító, arra rímelve kizárólag Flagship felszereltségi szinten (rengeteg extrával teletömve) kínált SUV modellt jelentős akcióval, 29,5 helyett 25,4 millió forintos áron vezetik be, amiből céges ügyfeleknek akár 4 milliós állami támogatás is lejöhet. És ehhez jönnek még (az új plug-in hibridekhez már nem elérhető) zöld rendszám kedvezményei.
Élőben egyáltalán nem tűnik aprónak a BMW X5-tel és a Volvo XC90-nel lényegében megegyező hosszúságú, 4,97 méteres Tang, nem csoda, hogy három üléssort tudtak benne kialakítani. Tény, hogy nem sok hétszemélyes elektromos SUV van piacon, miként az is, hogy
ötcsillagos Euro-NCAP töréstesztjével, háromzónás klímájával és nagyteljesítményű hifijével magasabb elvárásoknak is megfelel.
Ennek szellemében adaptív lengéscsillapítókat is kap alapáron, ám 21 colos kerekein így sem tudja igazán szépen kisimítani a hazai úthibákat, és nagy tömege is érződik a mozgásán.
Jó döntés volt amúgy a piaci bevezetéssel megvárni a Tang modellfrissítését, egyrészt, mert a kocsi orra így (Wolfgang Egger dizájnfőnök irányításával) letisztultabb és zártabb lett, másrészt pedig az akkucsomag kapacitása (108 kWh), illetve a töltés teljesítménye (AC 11 kW, DC 190 kW) jelentősen nőtt. Ebben a kisebb testvérekénél is több funkciót tud a forgatható kijelzős multimédia rendszer, igényesek az anyagok, az 517 lóerős összteljesítmény pedig a méretekhez képest meglepő fürgeséggel ruházza fel az óriást – csak bírják hátul gyomorral az utasok.
Vízen is tud járni a méregdrága terepjáró
Érdemes megjegyezni a Yangwang nevet: ez a BYD tavaly év elején alapított luxusmárkája, amely rögtön egy elektromos szupersportkocsival (U9) és egy óriási terepjáróval (U8) indított. Utóbbit elhozták megmutatni Budapestre – formái, gigantikus kijelzői, felhasznált anyagai mellett nehéz szó nélkül elmenni. Négy villanymotorból álló, benzines hatótávnövelős hajtása 1200 lóerőt mozgósít, és az U8 képes 30 percen át a vízen lebegve haladni, illetve kerekeinek önálló nyomatékszabályzásával kormányzás nélkül egy helyben (tankként) megfordulni. Egyelőre Európában nem forgalmazzák, az ára átszámítva több mint 55 millió forint lenne.
KAPCSOLÓDÓ CIKKEK: