Komoly harcra számíthat a Ferrari új szuperautója, az F80-as

Fotó: Ferrari
Vágólapra másolva!
1200 lóerős rendszerteljesítményű hibrid hajtást kap a Ferrari F80-as szuperautó, 799 példányt készítenek belőle.
Vágólapra másolva!
Fotó: Ferrari

Egy héttel az 1275 lóerős McLaren W1 bejelentése után leleplezték az 1200 lóerős Ferrari F80-ast, és ahogy a P1/LaFerrari érában, újra fej-fej mellett van a két csúcsmodell. A Porschénak most nincs autója ebben a kategóriában, helyette van egy új versenyző, az 1079 lóerős Chevrolet Corvette ZR1-es, amelynek a csúcssebessége a legmagasabb a trióban - 375,92 km/óra. A vételára ugyan még nem ismert, de a legtöbben 300 000 dollár alatti belépőt várnak, ami jelentősen elmarad az ellenfelek 2 illetve 3,1 millió fontos árától.

Fotó: Ferrari

Az utolsó csavarig új fejlesztés a Ferrari F80-as, amely aszimmetrikus vázat kap. A vezető köré építették fel a karosszériát, a karbon utascellában csak a vezető kap állítható ülést, az anyósülést egy mélyedéssel váltják ki – a majdnem monoposto felépítéssel az F1-világát akarják megidézni. Az első-hátsó segédváz alumíniumból készül, az első csöveken keresztül áramlik hűtőlevegő a fékekhez; új öntési eljárást fejlesztettek, amivel sikerült 23%-kal 2 mm-re csökkenteni a csövek falvastagságát. Karbonból készül a karosszéria, a felfelé nyíló ajtókban is energiaelnyelő elemek rejtőznek, a tető felnyíló része megkönnyíti a ki- és beszállást.

Fotó: Ferrari

A múlt és a jövő elemeit vegyítették a Ferrari F80-ason, az első vázlatok elkészítése után az aerodinamikai mérnökök is kivették a részüket a munkából, aminek 250 km/órás tempónál 1000 kg-os leszorító-erő az eredménye. Utóbbi annak köszönhető, hogy a hűtőrendszer a jármű 2 oldalát foglalja el, így elöl hatékonyabban dolgoznak a légterelők. Az aktív hátsó szárnynak folyamatosan állítják a magasságát és dőlésszögét, emellett még az 1,8 méter hosszú diffúzor is kell a magas leszorító-erőhöz; utóbbi miatt 1,3°-ban előre döntötték a motort, hogy hamarabb kezdődhessen a légcsatorna emelkedő része. A fényszórók a márka új jellegzetességének számító vizor-orrpanel alatt rejtőznek, a karosszéria alsó részén lakkozott karbon elemek teremtenek kontrasztot a fényezett felsővel. Az 1+1 kialakítású utastérben minden a vezetőre koncentrálódik, az utas eltolva, kicsit hátrébb ül. Itt debütál a márka új kormánykereke, ami kisebb átmérőbb, jobb tapadású – legyen szó csupasz kézről vagy kesztyűről – bevonatot kap és érintésérzékeny felületek helyett újra fizikai kapcsolókat használ. A szélvédőt az autó 48 voltos fedélzeti rendszeréhez tartozó átlátszó fűtőfólia tartja páramentesen.

Fotó: Ferrari

Az autó szíve az öntöltő hibrid hajtás, amelyben házon belül fejlesztett és gyártott hajtómotorokat használnak, amelyeket az F1-ben szerzett tapasztalatok alapján készítenek. Rögtön 3 elektromos kör van 12V, 48V és 800 V feszültséggel. Az első a klasszikus extrákat üzemelteti, a középső a felfüggesztés elemeit és az elektromos turbókat látja el, míg utóbbi a hajtómotoroké. A 2 villanymotort tartalmazó elektromos első tengely tömege 61,5 kg, oldalanként van lehetőség a nyomatékszabályozásra – a teljesítmény 2x143 LE/121 Nm. A benzinmotor a 3,0 literes lökettérfogatú, 120°-os hengerszögű V6-os továbbfejlesztett változata 900 LE (8750/perc) és 850 Nm (5550/perc) teljesítménnyel, a leszabályozási fordulat 9000/perc, de bizonyos körülmények között egészen 9200/percig engedi az elektronika a motort. Mindkét turbófeltöltő villanymotoros rásegítéssel rendelkezik, a finomabb motorszabályozás jóvoltából sikerült 20%-kal megnövelni az égéstér csúcsnyomását. A Ferrari F80 teljesíti az aktuális Euro 6E-bis szabályozást, és felkészítették azt a jövőbeli szigorításokra is. A motor és a váltó közé kerül beépítésre az MGU-K egység, aminek alapvetően az energia-termelés a feladata (70 kW), de szükség esetén 109 lóerővel segítheti a hajtást. A nagyfeszültségű akkumulátor 2,3 kWh kapacitású, maximális teljesítményeladása és felvétele egyaránt 242 kW.

Fotó: Ferrari

Ha minden stimmel, a 0-100 km/óra gyorsulás 2,15 másodpercet vesz igénybe, a 0-200 km/óra 5,75 másodpercig tart, a végsebesség 350 km/óra. Hasonlóan impresszív a lassítás is, 100 km/óráról 28 méter, míg 200 km/órás tempóról 98 méter a fékút. A Brembo-val közösen fejlesztett fékrendszer a világon elsőként használ CCRM-Plus technológiát, a hosszabb karbonszálak használatával 300%-kal javul a hővezető képesség, a hűtőcsatornák kialakítása az F1-es versenyautókról származik. Teljesen új fejlesztés a felfüggesztés, a kettős keresztlengőkaros, belső aktív rugóstagokkal rendelkező rendszerben 3D-nyomtatással készített alkatrészeket is használnak. A villámgyors vezérlőegység képes szabályozni a karosszéria helyzetét, nem csak kanyarban, de fékezésnél nem bólint, gyorsításnál nem ágaskodik nagyot a felépítmény, így az aerodinamika stabilabb. A rendszer számos érzékelő jele alapján próbálja megjósolni, merre akar haladni az autó, és előre dolgozik. A hibrid rendszernek nincs eDrive üzemmódja, mert a Ferrari F80 nem arról szól, és az akkumulátora is túlságosan kis kapacitású ahhoz. A Michelin mérnökei rögtön 2 abroncsot is fejlesztettek a Ferrari F80 számára, a Pilot Sport Cup2 az általános használhatóságra készültek, míg a Pilot Sport Cup2R gumik speciális keverékükkel versenypályán nyújtanak maximális teljesítményt. A Ferrari 7 év karbantartással adja a 799 példányban készülő szuperautóját, az intervallum 20 000 km vagy 1 év, az indulóár Nagy-Britanniában 3,1 millió font.

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!