Önkéntelenül le fog húzódni, ha ez a spanyol autó feltűnik a visszapillantóban – Cupra Formentor (2024) menetpróba

Vágólapra másolva!
A Volkswagen egyre komolyabb szerepet szán a spanyol sportmárkának, a Cuprának, amely később akár át is veheti az anyamárkája, a Seat helyét a konszernen belül. Legfrissebb újdonságukat, a frissített Formentort és Leont vezettük.
Vágólapra másolva!
Cupra Formentor
Az új Cupra-formanyelv része a cápaorr, amely a kompakt modelleknek is jól áll. A Formentorra alig lehet ráismerni a ráncfelvarrás után
Fotó: Ruschel Zoltán

A Formentor kiemelt szerepet játszik a Cupránál, hiszen 

ez a márka első önálló modellje, amely egyben a legsikeresebb is.

 Ez nem egy már meglévő Seat típus átcímkézett, sportos kivitele, hanem önálló típus, amely 2019-ben tanulmányként, majd 2021-ben szériaautóként mutatkozott be. Sikerét jól jelzi, hogy 2023-ban több mint 120 ezer példány talált gazdára belőle világszerte, ami 23 százalékos növekedést jelent a 2022-es évhez képest. Hatéves története során a Cupra kb. 600 ezer autót adott el, és ebből minden második Formentor volt. A kompakt SUV kupé Európában a saját kategóriájában az eladási listák élén szerepel, népszerűségét a jól sikerült, kellően merész formatervnek, a remek vezethetőségnek, a korszerű motoroknak és a tágas kabinnak köszönheti. Három év után jött el az ideje a frissítésnek, amely egyaránt érinti a külsőt és a műszaki tartalmat.

Hogy néz ki?

Cupra Formentor
Hátulról nézve jóval kevesebb a változás, de az új felni, szín és hátsó lámpa azért árulkodó
Fotó: Ruschel Zoltán

Teljesen új az első lökhárító formája, a korábbinál sokkal nagyobb, és több részre osztott a hűtőrács, amely már a lökhárító nagy részét elfoglalja. A cápaszerű orr-részen a Cupra logó felkerült a lökhárító tetejére, az új fényszórókban háromszög alakzatban világítanak a menetfények és az első ködlámpa, ahogy már láthattuk a Tavascannál is. Minden Cupra teljesen LED-es világítást kap elöl és hátul, felárért természetesen adaptív mátrix rendszer is elérhető.

Cupra Formentor
Már 272 lóerőt hoznak ki az 1,5-ös plug-in hibridből és 333 lóerőt a kétliteres benzinesből
Fotó: Ruschel Zoltán

Megújultak a könnyűfém felnik, összesen nyolcféle, 18 és 19 hüvelykes méretű kerekekből választhatunk. Megjelent egy új matt bronz fényezés, és most már kétféle matt szürke szín is rendelkezésre áll. Hátul minimálisan módosult a lökhárító, a lámpákban itt is megjelentek a háromszög alakú LED fények, amelyek ráadásul már 3D-s alakzatban világítanak. A Cupra logó immár a lámpatest része és szintén világít!

Milyen belül?

Cupra Formentor
A műszerfal alapformája változatlan, de újak az anyagok, nagyobb az érintőképernyő és áttervezték a középkonzolt
Fotó: Ruschel Zoltán

Belül háromnegyedrészt újrahasznosított anyagokból készült szövet, és környezetbarát módon cserzett bőrkárpitok, valamint új műanyagok és dekorelemek jelentek meg, ami javított a korábban nem túl jó minőségérzeten. Változott a digitális műszerfal grafikája és szoftvere, ahogyan a multimédiás érintőképernyőé is, utóbbi immár 12,9 hüvelykes és a képernyő alatti sáv is világít. A Sennheiserrel való együttműködésnek köszönhetően a Formentorhoz 12 hangszórós, 390 W összteljesítményű prémium audiorendszer is elérhetővé vált.

Nincs már öthengeres

Cupra Formentor
A plug-in hibrid változat motortere meglehetősen zsúfolt
Fotó: Ruschel Zoltán

A megújult Formentor alapmotorja a hengerlekapcsolásra képes 1,5 literes, 150 lóerős TSI, amelyhez egyedüliként hatfokozatú manuális váltót kapcsolnak. Szintén 150 lóerős a 48V-os lágy hibrid rendszerű 1,5 literes e-TSI, amelyhez már hétfokozatú DSG automata jár. A kétliteres TSI alapváltozata 204 lóerővel mozgatja az autót, mégpedig összkerékhajtással.

Cupra Formentor
Kevesebb, mint fél óra alatt bő 100 km hatótávot lehet vételezni, és a 116 lóerős villanymotor is jól mozgatja a Formentort
Fotó: Ruschel Zoltán

A sportos VZ kivitelben ez a motor 265 lóerővel csak elöl hajt, míg a kínálat csúcsán a 333 lóerős verziója áll, amely a Golf R-ből lehet ismerős. Ez a motor az összkerékhajtásnak is köszönhetően 

4,8 másodperc alatt gyorsítja fel 0-100 km/h-ra az 1,6 tonnás családi SUV-ot.

 Sajnos emissziós okokból törölték a kínálatból az Audi-motoros VZ5-öt (390 lóerős, 2,5 literes, öthengeres TSI hajtotta), amellyel a gyorsulás még kevesebb ideig, csupán 4,2 másodpercig tartott. Szerencsére az aktív hátsó differenciálművet – amely kanyarban több nyomatékot küld a hátsó ívkülső kerékre, hatásosan csökkenve az alulkormányzottságot – legalább megtartotta a 333 lóerős Formentor VZ, és kapott hozzá két speciális üzemmódot (versenypálya és drift) is. Akinek ez nem elég, feláras opcióként 375 mm-es első Akebono féktárcsa (hatdugattyús nyereggel) és Akrapovic sportkipufogó is rendelhető 988 ezer, illetve 1,6 millió forintért.

Cupra Formentor
A hátsó lámpákban is megjelentek a háromszögek, a hátsó embléma már világít
Fotó: Ruschel Zoltán

Meglepő, de a kétliteres, 150 lóerős TDI továbbra is választható opció marad. Újak a zöld rendszámos plug-in hibridek, amelyek az 1,5 literes benzinesen alapulnak, és 204 vagy 272 lóerős rendszerteljesítményűek lehetnek (utóbbiban szintén VZ verziónak számít). Mindkettőben 19,7 kWh-ra az akkumulátor kapacitása, így már 

akár 108-119 km-t is megtehető elektromos üzemmódban

 (WLTP). Ráadásul a 11 kW-ra növelt AC töltési teljesítményen felül már 50 kW-os DC gyorstöltés is segít a hatékony használatban. A plug-in verziók hátránya, hogy a nagy akku miatt a csomagtartó mérete 420-ról 345 literre csökken.

Milyen vezetni?

Cupra Formentor
Sokféle sportülés közül lehet választani, mindnek jó az oldaltartása
Fotó: Ruschel Zoltán

A Barcelona melletti nemzetközi menetpróbán a plug-in hibrid kivitellel autóztunk a legtöbbet. Bár az út első részében autópályán és gyorsforgalmi utakon haladtunk, a nem teljesen feltöltött akkumulátorral így is bő 50 km-t sikerült megtenni 80-120 km/h közötti sebességgel. Ilyenkor teljesen villanyautóként viselkedik a Formentor, az elektromos hajtás hangtalanul, megfelelő dinamikával teszi a dolgát. Hibrid üzemmódban a benzinmotor ki-be kapcsolása teljesen simán, rántások nélkül történik. A hátul is független futóművet nagyon nem izzasztották meg a jó minőségű spanyol utak. Stabilan, magabiztosan fordult az autó a szerpentinek kanyarjaiban, ehhez a sportosan direkt áttételezésű kormány is jó partnernek bizonyult.

Mennyibe kerül?

Cupra Formentor
Már 272 lóerőt hoznak ki az 1,5-ös plug-in hibridből és 333 lóerőt a kétliteres benzinesből
Fotó: Ruschel Zoltán

A megújult Cupra Formentor már hazánkban is rendelhető. Cikkünk írásakor az 1,5 literes, 150 lóerős lágy hibrid verzió alapára DSG-váltóval 14,6 millió forint, a zöld rendszámos, 272 lóerős plug-in hibrid VZ-é 20,4 millió, a 333 lóerős benzines VZ csúcsverzióé pedig 22,9 millió forint, de ezekből a listaárakból egy bevezető kampány keretében most 1,5 milliót elenged az importőr.

Cupra Leon

Cupra Formentor
A Leon ötajtós és kombi karosszériával is elérhető, utóbbi az erősebb
Fotó: Ruschel Zoltán

A martorelli menetpróbára a Formentor mellett a megújult Cupra Leont is elhozta a spanyol márka. Teljesen megújult frontrészének köszönhetően mostantól egyértelműen megkülönböztethető a Cupra-változat a normál Seat Leontól. A Formentoréhoz nagyon hasonlító, cápás orr-részen a sportos lökhárítón mellett itt is megjelentek az új fényszórók a háromszög motívumú LED fényekkel és természetesen világító hátsó Cupra logó is felkerült a kétféle karosszériával rendelhető Leonra. 

Cupra Leon
Csak elöl hajt, viszont van önzáró differenciálműve a 300 lóerős, ferdehátú VZ-nek
Fotó: Ruschel Zoltán

Új matt fényezések és felnik, kicsit átfésült beltér, friss fedélzeti infotainment rendszer és motorkínálat – gyakorlatilag a változások ugyanazok, mint a Formentoron. Érdekesség, hogy a csúcsmodell, a Leon VZ ötajtósként fronthajtású és 300 lóerős, míg kombiként összkerekes és 333 lóerős. Utóbbi a nyomatékvektorozó összkerékhajtást és a két új üzemmódot is megkapja, valamint az Akebono fék és az Akrapovic kipufogó is rendelhető hozzá.

Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor
Cupra Formentor

 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!