A bakizó McLaren felkínálta Vettelnek a pole-t
2011. október 08. 07:01
Sebastian Vettel idén már a 12. pole pozícióját szerezte meg, de Japánban nehezebb dolga volt, mint általában. Sem a szabadedzéseket, sem a Q1-et, sem a Q2-t nem nyerte meg, de a döntő pillanatban, a Q3 legvégén az élre állt. 1:30,466-os köre bő három tizeddel volt jobb a tavalyi, szintén pole-t érő idejénél.
Jenson Button nagy formában vezetett egész hétvégén, állítása szerint a Q3-ban is mindent kihozott az autójából, de ez csak arra volt elég, hogy 9 ezreddel Vettel mögött megszerezze a második helyet. Ez az időkülönbség azt jelenti, hogy ha egyszerre kezdték volna el a körüket, akkor a célvonalnál Button mindössze 68 centiméterrel lett volna Vettel mögött.
Lewis Hamilton nagyszerűen vezetett az időmérőn, a Q1-et és a Q2-t is megnyerte, de amikor a Q3-ban megkezdte volna a gyors körét, egyszerűen elbambult. Bár a csapat is rászólt, hogy ne maradjon le az előtte menő autótól, ő mégis érthetetlenül lassan fordult be a célegyenesre rávezető sikánba. Látta a tükörben, hogy Webber nagy tempóval közelít felé, ezért kissé balra húzódott, azt viszont nem látta, hogy ott Schumacher érkezik hasonlóan nagy vehemenciával. Veszélyes pillanat volt, amikor két oldalról előzték Hamiltont, de a németnek már nem volt ott elég hely az aszfalton, ezért le kellett mennie a fűbe, és a rázókövön keresztül tért vissza a pályára, de ezzel időt vesztett. Schumacher és Webber tudta, hogy igyekezni kell, mert már csak másodpercek voltak hátra az időmérő végéből, a mért kört pedig még az idő lejárta előtt kell megkezdeni.
Középen a lassú Hamilton, Schumacher balról a füvön, Webber jobbról előzi
Webber jól jött ki a szituációból, még épp átért a rajtvonalon, és tudott menni még egy gyors kört, de Schumacher és Hamilton már nem. Utóbbinak lehet fájóbb a kihagyott lehetőség, mert most nagyon jó esélye lett volna arra, hogy megverje Sebastian Vettelt, és megszerezze saját maga és a McLaren első 2011-es pole pozícióját. Elbambulása miatt azonban csak a harmadik helyről fog indulni.
Kattintson a képre a szombati galériáért!
Mellőle a ferraris Felipe Massa indulhat majd, aki meglepetésre 8 századdal megverte csapattársát, Fernando Alonsót. A spanyol csak egy mért kört ment a Q3-ban, mert az első próbálkozásában kicsúszott a Spoon kanyarban. Mark Webber annak ellenére lett csupán a hatodik, hogy az övé lett a hétvége legjobb első szektorban futott ideje.
Bár a leggyorsabb hat versenyzőn kívül senki sem teljesített gyors kört a Q3-ban, Kamui Kobajasi legalább elkezdte, ez pedig azt jelenti, hogy valószínűleg ő indulhat majd a hetedik helyről vasárnap, Schumacher és a két Renault elől. Azért csak valószínűleg, mert a hivatalos időmérő rendszer még csak a 10. helyre sorolja a Sauber japán versenyzőjét. Kobajasi a lágy gumival egyébként megnyerte a Q1-et.
Schumacher gumit spórolt a Q3-ban, ezért csak egy gyors kört szeretett volna futni, de ez nem jött össze a Hamilton-incidens miatt. Mindössze egy másodperccel az idő lejárta után haladt át a vonalon, de már nem kezdhetett meg egy gyors kört, ez pedig azt jelenti, hogy vélhetően Kobajasi mögül kell majd indulnia, a nyolcadik helyről, a pálya poros oldaláról. A másik Mercedes-pilóta, Nico Rosberg még rosszabbul járt, mert hidraulikai problémák miatt még a Q1-ből sem jutott tovább, és kénytelen lesz a 23. helyről indulni. Igaz, legalább sok friss gumija lesz a versenyre, ami Szuzukában nagy előny lehet.
A szingapúri kudarc után a Renault visszatalált a helyes útra, amit az is jelez, hogy mindkét autójuk bejutott a Q3-ba. Bruno Senna elvileg a kilencedik, Vitalij Petrov pedig a tizedik helyről indul majd, de ez is attól függ, hogy Kobajasit hova fogják sorolni.
Rosbergén kívül még két műszaki hiba is jelentkezett az időmérőn: a sauberes Sergio Pérez hidraulikai hiba miatt nem tudott kört menni a Q2-ben, Vitantonio Liuzzi (Hispania) pedig motorhiba miatt egy kört sem teljesített.
Az aszfalt 37, a levegő 23 fokos Szuzukában.
A Lotus olasz versenyzőjét Petrov követte másodikként.
Az idén eddig minden versenyhétvégén a Red Bull szerezte meg a pole pozíciót. Ezen a hétvégén azonban eddig minden szabadedzést Jenson Button nyert meg, és Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke is célozgatott arra, hogy nagyon nehéz itt megtalálni az egyensúlyt, hogy az autók egy körön is gyorsak legyenek, és majd a hosszú etapokon se koptassák el túl hamar a gumikat. Még az is elképzelhető, hogy a Q3-ban a keményebb gumikkal mennek majd az élmenők, hogy a versenyt is ezzel a tartósabb gumikeverékkel kezdhessék majd el.
Bruno Senna a harmadik szabadezésen törte össze a Renault-t, és a csapat még nem készült el a javítással. Mivel a kasztni nem sérült, valószínűleg időben be tudják fejezni.
A világbajnok 1:33,051-es kört futott, ami nem számít kiemelkedőnek.
A Spoon-kanyarban lesodródott az aszfaltozott bukótérbe, de hamar visszatért a pályára.
A spanyol 1:32,817-es kört repesztett, másodiknak Button jött föl két tizeddel mögötte.
1:30,785-ös körrel szerezte meg tavaly a pole pozíciót Sebastian Vettel, egyelőre még messze vannak ettől.
Ennek oka, hogy a levezető körben sem akarják feleslegesen koptatni a gumikat. A kopás fontos tényező lesz ezen a versenyen.
A brazil meg is kezdte az ellenőrző körét.
A három élcsapat versenyzői között fél másodperc sincs az első hat helyen. Az első tíz sorrendje: Alonso, Hamilton, Button, Vettel, Webber, Massa, Schumacher, Petrov, Sutil, Buemi.
Nico Rosberg Mercedesében még korábban elromlott valami, de kijavította a hibát a csapat. Nem árulják el, mi ment tönkre. Egy ellenőrző kört ment csupán, mért kört nem tudott teljesíteni.
A hazai versenyző meglepetésre átvette a vezetést a Sauberrel. Annyira azért nem nagy meglepetés ez, mivel lágyabb gumikon ment, ez pedig 1,5-2 másodperc előnyt jelent. Sutil is így lehet most a második helyen a Force Indiával. Alonso a harmadik.
Kobajasi maradt az élen. A kiesők: Kovalainen, Trulli, D'Ambrosio, Glock, Ricciardo, Rosberg, Liuzzi.
A Mercedes pilótája így kénytelen lesz az utolsó előtti helyről rajtolni, Liuzzi elől. Schumacher esélyt kapott, hogy felzárkózzon rá a pontversenyben, jelenleg 10 pont a különbség köztük.
Még csak Sutil és Button jött ki a pályára a Red Bullok társaságában.
A brit az élre állt 1:31,139-cel. Közel három tizedet vert Vettelre. Mögöttük a sorrend: Button, Webber, Alonso, Massa, Kobajasi, Sutil, Senna.
Az első kettőt Webber követi.
Ideje: 1:32,116. Ezen a hétvégén Schumacher folyamatosan egy másodpercen belül autózik az élmezőnyhöz képest, nagyobb különbségekhez szoktunk hozzá az idén.
A két versenyző még ki sem jött a Q2-ben a bokszból.
Idén csak négyszer van lehetőségük a csapatoknak, hogy éjszaka is dolgozzanak a versenyhétvégén a szerelők. A Japánba sok új alkatrésszel érkezett Sauber csapat még csak az első ilyen lehetőségét használta ki péntek éjjel.
Ha minden összejön, megverhetik legalább az egyik McLarent a terveik szerint.
Hamilton nyert 1:31,139-es körrel, mögötte a sorrend: Vettel, Button, Webber, Alonso, Massa, Schumacher, Petrov, Senna, Kobajasi. A kiesők: Sutil, Di Resta, Barrichello, Maldonado, Buemi, Alguersuari, Pérez.
Lázas, de nem ezért nem ment ki a Q2-re, hanem azért, mert az autójával hidraulikai problémák adódtak.
A hazai pályán versenyző sauberes jelenleg egyedül van kint a pályán a közepes keverékkel.
Schumacher, Senna, Petrov valószínűleg csak egy kört fognak menni, jelenleg még nem jöttek ki.
Nem is tudta befejezni, kijött a bokszba.
A két McLaren áll az élen, Vettel csak a harmadik, két tizeddel Hamilton mögött. Webber a negyedik. Massa az ötödik.
Ezúttal már Schumacher is kijött, de nem ment mért kört.
Csak 9 századdal verte meg Buttont, ideje: 1:30,466. Hamilton taktikáját elrontották, már nem tudott mért kört menni. Lehet, hogy Schumacherrel feltartották egymást, mert le kellett maradniuk egymástól, és ez lett a vesztük: egyikőjük sem ért át a rajtvonalon az időmérő leintéséig. Idén eddig továbbra is minden pole a Red Bullé.
A brazil végre legyőzte egy időmérőn a csapattársát, a különbség nyolc tized volt köztük.
A pole-ra is esélyes brit a végén azért nem tudott még egy kört menni, mert Button mögött elbambult a felvezető körében. A célegyenes előtti sikánba rossz íven és lassan ment be, Webber és Schumacher a sikánban két oldalról előzte meg, a német még a fűre és a rázókőre is ráment. Ez is kevés volt azonban ahhoz, hogy Schumacher és Hamilton átérjen időben a célvonalon, és megkezdhesse utolsó mért körét.