Massa ugrott az élre Indiában
2011. október 28. 10:37
Események
![Forma-1, Felipe Massa, Ferrari, Indiai Nagydíj](https://cdn.origo.hu/2024/02/iSUy4GPMQD645eN6ooaKTiOlI49mHyl5EGjbSmCAEHY/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzMwOTM0Y2UwOWE5NzQxNWE4MTM2OTcxMWZlNGNkMTMw.webp)
Meglepetésre Felipe Massa végzett az élen az Indiai Nagydíj péntek délutáni szabadedzésén, maga mögé utasítva a Red Bullokat és a McLareneket, valamint saját csapattársát, Fernando Alonsót is.
A csapatok a délelőttivel ellentétben ezúttal már nem teketóriáztak, és azonnal kiküldték az autóikat a bokszból. Együtt csaknem négyezer kilométert tettek meg a másfél óra alatt, így a kezdetben szélsőségesen poros pályán lassan megjelent egy felgumizott, viszonylag tiszta ív. Igaz, ennek ellenére sok volt a kicsúszás, és Pastor Maldonado, aki a kavicságyban végezte, meg is jegyezte, hogy a pálya "minden körben teljesen más".
Massa 18 perccel a leintés előtt futotta meg 1:25.706-os körét, 88 ezredmásodpercet verve Sebastian Vettelre. Fernando Alonso a 3. helyen végzett, és a Ferrari volt az egyetlen csapat, amely mindkét autójával bekerült a bűvös 1:26-os határ alá. A Massa által tesztelt új első vezetőszárny azzal keltett feltűnést, hogy rendkívül hajlékonynak tűnt, terhelés alatt vadul csapkodott, és a széle gyakran még az aszfaltra is leért.
A délelőtti leggyorsabb Lewis Hamilton, aki három rajthelyes büntetést kapott a dupla sárga zászlók figyelmen kívül hagyása miatt, ezúttal 4. lett, Jenson Button hátránya pedig már egy másodpercnél is több volt.
Úgy tűnt, az élmezőny mögött a Force India, a Toro Rosso és a Renault harcol egymással, bár az első edzésen jól teljesítő Mercedesek délután egyáltalán nem teljesítettek rövid etapot, úgyhogy Nico Rosberg 19. és Michael Schumacher 21. helye semmit sem árul el. Mindketten három másodperccel lassabbak voltak, mint délelőtt.
Az edzés egyetlen komolyabb balesetét Jérome D'Ambrosio szenvedte el, aki a gyors 10/11-es kanyarkombináció kijáratánál túlságosan a rázókőre sodródott a Virginjével, és az irányítást elveszítve a szemközti falnak csapódott. Az autó hátsó szárnya és jobb hátsó kereke azonnal letört, az edzést emiatt néhány percre meg is kellett szakítani.
Köszöntjük kedves olvasóinkat az Indiai Nagydíj péntek délutáni szabadedzéséről készülő szöveges tudósításunkban! A Forma-1 délelőtt felavatta a pályát, amely egyelőre rendkívül poros volt, néha úgy tűnt, mintha az autók raliznának rajta. A köridők ennek ellenére máris jobbak voltak a vártnál: Lewis Hamilton 1:26.836-os eredménnyel végzett az élen.
Hamilton azonban nagy árat fizetett a gyorsaságáért: háromhelyes rajtbüntetéssel sújtották, mert kiderült, hogy dupla sárga zászlók hatálya alatt érte el az eredményét. Sergio Pérez szintén.
Megkezdődött az edzés, sokan azonnal munkához látnak. A levegő már 30, az aszfalt 39 fokos.
Miután feltartják az indiai pálya számtalan dombjainak egyikén. Közben Kovalainen máris lesodródott a délelőtt is trükkösnek bizonyuló 5/6-os kanyarban, pedig szemlátomást nagyon óvatosan ment. Még mindig óriási a por.
Az ideje 1:30.641, de senki nem vesztegeti az idejét: már tizenöten megtettek mért kört.
Vélhetően kicserélték benne a délelőtt elromló motort. Alguersuari összetört Toro Rossóját is megjavították. Óriási a forgalom a pályán.
A 9-es kanyarban, ahol délelőtt Alguersuari is, megforgott, de legalább elkerülte a védőkorlátot. Igaz, a kavicságyban ragadt, úgyhogy véget ért számára az edzés. Ez nagy baj, mert délelőtt motorhiba miatt vesztett időt éppen itt, ahol a gyakorlás létfontosságú. Schumacher is megpördült, de simán folytatta.
1:28.014-es idejével 0,218 másodperccel előzi meg Buttont, mögöttük a sorrend Webber, Buemi, Hamilton, Massa. Alonso a rajtot gyakorolta éppen a bokszkijáratnál.
A bokszutca végéről figyeli, ahogy az autók birtokba veszik az általa tervezett pályát. Ő maga is versenyez egyébként.
1:27.261-re javít, miután a második és harmadik szektorban is abszolút legjobb részidőt ér el. Maldonado közben visszaért a bokszutcába. Amely egyébként a maga 600 méterével a második leghosszabb az egész Forma-1-ben. "Nagyon csúszik odakint" - mondja Maldonado a BBC-nek. "De körről körre jobb a helyzet. Eleinte nagyon poros volt a pálya, de most már nem olyan vészes."
Két tizedet lefarag délelőtti legjobbjából is, 1:26.618 az új mérce. A 2. helyezett Buemi hátránya 1,250 másodperc.
A gyors részeken stabilnak érzi a Lotust, de még szokja a pályát, és a féktávokon javítana az autóján.
A poros belső íven megelőzte Karthikeyant, de ettől elfékezte magát a következő kanyarnál, és kicsúszott a pálya mellé. Vettel egy Force India mögé van beragadva éppen.
1:26.492-vel átveszi a vezetést. Webber feljött harmadiknak, de csapattársától 0,742 másodperccel le van maradva.
Egy poros pályán ez nem csoda. Az orosz egyelőre a 7. helyen áll, míg Senna 20. Schumacher 10 másodperces hátránnyal a legutolsó, a Mercedes tájékoztatása szerint adatokat gyűjt.
Valahogy megfogja a Toro Rossót, Kovalainen viszont a 6-os kanyart a rázókövön túl vágja át, nagy port verve fel maga mögött.
A sorrend az élen: Vettel, Hamilton, Button, Massa, Webber, Alonso, Buemi, Petrov, Alguersuari, Pérez, Kobajasi.
Az autó orrán lévő nyílás valójában a passzív F csatorna légbeömlője, nem a versenyző hűtésére szolgál, mint a többi csapatnál. Oda az orrkúp tetején nyitott lyukból vezetik a levegőt. Ezek szerint a Mercedes most nem kísérletezik a trükkös aero-eszközzel, amely a szuzukai szabadedzés óta alaposan megmozgatta az ellenfelek fantáziáját is.
Olyannyira, hogy a délelőtt vezető Chandhok a BBC-n azzal poénkodik, alighanem ez a legsimább aszfalt, amit Indiában valaha készítettek! A por azonban továbbra is gondot okoz.
Megelőzi Hamiltont, 0,269 másodperccel lassabb Vettelnél. Ez biztató a Ferrari számára. Alonso egyelőre a 6. helyen áll.
A gyors, döntött 10/11-es kanyar kijáratánál, amit sokan az isztambuli 8-ashoz hasonlítottak, túlságosan a külső rázókőre sodródik, az autója megforog, és háttal a szemközti falnak csapódik. A Virginről letörik a hátsó szárny és a jobb hátsó kerék is, ami idétlen szögben csapódik fel az autó hátuljára. D'Ambrosio épségben kiszáll, az edzést piros zászlóval megszakítják.
Úgy érzi, az autó anélkül kezd fordulni, hogy hozzányúlna a kormányhoz. Vagy a beállításokkal, vagy a gumikkal lehet probléma.
Még mindig nem kezdett hozzá az érdemi munkához: csak 8 kört tett meg, míg Kovalainen például már 23-at. De a Mercedesnél nem izgulnak.
A mezőny fele azonnal kimegy a pályára. D'Ambrosio behúzott nyakkal sétál vissza a bokszba.
Konkrétan a hátsó keresztstabilizátort változtatták meg. Az orosz korábban alulkormányzottságra panaszkodott.
Ebből ma kivételesen három szettet kaptak a versenyzők, míg a keményből csak egyet. Huszonkét autó van a pályán. Alguersuari megint kirobog a bukótérbe a 6-os kanyar előtt.
A második szektorban abszolút legjobb részidőt fut, de az utolsóban időt veszít, így marad a 6. helyen, míg Sutil feljön a 7.-re. Schumacher 4 másodpercet javított, az utolsó helyről azonban nem lépett előre. Rosberg is csak a 18. helyen áll.
Már 1:25.794-es kört futott, megerősítve a helyét az élen. Massa is javított, de 0,568 másodperc a hátránya. Alonso az első két szektorban abszolút legjobb részidőt ért el, de az utolsóban lemaradt, így 4 tizeddel kikapott Vetteltől. Webber nemrég feljött ötödiknek, Hamilton mügé.
Most már biztos, hogy a kísérleti első szárnyat hihetetlenül hajlékonyra tervezték: a hepehupás féktávokon, amikor az autó előrebólint, folyamatosan az aszfaltot súrolja.
88 ezredet ver Vettelre azzal a bizonyos csapkodó első szárnnyal. Lehet, hogy a Ferrari csak teszteli ezt, a hétvégén nem fogja bevetni. Nem lenne csoda, ha a többiek belekötnének.
A Red Bull a bokszutcából hajtott ki, Sutil kanyarodás közben kis híján nekiment, aztán bosszúsan integetett neki.
14, magas üzemanyagszinttel teljesített kör után tért vissza a bokszba, aztán újra nekieredt. 6,098 másodperces hátránnyal a 21., míg Rosberg, akinek 5,392 másodperc a lemaradása, a 19. Jelenleg a McLaren, a Ferrari és a Red Bull is hosszú etapokat tesz meg.
Az 5-ös kanyar féktávján megforogva kisodródik a bukótérbe, ahol egy pillanatra meg is áll, mielőtt újra el tud indulni.
Ő a 6-os kanyart vágja át porolva egyet, mint előtte már oly sokan. Ilyenkor rengeteg kosz kerül a pályára.
Vettel áthajtott a bokszutcán, hogy a Red Bull lemérje az ehhez szükséges időt, aztán pont a kanyarodó Sutil mellé tért vissza a pályára.
Jelenleg is óriási a forgalom a pályán, de már senki sem javít, Massa maradt az élen. Hamarosan bővítjük a cikket a teljes eredménylistával is.