A Kínai Nagydíj percről percre
2012. április 15. 08:53
Események
![rajt rosberg](https://cdn.origo.hu/2024/02/iKe1OxkKPMXK9-DtubD9JGSNEalZFDDPrbTCTgBWrPs/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzkzMTQzOGQyMTZiZjQxOGZhZmI5OWRjMTg3YTRlYjFi.webp)
A versenyről írt részletes, nyilatkozatokat is tartalmazó beszámolónkat itt olvashatják.
Nico Rosberg az utóbbi évek egyik legjobb versenyén megszerezte karrierje első, és a gyári Mercedes istálló tizedik győzelmét. Az Ezüst Nyilak utoljára 1955-ben nyertek futamot. Rosberg félhetett a rajtól, mivel mellőle csapattársa, Michael Schumacher, mögüle pedig Lewis Hamilton rajtolt, de nagyon jól kapta el a zöld jelzést, és simán az élen maradt az első kanyarban. Schumacher az első kerékcseréig tartotta a második helyet, de ott nagyot hibázott az egyik szerelője, mert rosszul rögzítette a jobb első kereket, emiatt a német néhány kanyar múlva kiállni kényszerült, a Kínai Nagydíjat egyedül ő adta fel.
Hatalmas taktikai harc alakult ki a futamon, többen két kerékcserés taktikával próbáltak előrébb kerülni. Rosberg is így tett, csak az utolsó kerékcseréje után engedte át ideiglenesen a vezetést Jenson Buttonnak, a brit azonban eggyel többször állt ki. A végjáték ettől még izgalmas lehetett volna köztük, de a McLaren szerelői is hibáztak a 2009-es világbajnok harmadik kerékcseréjénél, ekkor dőlt el, hogy a Mercedes valószínűleg könnyen nyeri majd a versenyt.
A verseny utolsó harmadában hatalmas vonatozás alakult ki a Mercedes mögött, sokáig Räikkönen tartotta a második helyet, mögötte pár tizedre jött Vettel, Button, Grosjean, Webber, és Hamilton. A finn aztán ráfázott a két kerékcserés taktikára, mert a verseny vége előtt pár körrel hirtelen nagyon lelassult a szétkoptatott Pirellik miatt, végül csak a 14. helyen ért be. Rosberg mögött a két McLaren az utolsó körökben előzte meg a kopott gumikkal szenvedő Vettelt, végül Webber is lehagyta csapattársát. Mögüttük Senna, Maldonado, Alonso és Kobajasi szerzett még pontot. A japán a verseny végén, Räikkönen előzése közben előzte meg csapattársát, Sergio Pérezt is. A Maláj Nagydíj hőse sportszerűtlenül még a fűre is leszorította, de így sem tudott pontszerző helyen maradni.
A versenyről írt részletes, nyilatkozatokat is tartalmazó beszámolónkat itt olvashatják.
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Kínai Nagydíjról szóló élő közvetítésünkben. Az éjszakai eső után délelőtt kisütött a nap, felszáradt a pálya, most viszont ismét gyülekeznek a felhők a pálya felett.
Maldonadót és de la Rosát figyelmeztették a sportfelügyelők, miután Kovalainent, illetve Sennát feltartották a tegnapi időmérőn.
Ross Brawn, a Mercedes csapatfőnöke azt mondta, hogy az idei Pirellik optimális üzemi tartományára nagyon nehéz ráérezni, és ha valaki kiesik belőle, akkor egyetlen pillanat alatt elveszítheti a formáját. Úgyhogy ma is minden azon fog múlni, hogy ez kinek sikerül. Az aszfalt hőmérséklete 24 fok, ami szinte teljesen azonos a tegnapival.
Massa, Senna, Ricciardo és a bokszutcából induló Vergne.
Rosberg az élen, Button máris harmadik. A két Mercedes jól eljött, Button azonnal felkapaszkodott mögéjük, Kobajasi viszont beragadt, így Hamilton feljöhetett Räikkönen mögé az ötödik helyre.
Az ausztrál a rajtnál veszett egy helyet, hátraesett nyolcadiknak a két Sauber mögé. Alonso a hideg gumikon jobbnak bizonyult. Massa is remekül rajtolt, és két helyet javítva tizedik lett, Vettel viszont már csak 14.
A rajtnál a lassításból látszik, hogy Massa Räikkönennel majdnem összeütközött - nagyot kellett fékeznie, ezért Senna nekiment. Ránézésre csak a Williams sérült.
A versenyirányítás jelenti, hogy a pálya utolsó része csúszós.
A harmadik kör végén 1,6 másodperc az előnye Schumacherrel szemben. Button viszont egyelőre kivár, és kicsit feltartja Räikkönent, Hamilton és Pérezt. Valószínűleg igyekszik kímélni a gumikat. Vettel egyelőre nem jutott előrébb, továbbra is a 14. helyen áll.
Rádión azt mondják neki, hogy az adatok alapján az autója rendben van. Ezek szerint a teljesítményét nem befolyásolta nagyon az első szárnyról letörő néhány alkatrész.
Az 5. körben hat tizedet vert Schumacherre, már 2,6 másodperc az előnye. Hamarosan Button is Schumacher mögé érhet, hogy használhassa a DRS-t. Kérdés, hogy Schumacher kímélni próbálja-e a gumikat, vagy egyszerűen ennyivel lassabb Rosbergnél.
A spanyol 1,6 másodpercre van Kobajasitól, őt viszont Webber méterekről üldözte, de most kiment a bokszba. A két Marussia mögé tér vissza a pályára, a 21. helyre.
Räikkönen jól rátolta a McLarent a Mercedesre, Schumachernek ez nem túl jó, mert a Mercedes végsebessége a beállítások miatt nem volt jó.
Rögtön leggyorsabb kört fut, 1:43.010 alatt teljesíti, hat tizedet verve Rosbergre, de nagy forgalom van előtte.
Vettel is azonnal reagál, és kimegy. Vettel is kemény keveréket kapott. Közben a Force India is kihozta Hülkenberget. Schumacher az utóbbi körökben lerázta Buttont, aki már nincs hozzá DRS-távolságban, mert hátrafelé is figyelnie kell Räikkönenre. De Schumacher minden körben következetesen hat tizeddel lassabb Rosbergnél.
Hamilton a lágyat kapta, Räikkönnen közepest, de a McLaren bokszkiállása gyorsabb volt, ezért megelőzte a finnt. Webber viszont még többet nyert azzal, hogy korán állt ki, ő is megelőzte a Lotust. Räikkönen próbálta visszavenni a helyét, de végül nem sikerült.
A Mercedesek nem jöttek ki, Rosbergnek még bőven van tartalékja, hogy egy-két körrel később jöjjön ki, Schumacher viszont valószínűleg több helyet fog veszíteni ezzel, hiszen többen is két másodperccelel voltak mögötte. Vettel már 9 tizeddel gyorsabb Rosbergnél, és 1,8-al Schumachernél.
Hamilton mögé tért vissza, a 8. helyre. Rosberg közben egy kicsit lecsúszott a pályáról.
Lehúzódott a pályáról, valószínűleg műszaki hiba miatt. Rosberg a harmadik helyre tért vissza, Pérez és Massa mögé, akik még nem voltak kint. Schumacher kiesése nagyon hasonlít a melbourne-ihez, ahol egyszerűen egy kanyar előtt valami történt az autójával. Pérez vezeti a versenyt, hét másodperc az előnye Massával szemben - óriási esély a Saubernek.
1:42.551 alatt teljesíti, bő egy tizedet verve a két McLarenre. Pérez másfél másodperccel lassabb már a használt gumikon.
Szólnak neki a rádión, hogy Massa, aki 4,5 másodperccel van előtte, még nem volt a bokszban, míg Button, aki mögötte halad, valószínűleg használt lágy keveréken van.
A visszajátszásból látszik, hogy a jobb első kerék nem ment fel rendesen. A szerelő elkeseredetten integetett, de mégis kiengedték. Vettel három helyet javított a korai bokszkiállással, most a 11., közel a pontszerzéshez. A kerékcserék vesztese Alonso, aki egyelőre a 7. helyre esett vissza.
Éppen Vettel elé, a 10. helyre tér vissza. A Sauber stratégiája csak akkor fog működni, ha sikerül megspórolniuk ezzel egy kiállást. Átmenetileg Massa áll az élen.
A német visszavette a helyét az élen, egyelőre jó úton halad első győzelme felé, mert gyorsabb a McLareneknél. Pedig ő a közepes keveréken van, míg Button a lágyon. A Mercedesnek ez azért is jó, mert ezek a gumik tartósabbak lesznek, és az utolsó etapra újra megkaphatja a lágyat, mégpedig azt az új szettet, amelyet a tegnapi időmérőn megspórolt. Jól áll a Mercedes zászlója.
A 14. helyre tér vissza, Maldonado és Vergne közé. Közben Pérez lesodródott a pályáról, átadva a 9. helyet üldözőjének, Vettelnek. Kobajasi taktikája jobban bevált, ő jelenleg a 7. helyen halad, Grosjeannal a nyomában. Utolsóként Pic is kiállt a bokszba, így egyelőre mindenki egy kiálláson van túl.
Húsz kör után már 4,7 másodperc az előnye. Egyelőre nem látszik, hogy a Mercedes agyonkoptatná a gumikat. Button viszont egy kicsit elhúzott Hamiltontól, már 2,1 másodperc az előnye. A mezőny eléggé szétszakadt, csak Räikkönen és Alonso üldözi egy másodperc távolságból Webbert, jelenleg ez a legszorosabb küzdelem.
Elsőre is ő volt kint először, úgyhogy muszáj volt lecserélnie a gumikat. Most is a keményebb keveréket kapja. A 14. helyre tért vissza, Massa mögé. Most Räikkönen és Alonso csatázik a 4. helyért, mint a régi szép időkben... Úgy tűnik, a Ferrari versenytempója megint sokkal erősebb, mint az edzéstempója.
A McLarennek muszáj reagálnia Webber kiállására, az ausztrál csak 3,4 másodperccel volt mögötte, ha tovább várnak, biztosan megelőzi Hamiltont. Viszont a Red Bull így a McLarent is akárt négy kiállásra kényszerítheti.
A Sky Sportsnak ebben a pillanatban nyilatkozta, hogy azért állt ki, mert a jobb első kerék laza volt, de mindenképpen oda fog menni beszélni a szerelővel, hogy ne érezze magát rosszul, mert az ilyesmi előfordul, és nem haragszik rá. Hozzátette, hogy jól érzi magát a történtek ellenére, mert a Mercedes tempója biztató volt.
Ott van közvetlenül Hamilton nyomában, aki viszont Massát üldözi. De a Ferrarit is feltartja di Resta a Force Indiával. Érdekes látni egy Ferrarit, egy McLarent és egy Red Bullt ennyire hátul.
4,3 másodperccel haladt Rosberg mögött, így a Mercedes most tökéletes helyzetben van ahhoz, hogy egyszerűen a következő körben reagáljon a McLaren lépésére, főleg, hogy Button egyelőre hiába támadja Maldonadót, így időt veszít. Rosberg így kint is marad, egyelőre nem cserél kereket.
A Ferrari persze még csak egyszer volt a bokszban, úgyhogy sokkal kopottabbak a gumijai. Hamilton már így is épp elég időt vesztett a Ferrari mögött.
Rögtön 1:41.391-es kört fut, ami a leggyorsabb eddig. Rosberg lassan kénytelen lesz kijönni új gumikért. Massának közben szóltak rádión, hogy ne aggódjon amiatt, hogy akik újabb gumikon vannak, megelőzik.
Rosberg viszont még kint maradt, pedig körönként több mint egy másodperccel lassabb Buttonnál. Hamilton di Resta megelőzésével visszatornázta magát a pontszerzők közé. Az élmenőknek sok fejtörést okoz, hogy a középmezőny autói még nem állnak ki a bokszba, ezért a pályán kell őket megelőzniük. Ez akár döntő is lehet a végeredmény szempontjából, de a Mercedes jól kihasználja a helyzetet. Räikkönen tartja a lépést Rosberggel, de 11,4 másodperc a hátránya.
A 13. helyre tér vissza.
Most már csak 20,2 másodperc az előnye a 4. helyezett Buttonhoz képest, ez nem lenne elég ahhoz, hogy előtte maradjon. Ezek szerint lehet, hogy a Mercedes egy kerékcserét meg akar spórolni a McLarenhez képest. Ha valóban így lenne, akor most kiderülne, hogy vaklárma volt a gumikopással kapcsolatos problémájuk. Közben Alonso utolérte Massát, aki még nem járt a bokszban. Szólnak is a brazilnak, hogy Alonso stratégiája más, tehát engedje el.
Már csak 18,4 másodperc a hátránya Mercedeshez képest. A Mercedes azért kockáztat, mert ha mégsem lesz eggyel kevesebb kerékcsréjük, csak arra bazírozhatnak, hogy frissebb gumija legyen a verseny végén, akkor Rosbergnek a pályán kell megelőznie Buttont, ami nem lesz könnyű. Rengeteg a gumitörmelék a pályán.
A Sky szerint ő is két kiállásssal próbálkozik, akárcsak Rosberg.
Csak a 16. helyen áll, de 1:41.104 alatt teljesítette.
A jobb hátsó kereke nem megy fel rendesen, légkulcsot kell cserélnie a szerelőnek. Közben Gorsjean kiállt a második helyről, Button pedig leggyorsabb kört megy, 1:40.908-cal. Már csak 14,5 másodperccel megy Rosberg után, aki folyamatosan 1:43.0-s köröket megy, hosszú percek óta, így körönként már két másodpercet veszít a McLarenhez képest.
Akit Pérez tart fel. Közben Vettel futotta a legyorsabb kört, 1:40.601 alatt.
A második helyre jött vissza, Pérez elé. Pérez már folyamatosan blokkolja a kerekeit Hamilton ellen védekezve. Jelenleg Button vezeti a versenyt, és Rosbergnek 22 kört kellene teljesítenie ezzel a szett gumival, viszont nem kapta meg a tegnap megspórolt lágy gumiját, ami arra utal, hogy egy utolsó rövid etapot terveznek neki. A Mercedes talán túl nagy kockázatot vállalt.
Kiállt Hamilton elől, valószínűleg rendesen kockásra fékezte a kerekeit. Rosberg hátránya 9,5 másodperc Buttonhoz képest, de sokkal frissebbek a gumijai. Hamilton 14 másodpercet vesztett azzal, hogy a forgalomban bajlódott, pedig előzőleg ott volt csapattársa mögött.
Kicsúszott, és a kerékvető feldobta a Red Bullt. Majdnem alákapott a levegő annyira, hogy szaltózott egyet, ennek a 2010-es Valenciai futam után biztosan nem örült volna. Megúszta, de a Red Bull futóműve alighanem megsínylette a kemény becsapódást.
Még mindig az ötödik helyen áll, holott csak egyszer járt a bokszban, tehát a gumijai agyon vannak koptatva. Alonso teljesen a két McLarennel azonos tempót autózik, de most Hamiltonnal együtt állt ki a bokszba. Megmaradt köztük a sorrend.
Mivel az előnye már 7,4 másodpercre csökkent, a McLaren kihozta őt a bokszba, de valamiért nagyon sok időt vesztett a bokszban, a bal hátsó kerékkel volt valami probléma. Így hátraesett Grosjean mögé, a 6. helyre. A Mercedesnek gyakorlatilag megvan a győzelme, hacsak nem történik valami az autójával.
Button már megelőzte a 6. helyért Grosjeant, de Rosberg szinte elérhetetlen távolságba került tőle. A Mercedes számára most az a kényelmes lehetőség is adott, hogy ne álljon ki Rosberg harmadszorra, csak akkor, ha a helyzet úgy hozza. 19,1 másodperccel vezet a másdik helyezett Massa előtt, aki még mindig nem volt kint másodszorra
A második helyezett Massát és a 6. helyezett Grosjeant kereken két másodperc választja el egymástól. Közben Webber megelőzte Sennát.
Massa végre kiállt a bokszba, de többet nem kell neki. Úgyhogy tulajdonképpen jól áll, mert még a többiek is ki fognak menni. A hatodik helyig bárhová jó lehet.
Aki ebből a vonatból először kiáll, a friss gumikon annyit nyerhet, hogy több autót is megelőzhet egyszerre. Hamilton közben megelőzte Maldonadót, aki még csak kétszer járt a bokszban.
Maldonadót próbálta támadni, hogy ne szakadjon le Hamiltontól, de kicsúszott, és Pérez is visszaelőzte. Így már nem is pontszerző.
Folyamatosan 1:41.3 körüli köröket megy, így kényelmes, 22.6 másodpercpes előnye van Räikkönennel szemben. Elkiabálni nem szabad, de ettől a győzelemtől már csak valami fatális probléma foszthatja meg a Mercedest.
Rosbergnek valójában rá kell figyelnie, mert az üldözői közül Räikkönen és Vettel még majdnem biztosan ki fog állni, Button viszont nem, de már 24,2 másodperc a hátránya Rosberghez képest.
Webberrel szemben védekezett, lecsúszott a pályáról, visszaesett Maldonado mögé, akivel kakaskodott, össze is ért, de sikerült megelőznie.
Egyelőre nem rossz, 1:42.1 körüli tempókat diktálnak a használt gumikon is, de ha kiállnak, azzal rengeteket vesztenek. Úgyhogy ez türelemjáték lesz, de óriásit lehet bukni azon, ha a végén mégis ki kell állniuk a bokszba.
Mivel Buttont feltartják, újra utolérte ezt a bolyt.
Vettel megelőzte, közben lecsúszott a gumitörmelékre, így Button is elmehetett mellette, Webber viszont lecsúszott a támadása közben, és Hamilton megelőzte. Mindenki megelőzte Räikkönent, még Grosjean is, így már csak 8. A gumijai valószínűleg szétkoptak, visszaütött ez a stratégia.
Ezzel megszerezte az utolsó pontszerző helyet, mert Räikkönen mellett közben mindketten elmentek. Pérez lenyomta a fűre az előzésével próbálkozó Kobajasit.
Csak 14 másodpercre van a 2. helyezett Vetteltől, de így is a 14., pedig pillanatnyilag az egyik leggyorsabb ember a pályán.
1:41.4-es kört ment legutóbb, ami teljesen hasonló Vetteléhez és Buttonéhoz. Csak Hamilton lényegesen gyorsabb náluk, öt körrel a vége előtt már valószínűleg senki nem fog kiállni új gumikért.
A Red Bullon 22 körös gumik vannak, szükségszerű, hogy kiszolgáltatottá váljon a McLarenekkel szemben. Vettelnek most ügyelnie kell, nehogy ugyanaz történjen vele, mint az előbb Räikkönennel. Így is fantasztikus helyen áll, hiszen a 11. helyről indult, és a rajt után 14. volt.
Jó eséllyel befért volna az első három közé, ha nem rontják el a kerékcseréjét, de azt mondta, nem mérges a szerelőre.
Aki mögé megérkezett Webber a frissebb gumikon.
Aki már küszködik a használt gumikon: elérkezett a drop off, már 1:43-as köröket megy, míg Button 1:40-eseket. Vettel még így is jól bírta.
Szép lassan halad át a célvonalon, hogy kiélvezze a pillanatot. Ez a Mercedes 10. győzelme, az utolsót az 1955-ös Olasz Nagydíjon aratták, 57 évvel ezelőtt. Újabb történelmi pillanat.
Senna ezúttal Maldonado előtt végzett a 7. helyen.
Pedig a verseny előtt a dobogós helyezést tűzte ki célul. A Sauberek közül ezúttal Kobajasi végzett előrébb, ő elcsípte az utolsó pontszerző helyet Pérez előtt.
A francia még egyszer sem végzett a pontszerzők között, most viszont a 6. helyen ért célba. Hamilton átvette a vezetést a világbajnokságban, és Button is megelőzte Alonsót.