Hamilton és Vettel kezdett az élen Bahreinben
2012. április 20. 08:53
Események
![hamilton mclaren](https://cdn.origo.hu/2024/02/h8rMz8u6FWq-ruD-V4mDQAnFCov7rDzaA-MQG5qeRb8/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzIwZGNhMzE0ODI4ZjQwMjQ4OWZiYWI1MTU2NmQxMTc2.webp)
Immár szokás szerint Lewis Hamilton volt a leggyorsabb a Bahreini Nagydíj első szabadedzésén, amelyen a zűrzavaros politikai helyzet ellenére egyelőre semmilyen rendbontás nem történt. A lelátókon viszont szokatlanul kevés, alig több mint ötven néző foglalt helyet.
A pályaviszonyok a sivatagi terep ellenére jobbak voltak a vártnál, az aszfaltot nem fedte olyan vastagon por, mint máskor, s csak néha nehezítették 25 km/ó-s széllökések a versenyzők dolgát. Hamilton 35 perccel a másfél órás edzés vége előtt vette át a vezetést Sebastian Vetteltől 1:33.572-es körével, 3 tizedet verve a Red Bull versenyzőjére. Rajtuk kívül senki nem tudott 1:34 alá kerülni.
A harmadik Paul di Resta lett, de a mezőnyben ő volt az egyetlen, aki a lágy keverékű Pirelliken érte el a legjobb eredményét. Csapattársa, Nico Hülkenberg a közepes keveréken is alig két tizedmásodperccel maradt le tőle, a 6. helyen végezve ezzel, bár az utolsó percekre ő is feltette az autójára a lágy gumikat. A Force India párosán kívül senki más nem tett így.
A sanghaji győztes Mercedes egyelőre nem tudta tartani a lépést a McLarennel és a Red Bull-lal. Nico Rosberg 0,677 másodperces hátránnyal 4. lett, míg Michael Schumacher lemaradása már csaknem egy másodperc volt Hamiltonhoz képest. A legjobb tíz közé még Mark Webber, Kimi Räikkönen és Romain Grosjean verekedte be magát.
A Ferrari viszont a várakozásoknak megfelelően ismét küszködött. Fernando Alonsónak és Felipe Massának nemcsak kigyorsításoknál gyűlt meg a bajuk a hátsó kerekek hiányos tapadásával, hanem a tempós kanyarok közepén is folyamatosan korrigálniuk kellett. Végül a 13-15. helyen végeztek, a Williams tesztpilótáját, Valtteri Bottast fogva közre. A hátsó fertályban mindkét Caterham megelőzte Daniel Ricciardo Toro Rossóját.
Az edzésen súlyosabb incidens nem történt, de rengeteg apró kicsúszás volt, és a versenyzők rendszeresen elfékezték magukat a hátsó egyenesre vezető kanyar előtt, blokkolva autójuk balelső kerekét.
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Bahreini Nagydíj péntek délelőtti szabadedzésről élőben készülő szöveges tudósításunkban! A verseny megrendezéséről szóló döntést heves viták kísérték, végül azonban úgy tűnik, a pályán minde a rendes kerékvágásban zajlik. Néhány perc múlva kezdetét veszi az első szabadedzés.
Miután a Force India bérautója mellett szerda este Molotov-koktél robbant, a csapat két tagja úgy döntött, köszöni, nem kér a bahreini állapotokból, és hazautazott. A versenyzőket ugyanakkor nem lehetett szóra bírni, hogy foglaljanak állást a verseny megrendezésével kapcsolatban; a legtöbben azt mondták, szokványos hétvégének tekintik ezt is. Ettől függetlenül lehet tüntetésekre számítani, mert az ellenzék az F1-gyel járó fokozott nyilvánosságot megpróbálja majd kihasználni.
Vitalij Petrovot épp erről tájékoztatták a rádión, aminek persze a féktáv megválasztása szempontjából van jelentősége. És az edzés megkezdődött, Jean-Eric Vergne azonnal ki is hajtott a poros pályára.
A helyszínen tartózkodó újságírók azt mondják, kísérteties hangulat van a bahreini pályán, mert a környék kong az ürességtől. A Sky Sports bokszutcai tudósítója, Ted Kravitz összeszámolta, hogy összesen 58 néző ücsörög a lelátókon. Ez várható volt.
Miután a csapat frissítései, amelyektől sokat vártak, Kínában nem váltak be, most megpróbálnak a probléma végére járni. Kimi Räikkönen és Romain Grosjean az összehasonlítás kedvéért eltérő alkatrészekkel vesz részt az edzésen: mindkettejük autójára felszerelték a Sanghajban bevetett új padlólemezt, csak további módosításokkal, és megtartották a hátsó szárnyvéglapokat is, de Grosjean egy új első vezetőszárnyat tesztel.
Massa és a két Mercedes kivételével mindenki megtette az ellenőrző körét. Timo Glock a Sky-nak épp azt magyarázza, hogy egyelőre rengeteg a homok a pályán, de ez pénteken várható is volt.
Elfékezi magát, és lecsúszik a pályáról a 10-es kanyarnál, amely Jérome D'Ambrosio szerint az egész versenynaptár egyik legnehezebb féktávja. Már csak Schumacher nem volt kint a garázsból. A levegő egyébként egyelőre 27, de az aszfalt máris 35 fokos. Ez 11 fokkal melegebb, mint Kínában szombaton és vasárnap volt.
Egyelőre mindenki kivár, pedig a Lotus a Twitteren azt írja, a pályaviszonyok kedvezőek. "Tegnap sem volt túl erős a szél, most sem az, és ennek a pályának remek takarítófelszerelése van" - jegyzik meg. Közben Schumacher is kihajtott a bokszból, és Hamilton csatlakozott hozzá.
A szervezők és a hatóságok minden erejükkel megpróbálják megakadályozni, hogy a tüntetők megzavarják a nagydíjat. Adam Cooper, az ismert szakújságíró azt írja, "mindenhol rohamrendőrök beavatkozó járműveit lehet látni és embereket fegyverekkel a kezükben, az autókat rendszeresen megállítják átvizsgálni, a kapuknál pedig röngtengépek és fémkeresők vannak."
Rosberg, Hülkenberg és Pic van a pályán. A Pirelli erre a hétvégére is a lágy és közepes keverékű gumikat hozta el, eddig természetesen mindenki az utóbbiakat használja, ahogy az ilyenkor megszokott.
Úgy tűnik, a Mercedesnél nem értenek egyet a Lotusszal: Nico Rosbergnek épp azt mondták a rádión, hogy a 13/14-es kanyar előtt akár 25 km/ó-s szembeszél fúj, amire nem számítottak. Ennek a váltóáttételezés szempontjából is jelentősége van.
Többek között az első szárnyon módosítottak, új oldalsó légterelőket szereltek fel, és változtattak a diffúzoron is. Webber elsőre úgy volt kint a pályán, hogy a hátsó szárny aljára áramlásmérő szenzorokat tettek, de ezeket most leszerelték. A Red Bullnál egyébként úgy döntöttek, ezen a hétvégén már Vettelnek is az új kipufogót kell használnia.
A két Force India már megtette első mért köreit, egyelőre di Resta 1:35.194-es eredménye a mérce. Hülkenberg 3 tizeddel van mögötte, más még nem iratkozott fel a tabellára.
A Lotus szerint később ilyenek is lecsaphatnak a pályára. Néhány évvel ezelőtt, 2009-ben egy bahreini tesztnapot teljesen elfújt a homokvihar, a látótávolság méterekre zsugorodott. Most ilyenek a légköri viszonyok a környéken.
1:34.859-es körével. Grosjeannak és Kobajasinak is van már időeredménye.
2010-ben a pálya hosszabb, 6299 méteres változatán rendezték a nagydíjat, de idén visszatérnek az eredeti, 5412 méteres vonalvezetéshez, amely 2005 óta van használatban. A leggyorsabb kört ezen Webber futotta még abban az évben, 1:29.527 alatt. Részletes futamelőzetesünk egyébként itt olvasható.
Bár az előbb lesodródott a pályáról, 1:34.847-es körével az első helyre repítette a Lotust. Röviddel előtte, a célegyenesre ráfordulva Kobajasi is kicsúszott.
Az FIA még tegnap sem adott ki információt a DRS zónáról, de a McLarennél most azt írják, a mérési pont a 14-es kanyarnál lesz, és a hátsó szárnyat a célegyenesben lehet majd felcsapni az előzéshez. A DRS-t most fogják először használni Bahreinben, hiszen 2010-ben még nem volt.
1:34.609-es eredményt ért el a Lotusszal. Grosjean nemrég másodszor is kicsúszott a célegyenesre vezető kanyarban.
1:34.311-re javítja az etalont, pedig csak az első szektorban volt abszolút leggyorsabb. 3 tizedet vert Räikkönenre.
Csúbnyán blokkolja a balelső kerekét, miközben Maldonado, majd Massa is látványosan keresztbe áll. Hamilton még nyugodtan, be sem öltözve álldogál a McLaren garázsában, a mérnökeivel nézve a monitorokat.
A legutóbbi körében mindhárom szektorban abszolút legjobb részidőt ért el, így 1:33.877-re javított. Úgy találta, hogy az új kipufogótól az autója idegesebben viselkedik, de most éppen tűrhetően boldogul vele. Közben a két Mercedes is kihajtott a pályára.
Azonnal megelőzi Webbert és Räikkönent, 6 tizeddel Vettel mögé sorolva be. Rosberg elsőre lassabb volt, az 5. helyen kezdett. Utána megjavította a legjobb részidőt az első szektorban, de középen lelassított.
A célegyenesre ralis stílusban fordul rá, keményen megbüntetve szegény gumikat. Egyelőre a 11. helyen áll, 1,559 másodperces hátránnyal.
Megelőzi Schumachert, így a sorrend most: Vettel, Rosberg, Schumacher, Button, Webber, Räikkönen, Grosjean, Hülkenberg, di Resta.
Szerződésének megfelelően Sennának ismét muszáj volt átadnia a helyét a délelőtti szabadedzésen Valtteri Bottasnak, aki egyelőre a 13. helyen áll. Bő két tizeddel lassabb Maldonadónál.
Kapásból 56 ezredre közelíti meg Vettelt, hátrébb taszítva a tabellán Rosberget. Vettel a garázsban van, és az autóban ülve tanulmányozza a kinyomtatott telemetriai adatokat.
Az első és a harmadik szektorban mindenkinél gyorsabb volt, 1:33.572-ra javítva a nap eddigi legjobbját. Ezzel 3 tizedet vert Vettelre is. Egyelőre mindenki a közepes keverékű Pirelliket használja. Közben Schumacher is visszatért a bokszba, miután két körrel hosszabb etapot teljesített, mint Rosberg. Az első tíz közül jelenleg csak Hamilton tartózkodik a pályán, mögötte a sorrend: Vettel, Rosberg, Button, Schumacher, Webber, Räikkönen, Grosjean, Hülkenberg, di Resta, Pérez, Maldonado.
"Ahogy az várható volt" - írják a Twitteren. Alonso egyelőre a 13., Massa a 15. helyen áll, a lemaradásuk 1,8 illetve 2,1 másodperc. A különbség köztük a szokásos 3 tized, bár Massának fekszik a pálya: már kétszer nyert itt.
A rádión arról számol be, hogy a 10-es kanyarnál elrontotta a féktávot, aminek a balelső kereke látta kárát. A hátsó gumik kopása komoly probéma itt, ezért Button autóján a hátsó futóművet állítják át éppen.
Aminek persze a gumikopásra is hatása van. A Caterhamnél azt írják, az első etapban Petrov autóján lassabban használódtak el a gumik, mint Kovalainenén. Közben Bernie Ecclestone is megérkezett a paddockba.
Erre panaszkodik a rádión, mire közlik vele, hogy rendszertelenül működik, ezért kapcsolja ki. "12-es üzemmód!" - utasítják, és figyelmeztetik, hogy ettől a féktávon is másképp fog viselkedni az autója. Egy gyors jobbosban, a 13-as kanyarban ki is csúszik a bukótérbe, nagy port verve fel a Force India mögött.
Azonban Vettelhez hasonlóan ők is a már használt közepes Pirelliken hajtottak ki a bokszból, ezért javítani valószínűleg nem fognak. A lágy keveréket továbbra sem vetette be senki.
Button tegnap úgy nyilatkozott, hogy hiba lenne a Mercedes kínai szereplését a Dupla DRS-nek tulajdonítani: szerinte egyszerűen tényleg gyors autójuk van. A meleg ugyanakkor kifoghat rajtuk, mert a túlzott gumikopással mégiscsak meggyűlhet a bajuk. Buttonnak, aki bevallottan nem tudja gyorsan üzemi hőfokra tornázni a gumikat, ez jól jöhet.
Felkapaszkodik az 5. helyre, megelőzve Schumachert. Még mindig 0,772 másodperc a hátránya Hamiltonhoz képest. A Caterhamnél azt mondják, a pályaviszonyok jobban a vártnál, mert kevesebb a por.
Mind Alonso, mind Massa küszködik, írják a Twitteren. A belső kamerából hajmeresztő nézni, hogy Alonso a tempós kanyarok közepén mennyit kénytelen korrigálni a kormánnyal. A Caterham közben Petrov autóján megváltoztatta a hasmagasságot és az első szárny szögét, aztán harmadszor is kiküldte őt a pályára. Az imént Schumacher is elfékezte magát a szokásos helyen, a célegyenesre vezető kanyarban.
Jelenleg 17 autó van a pályán, köztük Hamilton. A Red Bull első szárnyára éppen áramlásjelző-festéket kennek a szerelők, és megpróbálják kitakarni a látványt a Sky kamerája elől.
Ő az első, és egyelőre az egyetlen, aki feltette az opciós keveréket - lehet, hogy csak kényszerből, mert a szétfékezte a mostanra szánt közepest. A 3. helyre jön fel, 0,578 másodperccel Hamilton mögé. A Lotus csökkentette a keréknyomást Räikkönen autójában.
Button sanghaji elrontott kerékcseréje után most biztosra mennek, de Hamilton esetében gond volt a jobbhátsó kerékkel, úgyhogy még mindig nem tökéletes minden. Ron Dennis a garázs elől, karba tett kézzel figyelte a szerelők kapkodását.
Már a bokszutca faláról figyeli a többieket, és Button is a garázsban maradt. A lassításból látszott, hogy Massa gumijáról menet közben nagy darabok szakadnak le és repkednek szerteszét. Közben az aszfalt hőmérséklete már 40 fokra emelkedett.
Hamilton maradt az élen, Vettel és a lágy gumikat egyedül kipróbáló di Resta előtt. Köszönjük a figyelmet! Hamarosan bővítjük a cikket a teljes eredménylistával is. A délutáni edzés magyar idő szerint 13 órakor kezdődik majd.