Webber átvette a vezetést, sok volt a kicsúszás
2012. október 05. 06:56
Események
![mark webber szuzuka japán nagydíj](https://cdn.origo.hu/2024/02/QvxdtNffh88QqxxDT3x22POeOkO4QZoIe2BlFjKDx9Q/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzA5NDI2MjkzNjgzNTQ2OWVhOWY3YmNkYjQzYWFmN2Qy.webp)
A Red Bull vette át a vezetést a Japán Nagydíj péntek délutáni szabadedzésén, amely a számos incidens jóvoltából szokatlanul mozgalmasan alakult.
Mark Webber az ilyenkor általánosnak számító forgatókönyvnek megfelelően akkor állt az élre 1:32.493-as körével, amikor mindenki megkapta a lágy gumikat. A vb-címért küzdő Sebastian Vettel 0,343 másodperces hátránnyal csak harmadik lett, de közvetlen ellenfelétől, Lewis Hamiltontól alig maradt le. A McLaren másik versenyzője, a délelőtt az élen végző Jenson Button ezúttal jelentős hátránnyal a 7. helyen végzett.
A tabellát vezető Fernando Alonso szokásos 5. helyét szerezte meg a mostanában jó formát nyújtó Force India németje, Nico Hülkenberg mögött. A Lotusnál Romain Grosjean tartotta a frontot, míg Kimi Räikkönen autójában túlmelegedett a KERS akkumulátora, és a helyzetet a csapatnál olyan veszélyesnek érezték, hogy arra utasították a finnt: a garázs elé visszatérve ugorjon ki a pilótafülkéből, kerülve az áramütés kockázatát. Később visszatérhetett a pályára, de a lágy gumikon megtett első körében hibázott, így csak a 14. helyre tudott előrelépni.
Zilált edzést zárt a Mercedes is. Nico Rosberg autójában csak későn fejezték be a délelőtti edzésen elromlott motor cseréjét, és Michael Schumacher is sokáig a bokszban vesztegelt, mert átállították a futóművét. Tíz perccel a leintés előtt pedig kicsúszott a Spoon kanyarban, és oldalvást a gumifalnak ütközve összetörte a Mercedest.
Ezzel szinte tökéletesen lemásolta Paul di Resta produkcióját, aki az edzés elején ugyanott, ugyanúgy csúszott ki: két kerékkel lement a poros részre, ettől a Force India azonnal megpördült alatta, és irányíthatatlanná vált. A skót rosszabbul járt Schumachernél is, hiszen egyetlen mért kört sem tudott megtenni.
A mezőny hátsó felében a papírformának megfelelően alakult a küzdelem, hiszen a Toro Rossók, a Caterhamek, a Marussiák és a HRT-k libasorban követték egymást. Vitalij Petrov az utolsó percekben ijesztő balesetet szenvedett, amikor az autójáról menet közben leszakadt a hátsó vezetőszárny, de megúszta annyial, hogy kisodródott a bukótérbe.
Jó reggelt! A Szuzukában délelőtt, magyar idő szerint 3 és fél 5 között zajló első szabadedzésen a két McLaren volt a leggyorsabb, bár a kanyargós első szektorban érdekes módon Fernando Alonso érte el a legjobb részidőt. Azonnal kezdődik a második edzés.
Bár délelőtt az előkelő 4. helyen végzett, az edzés végén megállt alatta a Mercedes, mert az olajnyomás csökkenése miatt a biztonsági elektronika lekapcsolta benne a motort. Ezt azóta a szerelők kicseréltek az autójában.
Az imént mondta a Sky Sportsnak, hogy nem érdekli, ha Hamilton magával viszi az 1-es rajtszámot a Mercedeshez: a lényeg, hogy megnyerje a világbajnokságot. Hozzátette, hogy a Ferrari gratulált a McLarennek Pérez szerződtetéséhez.
Máris 15 autó van a pályán, egyelőre az összes a kemény gumikon. Pérez és Vergne már mért kört is teljesített. Később már ki fogják próbálni a lágyakat is.
A levegő 27, az aszfalt 38 fokos, gyönyörűen süt a nap Szuzukában.
Egy ritka hiba a skóttól: a Spoon kanyarban lesodródott és a szemközti, piros-fehér-zöld gumifalnak ütközött, amitől letört a Force India első szárnya. Két kerékkel lement a porra, és az autója ettől azonnal megforgott. Külön pech, hogy nem feltétlenül tudják majd visszaszállítani a bokszba, és akkor di Resta ma ki sem mehet a pályára többé.
Az edzést meg is szakították. A sorrend jelenleg: Grosjean, Vettel, Pérez, Vergne, Ricciardo, Senna, Petrov, Glock, Karthikeyan. Most látszik, hogy a Force India milyen csúnyán megrongálódott: a jobb első futóműve is összeroncsolódott. Di Resta mai felkészülésének lőttek.
Heten azonnal kihajtottak a pályára, köztük a Red Bullok, a McLarenek és Alonso.
Ross Brawn azt mondta, a délelőtt elromló motor már úgyis az élettartama végénél járt, örültek, hogy az edzés legvégén döglött be. Schumacher sem jött még ki a garázsból, mert az ő autójának a futóművén végeznek jelentős módosításokat.
Az ideje 1:34.287, ez már bő két tizeddel jobb Button délelőtti eredményénél. Továbbra is mindenki a kemény gumikat használja. Közben Hamilton is megelőzte Grosjeant.
Alonsót, Hamiltont és Vettelt 2 tized választja el egymástól az élen.
A rádión szólnak neki, hogy térjen vissza a bokszba, mert nem biztosak benne, hogy a KERS biztonságos az autójában. Amikor megérkezik a garázs elé, a szerelők gumikesztyűben várják, és ő úgy ugrik ki a pilótafülkéből, hogy mindkét lába a levegőben legyen. A Lotus számára rossz hír az is, hogy úgy tűnik, megint nem fogják bevetni a dupla DRS-t: Räikkönen délelőtt kipróbálta, de nem működött, úgyhogy mostanra levették az autójáról.
Az egyik balosban lesodródik, és rémisztő látványt nyújtva átpattog a bukótéren. Maldonado pedig a sikánnál fékezi kockásra a jobb első kerekét.
1:34.150-es idejével 38 ezredet vert a 2. helyre felkapaszkodó Webberre, aki időközben megelőzte Alonsót, Hamiltont és Grosjeant.
Feljött a 2. helyre. A sorrend: Button, Webber, Grosjean, Alonso, Hamilton, Vettel, Pérez, Massa, Hülkenberg, Kobajasi. A két Mercedesnek továbbra sincs nyoma: Rosberg autójában még cserélik a motort, Schumacherén állítják a futóművet.
Érdekes látvány: a Williams jobbelső gumijának közepén egy tenyérnyi folton felgyűrődött a gumi az előbbi elfékezéstől, és arról a kis részről nem csak a féktávokon, hanem a kanyarok közepén és kis füstcsík tör elő. Nagyon szokatlan.
Az ideje 1:34.080, 7 századdal előzte meg Vettelt. Ő még a kemény gumikat használta, de Pérez, Massa, Kobajasi és Petrov már kipróbálta a lágyat is. Egyelőre nem jutottak vele messzire: a 7., 8., 10. és 14. helyen állnak.
Már 1:33.961 az ideje, 189 ezreddel vezet Button előtt. Rosberget közben beszíjazták a Mercedesbe.
Az első szektorban abszolút legjobb részidőt ért el, de Vetteltől 22 ezreddel lemaradt. A sorrend mögöttük: Button, Webber, Grosjean, Alonso, Hamilton, Pérez, Massa, Hülkenberg.
Sokan megkapták a lágy gumikat, köztük Alonso és Button...
Korábbi, 1:34.150-es eredményét a lágy gumikon 1:33.349-re faragta le. Alonso viszont visszatért a bokszba, nem fejezte be a körét.
Az első két szektorban még Buttonnál is jobb részidőt ment, a körideje 0,242 másodperccel jobb Buttonénál is: 1:33.107. Közben Schumacher és Rosberg is kihajtott végre a pályára, egyelőre a kemény gumikon.
0,507 másodperc a hátránya. A sorrend: Grosjean, Button, Massa, Pérez, Vettel, Kobajasi, Webber, Alonso, Maldonado, Hamilton, Schumacher.
A lágy Pirelliken 1:32.836-os kört autózik, maga mögé utasítva Grosjeant. Egyelőre mindkét keverékű gumin ő volt a leggyorsabb. Räikkönennek a korábbi KERS probléma óta nincs nyoma, és egyelőre Rosberg is csak két ellenőrző kört tett meg.
Az első szektorban mindenkinél jobb részidőt ért el, de a másik kettőben kicsit lemaradt, így 0,257 másodperccel lassabb volt Alonsónál. Pérez közben lesodródott a Spoonban, de a bukótérből vissza tudott térni a pályára.
0,129 másodpercet vert Vettelre, az ideje 1:32.707. A kemény gumikon 1:34.304 volt, tehát a lágyakon 1,7 másodpercet javított. De jön Webber is...
Ő is megkapta a lágy Pirelliket, és 1:32.493 alatt teljesítette a körét. Ő ugyanúgy 1,7 másodpercet gyorsult ezzel a keverékkel, mint Hamilton, hiszen az előző ideje 1:34.188 volt. Hülkenberg is gyorsan ment, úgyhogy most a sorrend: Webber, Hamilton, Vettel, Hülkenberg, Alonso, Grosjean, Button, Massa, Schumacher, Pérez.
James Allison az imént azt mondta, Räikkönen KERS-ének a hűtésével volt gond, ezért túlmelegedett az akkumulátora. Van rá esély, hogy az edzés vége előtt megjavítják az autóját.
Azt mondja a rádión, több helyen, így a 14-es kanyarban is gondja van ezzel. A Mercedes tempója nem olyan meggyőző, mint délelőtt: Schumacher a lágy gumikkal is 1,257 másodperccel lassabb volt Webbernél. Rosberg egyelőre csak a keményeket próbálta ki, a 13. helyen áll.
Az utolsó szektorban abszolút legjobb részidőt futott a Williamsszel. Jelenleg a 8. helyen áll, megelőzve Massát. A sorrend egyébként valószínűleg már nem fog drámaian változni, legfeljebb Rosberg javíthat, mert ő most próbálkozik először a lágy gumikkal.
A Mercedes első hasmagasságán változtatnak. Rosberget utasították, hogy próbálja jobban felmelegíteni az első gumikat. Már 11., 8 századdal csapattársa mögött.
Schumacher elengedte az S-kanyarok végén, de Massa ettől kicsit kiesett a ritmusából, és az utolsó jobbosban lesodródott a rázókő mögé. Nincs dráma.
A gyors kanyarokban elmelegíti a hátsó gumikat, ezért a garázsban vagy az első futóművét állítják feszesebbre, vagy a hátsót lágyabbra. Schumacher újra a pályán van, és a versenyzők többségéhez hasonlóan belekezdett egy hosszú etapba.
Majdnem pontosan ugyanaz történt vele, mint az edzés elején di Restával: a Spoonban picit lesodródott a porra, az autója ettől azonnal megpördült, és ugyanott csapódott a gumifalnak. Elég csúnyán megrongálódott, az első szárnya is letört. Ezúttal nincs piros zászló.
A Lotus ígéretéhez híven kijavította a KERS-hibát. Räikkönen most próbálja ki először a lágy gumikat - meglátjuk, mire megy velük.
Lecsúszik a Degner 2-ben, így az első szektorban hiába futott egyéni legjobb részidőt, maradt a 17. helyen.
Itt az elemzésünk arról, hogy a 24-ből még legalább 13 pilótaülés sorsa bizonytalan, úgyhogy óriási lehet a mozgás 2013 előtt.
Végre 1:34.291-re faragta le az idejét, de ezzel még mindig csak a 14., 1,798 másodperccel Webber mögött. Most óriási a forgalom: a kicsúszott di Restán és Schumacheren kívül mindenki a pályán van.
Ijesztő baleset: a Caterham hátsó légterelője egyszerűen leesett az egyenesben, Petrovnak mázlija van, hogy megúszta. Mindazonáltal morózus higgadtsággal közli a tényállást a csapatával a rádión. Az edzésnek vége.
Köszönjük a figyelmet! Hamarosan jelentkezünk a végeredménnyel és az összefoglalóval.