Hamilton megszorongatta Vettelt az időmérő előtt
2012. november 17. 15:51
Események
![vettel red bull usa nagídíj austin texas cota](https://cdn.origo.hu/2024/02/Gu5QeFWTA3imc35NTPI-6el7uC6Jtb2G2iUmWCt75CM/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzUxNDhkNzkzYTEyMDQxNDliYTNjYWFiMDJhZmRlZWM4.webp)
Köszöntjük kedves olvasóinkat az USA Nagydíj utolsó szabadedzéséről készített tudósításunkban! Az idén debütáló Circuit of the Americas elnyerte a pilóták tetszését, szinte mindenki elégedetten nyilatkozott a sok szintemelkedést tartalmzó vonalvezetéséről. Pénteken mindkét edzésen Vettel volt a leggyorsabb.
A levegő hőmérséklete alig 10, az aszfalté 13 fok, a pénteki első edzés kezdetén még ennyi sem volt az értékük. Így nagyon nehéz lesz üzemi hőfokra (115, illetve 125 fokra) melegíteni a gumikat, ráadásul pont a két legkeményebb keverék elérhető. Austinban egyébként még csak délelőtt 9 óra van.
A csapatoknak egy órája van elvégezni az utolsó simításokat a magyar idő szerint este 7 órakor kezdődő időmérő előtt. A két Sauber és Karthikeyan hajt elsőként pályára.
Megint egész szép számmal gyűltek össze a nézők a lelátókon, van, aki kedvenc csapatának baseball sapkájában, van, aki hamisítatlan texasi kalapban ül a tribünön. Már csak a két Mercedes kuksol a garázsban.
Pénteken rengetegen vették szélesre az utolsóelőtti balost, Grosjean és Glock már az installációs körében is elrontotta. Többen két ellenőrző kört is megtettek, Schumacher és Rosberg pedig most jött ki.
De az 1:49.107 kocogósnak számít, csakúgy, mint Vergne 1:47.839-e. A legjobb köridők 1:37 környékén lesznek majd.
Az ausztrál pilóta az autója mellett álldogál Ciaron Pilbeammel, úgy tűnik, még nem kezdi el az érdemi munkát egy darabig. Button már az autójában ül. Az élen jelenleg Schumacher áll 1:42.396-tal, eddig öten jegyeztek mért kört.
Az aszfalt 17 fokra melegedett, bár ez még nem nagy könnyebbség a versenyzőknek. Schumacher 1:40.580-ra javítva továbbra is első, Vergne-t, Rosberget, Ricciardót, Räikkönent, Kobajasit és Pérezt előzi meg.
Változtattak a szárny kialakításán, Vettel autóján nyomjelző festékkel is bekente a csapat. Glock Marussiáját vizsgálják a szerelők, mert folyadékot találtak a kormányösszekötőjén, de lehet, hogy csak új egység olajából folyt egy kicsi rá.
A 19-es kanyarnál a német kívülről merészen vágott be a Ferrari elé, amelynek pilótája karjelzéssel adta Schumacher tudtára, hogy veszélyesnek érezte a manővert.
1:38.221-gyel, Kobajasi és Pérez szintén beférkőzött Schumacher elé. A kemény gumik vannak még használatban.
Az egyik balosnál Pérez megpróbálta kifékezni a Marussiát, de előzés helyett nekiment. A jelek szerint egyik autó sem sérült meg komolyan, bár Pic azért megforgott. Ha Pérez megrovást kap az esetért, tíz rajthelyes büntetést kap, mert ez lenne már a harmadik megrovása idén. A Sauber szerint ezúttal félreértés történt a pályán.
A Renault Twitteren közölte, hogy hiába hagyták ugyanolyan motorelektronikai üzemmódban az erőforrásokat, mint Abu-dzabiban, teljesen más a vezethetőségük. Közben a Red Bullok, Ferrarik és McLarenek is kimerészkedtek a pályára.
A McLaren tájékoztatta is a britet, hogy ne figyeljen a problémára figyelmeztető jelzésekre. A fékek hőmérsékletét mérő érzékelők hibásodtak meg. Räikkönen autójában kicserélték az első felfüggesztésnél a torziós rugókat.
Ő a második Vettel után, aki 1:37-et ért el, pontosabban 1:37.973-at. Mögötte Rosberg, Kobajasi, Grosjean, Hamilton, Pérez, Schumacher, Hülkenberg, Vergne és Ricciardo áll a tabellán. A Red Bullok és Ferrarik egyelőre nehezebb autóval köröznek.
A kemény abroncsokon 1:37.659-re szorítja le a lécet. Hamilton 267 ezredes hátránnyal feljön a 2. helyre, Vettel csak 11. e pillanatban. Alonso és Massa még nem futott mért kört.
A bizonytalan jövőjű csapat autói hosszú idő után fennakadhatnak a 107 százalékos szabályon, most sem de la Rosa, sem Karthikeyan nincs 107 százalékon belül Button 1:37.538-as idejéhez képest. De la Rosa szerint "necces" lesz a kvalifikáció.
1:37.492 a hétvége eddigi legjobbja. Vettelnek volt esélyre rá, hogy megdöntse, de hibázott, ezért visszavett a tempóból.
Mindkét első kereke befelé hajlott, valahol megsérült a Toro Rosso futóműve. A francia leparkolt a pálya mellett, számára véget ért az edzés. Schumacher már felrakta a közepes gumikat, és feljött az 5. helyre.
Mielőtt a csapatok kipróbálnák a közepes keménységű Pirelliket, ez a sorrend: Hamilton, Button, Vettel, Webber, Schumacher, Rosberg, Maldonado, Kobajasi, Grosjean, Senna.
Massa és Alonso csak a 17. és 19. pozíciót foglalja el, de hátráltatták őket a Vergne autója miatt lengetett sárga zászlók.
A közepes gumikeverék került fel az autókra, egyre többen hajtanak ki velük a pályára...
Button már a pályán, Hamilton Vettel és Webber mögé besorakozva jön ki a bokszutcából.
Az autó az állványon van, a Lotus pilótája már nem tud kijönni. Csak ő nincs kint a pályán.
Szinte el is felejtettük, mennyire trükkös a 19-es kanyar, de a Williams versenyzője emlékeztetett rá.
Eltart pár körig, mire felmelegednek, ez az időmérőn érdekes lesz majd, Schumacher például a negyedik mért körében érte el saját legjobb idejét.
Mosolyogva integet a kamerának a csapat egykori pilótája a garázsban, egyébként az Indy Car-ban versenyez idén. Alonso nagyon szélesre vette a 19-es kanyart az előbb.
Brutálisan odavert ismét, 1:36.490...Hamiltonra egy másodpercet vert, Webber csak harmadik.
A közepes gumikra váltva két és fél tizedmásodperccel kikapott Vetteltől. Maldonado feljött a 3. helyre, mögötte Alonso, Rosberg, Massa, Webber, Pérez, Hülkenberg és Button végzett.
Az új austini pályán rendezett harmadik szabadedzésen Lewis Hamilton személyében végre akadt valaki, akinek sikerült tartani a lépést a pénteki tréningeket uraló Sebastian Vettellel.
A kemény Pirelliken a brit versenyző érte el a legjobb köridőt, 1:37.492-t, amellyel Jenson Buttont és a kisebb hibát vétő Vettelt előzte meg, a közepes keménységű abroncsokon azonban már ismét a címvédő bizonyult a leggyorsabbnak, 1:36.490-et futva. Hamilton ettől 258 ezredmásodperccel maradt el.
A harmadik helyre némi meglepetésre a williamses Pastor Maldonado jött be, megelőzve a vb-címért vívott harcban még állva maradt pilótát, Fernando Alonsót, valamint Nico Rosberget, Felipe Massát és Mark Webbert. Button a lágyabb gumikon nem javított az idején, így tizedik lett.
A péntekihez képest kevesebb kicsúszás-megforgás történt, de több autó megsérült. Jean-Eric Vergne Toro Rossójának első felfüggesztése valószínűleg az egyik rázókövön áthajtás miatt eltörött, és Romain Grosjean számára is idő előtt véget ért az edzés váltóhiba következtében.
Sergio Pérez az edzés huszadik percének tájékán belehajtott Charles Pic autójába, megforgatva a Marussiát. Bár egyik autó sem sérült meg komolyabban, a sportfelügyelők mindkét pilótát beidézték meghallgatásra, és Pérez joggal aggódhat: idén - ráadásul két héten belül - már két megrovást kapott, és a harmadik azt jelentené, hogy automatikusan tíz rajthellyel hátrasorolják a futamon.
Elképzelhető, hogy vasárnap csak 22 autó állhat majd rajthoz, mert hosszú idő után az a veszély fenyegeti a HRT párosát, hogy nem tudják teljesíteni a 107 százalékos szabályt. Pedro de la Rosa három, Narain Karthikeyan nyolc tizeddel maradt el a ma délelőtti limitidőtől. A versenyzők másokhoz hasonlóan a gumik felmelegítésének nehézségére panaszkodnak, de reményt jelenthet nekik, ha az élmezőny tagjainak nem kell felrakni a lágyabb gumikat a Q1-ben.