Az esőben Hamilton zárta az élen a tesztet
2013. február 22. 19:16
Események
![Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes](https://cdn.origo.hu/2024/02/OLFnp2-zyS4Z3oUfBoNceAQleD6IVGRHAkf1glxK1IQ/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2IzYjU5YTEwOWE2NDRmZDZiMWY3YTM2ZDE2Y2QyOWVk.webp)
Jó reggel kívánunk! A hét utolsó tesztnapja következik Barcelonában, amelyről szokás szerint egész napos élő közvetítéssel jelentkezünk, benne sok érdekes háttérinformációval. Csütörtökön Fernando Alonso érte el a legjobb köridőt, de elmaradt Sergio Pérez szerdai heti csúcsától.
Úgy tűnik, valóra válik a csapatok tegnapi aggodalma, és ma nem feltétlenül lesznek optimálisak a körülmények a felkészülésre. A barcelonai pálya körül sötét felhők gyülekeznek, és már csepereg az eső, továbbá viharos szél is fúj. A hőmérséklet 5,3 Celsius fok. Mindazonáltal eddig szerencsések voltak a csapatok, hiszen az előző hét tesztnap mindegyikén kegyes volt az időjárás.
A Ferrarinál a héten először vezet Massa, a Force Indiához pedig érkezik Bianchi, aki Adrian Sutillal versenyezhet a még kiadó ülésért.
Red Bull: Mark Webber
Ferrari: Felipe Massa
McLaren: Jenson Button
Lotus: Romain Grosjean
Mercedes: Lewis Hamilton
Sauber: Esteban Gutiérrez
Force India: Jules Bianchi
Williams: Valtteri Bottas és Pastor Maldonado
Toro Rosso: Jean-Eric Vergne
Caterham: Giedo van der Garde
Marussia: Max Chilton
Zöldre váltott a lámpa, a versenyzők érkeznek az installációs köreikre. Vergne, Van der Garde és Chilton már pályán is van.
Bottas a garázsba visszatérve ezt jelentette a Williamsnek. A vizes aszfalt hőmérséklete csupán nyolc fok, így egyelőre aligha lehet érdemi munkát végezni rajta. A Williamsnél arra készülnek, hogy ma jobb híján bokszkiállásokat fognak gyakorolni.
A Red Bull hátulját rikító színű festékkel kenték be, hogy a mérnökök nyomon követhessék a levegő útját. Vergne Toro Rossójának bal oldalára egy áramlásmérő műszert helyeztek el az előbb.
Ez gyors volt...Tegnap mindössze egyetlen megszakítás történt, de ezúttal alig tíz perc telt el nélküle. Massa autója került a kavicságyba a 4-es kanyarnál.
Bár egyelőre nincs megerősítés, elképzelhető, hogy a vizes pálya tréfálta meg a héten először vezető Massát. A Ferrarit most rakják fel a trélerre, a pilóta egy járműben utazik vissza csapatához. Az F138 félig a pályán, félig a kavicságyban állt meg, állítólag nincs rajta sérülés.
Ez nem jó hír, borul a csapatok mára tervezett programja. Többen készülhettek versenyszimulációra, miután csütörtökön sor került az elsőkre. A Sauber a gumik összehasonlítását tervezte az aerodinamikai adatgyűjtés mellett, ezt egy időre tuti bukták. A levegő 7 fokra melegedett, de az előrejelzés szerint kora délután sem melegszik sokkal 10 fok fölé.
Webber hajt elsőként ismét pályára. Mért köre továbbra sincs senkinek, heten jártak eddig a pályán.
Webber az intermediate keveréken köröz, először vannak rendes bevetésen idén a Pirelli új, vizes pályára való abroncsai.
1:53.821, ez csak dísznek jó. Vergne és Button is köröz e pillanatban.
A 2012-es első körös baleseteiről hírhedt pilóta az Autosportnak azt mondta, jobbnak érzi magát, mint egy éve, s ígéretéhez híven változtatott a hozzáállásán. "Úgy vélem, máris változtam" - nyilatkozta. "Tavaly úgy szálltam be az autóba tesztelni, hogy igyekeztem minél gyorsabban vezetni. Idén ehelyett próbálok minél több tudást szerezni."
A negyedik, egyben utolsó mért körével 1:43.074-re szorította le a lécet az intermediate gumin. Száraz pályán ennél húsz másodperccel jobb eredményeket lehet elérni. Button szintén feliratkozott a tabellára a kevésbé acélosnak sem nevezhető 2:05.593-mal, miközben egyenletes tempóban haladt, hogy adatokat gyűjtsön az aerodinamika működéséről.
A Caterham pilótája 1:48.215-tel, a Sauberé 1:48.913-mal nyitott. Van der Garde így jelenleg 2., Gutiérrez 3. Az ellenőrző körét már mindenki megtette.
Sutil a 2011-es szezon után távozni kényszerült a Force Indiától, azóta nem vezethetett Forma-1-es autót. Most talán lehetősége lesz a visszatérésre, bár meg kell küzdenie Bianchival a Force Indiánál kiadó helyért. A német pilóta, aki csütörtökön tesztelhetett, úgy érzi, mindent megtett, amit megtehetett. "Jó napot zártam, ami fontos számomra, ezért aggodalom nélkül alszok" - mondta. "Nem tudom, kinek jobbak az esélyei. Én mindent megtettem, hogy visszatérhessek, most már a csapaton múlik a döntés."
1:41.409-et futott a McLaren pilótája, miközben továbbra is esik az eső. Társaságot Grosjean és Gutiérrez ad neki a pályán, utóbbi zsinórban a kilencedik körénél tart, és a Sauber közölte, jelenleg az az újonc versenyző feladata, hogy hozzászokjon az intermediate gumikhoz. Az imént 1:44.340-re javította egyéni legjobbját, amivel harmadik Button és Hamilton mögött.
Itt egy kép is róla. Button közben 1:40.476-ra javított, míg Grosjean feljött mögé 1:40.870-tel.
Egy óra sem telt el, és már másodjára jelentek meg a piros zászlók. Van der Garde csúszott ki az utolsó kanyarnál.
Az Autosport szerint most nem esik. A pálya viszont még nedves, és várhatóan az is lesz még egy darabig. Most Grosjean vezet, aki a hatodik körében pár perce 1:40.068-cal vette át a vezetést.
A vizes pálya miatt egyelőre nem túl reprezentatív a sorrend:
1. Grosjean (Lotus E21) 1:40.068 - 7 kör
2. Button (McLaren MP4-28) 1:40.746 - 9 kör
3. Gutiérrez (Sauber C32) 1:42.670 - 13 kör
4. Hamilton (Mercedes W04) 1:43.074 - 6 kör
5. Van der Garde (Caterham CT03) 1:48.215 - 6 kör
Zöld zászló, szabad a menet. Az eső elállt, a szél is lecsillapodott, de még mindig hideg van Barcelonában.
A csapat Twitteren tudatta, hogy enyhén megsérült az autó, a szerelők megvizsgálják. Van der Garde nem sokkal kerülte el a falat az utolsó kanyar bukóterében. Hamilton, Massa, Button, Bianchi és Vergne is a pályán tartózkodik.
A javuló körülményeket demonstrálva 1:38.206-tal jelentkezik. Jön Bottas is a pályára, élénkül a forgalom.
Button egyéni legjobbja eddig 1:38.841, Massáé 1:39.797. A további sorrend Grosjean, Bianchi, Gutiérrez, van der Garde.
A McLaren pilótája 1:37.949-cel visszavette a vezetést Hamiltontól, holott tegnap nem áradozott az új MP4-28-ról. Itt a cikkünk róla.
Már a harmadikat a mai napon. A Sauber versenyzője az 5-ös kanyarnál csúszott ki, pont azután, hogy 1:39.471-gyel átvette a 3. helyet.
A 9-es és 10-es kanyar közti egyenesben, Webber alatt, aki nemrégiben a bokszkiállásokat gyakorolta. A beszámolók szerint Gutiérrez túl nagy lendülettel érkezett meg az 5-ös kanyarhoz, besokallt, és ezért csúszott ki.
Még a műszaki hibája előtt beszélt arról, hogy ilyen időben mit lehet csinálni. "Megnézzük, milyen az új interek, illetve milyen az autó vizes körülmények között. Ugyanakkor nem hiszem, hogy megteszünk 110 kört" - mondta az Autosportnak.
Folytatódhat a teszt. Hamilton, Grosjean, Bianchi, Vergne, Bottas és Chilton máris él a lehetőséggel, és a pályára hajt.
A GP3 tesztjét nem kicsúszások miatt szakították meg Estorilban: egy kutya tévedt a pályára, ezért állították le átmenetileg a gyakorlást.
Kicsúszott az 5-ös kanyarnál, ugyanott, ahol Gutiérrez. Ma sűrű napja van a sportbíróknak, pedig csak másfél órája tart a tesztnap...
A negyedik megszakítást követően ismét folytatódik az edzés. Vajon meddig?
A kicsúszása után már folytathatja a körözést, Massával, Bianchival és Chiltonnal együtt.
A Ferrarival 1:36.568-as idővel ért körbe, egyértelműen javulnak a feltételek, amióta nincs csapadék. Bianchi (1:37.769) szintén megelőzte Buttont.
Ahogy 2011 óta folyamatosan teszik, ezúttal is nyugtatják az előszezonban a túlságosan erős gumikopásra panaszkodó csapatokat.
Méghozzá a közepes keménységű típuson. Meg is futotta a mai legjobb kört, 1:34.201. Utána 1:31.920-ra javított.
A közeljövőben sok helycsere és eredményjavítás várható, pillanatnyilag így fest a tabella:
1. Hamilton (Mercedes W04) 1:31.920 - 16 kör
2. Massa (Ferrari 138) 1:35.832 - 15 kör
3. Bianchi (Force India VJM-06) 1:37.769 - 12 kör
4. Button (McLaren MP4-28) 1:37.949 - 17 kör
5. Gutiérrez (Sauber C32) 1:39.471 - 23 kör
6. Grosjean (Lotus E21) 1:40.068 - 10 kör
7. Chilton (Marussia MR02) 1:42.178 - 9 kör
8. Van der Garde (Caterham CT03) 1:48.215 - 6 kör
Több javítással 1:34.525-ig jutott, de Massa beelőzte 1:33.358-cal. Mindketten slick gumikra váltottak. A 4. most Vergne (1:36.828), Bianchi, Button, Grosjean, Chilton és van der Garde követi őket. Bottasnak és Webbernek nincs még mért köre.
A ferraris 1:30.017-re javított. Záporoznak az egyre jobb köridők, de nem árt vigyázni: Gutiérrez az előbb a bukótérbe sodródott az 1-es kanyarnál.
Mért köre továbbra sincs az ausztrálnak, az intermediate gumikon van a pályán két kerékcsere között. Massa 1:29.835-re szorította a lécet, más nincs a pályán.
Chiltonnal gyakorol a csapat Barcelonában, és állítólag azért nem ülhetett autóba a héten Luiz Razia, mert szponzorai bürökratikus okokból kifolyólag még nem tudtak fizetni a Marussiának.
Tovább erősített a közepes gumikon, 1:28.284-nél tart e pillanatban. Továbbra is Webber az egyetlen partnere a pályán.
Nem tudni, pontosan kiket érint, de a Williams, a Lotus és a Caterham Twitteren némi egyeztetés után megállapodott, hogy ma negyed 4-kor teázást tartanak a Caterhamnél. A pilótáik feltehetően nem vesznek részt rajta...
Optimistán beszélt a Mercedes formájáról, bár elismeri, még van lemaradásuk. A részleteket itt olvashatják el.
Az előző köreiben kissé visszalassult, de zsinórban 13. mért körében 1:27.919-vel új mai csúcsot állított fel. Vergne még az intermediate gumikon vezet.
Ennyien vezetnek most. Van der Garde, még mindig az intereken 1:36.675-tel feljött az 5. helyre.
Most rajta a sor, hogy a legjobb időn javítson. 1:27.351-et, majd 1:25.929-et fut, így már csak néhány másodpercre van az e heti csúcstól.
47 ezredmásodpercet vert Hamiltonra a közepes keménységű gumikon, most ő az első, 1:25.732. Grosjean, Gutiérrez és Button vezet e pillanatban.
Ilyen köridőket futott az előbb javuló pályaviszonyok mellett a közepes gumikon:
1:33.358
1:31.298
1:30.017
1:29.835
1:28.785
1:28.234
1:28.732
1:29.599
1:28.889
1:28.900
1:28.434
1:28.572
1:27.919
1:28.762
1:28.753
1:30.170
Előbb a 3., majd az 1. helyre ugrott a McLaren versenyzője, 1:25.313 az új etalon. Ő is a közepes keménységű Pirelliken van a pályán.
Délelőtt még vizes volt, mostanra azonban felszáradt. Ezt alátámasztandó, Hamilton 1:23.282-t repesztett, szűk másfél másodpercre jár már csak Pérez szerdán felállított 1:21.848-as heti csúcsától.
Egy óra van hátra az ebédszünetig, lássuk a sorrendet!
1. Hamilton (Mercedes W04) 1:23.282 - 34 körAz előbbi percekben sokan voltak a pályán, variálódott is a sorrend. Most azonban csak Hamilton és Massa köröz. Bottasról nincs hír, eddig 20 kört tett meg, és még nincs mért köre. Pedig délután már nem ő, hanem Pastor Maldonado fogja vezeti a Williams autóját.
A Mercedes Twitteren azt írta, hogy Roscoe melegben tölti a napot - miközben Barcelonában továbbra is 10 fok alatt van a levegő és a pálya hőmérséklete.
Átvette a Red Bulltól a hatodik pozíciót, etapja negyedik körében elért 1:27.553-as idejével. De jött van der Garde 1:27.429-cel, aki visszataszította a 7. helyre Massát.
Eddig 46 kört tett meg, de Massa (42) és Hamilton (41) rohamosan közelít hozzá. A másik végletet a 16 körnél járó Grosjean képviseli. Bottas újra a pályán, de lehet, hogy továbbra is a bokszkiállásokat fogja gyakorolni.
Massa után ő volt a második, aki hosszabb etapra vállalkozott pénteken, de eredményeik a különböző pályaviszonyok miatt sem összehasonlíthatók. Hamilton ennek az etapnak az első mért körében futotta meg eddigi legjobbját.
1:23.282
1:23.526
1:26.269
1:27.017
1:27.192
1:26.853
1:27.103
1:26.870
1:26.865
1:26.874
1:26.556
1:26.616
1:27.378
1:27.053
1:27.173
1:27.710
Egy 1:27-es és 1:26-os körrel kezdte etapját a közepes keménységű gumikat használva, rajta kívül most nincs más a pályán. Massa több bokszból ki- és levezető kört ment nemrég, s Webber és Grosjean programja sem volt színesebb.
A Williams közölte, hogy ismét elkezdett szemerkélni az eső. Az ebészünetig még fél óra van hátra, lehet, hogy így megnyúlik a szieszta.
Sokadik kerékcseréjét bonyolította le ma a Red Bull. Webber perpillanat egyedül van a pályán, bár az elmúlt percekben Gutiérrez és Chilton is kikukkantott rövid időre.
Az elmúlt két órában minden flottul ment, de most újra előkerültek a piros zászlók, amikor kezdett kissé megélénkülni a forgalom. Van der Garde Caterhamje állt meg a 9-es kanyarhoz közel. Most esetleg elképzelhető, hogy szándékosan kiürítették belőle a benzintartályt.
Mire visszatér a bokszba, és a rendezők engedélyezik a teszt folytatását, alig pár perce marad csak a mezőnynek az ebédszünetig, úgyhogy lehet, hogy senki nem is tér már vissza addig a pályára.
Így egyre kisebb az esélye, hogy lesz még esemény a pályán 13 óráig. A lerobbant Caterham a vontatón van, megkezdték a bokszba szállítását.
Zöld zászló, de kérdés, él-e valaki a lehetőséggel a maradék 3 percben.
Kijött volna egy körre, de a bokszutca végén a lámpánál félrehúzódott. Bianchi még kijött, de nem tudott mért kört megkezdeni.
Először zavarta meg az időjárás a csapatok felkészülését az idei tesztidőszakban. Barcelonában, ahogy várható volt, eső fogadta a csapatokat péntek reggel, de az intenzitása nem volt vészes, aztán el is állt, így a délelőtt végére felszáradt a pálya. A legjobb időt Lewis Hamilton futotta meg, aki mögé három és fél tizedes lemaradással Jenson Button zárkózott fel. A nedves aszfalt sok versenyzőn kifogott, Felipe Massa, Giedo van der Garde, Esteban Gutiérrez és Jean-Eric Vergne kicsúszása is okozott néhány percnyi megszakítást a tesztelésben. Valtteri Bottas mért kör nélkül zárt délelőtt, főleg a bokszkiállásokat gyakorolta. Egy óra szünet, utána folytatjuk.
1. Hamilton (Mercedes W04) 1:23.282 - 44 körA beszámolók szerint egyre erősebben esik az eső, a pálya újra csuromvizes. Így nem sokat tanulhatnak a csapatok.
Ez volt a véleménye a rangsor jelenlegi éllovasának a délelőttről - számolt be az Auto Motor und Sport. Szeret esőben vezetni, de a mai teszthez túl veszélyesnek tartja a körülményeket.
Ugyanakkor, ahogy várni lehetett, senki sem sietett a pályára hajtással. Az sem kizárt, hogy némely csapat fontolóra veszi a korai hazaindulást, ha nem javulnak a feltételek.
A mostoha körülmények ellenére kimerészkedett, de még nem tudjuk, hogy kint is marad-e.
Már ketten próbálják uralni a mostoha körülményeket. Gutiérrez az imént 1:50.289 alatt ért körbe, vagyis 24 másodperccel lassabban, mint amikor a pályaviszonyok ma a legjobbak voltak. Röhtön utána vissza is menekült a garázsba.
Grosjean erejéből 1:49.487-es körre futotta a teljes esőgumikon. Gutiérrez újra kimerészkedett a pályára. Az újoncoknak különösen fontos, hogy vizes pályán is rutint szerezzenek, úgyhogy ez érthető.
Illetve ez azért túlzás: most már 4 kört tett meg zsinórban, a legutóbbit 1:47.847 alatt. Egyedül van a pályán.
A csapatok belátták, hogy a garázsban vesztegelni értelmetlen. Már öten vannak kint: Webber, Button, Gutiérrez, Bianchi, Vergne és Van der Garde. Button elsőre átvette a vezetést az esőben, az ideje 1:45.033.
Jobb híján átálltak ennek a gyakorlására, hogy kihasználják az időt. Webber ki-be járkál a bokszból.
Vége a mókának: a Sauber a 4-es kanyar kavicságyában ragadt. Ma ez a hatodik piros zászló. A mexikói előtte egy 14 körös gigaetapot tett meg az esőben.
Addig is kigyűjtötük, hogy az esőben milyen eredmények születtek:
1. Button (McLaren MP4-28)1:44.166
2. Vergne (Toro Rosso STR8)1:44.641
3. Gutiérrez (Sauber C32)1:44.715
4. Bianchi (Force India VJM-06) 1:45.874
5. Van der Garde (Caterham CT03)1:46.166
6. Grosjean (Lotus E21)1:49.487
Legalábbis úgy tűnik, megállt még a gumifal előtt. Visszaszállították a garázsba.
A teszt újra elkezdődött, négyen máris kihajtottak a pályára. Az eső kicsit alábbhagyott, Grosjean 1:45.553-as körrel kezd.
A legutóbbi körét már 1:43.100 alatt tette meg, az esőben eddig ez a leggyorsabb. Igaz, Webber sem sokkal maradt el tőle, az ő eredménye 1:43.118. Az eső a jelek szerint elállt, de még mindig az esőgumik vannak használatban.
1. Webber (Red Bull RB9) 1:40.325
2. Button (McLaren MP4-28)1:43.100
3. Vergne (Toro Rosso STR8)1:44.641
4. Gutiérrez (Sauber C32)1:44.715
5. Bianchi (Force India VJM-06) 1:45.841
6. Van der Garde (Caterham CT03)1:46.166
7. Grosjean (Lotus E21)1:45.553
8. Chilton (Marussia MR02) 1:49.210
Természetesen ez magyarázza az előnyét.
Button már 4 kört tett meg az intereken, volt egy 1:40.8-as köre is, de a tempója ingadozik. Rajta kívül Massa, Webber és Vergne táncol az esőben, illetve a francia e pillanatban vissza is tért a bokszba.
Roscoe-val a héten már feltűnést keltett a paddockban, de úgy tűnik, most is inkább vele lenne. A kérdésre, hogy mit fog csinálni a délutáni zuhéban, azt felelte: "Remélhetőleg csak kutyát sétáltatni. Esőben nem igazán szeretek vezetni, leszámítva a versenyeket. Vizes pályán tesztelni gyakran akkora kockázatot jelent, ami nem éri meg."
Az előbbi kicsúszása apróság volt, máris visszaengedték lubickolni. Egy óvatos, 1:51-es körrel nyit. Rajta kívül Massa és Webber van a pályán.
Bár csapattársa, Nico Rosberg optimista volt a Mercedes győzelmi esélyeit illetően, Hamilton azt mondta, Vettelnek és Alonsónak nincs igaza abban, hogy idén őt is a vb esélyesei közé lehet sorolni. Az autóra "még új alkatrészeket kell rászerelnünk, és van, amin tovább kell dolgozunk. Bizonyos dolgok jobbak, mint megszoktam, mások rosszabbak" - mondta. "A leszorítóerő nem nagy, de még kapunk frissítéseket az autóhoz. Amely valószínűleg nem a leggyorsabb, viszont azért nem is lassú."
A Red Bull továbbra is a kerékcseréket gyakorolja, de a többség inkább hosszabb etapok teljesítésére használja ki az időt. Massa például 8 kör után tért vissza a garázsba az imént.
Az esőben így festene a tabella:
1. Webber (Red Bull RB9) 1:40.325
2. Button (McLaren MP4-28)1:41.025
3. Massa (Ferrari 138) 1:41.337
4. Vergne (Toro Rosso STR8)1:42.797
5. Gutiérrez (Sauber C32)1:44.715
6. Grosjean (Lotus E21)1:45.512
7. Bianchi (Force India VJM-06) 1:45.841
8. Van der Garde (Caterham CT03)1:46.166
9. Chilton (Marussia MR02) 1:48.472
Akárcsak délelőtt csapattársa, Valtteri Bottas. A körülmények épp ideálisak ehhez.
1.40.739-re szépítette a délutáni legjobbját, megelőzve Buttont. Közben a jelek szerint Hamilton is befejezte a kutyasétáltatást, mert több mint egy órás szünet után megjelent a pályán, 1:43-as körrel nyitva.
Az ötlet a Red Bulltól származik: ők tavaly a tengellyel koncentrikus kör mentén kis lyukakat vágtak az első kerékagyba, hogy azokon át elvezessék a fékhűtő-csatornából kiáramló forró levegőt. Ezt az FIA a Kanadai Nagydíjon betiltotta, mert mozgatható aerodinamikai elemnek minősült, a Williams azonban most valahogy kijátszotta ezt a szabályt, és egyetlen nagy lyukat vágott a kerékagy közepén, amely így nem forog. Ehhez spéci kerékanyát is kellett fabrikálniuk.
Mármint csak a délutáni turnust nézve: 4 körös etapját 1:40.666-tal zárja le. Most öten tartózkodnak a pályán.
Az Auto Motor und Sport becslései szerint ennyien tartanak ki az eső és a hideg ellenére.
Íme a délutáni köridők:
1. Webber (Red Bull RB9) 1:40.325
2. Hamilton (Mercedes W04) 1:40.666
3. Massa (Ferrari 138) 1:40.739
4. Button (McLaren MP4-28) 1:40.839
5. Grosjean (Lotus E21) 1:41.782
6. Vergne (Toro Rosso STR8) 1:42.797
7. Bianchi (Force India VJM-06)1:44.047
8. Gutiérrez (Sauber C32) 1:44.715
9. Van der Garde (Caterham CT03) 1:46.166
10. Chilton (Marussia MR02) 1:48.472
Hamilton Mercedese megállt a 6-os/7-es kanyar között, közvetlenül azután, hogy kihajtott a bokszból.
Igaz, ez a köridőkön annyira nem látszik. Egyébként ő az egyetlen, aki délután nem tett meg mért kört, csak a bokszkiállások gyakorlása kedvéért járkált ide-oda. Ez azért elég uncsi lehet.
Még szűk negyedóra van hátra a teszthétből, és Grosjean, Vergne meg Van der Garde azonnal ki is robogtak a bokszból. Massa is a nyomukba szegődött.
Mármint a délutáni eredményén, 1:43.364-re. Az utolsó perceket már heten használják ki, így jelenleg elég nagy a forgalom.
Bianchi Force Indiája megállt a bokszkijárat közelében. Mivel 3 perc múlva úgyis vége a tesztnek, szokás szerint gyanús, hogy a benzint fogyasztották ki belőle. Ez egyébként ma már a nyolcadik megszakítás.
A megszakítás, ahogy azt várni lehetett, a nap végét is jelentette. Köszönjük az egész hetes figyelmet! A csapatok a jövő héten, ugyanitt, Barcelonában folytatják a felkészülést. Ne menjenek messze, mert hamarosan bővítjük a cikket az időeredményekkel és a szöveges összefoglalóval is.
Addig itt van a rangsor a délutáni esőben elért köridők alapján:
1. Webber (Red Bull RB9) 1:40.325
2. Hamilton (Mercedes W04) 1:40.666
3. Massa (Ferrari 138) 1:40.739
4. Button (McLaren MP4-28) 1:40.839
5. Grosjean (Lotus E21) 1:41.702
6. Vergne (Toro Rosso STR8) 1:42.797
7. Gutiérrez (Sauber C32) 1:43.364
8. Bianchi (Force India VJM-06)1:44.047
9. Van der Garde (Caterham CT03) 1:46.166
10. Chilton (Marussia MR02) 1:48.472
Lewis Hamilton volt a leggyorsabb az első barcelonai tesztciklus zárónapján, pénteken, de az eredménye nem sokat jelent, mivel a hol eleredő, hol elálló esőtől szinte egész nap vizes maradt az aszfalt, és ő éppen akkor futotta a legjobb körét, amikor a pályaviszonyok a legjobbak voltak. Az eső délutánra újra eleredt, ezért egyes csapatok az esőgumikat próbálgatták, míg a Williams és a Red Bull szinte csak a bokszkiállásokat gyakorolta. A nap folyamán összesen nyolcszor kellett megszakítani a tesztet piros zászlóval különféle incidensek miatt.
Délelőtt elért 1:23.282-es eredményével Hamilton a saját szerdai szintidejétől is elmaradt. Az ebédszünetet megelőzően azért még lebonyolított egy 18 körös etapot, míg délután a Mercedes csak rendszerellenőrzéseket hajtott végre, és adatokat gyűjtött az esőgumikról. "Az autó jónak tűnt, de nagyon hideg volt, ezért nem vonhatok le messzemenő következtetéseket" - magyarázta. "Ahogy Jerezben is mondtam, érzem, hogy az autónk jó alapokra épül, ám még sokat kell tanulnunk róla, és tisztában vagyunk vele, hogy a leszorítóerőt növelnünk kell. Ami személyesen engem illet, a csapattal egyre jobb a kapcsolatom, minden remekül megy." A Mercedest irányító Ross Brawn eredményesnek nevezte a teszthetet, míg Nico Rosberg optimistán nyilatkozott a W04 győzelmi esélyeiről.
A 2. helyen, 0,351 másodperces hátránnyal Jenson Button végzett, aki a nap folyamán a mostoha körülmények ellenére is 70 kört tett meg a McLarennel. A négy nap összesítésében csapattársa, Sergio Pérez szerdai ideje maradt a hét legjobbja, de Button elismerte, hogy az istálló egyelőre nem tud eligazodni új autóján. Mögötte ma a Toro Rosso versenyzője, Jean-Eric Vergne végzett.
A teszthétről készült galériáért kattintson!
Miután csütörtökön Adrian Sutil kapott lehetőséget a Force India vezetésére, ezúttal a szabad pilótaülés másik várományosán, Jules Bianchin volt a sor. Az eső és az alig 6 fokos pályahőmérséklet miatt arra nem nyílt lehetőség, hogy a teljesítményüket közvetlenül összehasonlítsák, de Bianchi elismerte, hogy így is hasznos volt számára a nap, mert kipróbálhatta az eső- és intermediate gumikat is. A tervezett hosszú etapokat ugyanakkor nem tudta teljesíteni. "Száraz pályán főként délelőtt körözhettünk. Délután, amikor az aszfalt vizes volt, aerodinamikai teszteket végeztünk" - mondta.
Az 5. helyen végző Esteban Gutiérrez azok közé tartozott, akik most vezettek először esőben F1-es autót. Ezt különösen délelőtt találta érdekesnek, amikor a még nedves pályán slickeken kellett körbetalálnia. A Sauber délután igyekezett neki időt adni a tapasztalatszerzésre, de ez azzal járt, hogy egyszer kicsúszott a kavicságyba is - igaz, az autója szerencsére nem sérült meg. "A rövid idő alatt, amíg délelőtt száraz volt a pálya, el tudtunk végezni egy fontos aerodinamikai tesztet, amely hasznos adatokat szolgáltatott nekünk a jövő heti tesztre" - árulta el a csapat vezető versenymérnöke, Tom McCullough.
A 6. Giedo van der Garde lett a Caterhammel, aki Gutiérrezhez hasonlóan most először kóstolt bele az esős körülményekbe. Felipe Massának nem volt szerencséje e heti egyetlen tesztnapjával - keddtől csütörtökig Fernando Alonso ült a Ferrariban -, hiszen épp kifogta az esőt. Délelőtt ki is csúszott egyszer, de később visszatérhetett a pályára.
Mark Webber délután szinte végig csak ki-be járt a Red Bull bokszából, mégis elégedett volt az elvégzett munkával, bár azt mondta, nem emlékszik ennyire hideg tesztnapra a pályafutásából. "De a körülmények legalább egész nap viszonylag változatlanok voltak, bár tény, hogy nem olyanok, mint egy nagydíjhétvégén" - tette hozzá.
A Marussia a hét folyamán először végzett a Caterham mögött, még ha ennek ezúttal nem is volt jelentősége. Max Chilton volt az egyetlen versenyző, aki mind a négy napon tesztelhetett: a csapattársául nemrég leigazolt Luiz Razia a pletykák szerint azért nem ülhetett autóba, mert a szponzorai még nem fizettek.
Romain Grosjean nem járt a pályán, amikor kedvezőek voltak a körülmények, ezért maradt el több mint tíz másodperccel az éllovasoktól. "Ma is sok időt töltöttem az autóban, csak épp ezúttal nem a pályán, hanem a garázsban" - tréfálkozott, de megjegyezte, hogy a Lotus esőben is kiegyensúlyozottan viselkedett. "Romain arról számolt be, hogy az E21 esőben fejlődést képvisel az elődjéhez képest, s ez egy újabb dolog, aminek örülhetünk" - monda a csapat vezető versenymérnöke, Alan Permane, aki szerint az autóra "egy rossz szót sem" lehet szólni.
A Williamsnél a délelőtt vezető Valtteri Bottas és az őt délután leváltó Pastor Maldonado összesen 36 kört tett meg, de egyetlen mért sem volt közöttük, mert egész nap a bokszkiállásokat gyakorolták. Ehhez ma a teljes versenyistálló Barcelonába utazott. "Versenyzőként az a legfontosabb, hogy (a bokszbejáratnál) minél később fékezzünk le a megengedett sebességre, ezzel is csökkentve az időveszteséget, aztán tökéletesen pontosan érkezzünk meg a bokszunkhoz, és végül gyorsan, simán induljunk el" - magyarázta Bottas. "Mindez nagyon érdekes, mert rengeteg részletben el kell mélyülni." Annak ellenére, hogy új autóját - a csapatok közül egyedüliként - csak ezen a héten kezdte el tesztelni, a négy nap alatt a Williams tette meg a legtöbb, 1708 kilométert.
Az előszezon utolsó tesztciklusát jövő csütörtöktől vasárnapig fogják megrendezni, ugyancsak Barcelonában.
A teszt négy napjának összesítése az időeredményekkel, megtett kilométerekkel itt látható.