A Malajziai Nagydíj körről körre
2013. március 24. 08:44
Események
![Forma-1, Malajziai Nagydíj, rajt, Sebastian Vettel](https://cdn.origo.hu/2024/02/JUJCufiA0n_Ozd7nw08MQB7-PB0JRMb6xzIlV0dc568/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2E3YmFlZDU5MzIyZjQ0YTFhMzM4NTE5NzU0MjVkMWQ0.webp)
Üdvözöljük kedves olvasóinkat a Malajziai Nagydíjról készülő szöveges, élő tudósításunkban. A rajtrácson egyelőre egy autó sem áll, azonban már sokan kijöttek a bokszból egy körre, hogy felmérjék a pályaviszonyokat.
Valtteri Bottas törött első szárnnyal érkezett meg a rajtrácsra, Daniel Ricciardo meg is pördült bokszból kivezető körön, Esteban Gutiérrez pedig tett egy rövid látogatást a sóderágyba. Jelenleg nem esik, de nedves a pálya.
A legtöbben az átmeneti gumit választották, bár a megpördülő Ricciardo extrém esőgumikon volt. Közben szinte a fél mezőny megfordult már a sóderágyban, az előbb Webber látogatott ki oda a bokszból kivezető körén. Az FIA-elnök Jean Todt a rajtrácson figyeli az eseményeket, lassan minden autó megérkezik.
A szintén kicsúszó Pastor Maldonado arról számol be a rajtrácson, hogy a 3-as kanyarban nagyon sok a víz, a pálya többi része azonban alkalmas az interekre. A 3-as kanyar azért ilyen trükkös, mert kicsit leejt, ez akár a rajt után is problémát jelenthet majd...
A tegnapi változékony időjárásban megrendezett időmérőn Sebastian Vettel majdnem egy másodpercet vert a mezőnyre. A 7. helyen végző Kimi Räikkönenet megbüntették Nico Rosberg feltartása miatt, ami kicsit megkavarta a rajtrácsot, a módosult sorrend:
1. Vettel (Red Bull)
2. Massa (Ferrari)
3. Alonso (Ferrari)
4. Hamilton (Mercedes)
5. Webber (Red Bull)
6. Rosberg (Mercedes)
7. Button (McLaren)
8. Sutil (Force India)
9. Pérez (McLaren)
10. Räikkkönen (Lotus) *
11. Grosjean (Lotus)
12. Hülkenberg (Sauber)
13. Ricciardo (Toro Rosso)
14. Gutiérrez (Sauber)
15. Di Resta (Force India)
16. Maldonado (Williams)
17. Vergne (Toro Rosso)
18. Bottas (Williams)
19. Bianchi (Marussia)
20. Pic (Caterham)
21. Chilton (Marussia)
22. Van der Garde (Caterham)
* 3 rajthelyes büntetés után.
"A 3-as kanyar nagyon-nagyon vízes, a többi részen azonban szinte teljesen száraz a pálya" - jelenti Grosjean a rádión. Tegnap is sok fejtörést okozott a mérnököknek, hogy az aszfalt nem egyenletesen száradt fel.
Jelenleg csak csepereg az eső, és gyorsan szárad fel a pálya, azonban szinte biztos, hogy a verseny valamelyik szakaszában megérkezik az eső. A bokszutcában Lewis Hamilton kedvese, Nicole Scherzinger filozofál az malajziai időjárás rejtelmeiről, míg a bokszutcán Josh Harnett színész nézelődik.
Mindenki intermediate gumin van, ezek azonban nem fognak sokáig kitartani a gyorsan száradó pályán... De így már a csapatok nem kötelesek mindkét száraz keveréket használni a versenyen. Viszont érdekes lehet, hogy kinek mennyi intermediate gumi áll a rendelkezésére. A tegnapi időmérőn Vettel és a Ferrarik például két szettet is elhasználtak, Webber és a Mercedesek azonban egy garnitúrával teljesítették a Q3-at.
A levegő jelenleg 24, az aszfalt 27 fokos... ilyen alacsony még nem volt a hőmérséklet a hétvége során. Megkezdődik a felvezető kör.
Az autók felverik a vizet az aszfaltról, a pálya második és harmadik harmadában azonban szemmel láthatóan jobbak a körülmények. Következik a rajt!
A rajtnál Alonso megelőzte Massát, és már Vettelre gyakorolt nyomást, azonban kicsit elkezdett csúszkálni, így a remekül rajtoló Webber megelőzte. Később visszavette a második helyet, ez a csata azonban még nem dőlt el. Alonso első szárnya mintha kicsit megbillent volt, leér az aszfalra. Hamilton negyediknek jött fel a Mercedesszel.
A Ferrari első szárnya egyszer csak leesett, és beszorult az autó alá, a spanyol kicsúszott a sóderágyba. Nem tud saját erejéből kijönni onnan, így már ki is szállt az autóból. A sorrend jelenleg Vettel, Webber, mögöttük Hamilton és Button csatázik, Rosberg, Massa, Pérez, Sutil, Hülkenberg, Ricciardo.
Rögtön a 2-es kanyarban, ekkor sérült meg a szárnya, ami később az versenye végét jelentette. Közben engedélyezték a DRS használatát, Vettelre azonban ez nem jelent veszélyt, hiszen jelenleg 3.8 másodperccel vezet Webber előtt. Közben Button visszaesett az 5. helyre, a Red Bullokat a Mercedes párosa, Hamilton és Rosberg követi.
Vettelt arról tájékoztatják a rádión, hogy lassan megérik a pálya a slick-ekre, szóljon, ha úgyérzi, készen áll. Közben Hülkenberg gyönyörűen körbeautózta Pérezt, és ezzel feljött a 7. helyre.
Rövid időn belül másodszorra hagyta el a pályát.
Felrakják a közepes keverékű száraz gumikat, ahogy visszajönnek a pályára, a többiek simán elmennek mellettük egyelőre.
Erre kéri a csapat, "túl vízes a pálya" - mondják neki. Közben a fél mezőny beözönlik a bokszba száraz gumikért. A két Force India egyszerre érkezik meg, azonban Sutil kerékcseréje elhúzódik, és di Resta kénytelen várakozoni mögötte.
Webber és Hamilton is bejön kerékcserére, a brit azonban véletlenül a McLaren szerelői előtt áll meg! A szerelők hevesen integetnek neki, hogy menjen tovább. A régi beidegződések... Aztán hamar észreveszi magát, és továbbhajt. Nicole Scherzinger hitetlenkedve rázza a fejét a Mercedes garázsában.
A Toro Rosso felelőtlenül engedte ki Vergne-t a kerékcsere után, aki így összeütközött a Caterhemhez kerékcserére érkező Pic-kel.
Ezzel mindenki megtette az első kerékcseréjét. A sorrend most Webber, Vettel, Hamilton, Rosberg, Button, Hülkenberg, Massa, Pérez, Grosjean, Ricciardo. Räikkönen azonban ebben a pillanatban megelőzte Ricciardót a 10. helyért.
Az élen autózó Webber kemény gumin van, csakúgy mint Gutiérrez, van der Garde és Vergne. A többiek a közepes keverékekre váltottak. Webber egyelőre 2 tizeddel gyorsabb Vettelnél. Közben Hülkenberg, majd Räikkönen futotta meg a lggyorsabb kört.
Az előző mérési ponton 0.2 másodperccel volt a McLaren mögött. Közben Grosjean megelőzi Pérezt, mexikói azonban visszaelőzi.
A 4. helyen haladva majdnem két másodpercet ver az élen álló Red Bullokra. A 3. Hamilton is gyorsabb náluk jelenleg. Közben Vettel közelít Webberhez, jelenleg 2.4 másodperc a hátránya.
A bokszutcai incidenssel majd a futam után foglalkoznak a sportfelügyelők. Közben Maldonado egy sóderágyban tett látogatás során elhagyja az első szárnya bal oldalát, így be kell jönnie a bokszba. Megkérdezték rádión, hogy szüksége van-e új szárnyra. "Igen" - válaszolta.
Közben az élen Vettel 2.1 másodpercre közelíti meg Webbert. Őket Hamilton követi 2.2 másodperccel, mögötte Rosberg 3.4-gyel. Utánuk Button, Hülkenberg, Massa, Grosjean - aki most megfutja a leggyorsabb kört, Pérez és Räikkönen az első tíz sorrendje. Egyelőre nem várható eső.
A hatodik helyen álló német a rádión azt mondja, nagyon elkezdtek kopni. Ez meg is látszik az idején, Pérez mellett ő a leglassabb az első tízből. Így Button egy kis szabad levegőhöz jut.
Folyamatosan közelít a csapattársához, már csak 2.6 másodpercre van tőle. Hamilton hátránya nagyjából állandósult a Red Bullokhoz képest, míg Vettel továbbra is lassan közelít Webberhez. Közben kezdenek kopni a gumik, most aztán törhetik a fejüket a csapatok, hogy mikor érdemes cserélni. Egyelőre mindenki kivár...Räikkönené a leggyorsabb kör.
2.3 másodperc alatt kicserélik a gumikat, megkapja a közepes keveréket. Az ötödik helyre jön vissza, Button mögé. Közben Grosjean közelít a 7. helyen haladó Massához, mostanra már DRS-távolságba került hozzá képest.
A bal első gumija pedig elég megviselt állapotban van. Közben Massa és Grosjean egyszerre jönnek ki, a sorrend nem változik közöttük.
Ezúttal di Resta autójával szenvednek a szerelők, a bal első gumit nem tudják felrakni, az autó már majdnem fél perce a garázs előtt vesztegel.
Az ex-McLaren-es ezúttal tudja, hova kell beállnia. Räikkönen is abokszban, mindannyian megkapják a közepes gumikat, ami meglepő módon tartósabbnak tűnik a kemény keveréknél.
Megkapja a kemény gumikat, és az első szárnyán is állítanak. Webberhez nem tud közelebb kerülni, azonban a Mercedes párosa előtt marad.
Di Restát nagy nehezen visszaküldték a pályára, azonban az utána érkező Sutilnál sem sikerül a kerékcsere a szerelők egyre idegesebben próbálják feltenni a gumikat. Mikor Sutilt 84 (!) másodperc után kiküldik, di Resta érkezik vissza. Mi történik a Force Indiánál? Most már az egyik szerelő a kocsi alját nézegeti, végül betolják a garázsba. A skót versenyének vége.
Már csak fél ásodperc van közöttük. Mögöttük a sorrend változatlan: Hamilton, Rosberg, Button, Massa, Grosjean, Hülkenberg, Räikkönen, Pérez.
Arra kérik, vigyázzon a gumijaira. Közben Webbertől 1:41-es köröket kér a csapat, az előzőt 1:42.093 alatt teljesítette. A páros közben a lekörözendő versenyzőkön próbál túljutni.
A csapat arra kéri, féktávon előbb vegye el a lábát a gázról. Közben a Red Bullok Chiltont előzik, Webbert ezt kihasználva aktiválja a DRS-ét.
"Mark túl lassú, vigyétek el az útból" - mondja mérgesen a rádióba. Húha...A csapat nyugalomra inti.
Valami komoly probléma van a Force Indiánál. Közben a 9. helyen haladó Räikkönen kicsúszik a pályáról, és így 2.4 másodpercre esik vissza Hülkenberg mögött.
Lassan DRS-távolságba kerül hozzá képest, miközben a címvédő másfél másodpercre került Webbertől. Hamilton azonban kijön a bokszba, valószínűleg az elévágással próbálja megelőzni az egyre lassuló Vettelt... Rosberg bejön kerékcserére.
A német is bejött a bokszba, azonban csak a Mercedes mögé tudott visszajönni a pályára! Hát ez nem jött be...
Az új kerékanyák lehetetlenítették el a Force India kerékcseréit, tudta meg a Sky Sports.
Ha kint tud maradni, akár eggyel kevesebb kerékcserével teljesítheti a futamot. Webber azonban máris támadja, és el is megy mellette! Hamiltont közben arra kérik, spóroljon az üzemanyaggal.
Egyszerre jönnek ki kerékcserére, és egymás mellett jönnek ki a bokszutcából. Végül Räikkönen kénytelen elvenni a gázt, hogy ne szelje át a bokszutcából kivezető fehér vonalat.
A visszajátszásból látszik, hogy rosszul rögzítették a jobb első kereket. A bokszutcában azonban tilos tolatni, így Button kénytelen megvárni, amíg a szerelők odaérnek hozzá, és visszatolják. Ma szinte több esemény történik a bokszutcában, mint a pályán...
Rengeteget vesztett az elrontott kerékcserével. Webber megfutja a leggyorsabb kört, és 3.6 másodperccel vezet Hamilton előtt, akit Vettel üldöz már nagyon közelről. Mögöttük Rosberg, Massa, Grosjean, Pérez, Hülkenberg, Räikkönen a sorrend. Ők ketten továbbra is ádáz csatát vívnak. Button hátraesésével Bottas került be az első tízbe.
A arra kérik, hogy még jobban spóroljon a benzinnel. A Mercedes valószínűleg azzal számolt, hogy esni fog, és esetleg Safety Car is lesz, ami alatt spórolni lehet a benzinnel. Vettelnek azt mondják, 1:42.-es köridőkre van szüksége, hogy el tudjon húzni Hamiltontól. Ezzel nem lesz gond: 1:41.8-at teljesít, az előnye már 2.5 másodperc.
Ilyet is ritkán hallani... A rádión az agresszíven védekező Hülkenbergre panaszkodik. Közben Hamiltonnak azt mondják, még két kört maradjon kint a következő - utolsó - kerékcseréje előtt.
A német elfékezi magát a célegyenes előtti kanyarban, így nem tud jól kigyorsítani,az egyenesben fej-fej mellett haladnak, a 2-es kanyarban végül a Lotus elmegy mellette. Közben Hamilton bejön a bokszba.
Rosberggel együtt megejti utolsó kerékcseréjét. Simán visszajön Hamilton elé, Rosberg pedig besorol cspattársa mögé. A versenyt vezető Webbert már várják a bokszban.
Webber éppen Vettel elé ért vissza a pályára, aki agresszívan támadja a csapattársát - egyelőre sikertelenül. "Óvatosan Sebastian, óvatosan!" - figyelmeztetik a rádión.
A Mercedesnél is dúl a csapaton belüli csata, Rosberg a célegyenes előtti kanyarban bebújt Hamilton mellé, aki azonban az egyenesben visszavette a helyét.
Hatalmas csata dúl a Red Bullok között, Vettelt nem igazán érdekli a csapat rádióüzenete, Webberrel kanyarokon keresztül oda-vissza előzgették egymást, többször majdnem összeértek. "Ez hülyeség volt, Seb" - dorgálja meg Horner a csapatrádión versenyzőjét. Még 9 kör van hátra...
A sorrend az első négyes mögött: Massa, grosjean, Pérez, Räikkönen, Hülkenberg, Gutiérrez, Ricciardo, Vergne.
Gyönynörű kép a bokszutca faláról: a Red Bullnál Newey, a Mercedesnél Brawn fogja a fejét versenyzőik csapaton belüli harcát nézve. Sok forog kockán... De megnyugodni látszik a helyzet, Vettel 2.7 másodpercre elhúzott Webbertől, Hamilton pedig 1 másodperc fölé növelte előnyét Rosberghez képest. Közben Maldonado újra a sóderágyban - ezúttal nem is tudja folytatni a versenyt. Massa kijött a bokszba.
A friss gumikon érkező Massa pedig kapva kap az alkalmon, és ő is elmegy a McLaren mellet, majd nem sokkal később a Lotust is megelőzi. Abszolút első szektort fut, de már nincs hova mennie... Grosjean 10 másodperccel vezet előtte.
A rádión azt mondja, "annyival gyorsabb tudnék lenni, hadd előzzem meg" - a Brawn azonban elmondja neki, hogy Hamilton üzemanyagspórolás miatt kénytelen visszafogni a tempóját.
Körönként három másodpercet ver a franciára, így már 2 másodperc alá csökkentette a lemaradását. És ebben a pillanatban meg is előzi! Közben Vettelt arra kérik, spóroljon a gumikkal. 3 kör van hátra.
A rádión azt mondja Brawnnak, Hamilton nagyon lassú. A csapatfőnök azonban arra kéri, vegye el a lábát a gázról. "Szeretném, ha hazahoznátok a kocsikat, kérlek" - mondja neki.
A 12. helyről áll ki, betolják a bokszba. Pérez pedig bejön kereket cserélni 1 körrel a vége előtt, miután Hülkenberg megelőzte őt! Újabb katasztrófális hétvége a McLaren számára.
Nem lesz rózsás a hangulat a Mercedesnél, Rosberg a csapattársa mögött poroszkál, pedig ez a küzdelem a dobogóért folyhatna!
Lengetik a kockás zászlót, a sokáig vezető Webbernek a második hellyel kell beérnie, mögöttük a Mercedes párosát intik le. Utánuk Massa, Grosjean, Räikkönen, Hülkenberg, Pérez, Vergne a sorrend. Pérez az új gumikon még megfutja a verseny leggyorsabb körét.
Megdícsérik a győzelemért, de azt mondják "lesz még mit magyarázkodnia." Közben a Mercedes csapatrádióján is parázs a hangulat. Rosbergnek megköszönik a munkát, mire csak annyit válaszol "ezt nem fogom elfelejteni."
Webber láthatólag nem lelkes, odacsapja a vizesüveget az asztalra, Newey kimérten beszélget Vettellel.
Ez a versenyről élőben készült tudósításunk. A részletes összefoglalónk sok nyilatkozattal itt olvasható.
Ezúttal eső sem kellett hozzá, hogy rendkívül izgalmas legyen a Malajziai Nagydíj, amelyet Sebastian Vettel nyert meg. A bajnoki címvédő a 46. körben állt véglegesen az élre, miután látványos, de sportszerű csatában megelőzte csapattársát, Mark Webbert. Webber sokáig vezetette a mezőnyt annak köszönhetően, hogy vetélytársainál később váltott slick gumikra a rajt után néhány kör alatt felszáradó pályán, ám végül be kellett érnie a 2. hellyel.
A Red Bullnál szemmel láthatóan aggodalommal követték a versenyzőik csatáját, és ugyanez történt a Mercedesnél is, talán még feltűnőbben. Lewis Hamilton harmadik lett, de a táv nagy részében spórolnia kellett az üzemanyaggal, és az utolsó körökre ez olyan méretet öltött, hogy a mögötte érkező Nico Rosberg kétségbeesetten könyörgött csapatának, hogy megelőzhesse csapattársát. Engedélyt azonban nem kapott rá, emiatt érezhetően bosszús volt.
A további pontszerző helyekre Felipe Massa, Romain Grosjean, Kimi Räikkönen, Nico Hülkenberg, Sergio Pérez és Jean-Eric Vergne futott be. Fernando Alonso már a 2. körben kiesett, mert a rajt után megsérült az első légterelője, de a Ferrari ahelyett, hogy kihívta volna a depóba, a pályán tartotta őt - vagy legalábbis Alonso nem ment be -, ami megbosszulta magát: leszakadt a szárny, Alonso pedig a bukótérbe csúszva fejezte be a versenyt.
Ez a versenyről élőben készült tudósításunk. A részletes összefoglalónk sok nyilatkozattal itt olvasható.