A Ferrarik rajtolhatnak Vettel mögül Malajziában
2013. március 23. 08:39
Események
![Forma-1, Malajziai Nagydíj, Sebastian Vettel, Red Bull](https://cdn.origo.hu/2024/02/KKhFw7u35-ZFKLWfOku_Ici2JXBPx6bSe_Azc-SDpos/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2YzNjI5ODc0YjA0MjQxMTg5N2FmYzY5ZTIxMTAzODUz.webp)
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Malajziai Nagydíj időmérőjéről élőben készülő tudósításunkban! Az előjelek arra utalnak, hogy szoros küzdelmet várhatunk. Délelőtt Sebastian Vettel használt gumikon is a leggyorsabb volt, ezért a Red Bull előnye jelentős lehet, de kilencen voltak fél másodpercen belül, úgyhogy bármi megtörténhet. Gyorsnak tűnt a Mercedes is.
A péntekihez képest még melegebb körülmények érezhetően nem feküdtek az autójuknak, Räikkönen panaszkodott is erre az edzés folyamán. Eric Boullier csapatfőnök elismerte a Sky Sportsnak, hogy a mérnökök még vizsgálják, mit tehetnek a nehézségek ellen.
A trópusi vidéken bármikor kialakulhat kisebb-nagyobb zápor, az edzés és az időmérő között is volt egy. A kvalifikáción nagy forgalom alakulhat ki, ha az előrejelzés esőt jósol. Egyelőre viszont nincs jele ennek.
Stefano Domenicali a Sky Sportsnak nyilatkozva kijelentette, hogy bár a csapat az első rajtsorra tör, "sokkal fontosabb, hogy a megfelelő pillanatokra tartogassák a gumikat." A Pirelli két keveréke, a közepes keménységű és a kemény ugyanis erőteljesen kopik, és fontos, hogy elég megfelelő állapotú szett maradjon a futamra, amelyen várhatóan legalább három kerékcsere kell majd autóként.
Az első futam győztese vélhetően hamarosan elfoglalja a helyét Lotusában. Öt perc a kezdésig.
Néhány fokkal alacsonyabb a hőmérséklete, mint a harmadik tréning elején, de az ennél alacsonyabb is volt már a hétvégén. A levegő hőmérséklete 32 Celsius fok.
A távolban felhők gyülekeznek, de a Saubernél például kifejezetten száraz időmérőre készülnek, és az imént a Williams is azt írta Twitteren, hogy elmúlt az eső veszélye. Egyelőre...
A száraz pályás reményeket alátámasztja, hogy egyelőre senki sem hajtott még pályára. Amikor esőt várnak a csapatok, általában tömegesen mennek ki a versenyzők a Q1 elején, hogy mindenképp legyen értékelhető köridejük.
Két perc után elsőként Chilton és Bianchi érkezik a pályára. Most Vergne is követi őket.
1:38.376 lett az első próbálkozása a kemény gumikon, megelőzte a közepes abroncsokat használó Marussiákat. A Red Bullok, Lotusok és Force Indiák maradtak csak a bokszban.
Az alacsony leszorítóerővel akartak időt nyerni az egyenesekben, de ez a húzás nem jött be, az időmérőre visszatértek a meredekebb szárnyálláshoz. Az élre Rosberg állt 1:37.239-cel, utána jön Alonso, Hamilton, Button, Massa és Pérez.
"Nagyon erős" - mondta rádión. Ettől függetlenül ő az első, előnye 75 ezred Alonsóhoz képest. A Force Indiák a pályán, a Red Bullok és a Lotusok ellenben még várakoznak.
1:36.809, a lágyabbik gumikeverékén futotta. Alonso a kemény keveréket használja, de Rosberghez és Hamiltonhoz hasonlóan nem képes javítani az idején.
Webber és Vettel is a közepes Pirellikkel hajtott pályára, valószínűleg óvni akarják a tartósabb keveréket a keménynek ígérkező versenyre. Räikkönen szintén a közepes keménységű abroncsokon köröz, de elsőre másfél tizeddel kikapott Sutiltól.
Rádión közölte, hogy Pérez nagyon feltartotta őt a 9-es hajtű féktávján. A visszajátszás mutatta, hogy a McLaren valóban rossz ütemben húzódott félre.
Vettel egy másodpercet, Webber még többet kapott az élen álló Sutiltól, a német a 11., az ausztrál a 15. pozícióban áll. És már csak másfél perc van hátra a Q1-ből. Kieső helyen áll a két Toro Rosso, a két Marussia és a két Caterham.
A 9. helyre lépett előre a közepes keménységű abroncsokon. Vergne mellett most Bottast fenyegeti a kiesés a két kiscsapat pilótái mellett. De Gutiérrez sincs biztonságban, igyekszik is javítani.
A 15. helyen fejezte be a Q1-et, két és fél tizeddel megelőzve a 17., de már kieső Vergne-t. Bottas szintén búcsúzik, mögötte pedig Bianchi, Pic, Chilton és van der Garde végzett. A Marussia ismét gyorsabb a Caterhamnél.
A jelek szerint száraz körülmények között dőlhet el a rajtsorrend. Az aszfalt hőmérséklete most 41 fok.
Ahogy kifordult a garázsból, máris zöldre váltott a lámpa, úgyhogy lendületből mehetett első körére. Gutiérrez a következő, aki pályára hajt.
A pályán is egymás mögött a két Mercedes, Rosberg 1:36.890-nel ugrott az élre. Hamilton több mint három tizedmásodperccel volt lassabb nála. Sutil, Pérez, Grosjean, Hülkenberg a további sorrend.
Tessék, ennyi kell egy váratlan esőhöz Malajziában. Hamilton azt mondta, az 5-ös és 6-os kanyarnál van csapadék. Massa látványosan csúszkál az utolsó kanyarnál is.
Egyelőre nem zuhog annyira az eső, a versenyzők slickeken próbálnak beevickélni a Q3-ba. De az 5/6-os kombináció már nagyon csúszós, di Resta lesodródott a kavicságyba. A sorrend a továbbjutó helyeken: Rosberg, Webber, Hamilton, Räikkönen, Sutil, Massa, Alonso, Button, Vettel, Pérez.
Nagyon igyekezett, hogy bejusson a Q3-ba, de ezúttal a 7/8-as kanyarkombináció bejáratánál nem volt elég a tapadása, és megpörgött. A kieső helyeken Grosjean, Hülkenberg, Ricciardo, Gutiérrez, di Resta és Maldonado áll, alighanem ott is maradnak. A lotusos mérnök, Ciaron Pilbeam a négy betűs, F-fel kezdődő angol szitokszót kiabálja a garázsban, Grosjean balszerencséjét kárhoztatva.
Az utolsó 3 percre elcsendesedett a pálya, ilyen körülmények között lehetetlen lett volna javítani. Viszont érdekes lesz a Q3, pláne úgy, hogy a jelek szerint csak a pálya középső részén vizes az aszfalt.
Taktikai hibát lát kiesése mögött, így nyilatkozott a Sky Sportsnak. Az első körét egyébként megszakította, amikor még száraz volt a pálya, holott ő ment rá először a Q2-ben.
"Lehettünk volna óvatosabbak is" - mondta fanyarul. A mért köre nem lett elég a továbbjutáshoz, utána meg már nem tudott javítani az eső miatt.
Már a zöld lámpa megjelenése előtt sokan felsorakoztak a bokszutca kijáratánál intermediate gumikon.
Hat pilóta sorakozott fel a bokszutca kijáratánál, de amint lehetőség nyílt rá, mindenki pályára hajtott. Nincs felhőszakadás, de a pálya egyértelműen elég vizes. A DRS használata tilos.
Már a felvezeteő körében hibázott, a 7-es kanyarnál nem tudott pályán maradni. Mindenesetre tovább tudott menni.
1:55 környéki idők születtek elsőre, de várhatóan folyamatosan javulni fog a pálya állapota. Kicsit a nap is süt már. A sorrend jelenleg Vettel, Rosberg, Massa, Alonso, Hamilton, Pérez, Räikkönen, Sutil, Webber, Button.
De maradnak az intermediate gumikon. Webber közben feljött a 2. helyre, a hátránya fél másodperc Vettel mögött.
1:51.699, és Webber is megelőzte Vettelt. A pénteki helyzet alapján a körülmények már majdnem jók a slick gumikhoz, noha azokra már nincs idő átváltani. Egy perc van hátra.
A német 1:49.674-tel az élre állt, Massa és Alonso megelőzte Hamiltont. Vettel nagyon sokat vert mindenkire.
Már nagyon csúszkált, több mint két másodperccel lassabb volt Vettelnél az utolsó körében. Vettelé a pole, és nagyon örül neki, erre lehet következteni lelkes kiabálásából.
A sorozat a 2012-es USA Nagydíjon kezdődött, Alonso azóta nem tudott gyorsabb lenni csapattársánál a kvalifikáción. Idén 2:0-ra vezet Massa, de Ausztráliában a futamon Alonso visszavágott.
Úgy tűnik, hogy nem tudott időben felérni a startvonalhoz, ezért nem tudta megkezdeni utolsó mért körét. "Hihetetlen" - konstatálta némi dühös kézmozdulat kíséretében.
Noha az időmérő elején úgy tűnt, az esőfelhők elkerülik a szepangi pályát, végül nedves pályán dőlt el a Malajziai Nagydíj rajtsorrendje. Több versenyző pórul járt, amikor a Q2 közepén zuhogni kezdett az eső, mivel néhányan késve rugaszkodtak neki a gyors körüknek, a Q3-ban pedig már mindenkinek csak az intermediate gumikon volt érdemes próbálkoznia.
Nagy nevek azonban nem hullottak a Q2-ben, így az élcsapatok pilótái küzdöttek meg a pole pozícióért, melyet végül Sebastian Vettel kaparintott meg, közel egy másodperces előnnyel a Ferrari párosa előtt. A német jól taktikázott, csak kevesen lépték meg rajta kívül azt, hogy a Q3-ban két szett intermediate gumit is felhasználtak. "Egyértelmű volt, hogy valószínűleg jobb lesz kereket cserélni, és ezt hamar eldöntöttük. Úgy vélem, ez volt a helyes. Kicsit meglep, mekkora lett az előnyöm" - értékelt Vettel.
A pole pozíció mellett az is hasznos lehet számára a futamon, hogy mindössze egyetlen garnitúra közepes keménységű gumit használt el az időmérő első két felvonásában, így öt szett friss Pirelliből gazdálkodhat majd. Az előrejelzések szerint vasárnap száraz pályán legalább három kerékcserére lesz szüksége mindenkinek. Vettel úgy gondolja, a szerencse is mellé szegődött. "Az eső valószínűleg segített, mert nélküle újra ki kellett volna mennünk egy etapra (a Q2-ben). Épphogy be tudtam jutni a Q3-ba" - mondta.
A Ferrarik közül immár zsinórban negyedszer Felipe Massa volt a gyorsabb a kvalifikáción - a sorozat még a 2012-es USA Nagydíjon kezdődött -, ezúttal 140 ezredmásodpercet vert Fernando Alonsóra. A brazil versenyző Vettelhez hasonlóan két szett intermediate gumival teljesítette a harmadik felvonást, ugyanakkor elismerte, hogy száraz időben nem feltétlenül érhetett volna el ilyen eredményt.
Rövid ideig a mercedeses Lewis Hamilton tűnt a legesélyesebbnek a pole-ra, ugyanis azelőtt, hogy az előtte végző hármas nekivágott az utolsó körének, még ő állt az élen. Neki azonban nem sikerült javítania az utolsó próbálkozásakor, így a negyedik rajtkockából indulhat majd. "A stratégiánk úgy szólt, hogy végig körözünk (és nem cserélünk kereket), mivel azt gondoltuk, hogy jobban felszárad a pálya, és az nekünk kedvezhet" - nyilatkozta.
Mark Webbernél ugyanakkor biztosan jobban járt, aki kifogyott az időből, csak késve ért fel a célvonalhoz, ezért nem tudta megkezdeni az utolsó tervezett körét. "Hihetetlen" - mondta ingerülten még az autóban ülve a csapatrádión.
A Mercedes másik pilótája, Nico Rosberg feltűnően erős kört rakott össze a Q2-ben, de miután vizes lett az aszfalt, nem tudta megtartani az első helyet a rangsorban. Csapattársához hasonlóan a taktikát átkozta. "Elszúrtam a stratégiát, a pályán maradtam, miközben mások betértek egy új szett gumiért. Tönkretettem az abroncsaimat" - közölte. A száraz pályán saját autóját érezte a leggyorsabbnak.
Kimi Räikkönen ezúttal nem villogott, csupán hetedik lett, míg Romain Grosjean a Q2-ben kiesett a másik Lotusszal. Ennek oka az volt, hogy a csapat egy műszaki probléma miatt nem látta a radarképet, és túl későn küldték ki a franciát az egyre nedvesebbé váló pályára. A Q3 három maradék résztvevője így a két McLaren, valamint Adrian Sutil lett. Räikkönen utólag három rajthelyes büntetésre ítélték a sportfelügyelők, mert egyszer feltartotta Rosberget.
Komolyabb meglepetés a mezőny hátsó régiójában sem történt, az időmérő első fordulójából Jean-Eric Vergne és Valtteri Bottas esett ki a Caterham és a Marussia párosán kívül. A Marussia újfent gyorsabbnak tűnt közvetlen riválisánál, Jules Bianchi mindössze két tizeddel maradt le a williamses Bottastól.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!