Az Ausztrál Nagydíj körről körre
2013. március 17. 08:46
Események
![kimi räikkönen](https://cdn.origo.hu/2024/02/uXAEHo-13PUzYkFkeajzCCUDvKF_lGBi-zpiEWVKRHA/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzIyZjg0ZWQ0NTdiYjRlNDE5NjE3MjA0OTM4MmFmMTBk.webp)
Köszöntjük kedves olvasóinkat! Húsz perc múlva kezdődik a 2013-as világbajnokság első futama Ausztráliában. Az időmérő edzést a Red Bull uralta, a gyorsan száradó pályán a címvédő Sebastian Vettel még saját csapattársára, Mark Webberre is több mint 4 tizedet vert. Mögülük Lewis Hamilton indulhat első mercedeses versenyén, majd a két Ferrari következik Massa-Alonso sorrendben.
A Sauber egyelőre annyit közölt, hogy probléma van az autója üzemanyag-ellátó rendszerével, ezért biztonsági okokból nem küldik ki a pályára Hülkenberget. A német a 11. helyről indult volna első sauberes versenyén.
A brit tudja, hogy ma nehéz lesz legyőznie a Red Bullokat, de a Twitteren azt írta, mindent belead majd, hogy ez sikerüljön. A Mercedes formáját egyébként "hihetetlennek" nevezte - nem gondolta volna, hogy már az idénynyitón a második sorból rajtolhat.
Az időmérő óta nem volt újabb zápor, száraz a pálya. A futam közepén azonban újra eleredhet az eső, a felhők ott maradtak a pálya felett.
Az időmérő nagy vesztese a McLaren, a pénteki szabadedzések után az időmérőn sem remekeltek: Pérez a csapat taktikai hibája miatt csak a 15. helyről rajtolhat, Button pedig a leglassabb versenyzőnek bizonyult a Q3-ban. A brit csak a nedves pályán futott Q2-es köridejével elégedett, ugyanis a 4. helyen jutott tovább az utolsó szakaszba. Elismerte, hogy száraz körülmények között nem tudják tartani a tempót a többi élcsapattal.
Az időmérő első tíz helyezettje kénytelen a rendkívül gyorsan kopó szuperlágy gumikon kezdeni a versenyt, hiszen azzal érték el legjobb köridőjüket a Q3-ban. A többi versenyző szabadon dönthet a gumiválasztásról. Rosberg szerint a szuperlágy abroncsok nagyon kevés kört fognak kibírni, így érdekesen alakulhatnak az első bokszkiállások.
Bár a Q1 legjobb köridejéhez képest nem tudott 107 százalékon belülre kerülni, a körülményekre való tekintettel engedélyezik az indulását. Amúgy csupán egy századdal maradt el a limittől.
A levegő csak 18, az aszfalt 24 fokos. Az előrejelzések szerint most 35-40 százalék az esélye annak, hogy a futam közben elered az eső.
Sutil, Pérez, Ricciardo és Maldonado választotta a keményebb abroncsokat. Közben elkezdődött a felvezető kör.
A két Ferrari előrelépett, Massa a 2., Alonso a 3. helyre jött fel. Webber nagyon rosszul kapta el a rajtot, csupán a 7.
Räikkönen az 5. helyre jött fel a rajtnál, és már Hamiltont támadja. Alonso próbálkozott Massa megelőzésével, de a brazil egyelőre nem hagyja magát.
Látszott, hogy gyorsabb a Mercedesnél, kívülről ment el a brit mellett. A 2. körben Massa volt a leggyorsabb, 2,5 tizedet hozott Vettelen.
Az első tíz helyezett: Vettel, Massa, Alonso, Räikkönen, Hamilton, Rosberg, Webber, Di Resta, Button, Sutil.
A német előnye már csak 0,8 másodperc, Alonso további 7 tizedre követi őket.
A McLarenen teljesen elhasználódtak a szuperlágy gumik, így máris váltania kellett a közepes abroncsokra. A kör végén Webber is a bokszba hajtott.
Gutiérrez,Grosjean, Bottas és Chilton is a bokszban járt, valóban nem bírják sokáig a szuperlágy gumik. Most Räikkönen a leggyorsabb a pályán, körönként 6-8 tizedet hoz az előtte haladókon.
Ő is megkapta a szuperlágy gumikat. Jól sikerült a kiállása, a 11. helyre tért vissza, Maldonado mögé. Räikkönen közben 1,2 másodpercre közelítette meg a Ferrarikat, a kör végén azonban Massa is kiállt a bokszba.
Köztük van Pastor Maldonado a Williamsszel, de várhatóan Massa hamarosan elkezdi támadni a venezuelait.
Az élversenyzők között nem változott a sorrend a bokszkiállások után, Alonso és Räikkönen egyből megelőzte a hibázó Maldonadót, így Vettel és Massa után eredhetnek. Most a két Mercedes áll az élen, ők még nem jártak a bokszban. Sutil a 3.
Az első tíz: Hamilton, Rosberg, Button, Vettel, Massa, Pérez, Alonso, Räikkönen, Ricciardo, Button.
Alonsót azonban még nem támadhatja, 2,1 másodperccel halad mögötte.
Még nem járt a bokszban, de így is csak a 8. A McLaren máris átállt a B-tervre. Az élen álló Hamiltonnal viszont azt közölték, hogy nagyon jó a tempója.
A 8. helyen folytathatja a versenyt. Rosberg azt kérte rádión a csapattól, hogy a bokszkiállásánál majd 6 százalékkal tolják előrébb az aero-balanszot.
Miután Rosberg is a bokszba hajtott kerékcserére. A Force India versenyzője még soha nem állt az élen Forma-1-es futamon. Ő a közepes gumikon rajtolt, ezért bírják tovább az abroncsai.
Sutil, Vettel, Massa, Alonso és Räikkönen 4,8 másodpercen belül követik egymást.
A mexikói is teljesítette első kerékcseréjét. Sutil gyorsabb Vettelnél, a legutóbbi körben 1,5 tizedet vert rá. Ennek az lehet az oka, hogy a hátul haladó versenyző gumijai jobban kopnak.
A hollandnak ezért másodszor is ki kellett állnia a bokszba, az utolsó helyen áll.
Ez háromkiállásos taktikának tűnik. Megint a közepes abroncsokat kapta meg.
Ő is másodszor kapott új gumikat, így próbálnak Massa és Vettel elé vágni. A McLaren közölte Pérezzel, hogy a mezőny nagy része háromkiállásos taktikával próbálkozik.
A 4-es kanyar kijáratánál kicsit keresztbe állt az autója, vélhetően kopnak a gumijai. A kör végén be is állt a bokszba, Sutillal együtt.
Jól taktikázott a Ferrari, Vettel és Sutil is Alonso mögé tért vissza a bokszból. Massa még mindig kint van a pályán.
A DRS segítségével ment el a Force India mellett, Alonso nyomába eredhet. Végül Massa is kiállt új gumikért.
Nagyon közel van a spanyolhoz, bármikor megpróbálkozhat az előzéssel. Massa veszített azzal, hogy kint maradt, csak Sutil mögé tért vissza.
A célegyenes végén csúszott ki a kavicságyba, miután kitette a fűre az autóját. Ő az első kieső azok közül, akik elrajtoltak a futamon.
Az első tíz: Räikkönen, Hamilton, Rosberg, Alonso, Vettel, Sutil, Massa, Di Resta, Webber, Gutiérrez. Az első három helyezett Sutil, Di Resta és Gutiérrez csak egyszer járt a bokszban.
Műszaki hiba miatt kellett leállítania az autóját, csakúgy, mint a második szabadedzésen.
A radar szerint perceken belül eleredhet az eső, de nem számítanak nagy zuhéra, csupán szemerkélés várható.
Még mindig nem állt ki a bokszba, de nagyon jó köröket fut, 13 másodperccel vezet Hamilton előtt.
Egyelőre enyhe a csapadék, Räikkönennek szóltak is, hogy jó lenne, ha kint maradna. A lelátón ülő nézők már veszik elő az esőkabátokat.
Nagy csatát vívtak egymással, végül Hamilton elfékezte magát, majd a kör végén ki is állt a bokszba. Alonso így a második, hátránya 15,8 másodperc Räikkönenhez képest.
Sutil mögé. Alonso közben megfutotta az eddigi leggyorsabb kört, 1,3 másodperccel volt gyorsabb, mint Räikkönen.
Vélhetően utolsó kerékcseréjén van túl, természetesen megint közepes gumikat kapott. Alonsónak egyszer még ki kell állnia a bokszba. Hamilton közben panaszkodik, hogy nem fogják bírni az abroncsai.
A kisebb hiba után azonban gond nélkül folytatni tudta a körözést. Tudja, hogy keményen kell hajtania, ha meg akarja nyerni a versenyt.
A negyedik helyről állt ki kerékcserére. A 10. helyezett Vergne közben már Grosjeant és Buttont támadja.
Korábban állt ki a bokszba, mint Alonso, akit 5 másodperces hátrányból követett. Sutil közben tartja magát az élmezőnyben, most a második helyen áll egy bokszkiállása után.
Így látja Paul Hembery, a Pirelli sportigazgatója. Most 14,7 másodperces hátránnyal halad Alonso mögött a harmadik helyen.
Räikkönen mögé tért vissza, Sutil kiállása esetén a finn fogja vezetni a versenyt. Közben Vettel és Massa is megelőzte Hamiltont, aki a 6. helyre esett vissza.
Sutil 3,4 tized másodperccel vezet Räikkönen előtt, őt 7,1 másodpercre követi Alonso. Vettel hátránya 5 másodperc a spanyolhoz képest. A további sorrend a pontszerző helyeken: Massa, Hamilton, Vergne, Di Resta, Webber, Pérez.
Másfél másodpercet vert Räikkönenre a legutóbbi körében. Közben Hamilton harmadszor is kiállt a bokszba, de a 6. helyét meg tudta tartani.
Megelőzte Sutilt, aki nem védekezett túl keményen - a csapat korábban szólt is neki, hogy feleslegesen ne veszítsen időt a párharcokban.
A német a spanyol dolgát sem nehezítette meg túlságosan, Alonso így elkezdheti üldözni Räikkönent. A finn el is kezdett keményen hajtani, most jóval gyorsabb kört futott, mint Alonso.
Szuperlágy gumikat kapott, 12 kört kell még kibírnia. Az ötödik helyre tért vissza. Eddigi legjobb eredménye egy 4. hely, amelyet a 2009-es monzai versenyen ért el.
Már 7,7 másodperc a lemaradása Räikkönen mögött, szemcsésednek a gumijai, csakúgy, mint Vettelnek. Még tíz kör van hátra.
Räikkönen 7,6 másodperccel vezet Alonso előtt, Vettel 6,3-ra követi a spanyolt. A további sorrend: Massa, Sutil, Hamilton, Webber, Di Resta, Button, Grosjean. 8 kör van hátra.
Ugyanaz volt a probléma a Mercedesben, mint a pénteki szabadedzésen. Közben Hamilton megelőzte Sutilt, aki mellett ugyanebben a körben Webber is elment. Borzasztóan elkoptak a szuperlágy gumik a Force Indián.
Továbbra is 7,6 másodperccel vezet Alonso előtt, akit Vettel 8,9 másodperces hátrányból követ.
Bianchi 12 másodperccel áll Pic előtt, Chilton pedig Van der Gardét hagyta maga mögött. Pedig az új csapatok 2010-es debütálása óta mindig a Caterham volt a gyorsabb.
Nehezen sikerült a lekörözés, 2 másodpercet veszített miatta. Räikkönen 8 másodperccel vezet előtte. Közben Grosjean a 10. helyet próbálja menteni Pérezzel szemben.
1.29.274-es körével megmutatta Alonsónak, hogy 2 körrel a verseny vége előtt már felesleges a győzelemért hajtania.
Leintették a versenyt, Kimi Räikkönen nyerte az idénynyitót a Lotussal. Alonso és Vettel állhat még fel a dobogóra, a negyedik helyen Massa, az ötödiken Hamilton ért célba. A további pontszerzők: Webber, Sutil, Di Resta, Button, Grosjean.
Az Ausztrál Nagydíjat 2007 után a második alkalommal nyerte meg. A konstruktőrök között a Ferrari vezet az első verseny után, legutóbb a 2010-es Malajziai Nagydíjon vezették a tabellát.
A McLaren egyáltalán nem lehet elégedett, Button révén mindössze 2 pontot tudtak szerezni. Az időmérős teljesítmény után a Mercedes is csalódott lehet Hamilton 5. helye és Rosberg kiesése miatt. Köszönjük a figyelmet! Hamarosan jelentkezünk az eredménytáblázattal és a részletes szöveges összefoglalóval.
Ez a versenyről élőben készült tudósításunk, az élő közvetítést a táblázatok alatt találhatják. A részletes összefoglalót a nyilatkozatokkal itt olvashatják. A vb-állás itt megtekinthető.
Jó taktikájának, gumikat kímélő autójának, és remek vezetésének köszönhetően a hetedik helyről indult Kimi Räikkönen nyerte az évadnyitó Ausztrál Nagydíjat Fernando Alonso és Sebastian Vettel előtt. A rajtnál Mark Webber ragadt be a legjobban, ennek köszönhetően a két Ferrari hamar felzárkózott Sebastian Vettel mögé. A versenyen végül kritikus fontosságúnak bizonyult, hogy melyik autó hogyan bánik a 2013-ra lágyabbá váló gumikkal, a legtöbb versenyző három kerékcserével teljesítette a távot.
Räikkönennek azonban kettő is elég volt, aminek köszönhetően viszonylag könnyen húzta be a győzelmet. A futam vége felé ugyan rohamosan közelített felé Alonso, de amikor négy másodpercre megközelítette, a finn még képes volt gyorsítani, és a verseny leggyorsabb körét is megfutotta. A futam meglepetésembere a szintén két kerékcserével végigmenő Adrian Sutil volt, aki pár kör erejéig még az első helyen is állt, életében először. Meglepetésre az időmérőn domináló Red Bull és Mercedes a versenyben nem tudta megtartani jó formáját a fokozottabb gumikopás miatt, Hamilton első mercedeses futamát az ötödik helyen fejezte be a motiváltan versenyző Massa mögött. A futamot Pastor Maldonado kicsúszás, Nico Rosberg és Daniel Ricciardo műszaki hiba miatt adta fel, Nico Hülkenberg pedig el sem tudott indulni szintén műszaki hiba miatt.