A Ferrarik uralták a pályát az időmérő előtt
2013. április 13. 05:01
Események
![Forma-1, Fernando Alonso, Ferrari, Kínai Nagydíj](https://cdn.origo.hu/2024/02/I1hiN1cCmGmQuIs1ZaBSPn32uuU4m7CWn_YD3481ElY/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzExYjkyODQxM2E4ZTRjNTZhMDlmODIxY2IzMDc0NDY3.webp)
Esőre ma sem számítanak, a levegő hőmérséklete már 25 fokos, tehát melegebb van, mint tegnap.
Máris tizenheten mentek ki a pályára, hogy megtegyék az ellenőrző körüket. Räikkönen Lotusán azonban még dolgoznak, mivel úgy döntöttek, az edzés előtt változatnak valamit a hátsó futóművén, és még nem fejezték be a munkát.
Tegnap csak Vettel autóján volt rajta az új, de a teszt után alighanem úgy döntöttek, hogy egyelőre nem érdemes használni, mert ma az övére is visszatették a régit. Közben Bianchi Marussiájának az elejét kapták szét.
"Ezt én nem nevezném bokszutcai áthajtásnak" - mondta neki versenymérnöke, Rocky. Úgy tűnik, nem állt meg a Red Bull garázsa előtt, hanem fékezés nélkül áthaladt a bokszon, pedig nem ezt várták tőle.
1:41.434 alatt teljesíti. Pic egyelőre fél másodperccel lassabb nála, a kezdeti rohamot követően most csak a két Caterham és Gutiérrez van a pályán.
A 10-es kanyarnál kiment a műfűre, de könnyedén visszatért.
A lábával történt valami, ezért a mentő a bokszutcán végiggurulva megérkezett a csapat garázsához, de a Sky Sports szerint nem történt komoly baj.
1:38.769-es kört fut a McLarennel. Előzőleg a rádión szóltak neki, hogy a 14-es kanyar előtt jobban melegítse fel a fékeket. Péreznek tegnap borzasztó napja volt, délelőtt és délután is a gumifalnak ütközött. Most a gyenge tapadásra panaszkodik a mérnökének.
Egy pillanatra Grosjean vezetett, de aztán Räikkönen 1:38.323-as kört futott. A rádión érdeklődik, hogy a közepes gumikkal az első vagy a második kört érdemes-e jobban megnyomni - azt felelik neki, hogy az elsőt. Kiderült, hogy a Marussia-szerelő lába akkor sérült meg, amikor Chilton autóját visszatolták a bokszba.
A legtöbb elemző a Mercedest tartja a pole egyik fő várományosának, és a német nem is okoz csalódást vele: az első körét 1:37.699 alatt teljesíti, 6 tizedet verve Räikkönenre. Csak 25 fok van, de a Mercedes és a Ferrari kénytelen volt néhány hasítékot nyitni a karosszérián, hogy fokozza a hűtést.
Konkrétan 1:37.042-eset, ami a közepes gumikon igencsak jónak számít. Vettel ugyan felzárkóuik mögé másodiknak egy pillanatra, mielőtt Rosberg visszaelőzi, de fél másodperc a hátránya. Már 18 versenyzőnek van mért köre, de a két Ferrarinak még nincs.
Ezek szerint tegnap bevált a fejlesztés. Az elemzők azt várják, hogy ma a Mercedes és a Ferrari fog megmérkőzni a pole-ért. Persze a Red Bull is beleszólhat a harcba, de őket egyelőre kívülállónak tekintik - már ha tegnap nem blöfföltek persze, amire volt már példa.
A Lotus aero-balanszát 0,6%-kal előrébb tolják. Ez szinte elhanyagolható értéknek tűnik, ami csak azt mutatja, hogy mennyire hihetetlenül ki vannak hegyezve ezeknek az autóknak a beállításai. A francia tegnap arra panaszkodott, hogy visszatértek az első két hétvégén már jelentkező rejtélyes problémái. A csapatnál egyelőre nem értik, miért, de időnként kisebb a leszorítóerő az autóján, mint Räikkönenén.
Etapjának 6. körében lement 1:37 alá, most 1:36.961-gyel vezet. A két Ferrari is megjelent a pályán, továbbra is mindenki a közepes keverékű Pirelliket használja. Ezekkel nem is volt baj, viszont a lágyakat a fél mezőny durván kritizálta - Hamilton konkrétan kijelentette, hogy alkalmatlanok a pályára, amit a Pirelli persze azonnal visszautasított.
Alonso az 5., Massa a 6. helyen kezdett. Webber az imént abszolút legjobb részidőt ért el a pálya közepén, de maradt 4. Alonsót tájékoztatták a rádión, hogy melyik kanyarban honnan fúj a szél - az elsőben például szemből, ezért ott később lehet fékezni a szokásosnál, mert az F1-es autóknak a nagy felületű szárnyak miatt óriási a légellenállásuk.
37 perc után: Hamilton, Rosberg, Vettel, Webber, Alonso, Massa, Räikkönen, Pérez, Bottas, Maldonado, Hülkenberg, Grosjean.
Azt kérte, hogy változtassanak az első hasmagasságon, de ezt az idei autójukon bemutatkozó vonórudas első futómű miatt meglehetősen időigényes megoldani. Még a fékdobokat is szét kell szerelni hozzá, úgyhogy Button eddig csak 4 mért kört tett meg.
Kicsit előre próbálják tolni a Mercedes súlypontját, ezért ballasztot szerelnek a splitter középső részére. A két Mercedes most a garázsban pihen, a Red Bullok és Alonso viszont kitartóan köröznek tovább a közepes gumikon.
"Nem tudom, mi lehet vele a baj, de egyre nehezebb tekerni, nagyon különös" - panaszkodik a rádión. Közben a Mercedesek és Räikkönen a lágy gumikon hajtottak ki a pályára. Érdekes, megint elég korán, akárcsak tegnap. Ez is egy módja lehet annak, hogy kicsit rejtegessék a valódi tempójukat, mert a pálya állapota később, az edzés végén jobb lesz.
Most teljesítette volna a gyors körét a lágy gumikon, de elvette a gázt, és rádión arról számolt be, hogy valami eltörhetett a futóműben, mert az autó alja folyamatosan leér az aszfaltra. Vissza is gurult a garázsba.
Abszolút legjobb részidőt futott a pálya elején, de a másodikban valamiért lelassított. Utána visszakérdezett, hogy milyen volt az első szektor, aztán nekivágott egy újabb körnek. Úgy tűnik, a Mercedes tempója ezen az edzésen nem fog kiderülni... Rosberg viszont kiszállt az autójából, amit el is kezdtek szétszerelni.
1:36.065-re, de az első szektorban most nem volt olyan gyors, mint az előbb. Ennél valószínűleg jobbat is tudna, de így is 1,5 másodperc az előnye a 3. helyezett Vettellel szemben, aki még a közepes gumikon érte el az idejét. A Pirelli szerint pont ennyi a különbség a kétféle keverék között.
Végre kimehetett a pályára, de a rádión arról számol be, hogy a gyors kanyarokbanmfőleg a 7-esben, nincs elég tapadás az autó hátuljánál. Egyelőre a 14. helyen áll.
A lágy gumikon abszolút legjobb részidőt ér el az első szektorban, de végül fél másodperccel lassabban ér körbe, mint Hamilton az imént. Sőt most még Sutil is bejön elé a Force Indiával, 4 tizedes hátrányban a Mercedeshez képest. Jó idő! A Ferrarik is nekivágtak a gyors körüknek...
Alonso fantasztikus kört futott, különösen a 2-3. szektort teljesítette gyorsan, így 1:35.391-es idővel az élre ugrott. Massa az első két szektorban tizedre tartotta vele a lépést, de a harmadikban beragadt di Resta mögé, ezért 6 tizeddel kikapott.
Mivel arra panaszkodott, hogy a Mercedes alja leér az aszfaltra, lehetséges, hogy a FRIC-kel, a csapat csodafegyverével, a hidraulikus interlink felfüggesztéssel van baj.
Vettel a 4., Webber az 5. helyre kormányozza az autóját a lágy Pirelliken, 0,9-1,0 másodperccel Alonso mögé. Az ausztrál csak az utolsó szektorban 8 tizedet vesztett! Pedig a pálya állapota már biztosan jobb, mint amikor Hamilton futotta a mért körét.
Már senki nem javít, így a két Ferrari végez az élen. Az időmérőnek is ők a legfőbb esélyesei, természetesen a Mercedesszel együtt. Köszönjük a figyelmet, de ne menjenek messzire, mert hamarosan bővítjük a cikket az eredménylistával és a szöveges összefoglalóval. Az időmérő 8-kor kezdődik.
Fernando Alonso tetemes előnnyel nyerte a Kínai Nagydíj utolsó szabadedzését, bizonyítva, hogy a Ferrari a pole pozíció egyik legfőbb várományosának számít. Az eredményt azonban torzítja, hogy a közvetlen ellenfelei különféle okokból nem tudták kihozni a maximumot az autójukból.
Felipe Massa például csapattársával egyszerre teljesítette a gyors körét a lágy gumikon, és a pálya első két szektorában vele tizedre azonos részidőt is ért el, a harmadikban viszont beszorult Paul di Resta mögé, ezért végül hat tizeddel kikapott Alonsótól. A Mercedes, akárcsak tegnap, ismét a többieknél korábban próbálta ki a lágy keveréket, ráadásul Lewis Hamilton az első körében, amikor a gumik a legjobban tapadnak, elvette a gázt a gyors első szektor után - valószínűleg azért, hogy kísérletezzen a Pirellik viselkedésével -, és a másodikban érte el a legjobb időeredményét.
Nico Rosberg pedig meg sem tudta tenni a körét, mert azt érezte, hogy az autója alja aszfaltot fog. Később kiderült, hogy ennek egy hidraulikai hiba volt az oka, ami akár a Mercedes innovatív felfüggesztésével is kapcsolatban állhat.
A Red Bullok hátránya már egy másodperc volt Alonsóhoz képest, de a címvédő istálló ilyenkor ritkán árulja el a valódi tempóját. Adrian Sutilnak egy szép körrel sikerült beférkőznie Kimi Räikkönen elé, miközben mindkettejük csapattársa gondokkal küzdött - Romain Grosjean azzal a rejtélyes problémával, amelytől már a szezon eleje óta nem tud megszabadulni.
A két McLaren 1,3 másodperces lemaradással ugyan, de befért a legjobb tíz közé, akárcsak Nico Hülkenberg a Sauberrel, és ezúttal a szokásosnál gyorsabbnak tűnt a Toro Rosso is.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!