A Spanyol Nagydíj körről körre
2013. május 12. 13:44
Események
![Forma-1, Fernando Alonso, Ferrari, Spanyol Nagydíj](https://cdn.origo.hu/2024/02/wYsLxK6-Ij-5FEwIpRBLNnNMhcbo4sAbsnl06MqbZKw/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzViNjAyNDM4Zjg2OTRmNTJiM2IzYzhhODE4ZjUxYmM0.webp)
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Spanyol Nagydíjról élőben készülő tudósításunkban! Megkezdődik a 2013-as idény európai szakasza, ami azt jelenti, hogy a csapatok többsége komoly fejlesztésekkel érkezett Barcelonába. Az időmérő alapján azonban úgy tűnt, nem változott sokat az erősorrend: a Mercedes sorozatban harmadszor, Nico Rosberg pedig másodszor indulhat a pole-ból, mellőle Lewis Hamilton rajtol. A második sorban Vettel és Räikkönen, mögöttük Alonso foglal helyett. A teljes eredménylistát itt találják.
Bár az elmúlt napokban azt jósolták, hogy rövid záporok zavarhatják meg a vasárnapi versenyt, most úgy tűnik, száraz versenyt láthatunk majd. Süt a nap, a levegő hőmérséklete 19 fok.
Legalábbis a Pirelli sportigazgatója, Paul Hembery szerint. Nem tartja valószínűnek, hogy valaki két kiállással próbálkozik - bár lehetségesnek tartja, hogy a gumik kibírnák, szerinte ez túl lassú taktika lenne. Néhányan háromnál többször is kiállhatnak a bokszba.
Az első négy futamon nem működött az autók kormányán lévő elektronikus jelzőrendszer, amely többek között a zászlójelzésekről és a DRS használatának lehetőségeiről tájékoztatta a versenyzőket. A hibák nagy részét azonban sikerült kijavítani, így Barcelonában már könnyebb dolguk lesz a versenyzőknek.
Hiába foglalhatja el a Mercedes az első rajtsort, az elmúlt futamokon esélyük sem volt a győzelemre, mert a többieknél gyorsabban elhasználják az abroncsaikat. Bár Ross Brawn szerint Barcelonában nagyobb reményekkel várják a futamot, elárulta, hogy a gumikopás miatt továbbra sem lehetnek nyugodtak.
A levegő hőmérséklete pedig 20 fokra emelkedett, a verseny közben még néhány fokkal melegebb is lehet. Több mint 90 ezer néző látogatott ki a pályára, a többségük természetesen Fernando Alonsónak szurkol. A spanyol 2006-ban nyert Barcelonában.
A mezőny hátsó felében Bianchi, Chilton és Pic választotta a keményebb keveréket, a többi versenyző a közepeseken vág neki a rajtnak.
Vettel a rádión arra panaszkodik, hogy a Mercedesek nevetségesen lassan haladnak a Safety Car mögött.
A brit visszacsúszott a 4. helyre. Rosberg megtartotta a vezetést, mögötte így Vettel, Alonso, Hamilton, Räikkönen a sorrend. Pérez is nagyszerűen rajtolt, a 6. helyre jött fel.
Komolyabb incidens azonban nem történt a rajtnál. Az élmezőnyben szorosan egymás mögött haladnak a versenyzők, jelenleg Massa közülük a leggyorsabb. Bianchi be is állt a bokszba egy új első szárnyért.
Az ausztrál a 11., a brit a 17. helyre esett vissza. Massa sokat javított az első körökben, már a hatodik - innen rajtolt volna, ha tegnap büntetik meg.
Ezt mondták neki a rádión. Vettel már a DRS-sel próbálkozhat mögötte, 0,8 másodperc köztük a különbség. Az első hat helyezett használhatja a DRS-t, ilyen szoros az élmezőny.
Már 1,2 másodperc a hátránya Alonsóhoz képest, Räikkönen el is kezdte támadni hátulról. A britnek szóltak a rádión, hogy figyeljen a fékekre, mert gondok vannak a balansszal.
A hátsó egyenes végén, ezzel feljött a 4. helyre. Webbert kihozták a forgalomból, új kemény gumikat kapott a bokszban. Figyelmeztetik, hogy az etap elején keményen kell hajtania.
A Mercedes a 6. helyre csúszott vissza, de Massa azonnal a bokszba hajtott kemény gumikért. Sutil, Maldonado és Hülkenberg is a bokszban járt.
Elképzelhető, hogy összekoccantak, mert Grosjean megrongálódott felfüggesztéssel hajtott a bokszba, és Sutil is sérült autóval érkezett meg. Grosjean feladta a versenyt.
Az első négy helyezett versenyző is kiállt, mindenki kemény gumikat kapott. Alonso egy körrel előbb állt ki, mint a többiek, és sikerült is megelőznie Vettelt. Most éppen Gutiérrez vezet, természetesen még nem járt a bokszban.
Túl gyorsan hajtott a bokszutcában. Úgy tűnik, Rosberg feltartja Alonsóékat, szorosan mögötte halad a következő három versenyző.
A német egy körön belül két helyet veszített. Sőt hármat: Massa is elment mellette. A kemény gumik nem működnek a Mercedesen.
Alonso, Vettel, Massa, Rosberg, Räikkönen, Webber, Pérez, Di Resta, Hamilton, Ricciardo. Räikkönen közben megelőzte Rosberget, a finn egyébként a közepes gumikon autózik.
Kicsit sikerült elszakadnia a némettől, akinek szóltak, hogy vigyázzon a gumijára. Most senki nincs DRS-távolságban az élmezőnyben, a többiek is hasonló távolságból követik egymást.
A mexikói jó tempóban halad, közeledik a 6. helyezett Webberhez, már a DRS-t is használhatja. A McLaren szerint még több pozíciót is nyerhet a futam végéig. Ricciardo közben Di Restát támadja a 8. helyért, a Toro Rosso reális esélyekkel harcol a pontokért.
A célegyenes végén. Hülkenbergnek szóltak, hogy néhány kanyarban javítson a fékezésén, de a német visszaszólt: "Mondani könnyű!".
Pérezt azonban egyelőre maga mögött tudja tartani. Alonso közben egyre inkább húz el Vetteltől, már 3,5 másodperccel vezet.
Másodszor cseréltek kereket. Massa a kemény gumikon a 7. helyre tért vissza.
Az élről kiállva új kemény gumikat kapott. Nem volt túl gyors a bokszkiállása, 3,8 másodpercig tartott. A negyedik helyre jött vissza.
Valószínűleg rosszul rögzítették a kerekét a bokszkiállásnál, a bal hátsó kereke egyszerűen leesett az autóról. Közben az új gumikon Alonsóé a leggyorsabb kör, 4 másodperccel volt gyorsabb, mint az élen álló Vettel, akit már Räikkönen támadhat. A finn körülbelül egy másodperccel volt gyorsabb a németnél a legutóbbi körben.
Kemény gumikat kapott. Most Räikkönen vezet, de ő még csak egyszer járt a bokszban. A Lotus megint nagyon jól bánik az abroncsokkal. Vettel egyébként az 5. helyre jött vissza, majd Rosberget megelőzve egyből feljött a 4. helyre.
A többiekkel ellentétben közepes keveréket kapott, a 4. helyre tért vissza. Öt körrel később állt ki a bokszba, mint Alonso, így elképzelhető, hogy eggyel kevesebbszer áll ki a bokszba. Ha a Lotus három kiállással taktikázik, akkor az utolsó etapja hosszú lesz a kemény abroncsokon.
Alonso, Massa, Vettel, Räikkönen, Webber, Gutiérrez, di Resta, Button, Hülkenberg. Hamilton csak a 14., most Maldonadóval előzgetik egymást.
A Mercedes továbbra is arra kéri, hogy vigyázzon az abroncsaira, de Hamilton azt válaszolta: "Ennél nem tudok lassabban menni." A másik Mercedesszel Rosberg most a 9.
0,6 másodperc köztük a különbség, a finn már kinyitotta a DRS-t, de komoly támadást még nem intézett a német ellen. Alonso közben a balelső gumijára panaszkodik. Ha Räikkönen nem ragad be sokáig Vettel mögé, és csak háromszor áll ki, komoly esélye lehet a győzelemre.
Vettelre rászóltak, hogy a saját versenyével foglalkozzon, ez is hozzájárulhatott, hogy végül feladta a 3. helyet. Räikkönen hátránya most 19,4 másodperc Alonsóhoz képest.
Vettel megelőzése után tiszta kört futhatott, és majdnem egy másodperccel gyorsabb volt a spanyolnál. A következő körében is 8 tizedet vert rá, már csak 17,8 másodperc köztük a különbség.
A közepes gumikat kapta meg, Räikkönen mögé tért vissza a pályára. Ez a finn kezére játszhat, ha mindketten már csak egyszer állnak ki a bokszba. Massa is kereket cserélt, szintén közepes gumikat kapott.
Amit a bokszban kell letöltenie 3 körön belül, miután a csapata veszélyesen engedte ki a bokszkiállása után.
A sokkal frissebb közepes gumikon ez nem okozott neki nehézséget. Vergne jobb hátsó gumija közben szétszakadt, ugyanúgy a futófelület vált le, mint pénteken Di Resta esetében.
A Lotus közben enyhén változtatott a taktikáján, Räikkönen a tervezettnél egy körrel később fog kiállni a bokszba. Még 25 kör van hátra.
Ezzel a 7. helyre jött fel. Ő kétszer járt a bokszban, a másik McLarennel Pérez már túl van a harmadik kerékcseréjén, és a 10. helyen áll.
Alonsóhoz képest. Minden bizonnyal a németnek is ki kell még állnia a bokszba egy negyedik kerékcserére, így a győzelemre nincs sok esélye. Szóltak neki a rádión, hogy mostantól nem kell kímélnie a gumijait.
Már majdnem 10 másodperccel vezet a finn előtt. Räikkönen a kör végén kiállt a bokszba, új kemény gumikat kapott. Valószínűleg nem kell többször kiállnia, Alonsónak még hátra van egy kerékcsere.
Alonso, Massa, Räikkönen, Vettel, Webber, Rosberg, Di Resta, Button, Pérez, Ricciardo. Még 19 kör van hátra.
Megkapta az utolsó szett kemény gumikat is, simán visszatért Massa és Räikkönen elé. A brazilnak még ki kell állnia egyszer.
Most Button előzte meg, így a 12. helyre csúszott vissza. Massa kiállt utolsó kerékcseréjére.
Az új gumikon most sokkal gyorsabb Räikkönennél, úgy tűnik, a négykiállásos taktikta bizonyulhat nyerőnek. Vergne-nek szóltak, hogy álljon ki a bokszba, kénytelen feladni a versenyt, mert az autó hátsó része megsérült a Hülkenberggel történt incidensben.
Ezzel nyugtatta őt Rob Smedley a rádión. A német 14 másodperccel halad a brazil mögött, most hasonló tempót autóznak. Massa idei első dobogós helyezését szerezheti meg.
Alonso, Räikkönen, Massa, Vettel, Webber, Rosberg, Di Resta, Button, Pérez, Ricciardo. Di Resta támadja Rosberget, a Mercedes szólt a németnek, hogy mindenképpen próbálja meg maga mögött tartani a Force Indiát. Rosberg azonban nem biztos benne, hogy ezt kibírják a gumik.
Bahreini csatájuk után most ismét megtalálták egymást a futam végére, a mexikói hátránya már csak 0,7 másodperc. Massa közeledik Räikkönenhez, 9,3 másodpercre csökkent köztük a különbség. Már csak 6 kör van hátra.
Gyorsabb a 10. helyezett Ricciardónál, és már egy másodpercnél kevesebb közöttük a különbség. Massa már nem üldözi Räikkönent, megint 10 másodperc fölé nőtt a hátránya. Egyelőre Pérez sem támadja Buttont, a csapat szólt neki, hogy vigyázzon a gumijaira. Ettől függetlenül továbbra is szorosan a csapattársa nyomában halad.
Ebből még lehet előzés a hátralévő 2 körben, bár a lekörözött Pic hátulról majdnem belement a Force Indiába. Pic egyébként jó teljesítményt nyújt, a 16. Bottastól alig marad el.
Az utolsó kör végén már integetett az őt éltető közönségnek, kényelmes előnnyel, majdnem 10 másodperccel nyerte meg a versenyt Räikkönen előtt. Massa a harmadik, mögötte Vettel, Webber, Rosberg, Di Resta, Button, Pérez és Ricciardo a pontszerzők sorrendje.
Massa pedig először állhat fel a dobogóra 2013-ban. Alonso feljött a bajnokság 3. helyére, és az élen is szorosabb lett a világbajnoki küzdelem: Vettel már csak 4 ponttal vezet Räikkönen előtt.
Alonso nevét skandálja a mintegy százezres tömeg. A kétszeres világbajnok harmadszor nyert Spanyolországban, Barcelonában 2006-ban, Valenciában pedig tavaly diadalmaskodott.
Ez a versenyről élőben készült tudósításunk. A részletes összefoglaló, sok nyilatkozattal itt olvasható.
A Mercedes hiába foglalta el az első rajtsort a Spanyol Nagydíjon, a csapat félelmei beigazolódtak a versenytempóval kapcsolatban, és a pilótáik hamar kiszálltak a győzelemért vívott csatából. Nico Rosberg az első kerékcserékig még az élen tudott maradni, de utána néhány körön belül megelőzte őt mindkét Ferrari, valamint Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen is, míg Lewis Hamilton már a rajt után elkezdett hátrafelé csúszni. Rosberg végül csak a 6., Hamilton pedig a 12. helyen ért célba.
A futamot Alonso nyerte meg, aki Rosberg megelőzése után fokozatosan elhúzott üldözőitől, de mint kiderült, nem Vetteltől vagy Felipe Massától kellett leginkább félnie, hanem a mezőny többségnél eggyel kevesebbszer, háromszor bokszba álló Räikkönentől. A spanyol azonban elég erős tempót ment ahhoz, hogy megtartsa az 1. helyet a finn előtt, így karrierje során harmadszor győzött hazai pályán a Forma-1-ben. A Ferrari örömét növelheti, illetve további fájdalomdíj lehet a szombaton vakbélgyulladás miatt megműtött technikai igazgatónak, Pat Fry-nak, hogy Massa is dobogóra állhatott, összességében kényelmes előnnyel megelőzve a két Red Bullt.
A maradék pontszerző helyekért szoros csaták alakultak ki az utolsó körökben, de Rosbergnek sikerült maga mögött tartania di Restát, Buttonnak Pérezt, Ricciardónak pedig Gutiérrezt, így a Sauber újoncának még várnia kell az első pontszerzésre. Három kiesés volt a versenyen, mindegyiket technikai hiba okozta.