A Magyar Nagydíj körről körre
2013. július 28. 13:36
Események
![F1, Magyar Nagydíj, hungaroring, Lewis Hamilton, a Mercedes csapat brit versenyzője halad az élen](https://cdn.origo.hu/2024/02/HeFCi3iobjedZZfEQKfl4Ys7PnerOxKT6scki5zzAfo/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzM5NWI3Yzg4YWU5MjQ0ZTU4YzdlZWY5MTEwZmY3MGMz.webp)
Köszöntjük kedves Olvasóinkat a Magyar Nagydíjról készített tudósításunkban! A bokszutcát néhány perce nyitották meg, a versenyzők folyamatosan hajtanak ki onnan, hogy felálljanak a rajtrácsra. A rajt 14 órakor lesz.
A brit versenyző egymás után a harmadik futamon indulhat az élről a Mercedesszel, de az előző két alkalommal nem sikerült nyernie. Idén ez még nem is jött össze neki. Mellőle Vettel indulhat, aztán jön Grosjean, Rosberg, Alonso, Räikkönen. A szezonnyitó óta először ugyanaz lesz a rajtsorrend, mint ami az időmérőn kialakult.
A levegő hőmérséklete 34-35 Celsius fok körül van a Hungaroringen, az aszfalt pedig 50 fokos. Vannak, akik szerint 55-56 fokra is felkúszhat a hőmérséklete a futam során. Helyszínen tartózkodó olvasóink ne feledkezzenek el a folyadékpótlásról - az előző két napon több mint százan lettek rosszul a melegtől.
A hétvégi versenytől kezdve 100 km/ó helyett 80 km/ó lesz a sebességkorlát, ez néhány másodperccel növelheti a bokszkiállások időtartamát. A meleg miatt egyre valószínűbb, hogy a mezőny többségének nem fog összejönni a két kerékcsere, inkább három lesz majd szükségük. A lágy és a közepes keménységű Pirelliket lehet használni.
Adrian Newey a Sky Sportsnak az előbb azt nyilatkozta, fontos, hogy a rajtrácson állva minél kevésbé melegedjen fel az autó. A versenyzőknek egyébként annyira nem megterhelő a hőség, legalábbis Hamilton szerint. "A szezon ezen szakaszára már hozzászokunk, csak azt kell biztosítani, hogy eleget igyunk. Ennyi" - mondta a szombati sajtótájékoztatón. Hozzátette, hogy a magas páratartalom miatt a malajziai és a szingapúri verseny kegyetlenebb.
Most játszák le a magyar nemzeti himnuszt a pályán. Szerencsére még legalább 2021-ig így lehet, ugyanis a futam előtt aláírták a Magyar Nagydíj új szerződését.
A rajtrácsra menet érzett valami szokatlant az autójával, de a Mercedes az első futómű ellenőrzése után nem talált hibára utaló jelet.
A Pirelli pedig megerősítette, hogy a háromkiállásos taktikák lehetnek többségben. Az biztos, hogy Pérez a közepes gumikkal rajtol a 9. helyről, hamarosan kiderül, hogy ki választotta még a tartósabb abroncsokat az első etapjára.
"Nem elég meredek az első szárnyunk" - mondta rádión, tehát elképzelhető, hogy a gumik tapadásvesztésével egyre inkább szenvedni fog a kanyarokban az alulkormányzottsággal. Mérnöke szólt neki, hogy állíthat a differenciálmű beállításain.
Úton a mezőny. Pérezen kívül Webber, Sutil, Button, Gutiérrez és a Marussia két pilótája is a keményebb gumikkal fog rajtolni. Az élmezőny most érkezik vissza a célegyenesbe.
Elég simán maradt az élen Hamilton, Vettel nagy csatában megvédte a 2. helyet a belülről érkező Rosberg, és a kívülről érkező Grosjean támadásaival szemben. Grosjean a harmadik, Rosberg negyedik.
Nagy csata volt az első kanyarokban, és Rosberg ütközött Massával, amitől megsérült a Mercedesen az első légterelő. A sorrend: Hamilton, Vettel, Grosjean, Alonso, Massa, Räikkönen, Webber, Button, Ricciardo, Pérez.
Csupán fél másodpercre volt tőle a célvonalnál, vagyis használhatja a DRS-t. Grosjean hátránya viszont már több mint 1 másodperc Vettel mögött. Rosberg nem jött be a bokszba a sérült szárnnyal.
A harmadik Grosjeanhoz képest már 4,6 másodperc a lemaradása. A mögötte haladó Massát közben Räikkönen támadja.
Hirtelen leszakadt Hamiltontól, és most védekeznie kell Grosjeannal szemben. A hetedik Webberrel közölte a Red Bull, hogy ő áll a legelőrébb a keményebb gumikon.
A több helyet előrelépő Maldonado halad előtte, aki pedig Pérezt üldözi. A középmezőny elég sűrű, a 10. Pérez és a 14. Hülkenberg között csak három másodperc van.
"Bőven gyorsabb vagyok ezeknél a srácoknál" mondta rádión az előtte haladó Hamiltonról és Vettelről. Hamilton máris kijött első kerékcseréjére, a közepes abroncsokra váltott át.
Hamilton a 8. helyre, Button mögé tért vissza. Vettel Grosjean szorongatásában áll az élen, mögöttük több mint 6 másodpercre leszakadva Alonso jön. Massát még mindig hiába támadja Räikkönen. Többen is kijöttek már a bokszba, az előbb például Ricciardo és Rosberg kapott új gumikat.
Ő is a keményebb gumikkal folytatja. Hamilton megelőzte Buttont, Vettel azonban csak a McLaren mögé tudott visszatérni. Most Grosjean áll az élen.
Massa is bent járt nemrég, most Alonsón a sor. A következő kör végén Grosjean is érkezik a szerelőkhöz.
A keményebb gumiknak köszönhetően neki még nem kellett kiállnia kerékcserére. A második Hamilton, aztán jön Button, Vettel, Grosjean, Alonso, Pérez. Räikkönen is megejtette első bokszkiállását.
Vettel a DRS segítségével sem tud elmenni a McLaren mellett, a hátránya már 4,3 másodperc a második Hamilton mögött. Grosjean utolérte a duót.
Hamarosan négyesfogat lehet a hármasból, mert a Button mögött feltartott Vettel és Grosjean mögött már Alonso is feltűnt. A Ferrari csak 1,4 másodpercre van Grosjeantól.
Vettel autóján megsérült a szárny, a német le is szakadt Buttontól. Keményen kell védekeznie, hogy Grosjean ne előzze meg. Webber továbbra is az élen áll, Hamilton hátránya 4,8 másodperc mögötte.
A Force Indiát műszaki hiba sújtotta, a hidraulikafolyadék szivárgott belőle.
Az állás a táv harmadához közeledve: Webber, Hamilton, Button, Vettel, Grosjean, Alonso, Pérez, Räikkönen, Massa, Gutiérrez.
Körök óta támadja Vettelt, de a DRS zóna nem elég hosszú a sikeres előzéshez. Vettel most újra utolérte a hirtelen lelassuló Buttont.
A Button-Vettel-Grosjean-Alonso boly mögé tért vissza, alig 3-4 másodperces lemaradással. Maradt a keményebb gumikon. Vettel a Mansellben belülről egy szép manőverrel megelőzte Buttont, akit utána a sikánnál egy kisebb koccanással Grosjean, aztán Alonso is lehagyott. Button a kör végén kiállt a bokszba.
Érdekes, most a Lotus hívja ki először a pilótáját az újabb kerékcseréjére - megpróbálnak Vettel elé vágni. Elég rövid volt Grosjean második etapja.
Az előnye 13 másodperc Vettel előtt, akit Alonso, Webber, Räikkönen és Massa követ. A sportfelügyelők vizsgálják a Grosjean-Button ütközést, amelyben Button első szárnya is megsérülhetett.
A 3-4. helyen alakulhat ki csata hamarosan. Vettel és Grosjean közben úgy harcol egymással, hogy nem egymás mögött vannak a pályán - Grosjean a frissebb gumikat próbálja kihasználni. A Lotus a Mansellben a külső íven mutatott be egy bravúros előzést Massával szemben.
Váltóhiba miatt állt ki a Sauberrel, ő a második kieső Sutil után.
Az élen álló Mercedes előnye kicsit fogyott, lement 12 másodperc alá. Hamilton aztán a kör végén betért a depóba, és Webber mögé, a 4. helyre jött vissza. Massa is jön a másoik kiállására, az előbb már Button is lehagyta őt.
A friss Pirellikkel utolérte Webbert, aki eddig nem tudott mit kezdeni Alonsóval. Vettel közben 6,9 másodpercre ellépett Alonsótól.
A 3-as kanyarnál a belső íven ment el Webber mellett, ez is szép volt. Vettel kijött a bokszba a második kiállására.
És ami további pech számára, hogy Grosjean mögé tért vissza a pályára. Alonso kijött a bokszba, az élen álló Hamilton mögött így Webber és Räikkönen áll jelenleg.
Amiért Massát a pályát elhagyva előzte meg kívülről a Mansell-kanyarban. Nem azért, amiért Button előzésekor levágta a sikánt.
Nem érti, miért kapott bokszutcán áthajtásos büntetést, de azért letölti. Hülkenberg ugyanilyen büntetést kapott, amiért átlépte a 80 km/ó-s bokszutcai sebességhatárt.
Hamilton, Webber, Räikkönen, Vettel, Alonso, Grosjean, Button, Massa, Rosberg, Maldonado a pontszerző helyeken az állás jelenleg. Hamilton 2 másodperccel vezet Webber, 15,3 másodperccel Vettel előtt.
Úgy tűnik, vele a két kiállást próbálja meg a Lotus. Már korábban átállították őt erre a stratégiára.
Neki viszont még egyszer be kell jönnie a depóba, mert még nem használta a lágy gumikat, most is a keményebb keveréket kapta meg.
A Williams a célegyenes elején adta meg magát, Bottas félrehúzódott vele.
Már több mint 15 másodperces előnnyel vezet Vettel előtt, a németet bő 8 másodperccel követi csapattársa, Webber. A negyedik Alonso, Grosjean próbálja támadni őt.
Ez a harmadik kerékcseréje, vélhetően többször már nem fog kiállni. Button és Massa közé, a 7. helyre jött vissza a pályára.
Grosjean beragadt Button mögé, így nem tudta kihasználni a friss gumik jelentette előnyöket Alonsóval szemben, aki az utolsó tervezett bokszkiállása után visszatért a Lotus elé.
Button a tervek szerint már nem megy be a bokszba, megpróbálja végigcsinálni a távot két kiállással - Grosjean így egész könnyen meg is előzte őt a francia. Hamilton letudta utolsó bokszkiállását, Webber mögé tért vissza.
Webbernek még hátra van egy kiállása, de Hamiltont ez nem érdekelte, a 3-as kanyarnál agresszívan bement mellé, és megelőzte. A Red Bull az aszfaltozott bukótérbe menekült.
De még lesz egy kerékcseréje, így Hamilton visszaállhat majd az élre, ha nem történik semmi gikszer. A 3. Webber, Räikkönen 7,4 másodpercre van tőle. Utánuk Alonso és Grosjean jön.
A Mercedes közölte vele, hogy választhat Rosberg: vagy most, vagy a futam végén rohamoz a 8. helyért Massa ellen. A 10. helyen Pérez áll egyébként. Vettel teljesítette harmadik bokszkiállását.
Még 13 kör van hátra, ekkora hátrányt kell ledolgoznia Vettelnek. A tét a 2. hely lesz, mert a pozíciót jelenleg elfoglaló Webbernek még lesz egy bokszkiállása.
A 4. helyen folytathatja a lágy gumikon, Alonso és Grosjean előtt. Vettel utolérte Räikkönent, a Lotuson 13 körrel viseltebbek a gumik, mint a Red Bullon.
Räikkönen a 2., de Hamiltonnak nem kell tartania tőle, főleg azért, mert a finn most Vettel támadását próbálja hárítani.
Räikkönen egyelőre magabiztosan őrzi a 2. helyet. Webber lassan közeledik hozzájuk, de még több másodperc a hátránya. Alonso, Grosjean, Button, Massa, Rosberg, Pérez a további sorrend.
Öt körrel a vége előtt füst ömlött az autójából, Rosberg a 2-es kanyar bukóterében parkolt le. Néhány lángcsóva is volt. Így előreléphet a 10. helyre Maldonado, megszerezheti a Williams első idei pontját.
Körök óta ott lohol Räikkönen sarkában, egyelőre nem tud előzni. Az előbb a Mansell-kanyar előtt próbált támadni, és arra panaszkodott, hogy Räikkönen nem hagyott neki helyet. Nem tűnt így.
Hamilton úton a negyedik győzelme felé a Hungaroringen, Räikkönent még támadja Vettel. Webber nem tudott felzárkózni az előtte haladó pároshoz.
Meglepően simán győzött, holott tegnap azt mondta, ez felérne egy csodával. Ahogy az előző három győzelmekor, most is Räikkönen ért célba mögötte, Vettelt megelőzve.
Csak a bokszutca végéig jutott el, úgy látszik, nem sok benzin maradt az autóban. A 4. Webber lett, a további sorrend: Alonso, Grosjean, Button, Massa, Pérez, Maldonado.
Maldonado 10. helyével összejött a nagy múltú csapatnak az első idei pont. Kis szerencséjük is volt Rosberg kiesésével néhány körrel a cél előtt. Räikkönen, Button és Pérez két bokszkiállással teljesítette a távot.
Ez a versenyről élőben készített tudósításunk. A részletes összefoglaló itt olvasható.
Megszerezte első 2013-as győzelmét Lewis Hamilton, aki összességében negyedszer diadalmaskodott a Hungaroringen. Váratlanul simán, több mint tíz másodperces előnnyel nyert, Mercedese ezúttal ugyanis egyáltalán nem lassult le vészesen a futamon a gumikopás miatt. A 2. helyre Kimi Räikkönen hozta be a Lotust, s mivel Fernando Alonso csak 5. lett, a bajnokságban is átvette a második pozíciót a spanyoltól. Sokáig a másik Lotust vezető Romain Grosjan vezetett látványosabban, de bokszutcán áthajtásos büntetést kapott, amiért pályaelhagyással előzte meg - egyébként rendkívül látványosan - Felipe Massát a Mansell kanyarnál. Így csak Alonso mögött tudott célba érni, a táv utolsó harmadában nem tudott mit kezdeni a Ferrarival.
A Red Bullok, ahogy a mezőny nagy része is, három kerékcserés taktikát választott a pilótáinak, de Sebastian Vettel nem autózott ki elég nagy előnyt a kétszer kiálló Räikkönennel szemben, ezért hiába voltak frissebbek a gumijai az utolsó etapjában, nem tudta megelőzni a finnt. Mark Webber az időmérős balszerencse után 4. lett.
Az élő közvetítésünk az eredménytáblázat alatt olvasható.