Rosbergnek megint nem jött be a bahreini trükk
2014. május 11. 13:51
Események
![Forma-1, Nico Rosberg, Lewis Hamilton, Daniel Ricciardo, Spanyol Nagydíj](https://cdn.origo.hu/2023/12/gec5y11iKKS2568x8jm7Z_nyhqZ7aZnM7ldUMd20jXs/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzRiYTY2ZmNkZDgzODQwNzdhNGU1OGExNzBjZTFkYzE4.webp)
Lewis Hamilton zsinórban aratott negyedik győzelmével átvette a világbajnoki vezetést, miután a Spanyol Nagydíjon szoros csatában maga mögé utasította mercedeses csapattársát. Nico Rosberg mindössze 6 tizedmásodperccel később szelte át a célvonalat, a pályafutása első hivatalos dobogós helyezését megszerző Daniel Ricciardo viszont már 48 másodperccel mögöttük ért célba. Hiába bíztak ebben a többiek, a Mercedes előnye Barcelonában sem csökkent, olyannyira, hogy még a 7. helyezettet, Kimi Räikkönent is lekörözték. A csapat a konstruktőri összetettben 113 ponttal vezet közvetlen üldözője, a Red Bull előtt.
Az unalmasnak induló futam a végén kelt életre, amikor érvényre jutottak a stratégiai különbségek. Rosberg, akárcsak Bahreinben, az utolsó etapban a gyorsabb közepes gumikon próbálta befogni Hamiltont, míg a távot három kiállással teljesítő Sebastian Vettel és Fernando Alonso nemcsak egymással, hanem Kimi Räikkönennel és Valtteri Bottasszal is harcolt, akik csak kétszer cseréltek kereket.
Mivel a rajtnál nem sikerült Hamilton elé kerülnie, Rosberg ismét azzal a trükkel próbálkozott, hogy a középső etapban használta el a gyengébben tapadó kemény Pirelliket. A lemaradását sikerült 4 másodperc alatt tartania, és a második kerékcsere után gyorsabb is lett csapattársánál, 1,3 másodpercre faragva le a különbséget. De kifutott az időből, mert Hamilton egy kritikus szakaszban néhány körre stabilizálni tudta ezt az előnyt, s mire Rosberg DRS-távolságba ért hozzá, a versenynek lényegében vége volt. Ráadásul az utolsó körben egy lekörözés jóvoltából Hamilton is felcsaphatta a hátsó szárnyát a célegyenesben, amit jól kihasznált a védekezésre.
„Szerintem még egy kör elég lett volna, hogy megtámadhassam!" – mondta a német, aki sorozatban negyedszer lett második a csapattársa mögött, s most 3 pontos hátránya van az összetettben. „Sajnos a futam addigra befejeződött. Ez bánt egy kicsit, de végső soron így is második lettem a versenyen, második vagyok világbajnokságban, és még sok van hátra. Monacóban megpróbálok még egy hellyel előrébb végezni, megismételve a tavalyi győzelmemet." Hamilton, aki a rádión többször vitatkozott a csapatával, hozzátette: „Nem voltam bosszús, csak nem voltam elég gyors, Nico gyorsabb volt nálam. Küszködtem a balansszal, a mérnökeimre kellett támaszkodnom. Folyamatosan variáltam a beállításokat, de szerencsére magam mögött tudtam tartani Nicót."
A Red Bull Barcelonában egyértelműen kivívta magának a második legjobb csapat státuszát. Ricciardo a rajtnál elvesztette a 3. helyet, ám korán cserélt kereket, s mivel Valtteri Bottas nem követte a stratégiáját, a bokszban visszaelőzte a Williamst. A dobogója utána egy pillanatra sem forgott veszélyben, azt ugyanakkor elismerte, hogy a Mercedesek ellen szemernyi esélye sem volt.
A Red Bull főnöke, Christian Horner szerint ennek ellenére „nagyot léptünk előre, ami csak azért nem látszott igazán, mert a verseny elején sok időt vesztettünk a Williams mögött." Vettel teljesítménye igazolni látszott ezt: a címvédő a rossz rajt után visszaesett a 16. helyre, majd elsőként cserélt kereket, mindjárt a kemény keverékre váltva. Ez ügyes húzásnak bizonyult, mert Vettel féltávnál már nyolcadik volt, s a rövidre hagyott negyedik etapban megelőzte az egyenesben látványosan gyorsabb Räikkönent és Bottast. Előzőleg is bemutatott néhány ügyes manővert a pályán, ami különösen annak fényében volt szép, hogy egy műszaki hiba miatt az egész pénteki edzésnapot elvesztegette, a Q3-ban pedig váltóhiba miatt nem vehetett részt.
„Ez jobb móka volt, mint az előző verseny, amikor folyamatosan el kellett engednem a többieket" – ismerte el. „Az elején beszorultam a forgalomba, ezért nem igazán éreztem, hogy ma meddig juthatunk el, de miután a kemény gumikra váltottam, el tudtam kezdeni levadászni az embereket, és rájöttünk, hogy a tempónk adott. Ma szerintem a 4. hely volt a legtöbb, amit elérhettünk."
Bottas elismerte, hogy Vettelt esélye sem volt maga mögött tartania, de hiába haladt egy ideig a 3. helyen is, mosolyogva állt a kamerák elé. „Egész nap pontszerző helyen álltunk, és kihoztuk a maximumot a gumistratégiánkból, én meg az autónkból" – mondta. Pályafutásának eddigi legjobb eredményét megismételve 22 pontra növelte az előnyét csapattársával, Felipe Massával szemben, akinek a tegnapi elrontott Q3 után ma borzalmas versenye volt, és csak a 13. helyen intették le.
A Ferrarinak nem jött össze az az előrelépés, amelyben bízott. Az istálló pilótái leginkább egymás ellen versenyeztek: a táv nagy részében Räikkönen haladt előrébb, de az ő kétkiállásos taktikája végül gyengébbnek bizonyult Alonsóénál, aki háromszor járt a bokszban, s így az utolsó szakaszban sokkal gyorsabb volt. A spanyol 5. volt, mígnem az utolsó kerékcseréje után méterekkel az egy körrel korábban kiálló Vettel mögé tért vissza a pályára. A Red Bull azonnal meglógott tőle, s így Alonso csak azzal vigasztalódott, hogy legalább a régebbi gumikkal lassabb Räikkönent sikerült megelőznie 2 körrel a leintés előtt.
„Ez nehéz verseny volt, ami nem ért minket meglepetésként" – mondta. „Végig gyenge tapadással küszködtünk. Már a rajtnál gondjaink voltak, nem javítottunk pozíciókat az első kanyarnál, és a futam 90 százalékában forgalommal bajlódtunk. Sajnos ugyanott tartunk, mint korábban. A Mercedestől elképesztő a lemaradásunk, úgyhogy össze kell kapnunk magunkat, mert ők megmutatják, hogy mit lehet kihozni ezekből az autókból."
A Lotus számára mérföldkövet jelentett, hogy Romain Grosjean a gyenge szezonkezdet után megszerezte idei első pontjaikat, a két Ferrari mögé, a két Force India elé hozva be az autóját. „Ez nem tartozott a legkönnyebb versenyeim közé. Ezernyi problémánk volt közben, de jó volt a Ferrarik ellen harcolni" - ismerte el szemlátomást jókedvűen. „Azt hiszem, a srácok megérdemelnek egy sört az este, mert borzasztóan keményen dolgoztak, és örömteli, hogy visszatértünk a pontszerző közé."
A Force India mindkét autója révén gyarapította a pontjait, de Sergio Pérez stratégiája végül hatékonyabbnak bizonyult Nico Hülkenbergénél, így a háziversenyt ő nyerte meg. A McLaren viszont már sorozatban a harmadik hétvégét fejezte be pont nélkül. A 11. helyen célba érő Jenson Button ennek ellenére azt állította, jól szórakozott, s „ha mindent tökéletesen csinálunk, a 10. hely összejöhetett volna, a rossz rajtért azonban nagy árat fizettünk."
A Spanyol Nagydíjat húszan fejezték be, csak Jean-Eric Vergne és Kamui Kobajasi nem jutott el a célig.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Spanyol Nagydíjról élőben készülő tudósításunkban! A barcelonai futammal megkezdődik a 2014-es idény európai szakasza, amelytől sokan az erősorrend felborulását várták, a Mercedes azonban az itteni edzéseket is fölényesen uralta. A szombati időmérőn Lewis Hamilton szerezte meg a pole-t Nico Rosberg előtt, mögülük Daniel Ricciardo és Valtteri Bottas rajtolhat. Vettel egy váltóhiba miatt csak a 15. rajtkockából indul.
Mostanra azonban felszáradt a pálya, a nap is kisütött, a verseny idejére nem várnak további csapadékot. A pálya állapotát azonban megváltoztatta a néhány órával ezelőtti eső. Bottas is megjegyezte a rajtrácson, hogy csúszósabbnak tűnik az aszfalt.
A rádión közölte a csapatával, hogy valami nincs rendben az autójával - túlságosan alulkormányozottnak érezte a rajtrácsra vezető körén, és az első kerekei is folyamatosan blokkoltak. A világbajnok nagyon csalódottan nyilatkozott a tegnapi időmérő után, állítása szerint már kezdi unni a Red Bull sorozatos problémáit.
Ausztráliában is felállhatott a pódiumra, de később kizárták, azóta pedig nem sikerült a legjobb három között végeznie. Most komoly esélye van rá - a mellőle induló Bottas nem bízik a dobogós helyezésben, és a Red Bull amúgy is a második leggyorsabb autónak tűnt.
A többiek mind a Pirelli közepes keverékű gumijait választották a rajthoz. A hétvége során egyébként több versenyző is arra panaszkodott, hogy a Pirelli túl kemény gumikat hozott erre a pályára.
Mindenki rendben eljött a rajtrácsról. A Mercedesnél dolgozó Niki Lauda egyébként a verseny előtt elárulta, kicsit aggódik, hiszen Hamilton és Rosberg biztosan keményen küzd majd egymással.
Rosberg is megtartotta a helyét, Ricciardót viszont átugrotta Bottas a Williamsszel. Mögöttük Grosjean, Räikkönen, Alonso maradt a sorrend. Vettel veszített egy helyet, csak a 16. a rajt után. Komolyabb incidens nem történt a rajtnál.
Két kör után máris 1,6 másodperc az előnye Rosberg előtt, a legutóbbi körében fél másodperccel volt gyorsabb nála. Bottas 8 tizedes lemaradással követi a németet. A másik Williamsszel Massa már Alonsót támadja, a Ferrarik látszólag küszködnek a tapadás hiánya miatt.
A 14. helyről induló dán a rajt után a fűre is kihajtva előzte meg Kvjatot, majd később valószínűleg Vettellel is koccant. Most a németet követi a 15. helyen, úgy tűnik, rendben van az autója.
Már két másodperccel vezet a csapattársa előtt, Rosberg egyelőre nem tud mit kezdeni a tempójával. Bottast már leszakította magáról, a finn helyezését már Ricciardo is veszélyezteti. Mögöttük a sorrend: Grosjean, Räikkönen, Alonso, Massa, Hülkenberg, Pérez.
Maldonado és Ericsson ütközött össze még az első körben, a sportfelügyelők most jelezték, hogy vizsgálatot indítanak. Mindkét versenyző folytatni tudta a versenyt.
A DRS-sel próbálkozhatott Bottas mögött az első kanyarban, de egyelőre nem sikerült megelőznie. A finn már majdnem 10 másodperccel marad el Rosberg mögött, a Mercedes fölénye óriási.
Ricciardo most kicsit visszafogta magát, miután a csapata szólt neki, hogy vigyázzon az abroncsaira. Bottas viszont felgyorsult, így az ausztrál lemaradása máris 1 másodperc fölé nőtt.
Gutiérrez mellett ment el kívülről a 10-es kanyarban, ezzel a 13. helyre kapaszkodott fel. Közben Hamilton az élen egymás után futja meg a leggyorsabb köröket, most 2,3 másodperccel vezet Rosberg előtt.
Nem szakadt le a csapattársától, de egyelőre a megelőzésével sem próbálkozik, pedig csak 6 tizedre van tőle. Massa egy kicsit leszakadt tőlük
Idén már nem először... Ezúttal 5 másodperces stop&go büntetéssel sújtják az Ericssonnal történt ütközés okozásáért. A venezuelai hétvégéje katasztrofálisan alakul, miközben Grosjean a másik Lotusszal kényelmesen tartja az 5. helyét.
A címvédő kezdi meg a kerékcserék sorát, a 13. helyről állt ki kemény gumikért. Ricciardo közben megint felzárkózott Bottas mögé, már támadhatja is.
Ő Vettellel ellentétben a közepes gumikon maradt. Rendben lement a bokszkiállása, a 12. helyen csatlakozott újra a mezőnyhöz. Vettel a 19. helyen áll most.
Grosjean, Massa és Maldonado is kiállt, a francia és a brazil a közepes gumikon maradt. Rosberg az elmúlt körökben némileg gyorsabb volt Hamiltonnál, 1,7 másodpercre csökkent közöttük a különbség.
A Ferrari versenyzői közül ő cserél először kereket, a közepeseken maradt. Grosjean mögé tért vissza a pályára. A következő körben Räikkönen is kiállt, ahogy Hülkenberg, Button és Sutil is. Hamiltonnak szóltak a rádión, hogy hatjson keményen a bokszkiállása előtti utolsó körökben.
Őt hívták ki először, ezzel Rosberg ideiglenesen átvette a vezetést. A visszajátszásból látszott, hogy Räikkönen közvetlenül Alosno elé tért vissza a pályára - a spanyol megpróbált a csapattársa elé kerülni, de végül nem sikerült neki.
A leggyorsabb kört is megfutotta, nyilvánvalóan arra hajt, hogy elég előnyt autózzon ki Hamiltonhoz képest a bokszkiállása előtt. Most 20,1 másodperc közöttük a különbség, de a felmelegedő gumikkal már Hamilton is gyorsul.
Eltérő taktikán van, mint a csapattársa, ő a kemény gumikat kapja meg. Hamilton a friss közepes gumikon gyorsan megtalálta a tempót, ezért a csapattársa nem tudott elékerülni a bokszkiállások során. 3,7 másodperc köztük a különbség.
A bokszkiállások első köre után így áll a mezőny: Hamilton, Rosberg, Ricciardo, Bottas, Grosjean, Räikkönen, Alonso, Massa, Vettel, Hülkenberg. A legtöbbet tehát a Red Bullok nyerték, mindkét versenyzőjük előrébb tudott lépni.
Räikkönen támadja tavalyi csapattársát. Az 1-es kanyarban sikerült is elékerülnie, de túl szélesen fordult, így a Lotus vissza tudta venni az 5. helyet.
Grosjean ezúttal nem igazán tudott védekezni a gyorsabb Ferrari ellen, és már Alonso is támadja őt. Sőt,a következő körben könnyedén meg is előzte - Grosjean autója gyanúsan lassú lett az elmúlt körökben.
A Toro Rosso behívta a bokszba, mert valamilyen gond van az autójával. Az idei 5. versenyen ez már a harmadik kiesése.
A csapata biztatja, hogy remekül tartja a különbséget Hamiltonhoz képest, aki 2,8 másodperccel vezet előtte. A következő körében azonban Rosberg lelassult, majdnem egy másodperccel nőtt a hátránya.
Másodszor is kereket cserélt, kemény gumikat kapott. Hamilton közben 4,5 másodpercre növelte az előnyét - lehet, hogy Rosberg forgalomba került az előző körökben. A brit egyébként nem teljesen elégedett az autójával, a hátulja túlkormányzott.
A Toro Rosso közölte, hogy a franciának ezért kellett feladnia a versenyt. A két Mercedes most tizedre azonos köridőket fut, még az eltérő gumikeverékeik és stratégiájuk ellenére is.
Az állás: Hamilton, Rosberg, Ricciardo, Bottas, Räikkönen, Alonso, Grosjean, Vettel, Hülkenberg, Pérez.
Visszatért a közepes gumikhoz, és a 14. helyen csatlakozott a mezőnyhöz. Grosjean is kiállt kereket cserélni.
Az első kanyarnál szaladt le a pályáról, a kavicságyon kellett átverekednie magát, hogy visszatérjen a pályára. Alonso közben kiállt kemény gumikért. Massa elé tért vissza, majd Magnussent is megelőzte.
Az elmúlt körökben Massán és Magnussenen is átküzdötte magát, legközelebb Alonsót veheti célba. Az élen közben 3,6 másodpercre csökkent a különbség Hamilton és Rosberg között.
A Caterham elárulta, hogy a japán autójának balelső fékje tönkrement, ezért fel kellett adnia a versenyt. Massa közben megelőzte Magnussent, és feljött a 8. helyre. A másik Williamsszel Bottas biztosan tartja a 4. helyét.
Hamiltonnak szóltak is, hogy jöjjön be kerékcserére, de mindkét versenyzőjük kint maradt a pályán. Elképzelhető, hogy gondok vannak a brit rádiójával: körökkel ezelőtt megkérdezte a mérnökétől, hogy miért nem beszél hozzá.
Ezúttal valóban kiállt a bokszba kemény gumikért, de a kerékcseréje nem alakult a legjobban, veszített egy kis időt. Räikkönen is a bokszban járt, ő is keményeket kapott.
Csak két körrel bírta tovább, mint Hamilton. Csapattársa mögé érkezett vissza, és két lekörözötten is át kell verekednie magát. Ricciardo és Bottas is a bokszban járt, nem változott közöttük a sorrend.
A bokszkiállások második körében ő pozíciókat bukott, Alonso és Vettel is elé tudott kerülni. Hamilton és Rosberg között 18 körrel a verseny vége előtt 4,6 másodperc a különbség, Ricciardo a távolból, 35 másodperces lemaradással követi őket.
Hamilton, Rosberg, Ricciardo, Alonso, Vettel, Bottas, Räikkönen, Grosjean, Hülkenberg, Pérez. Alonso látszólag remekül áll, de elképzelhető, hogy neki még ki kell állnia egyszer a bokszba.
Rosberg a gyorsabb, közepes keverékű abroncsokon közeledik Hamiltonhoz, már csak 3,1 másodperc köztük a különbség. Még 15 kör van hátra, ezért bőven van ideje utolérni a csapattársát. A 12. helyért közben nagyot csatázik két újonc, Kvjat és Magnussen. A McLarennek sikerült elmennie a Toro Rosso mellett.
Már csak 2 másodperc a lemaradása Hamiltonhoz képest, a legutóbbi körében 3 tizedet faragott a hátrányából. A Force Indiák közben helyet cseréltek, Pérez megelőzte Hülkenberget a 9. helyért.
Ahogy sejthető volt, nekik egy harmadik kiállásra is szükségük volt. Vettel egy körrel előbb állt ki, és sikerült Alonso elé, a 6. helyre kerülnie. Bottas és Räikkönen így visszakerült a 4. és 5. helyre.
A mérnöke szólt neki, hogy tartogassa az abroncsait a verseny végi csatára, azóta egy kicsit vissza is lassult. Vettel viszont jelenleg a leggyorsabb ember a pályán, hamarosan már Räikkönent is támadhatja az 5. helyért.
A 10-es kanyarban előzte meg Räikkönent egy nagyszerű manőverrel, a rajthelyéhez képest már 10 pozíciót lépett előre. Bottas 5 másodperccel halad előtte a 4. helyen.
A német rákapcsolt, már csak 1,4 másodperccel köröz az autójával továbbra is elégedetlen, lassabb gumikon autózó Hamilton mögött. Még 7 kör van hátra - vajon Barcelonában is olyan parázs csatát láthatunk a két Mercedes között, mint Bahreinben?
Fél másodperces távolságból követi Räikkönent, de egyelőre nem tudta őt komolyan támadni. Hamilton 1,2 másodperccel vezet Rosberg előtt.
Már a DRS-t is használhatja a finn ellen, de a Williams az egyenesben gyorsabbnak tűnik. Rosberg közben 9 tizedre csökkentette a különbséget Hamiltonhoz képest, még 4 kör van hátra.
Egy hosszan tartó, remek csata után, a 4-es kanyarban elment Räikkönen mellett, és a 6. helyre lépett előre. Vettel pedig Bottast előzte meg a 10-es kanyarban, már a 4.
Fél másodperc a különbség a két Mercedes között, teljesen nyitott a verseny az első helyért. Hamilton egyelőre tartja magát, az utolsó kör következik.
Az egész verseny során elégedetlen volt az autójával, de így is sikerült megszereznie a győzelmet. Rosberg hiába volt gyorsabb az utolsó etapban, meg kellett elégednie a 2. hellyel, 6 tizeddel a csapattársa mögött ért célba. A további pontszerzők: Ricciardo, Vettel, Bottas, Alonso, Räikkönen, Grosjean, Pérez, Hülkenberg.
Ráadásul zsinórban. Ezzel a világbajnokságban is átvette a vezetést, 3 ponttal előzi meg a csapattársát. A Mercedes sorozatban a 4. kettős győzelmét aratta.
Talán ezúttal el sem veszik tőle. Grosjean pedig a Lotus idei első pontjait szerezte meg a 8. helyével. Köszönjük a figyelmet! Hamarosan jelentkezünk a teljes eredménylistával és a szöveges összefoglalóval.