Hamilton óriási előnnyel zárt Szocsiban
2014. október 10. 11:56
Események
![Forma-1, Orosz Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes](https://cdn.origo.hu/2024/02/XqXPATv3KoWnvVRAeqN8f8aKPdo3p_YhP0skLlQFs0U/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzgyNmQ1ODZmMmUwZjQwNjRhZDYyMGEwNGVmMzQ0ZWMy.webp)
Lewis Hamilton 8 tizedmásodpercet vert mindenki másra az első Orosz Nagydíj péntek délutáni szabadedzésén, 211,310 km/ó-s átlagnak megfelelő 1:39.630-as köridővel avatva fel a versenynaptár harmadik leghosszabb pályáját Szocsiban. Mögötte meglepetésre a McLaren-es Kevin Magnussen végzett a csapattársa, Nico Rosberg helyett, aki elé Fernando Alonsónak is sikerült beférkőznie a Ferrarival.
Az új helyszínen eseménydúsan alakult az első nap, a versenyzők többsége a két szabadedzés alatt egy teljes versenytávnál is nagyobb távolságot tett meg. A kezdetben nyers asztalt állapota, ahogy egyre több gumi került rá a Fekete-tengeri napsütésben, körről körre jobb lett, és a pilóták zöme rendhagyó módon akár háromszor is javítani tudott az eredményén a lágy gumikon.
Hamilton is három lépcsőben jutott el a saját legjobbjához, amelynek senki nem ért a nyomába. Magnussen mögött viszont szoros küzdelem alakult ki: a 7. helyezett Felipe Massát is mindössze negyed másodperc választotta el tőle, míg a mezőny vége már 5 másodperccel volt lassabb Hamiltonnál.
A legtöbben bő fél óra után kezdhettek el próbálkozni a lágy Pirelliken, és a szokványos időmérő-szimuláció helyett 4-6 körös etapokat teljesítettek velük. Csak Alonso és Sebastian Vettel választott más utat, jóval később vetve be a gyorsabb gumikat. Vettel a Red Bull számára ránézésre nem előnyös pályán 9. lett, a Mercedesek, a McLarenek, a Williamsek, Alonso, sőt az utódja, Danyiil Kvjat mögött is.
A versenyzők hosszú etapját Daniel Ricciardo műszaki zavarta meg 5 perccel a leintés előtt. A Red Bullban egy olyan motor ment tönkre, amely már eleve az élettartama végén járt, de mivel a füstölgő autó a korlát miatt a pályán belül állt meg, az edzést meg kellett szakítani, hogy biztonságos helyre tolhassák. Ez azt is előrejelzi, hogy a vasárnapi Orosz Nagydíjon nagy valószínűséggel szükség lesz a Safety Carra.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük kedves olvasóinkat az első Orosz Nagydíj második szabadedzéséről élőben készülő tudósításunkban! Szocsiban gyönyörű idő van, szépen süt a nap, de a paddockra sötét árnyékot vet Jules Bianchi alig öt nappal ezelőtt történt balesete. Amellyel kapcsolatban az FIA vizsgálatot indított, és már ma nyilvánosságra hozhatja az első eredményeket.
Bár a héten néhány versenyző nem nyilatkozott igazán elismerően az új Szocsi pályáról, amely a harmadik leghosszabb a naptárban, a délelőtti edzés után a legtöbben azt mondták, izgalmasabb, mint a szimulátor alapján tűnt. Eddig Nico Rosberg 1:42.311-es ideje az etalon, ez 205,773 km/ó-s átlagnak felel meg.
A kórházban fekvő Bianchi csapattársa, Max Chilton az első fecske a pályán, aki a hétvégén egyedül képviseli a Marussiát. Már Gutiérrez, Bottas és a délelőtt gyors Button is csatlakozott hozzá. Jóval melegebb van, mint délelőtt: a levegő 21, az aszfalt 30 fokos. A tapadás azonban nemcsak ettől fog javulni, hanem attól is, hogy az aszfalt fokozatosan felgumizódik.
1:44.352-es idővel vezet. Délelőtt csak 9 kört tudott megtenni, miután a melegítő paplanok egy hiba miatt valósággal megfőzték a gumijait. Amelyekből a Pirelli a közepeseket és a lágyakat hozta el ide; az utóbbiakat természetese csak ezen az edzésen fogják kipróbálni itt.
A versenyzők eddig leginkább a bokszbejárattal szemben fogalmaztak meg kritikát, amelyet mindkét oldalról betonfal határol, és olyan szűken kanyarodik be a bokszutcába, hogy balesetveszélyesnek tűnik. Egyébként délelőtt Buttont és Maldonadót is bokszutcai gyorshajtáson érték, ráadásul mindkettejüket kétszer is.
Mindhárom szektorban abszolút legjobb részidőt futva 1:41.928-ra javította az etalont, ez már Rosberg délelőtti körénél is 4 tizeddel gyorsabb. Jelenleg Bottas, Kvjat és Hülkenberg követi őt a tabellán, már Massa az egyetlen, aki egyáltalán nem jött ki a bokszból.
1:42.333-as ideje az egyéni legjobbja ma eddig. A Sauber bokszában szerelik Gutiérrez autóját, bakon áll, és szét van szerelve.
1:41.882-ra faragja le az idejét, de ő már 2 körrel előrébb jár, mint Hamilton. Egyelőre természtesen mindenki a keményebb, azaz a közepes keverékű Pirelliket használja. Negyedóra után a sorrend: Rosberg, Button, Hamilton, Bottas, Magnussen, Alonso, Pérez, Vettel. Végre Massa is megjelent a pályán.
A Mercedesek versenyeznek az első helyért, most Hamiltonon volt a sor, hogy 1:41.750-re javítson. A középső szektor kivételével mindenhol abszolút legjobb részidőt ért el. Maldonado lesodródott a pályáról a 4-es kanyarnál.
A rádión arról számolt be, hogy a hátsó felfüggesztéssel valami gond van, ezért visszatér a bokszba. Közben Rosberg 1:41.508-val visszavette a vezetést Hamiltontól, aki a legutóbbi alkalommal javított az első két részidején, de a teljes időeredményén nem.
Megelőzte Kvjatot, de a lemaradása Rosbergtől egy teljes másodperc, sőt Buttontól is 6 tized. Massa az 5. helyen, korábbi csapattársa mögött kezdett.
A Japán Nagydíj után ki kell cserélni a sebességváltóját, ezért hátrébb fogják sorolni a rajtrácson. Közben a pályán végetért a legutóbbi roham, és most csak heten körözgetnek a napsütésben.
A McLaren továbbra is jól megy ezen a pályán, ahol sokat számít a motorteljesítmény: a brit versenyző megelőzte Alonsót, de nem ő volt az egyetlen, mert most Vergne is beférkőzött a Ferrari elé. Räikkönen áll az utolsó helyen, ő csak 5 kört tett meg. Tegnap elismerte, hogy Japánban visszatértek az autóval kapcsolatos gondjai.
Az első fél óra után, még a közepes gumikon: Rosberg, Hamilton, Button, Vergne, Alonso, Massa, Kvjat, Bottas, Magnussen, Pérez, Vettel, Ricciardo, Sutil, Hülkenberg. Jelenleg csak hárman vannak a pályán, köztük Grosjean, akinek ezek szerint rendbehozták a hátsó futóművét.
Ő az első, 35 perc után. Kvjat most tért vissza a bokszba, és arra panaszkodott, hogy "egyáltalán nincs tapadás, az autó nagyon rakoncátlanul viselkedik." Azért így is a 7. helyen áll.
A lágy gumikon 1,6 másodpercet javított az előző köridejéhez képest, de Gutiérrez csak 7, Sutil pedig 4 tizedet. Igaz, a pálya még mindig elég nyers. Mások, mint Alonso, még a közepes gumikon vannak kint, de végre Räikkönen is kidugta az orrát a bokszból, mégpedig a lágyakon.
Úgy tűnik, a lágy gumik 2 gyors kört is kibírnak, mert ő és Sutil is tovább gyorsult, a 2. illetve 6. helyre tornázva fel magát. Már az élmezőny is a lágy gumis körére készül.
Button 1:41.196-tal egy pillanatra az élre állt, de Rosberg 1:41.027-tel azonnal visszavette tőle a vezetést, sőt Magnussen is befért közéjük: csak 38 ezreddel maradt le a Mercedestől.
Ő fél másodpercet faragott le az idejéből a lágy gumikon, de ezzel csak 4. ltt Rosberg, Magnussen és Button mögött - aki most tovább gyorsul...
Egy hűtőkört követően Rosberg, Button és Magnussen is még tovább javított az idején, de Hamilton nagyon odavágott, 6 tizedet verve még a 2. helyet megkaparintó dánra is. Wow! Az ideje 1:39.817, senki nem tudott 1:40 alá férkőzni rajta kívül.
Érdekes, senki nem időmérő-szimulációt, hanem hosszabb etapot teljesít a lágy Pirellikkel. Rosberg harmadszorra is javított, de csak 5 századdal, így maradt Hamilton és Magnussen mögött.
Ő is harmadszor javít, az első két szektorban megint abszolút legjobb részidőt futva: a legutóbbi körét 1:39.630 alatt teljesítette. Közben Massa 13 ezredre megközelítette Buttont, Alonso és Vettel viszont még nem járt a pályán a lágy gumikkal.
Noha már a csapattársa, előtt, a 15. helyen áll, még mindig arra panaszkodik a rádión, hogy "fennáll ugyanaz a probléma, mint eddig." Bottas egy újabb rohammal feljött negyediknek, Rosberg és Button közé.
1:41.404-re, azaz fél másodpercet javított a lágy Pirelliken, de még nyilván ő is gyorsulni fog. Vettel az első körét elrontotta, mert a célegyenesre vezető kanyarban egy kis farolással már azelőtt időt vesztett, hogy megkezdte volna.
Most az utolsó előtti kanyarban, egy derékszögű jobbosban sodródik ki, amelyről a délelőtti edzés után Ericsson is azt mondta, sokkal kisebb tempóban lehet elfordulni benne, mint ránézésre hinnék. Vettel így még mindig csak a 17. helyen áll.
1:41.396-os körével felugrott Kvjat mögé, 9-ediknek, így 4 hellyel előzi meg Ricciardót, aki korábban érte el a legjobb eredményét. Alonso is javított a legutóbb, ő is 1:41 alá tornázta a köridőt. Közben több versenyző már a hosszú etapjában jár.
Miután mindenki megtette a lágy gumis körét végre: Hamilton, Magnussen, Rosberg, Bottas, Button, Massa, Alonso, Kvjat, Vettel, Vergne, Räikkönen, Hülkenberg, Ricciardo. Pérez. A McLaren kifejezetten erősnek, a Red Bull viszont egyelőre gyengének tűnik.
Mármint a képzeletbelire. Szóval elkiabáltuk: még egyszer javított. így Magnussenhez hasonlóan ő is megelőzte Rosberget. Hamilton 1:39.630-as köre a kirívó, 8 tizeddel jobb mindenki másénál.
Így javítottak a versenyzők a közepesről a lágy gumikra váltva
HAM 1:41.750 => 1:41.230 => 1:39.817 => 1:39.630
ROS 1:41.508 => 1:41.027 => 1:40.596 => 1:40.542
BOT 1:42.669 => 1:41.543 => 1:40.573
MAS 1:42.530 => 1:42.198 => 1:40.959 => 1:40.731
RIC 1:42.543 => 1:42.061
VET 1:43.000 => 1:41.396
ALO 1:41.985 => 1:41.404 => 1:40.889 => 1:40.504
BUT 1:41.758 => 1:41.196 => 1:40.718
MAG 1:42.801 => 1:41.065 => 1:40.494
HÜL 1:43.581 => 1:41.969 => 1:41.677
SUT 1:43.525 => 1:43.158 => 1:42.233
Az első oszlopban tüntettük fel a közepes Pirelliken elért legjobbjukat. Látható, hogy a lágy gumik akár 1,8-2 másodperccel is gyorsabbak lehetnek, de mindenki csak több lépcsőben tudott ekkora különbséget kisajtolni belőlük.
Óriási a forgalom, jelenleg minden autó a pályán van, még egy-két akciójelenet is akad a sűrűjében. Button az előbb kockásra fékezte az egyik gumiját, ezért egy közepes szettre váltott. Rajta kívül Massa, Hülkenberg és Pérez használja a keményebb keveréket az élmezőnyből.
Ricciardo Red Bullja füstölve megállt. Mivel a pályán van, a fal mellett, az edzést megszakították, hogy az autót biztonságban ki tudják tolni a pár méterrel előrébb lévő megnyitásig. Ez alaposan megzavarta a csapatok felkészülését, és azt mutatja, hogy a közeli falak miatt a versenyen is nagy lesz a Safety Car beküldésének valószínűsége.
A Mercedesnek ránézésre nem tűnt durvának az előnye a hosszú etapon, ők ugyanúgy 1:44-1:45-ös köröket mentek, mint Bottas, a McLarenek, Räikkönen és Ricciardo. Persze az üzemanyagszinteket nem ismerjük, és még a köridőket is alaposabban kell majd elemeznünk. Közben újraindították az edzést, a többség most is a lágy gumikon tért vissza a pályára.
A versenyzők még befejezik az utolsó körüket, de a sorrend már természetesen nem változik. Hamilton maradt az élen, mögötte Magnussen, Alonso, Rosberg, Bottas és Button végzett. Köszönjük a figyelmet! Hamarosan jelentkezünk a teljes eredménylistával és az összefoglalóval, majd később az elemzéssel is.