Hamilton nyerte az edzést, de váltóhibával küzdött
2014. október 31. 19:49
A Mercedes fölényesen uralta az USA Nagydíj péntek délutáni szabadedzését. Miközben egymástól csak 3 ezredmásodperc választotta el őket, Lewis Hamilton és Nico Rosberg több mint egy másodpercet vert az őket közvetlenül üldöző Fernando Alonsóra, de a másfél óra egyikük számára sem alakult zavartalanul.
Néhány perc különbséggel Hamilton a fel-, Rosberg pedig a leváltásokra panaszkodott, de egyikük problémája sem tűnt súlyosnak. Az összetettben 17 pontos hátrányban lévő német pilóta elismerte, hogy viszketett a lába, és vakarózás közben véletlenül megrúgta a kuplungot, Hamiltont egy másik, a váltógondoktól független hiba, a hidraulikafolyadék szivárgása kényszerítette a garázsba 18 kör után. A hosszú etapokon ezért Rosberg gyűjtötte az adatokat, a tempója azonban a többi csapatéhoz képest szokás szerint meggyőzőnek tűnt.
A 3. helyen Alonso végzett, aki a napsütötte austini pályán 2 tizedmásodpercet vert Daniel Ricciardóra. A Red Bull ausztrál versenyzőjének különösen meggyűlt a baja az erős, 30 km/ó-nál is gyorsabb oldalszéllel, miközben csapattársa, Sebastian Vettel a szokásostól teljesen eltérő programot teljesített. Mivel motorcsere miatt a bokszból kell rajtolnia, és az időmérőn csak azért fog részt venni, hogy megfeleljen a 107 százalékos szabálynak, nem is tett meg a köridőre kihegyezett rövid etapot. Ehelyett két menetben 19 kört húzott le ugyanazon a szett lágy gumin, a kettő között beiktatva a hátsó szárny cseréjét. Vettel egyébként eleve késve vágott neki az edzésnek, mert a délelőtti hiba után új váltót kellett szerelni az autójába.
A Williamsnél ezúttal Felipe Massa tartotta a frontot, mindössze 67 ezreddel maradva le Ricciardótól, de ő sem vert pár századnál többet Kimi Räikkönenre. A McLaren nem tűnt annyira gyorsnak, mint délelőtt, Kevin Magnussent és Jenson Buttont megelőzte Danyiil Kvjat is.
A Caterham és a Marussia távollétében csak 18 fős mezőny végén az időmérő-szimulációt kihagyó Vettel zárta az edzést, előtte a Sauberekre hárult a sereghajtók hálátlan szerepe. A szél meglehetősen sok, de ártalmatlan kicsúszást és megpördülést okozott.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük kedves olvasóinkat az USA Nagydíj péntek délutáni szabadedzéséről élőben készülő tudósításunkban! Miután délelőtt (mármint ott délelőtt, mert az időeltolódás 6 óra) eleinte nedves volt a pálya, Austinban most szépen süt a nap, így a csapatokat semmi nem fogja zavarni a felkészülésben. Mármint azt a kilencet, amely eljött ide - a Marussia és a Caterham ellen csődeljárás folyik.
Délelőtt óta. A levegő jelenleg 22, az aszfalt 37-38 fokos, a szél azonban elég erős, 10 m/s sebességű, és az 1-es kanyar felé fúj. Az első szabadedzés a szokásos Mercedes-fölényt hozta, a világbajnokságot vezető páros mögé a továbbra is bizonytalan jövőjű Jenson Button zárkózott fel. Egyesek számára nem volt túl rózsás a délelőtt: Daniel Ricciardót egy ERS-hiba már korán kivonta a forgalomból, röviddel a leintés előtt pedig Sebastian Vettel autójában romlott el a sebességváltó.
Rendszeresen a kamionok között dekázgatva készül az edzésekre, ami alighanem a koncentrációban segíti, és jó hatással van az egyensúlyérzékére is. Íme:
Ketyeg az óra, a Williams az első fecske a pályán. Bottast Grosjean követi. Ő délelőtt kipróbált egy új, 2015-ös specifikációjú orrkúpot, és hogy most melyikkel van kint? Egyelőre nem látjuk.
A sportfelügyelők nemrég megerősítették, hogy a Red Bull a teljes hajtásláncot kicserélte az autójában az idei hatodikra, így automatikusan a bokszból kell majd indulnia. Az egyelőre nem biztos, hogy az időmérőt teljesen ki fogja hagyni.
1:44.534-es idővel vezet. Ez még nem komoly; Vettel egy éve ilyenkor 1:37.305-tel nyerte az edzést. Bottason kívül egyelőre csak Buttonnak és Grosjeannak van mért köre. Eddig természetesen mindenki a közepes gumikat használja.
1:42.427-re javít, és arról számol be, hogy "a szélnek jelentős szerepe van." Jelenleg 13-an vannak a pályán, de a délelőtt műszaki gondokkal küszködő Red Bullok még nem jelentek meg.
Mármint a festését illetően. Ezzel a dizájnnal készült a vadnyugatra (de még mindig a bokszban csücsül):
Illetve már ez sem igaz: Ricciardo e pillanatban kihajtott a garázsból, az autóját tehát gatyába rázták (már ha ez nem lenne képtelen képzavar). Button közben 1:41.975-re javított, mögötte Magnussen, Bottas és Gutiérrez következik a tabellán. A McLaren kifejezetten erősnek tűnik itt.
Azt állítja, az autó elejével és hátuljával is küszködik miatta. A hátszél megzavarja a féktávot az első kanyarnál, ahol Massa az imént füstölő kerekekkel meg is forgott szépen. Közben Rosberg is támadásba kezdett...
Csak a pálya közepén nem futott abszolút legjobb részidőt, 1:40.993-as idejével egy teljes másodpercet vert az eddig az élen álló Buttonra. Rosberg feljött a 2. helyre, de az előbbi körében kisodródott a 13-as kanyarnál. A két Mercedest Magnussen, Button, Alonso és Massa követi. Vettel még mindig nem járt a pályán.
Hé Felipe, nem arra van az előre!
A jelek szerint csak az 1. edzés után kezdték cserélni a hajtásláncot az autójában, amely ezért a bakon áll, és nagyban szerelik. Vettel kissé bosszúsan, féliv levett overallal sétálgat a garázsban. Hamilton közben 1:40.615-re javított, de...
1:40.078-as idejével 6 tizedet vert Hamiltonra. Jelenleg csak heten vannak kint a pályán. Ricciardo az előbb nagyon panaszkodott az erős oldalszélre, úgy tűnik, a Red Bull az átlagosnál érzékenyebb rá.
Csinos kis innováció a FOM-tól: a rendes belső kamerás képen lehet követni a gumik hőmérsékletét:
Szűk fél óra után így fest a tabella: Rosberg, Hamilton, Magnussen, Alonso, Vergne, Button, Ricciardo, Kvjat, Maldonado, Massa, Bottas, Gutiérrez. A legjobb idő azonban még elmarad Hamilton délelőtti, 1:39.941-es etalonjától.
A Maggotts-Becketts kombinációban bemutat egy szép piruettet. "El kell ismerni, hogy ha ez egy driftverseny lenne, nyerésre állnánk!" - viccelődik a Twitteren a Lotus. Grosjean autóján egyébként már az idén megszokott, kettős nyúlványú orrkúp van. Emészthetetlen!
Magnussen és Gutiérrez az első, aki megkapja őket, miközben Räikkönen (aki a lehangoló 15. helyen áll) még egy használt szett közepessel hajtott ki a pályára az imént.
1:40.641-re javít a lágy gumikon, így csak 26 ezredre van a lassabbik Mercedestől, de közben nagyot driftelt. Hülkenberg és Gutiérrez feljött a 4-5. helyre. Rosberg is a lágy gumikon próbálkozik.
Mégpedig rögtön a lágy Pirelliken. Mint kiderült, a Red Bull egyelőre csak a délelőtt elromlott váltót cserélte az autójában - a hajtásláncot majd az edzés után fogják. Ricciardo a lágy gumikon beférkőzött a két Mercedes közé.
Legalábbis egyelőre: 1:39.088 alatt hasított körbe a pályán. Hamilton csak 1:39.141-et hozott össze a lágy keveréken. Mögöttük Ricciardo, Magnussen, Button és Hülkenberg van a tabellán.
Az USA Nagydíj szervezőjével, Tavo Hellmunddal az oldalán a Sky-nak újra előásta a motorhanggal kapcsolatos panaszait, azt állítva, hogy vissza kellene térni a régi motorokhoz. Na persze! Forgassuk vissza az idő kerekét? Miért ne használjunk megint csővázas kasztnit meg virsligumikat?
3 kemény ezredet vert Rosbergre: az új etalon 1:39.085. Alonso elég későn kapta meg a lágy keveréket, és feltornázta a Ferrarit a 3. helyre, de 1,1 másodperccel a Mercedesek mögé... A különbség ismét óriási.
Mivel a váltócsere felborította a programját, és az időmérőnek úgysem lesz tétje számára (hiszen a bokszból fog rajtolni), nem is bohóckodik gyors körökkel. Már zsinórban 9 kört tett meg a lágy gumikon, a legjobbja 1:44.487 volt, amivel az utolsó helyen áll.
A Lotus azzal viccelődik, hogy "a Pastor újabb megpördülésével kapcsolatos hírek teljesen alaptalanok." Na ja!
Alighanem mindenki beállította a mai legjobb idejét, ez lett a sorrend: Hamilton, Rosberg, Alonso, Ricciardo, Massa, Räikkönen, Kvjat, Magnussen, Button, Hülkenberg, Bottas, Grosjean, Vergne, Pérez, Maldonado, Sutil, Gutiérrez, Vettel. (Igen, és itt véget is ér a lista.)
Így javítottak a versenyzők a közepesről a lágy Pirellikre váltva:
ROS 1:40.078 => 1:39.088
HAM 1:40.615 => 1:39.141 => 1:39.085
MAG 1:41.616 => 1:40.641
BUT 1:41.641 => 1:40.698
ALO 1:41.861 => 1:40.189
RAI 1:43.226 => 1:40.581 => 1:40.543
RIC 1:41.953 => 1:40.390
MAS 1:42.486 => 1:40.457
BOT 1:42.307 => 1:40.828
HÜL 1:42.772 => 1:40.800
PER 1:43.024 => 1:41.705 => 1:41.123
A legtöbben az első mért körükben érték el a legjobb idejüket, de Pérez például másodszorra is egész sokat javított. A különbség a két keverék között 1 másodpercnek tűnik.
Fél órával az edzés vége előtt mindenki a lágy gumikat választotta. Egyelőre Ricciardo a leggyorsabb a pályán, ő 1:40.506-os körrel kezdett.
A rádión azt jelentette, hogy a leváltásoknál valami nem stimmel, Hamilton viszont éppenséggel a felváltásokra panaszkodik - megint közbeszól a technika ördöge a Mercedesnél? Reméljük, nem... Mindketten kint maradtak a pályán, úgyhogy a probléma talán nem túl súlyos.
A Williams szokás szerint két vasat tart a tűzbe, mert Massa a lágy gumikon körözget. Pérez a másik, aki a lassabbik keveréken van kint, a többiek továbbra is mind a gyorsabbikat használják. Hamilton viszont visszatért a bokszba.
Bizony, a rádión azt üzenték neki, hogy gond van az autójával, álljon ki a bokszba. Előzőleg 4-esből 5-ösbe nehezen kapcsolt fel a váltója. Közben Ricciardo is a közepes keverékre váltott.
Két tévé egymáson, mellesleg a sorrend is leolvasható:
A Mercedes azt írja a Twitteren, hogy vizsgálják az autóját a váltóprobléma miatt, de valószínűleg már nem térhet vissza a pályára. Rosberg viszont már az etapja 12. körét teljesíti a lágy szetten. Egyre többen váltottak a közepes gumikra, köztük Magnussen, akinek így festett a 10 köre a lágyakon:
Ő is csatlakozott azokhoz, akik a keményebb keveréken fejezik be a versenyszimulációjukat. Szokatlanul sokan használják mindkét fajta gumit, ami sugallja, hogy a csapatok egyiket sem érzik problémamentesnek. Vettel nem járt a pályán, amióta megtette egyetlen, 12 körös etapját, de most megjelent - ismét a lágy Pirelliken.
Szórja az 1:43-as köröket a kemény Pirelliken, miközben senki más nem tud 1:44 alá kerülni jelenleg. Csak a váltóhibával küszködő Hamilton és Hülkenberg nincs a pályán, de az edzésnek vége.
Már a 18. körét teljesítette ugyanazzal a szett lágy gumival, de még mindig lefaragott az idejéből, 1:43.980-ra. Igaz, így is az utolsó helyen maradt.
Hamilton a váltóhibája ellenére maradt az élen, 3 ezredet verve Rosbergre. Mögöttük Alonso, Ricciardo, Massa és Räikkönen végzett. Köszönjük a figyelmet, de ne menjenek messzire! Hamarosan jelentkezünk a teljes eredménylistával és az összefoglalóval, aztán majd valamikor az esélylatolgatással is. Szép estét mindenkinek!