Rosberg váltója bedöglött, így is az élen zárt
2015. július 03. 10:53
A Mercedes szinte külön kategóriát képviselt a Brit Nagydíj első szabadedzésén, amelyen sokáig úgy tűnt, hogy a hazai pályán szereplő Lewis Hamilton gondtalanul a leggyorsabb tud lenni, főleg azután, hogy csapattársa, Nico Rosbergnek már az edzés elején félre kellett állnia a hidraulika szivárgása miatt. A váltóját a csapat szerelői rekordidő alatt kicserélték, így a két évvel ezelőtti győztes az edzés végére vissza tudott térni a pályára.
Rosberg „borzalmas felváltásokra” panaszkodott, de a javuló állapotú pálya és az új gumik előnyét kihasználva így is megdöntötte Hamilton addigi legjobb idejét. A brit pilóta szorgalmasan rótta a köröket, de többször is kicsúszott vagy elfékezte magát, így várhatóan az ő autóján is dolgozni kell még a folytatás előtt. Az ellenfelek eddigi teljesítményét látva viszont a két Mercedes-pilótának ezúttal csak egymásra kell figyelnie majd.
Senki más nem tudott ugyanis labdába rúgni mellettük, a 3. helyen végző Max Verstappen már több mint 1 másodperccel lemaradt, innentől viszont igen szorosan alakult az üldözők sorrendje. A két Toro Rosso gyorsnak bizonyult az edzés derekán, sokáig Carlos Sainz volt csapattársa mögött a 3. helyezet. Végül Kimi Räikkönen és Rosberg meg tudta előzni őt, így az 5. lett a körökkel spóroló Sebastian Vettel előtt.
A Ferrari egyelőre semmi látványosat nem mutatott, Räikkönen végig jobb volt Vettelnél, aki ráadásul az edzés nagy részét kénytelen volt az autója mögött üldögélve tölteni. Egyelőre nem tudni, hogy mi volt a hiba oka, de csupán megközelíteni tudta csapattársa eredményét. Utánuk következett a két Red Bull, a fékekre panaszkodó Daniel Ricciardo a 7., Danyiil Kvjat pedig a 8. helyet érte el.
Az ausztriai tesztek után élesben is bevetette a Force India a VJM08B-re keresztelt, alaposan átépített autóját. Nico Hülkenberg a 9. helyen kezdett, Sergio Pérez pedig a 12. legjobb időt futotta, de a csapat egyelőre az új alkatrészek elemzésével volt elfoglalva inkább. Visszafogott teljesítményt nyújtott a Williams is: Felipe Massa mindössze a 10., a Valtteri Bottas helyére beugró Susie Wolff pedig csak a 13. lett, de így is megelőzte Jolyon Palmert (14.) és Raffaele Marciellót (15.), akik a Lotus és a Sauber színeiben tesztelhettek Romain Grosjean illetve Marcus Ericsson helyett.
Palmer teljesítménye különösen figyelemreméltó, mert bár az eredménye alaposan elmarad a Lotus várakozásaitól, 8 tizeddel futott jobb időt rutinosabb csapattársánál, Pastor Maldonadónál. Újabb feledhető edzést teljesített a McLaren: Jenson Button autóját szinte végig javították, majd néhány aerodinamikai tesztre merészkedett csak ki a pályára, Fernando Alonso pedig kénytelen volt spórolni a megtett kilométerekkel. Amikor végre kijött, az autója néhány kör után elromlott.
A két McLaren így mindössze a két Manort tudta megelőzni. A sereghajtó istálló továbbra is elmarad még a többi üldözőtől is, de új szponzorral, szárnyakkal és motortakaró elemmel érkeztek Silverstone-ba, így ők is szolgáltak némi újdonsággal a helyszínre kilátogató, népes közönségnek. A mezőny az edzés után gyászszünettel tisztelgett a néhány nappal ezelőtt történt tunéziai terrortámadás áldozatai előtt.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Brit Nagydíj első szabadedzéséről élőben készülő tudósításunkban! Silverstone-ban meglepően kellemes idő fogadta a csapatokat, szépen süt a nap: a levegő 18, az aszfalt 30 fokos egyelőre.
Orvoshoz kellett mennie, "és ez fontosabb volt a tesztnél" - mondta a Sky Sportsnak, de azt nem árulta el, hogy mi volt ennek az oka. A rajttal kapcsolatos aggályait kivizsgálta a csapat, és ő is folyamatosan tartotta velük a kapcsolatot.
A sereghajtó istálló Kanada után újabb szponzort tudott megnyerni magának, ráadásul fejlesztéseket is készítettek a tavalyi autójuk átépített változatán.
Válságban van az F1, de nem az Egyesült Királyságban. Vasárnap akár 140.000 néző is a helyszínen tekintheti meg a silverstone-i futamot. Az F1 körülbelül 40.000 munkahelyet jelent a szigetországnak, és továbbra is a britek a leglelkesebbek a sportággal kapcsolatban.
Megkezdődött a pénteki első szabadedzés, a Manor hazai pilótája után Felipe Nasr és a ma 28. születésnapját ünneplő Sebastian Vettel is pályára lépett. Három tesztpilóta is lehetőséget kap ma: Susie Wolff a Williamsnél, Jolyon Palmer a Lotusnál, Raffaele Marciello a Saubernél vezethet.
Nemrég ismét bírálták az F1-et az alkoholreklámok miatt, a McLaren egyik szponzora most arra hívja fel a figyelmet, hogy senki se igyon, ha utána autóba ül.
Mért kört kezdett a Red Bull ausztrál pilótája, mérnöke figyelmeztette, hogy óvatosan bánjon az abroncsokkal.
Mindkét versenyző pályára lépett már a Force India idei B autójával, ami számos ponton megújult az eddig használt változathoz képest. A legfeltűnőbb a lyuggatott orrkúp, amihez hasonlót sem lehetett korábban látni az F1-ben.
Olyan nagy a tumultus a Mercedes boksza előtt - elsősorban Hamilton miatt -, hogy Rosbergnek alig engedtek utat. A tavalyi futamot a brit nyerte, de Rosberg is jól szokott menni Silverstone-ban, nagy csata várható. Nem sokkal később Hamilton is követte csapattársát a pályára.
1:38.638-at futott a napsütéses Silverstone-ban, de Hamilton rögtön 1:38.146-ra javította meg az eredményt. A jelenlegi fázisban ennek természetesen még nincs nagy jelentősége.
Pérez autójára viszont már felszerelte a Force India az új alkatrészt, valószínűleg összehasonlításokkal kezdenek, és egyelőre nem a legjobb köridőkre törekednek majd.
A Stowe kanyar kijáratán ráhajtott a műfűre, és a kigyorsításnál elvesztette uralmát az autója felett. Széles a pálya, nem lett nagy baj belőle.
Elveszett a hidraulikus nyomás a Copse kanyarban, ezért mérnöke arra utasította, hogy ne váltson sebességet. Rosberg kénytelen volt félreállni a Becketts kanyarnál, számára véget ért az első szabadedzés.
Nasr megpördült, Massa pedig kiszélesítette a pályát, Alonso és Button közben kiszállt az autókból és látszólag nyugodtan nézik az edzést. Button autóján közben többen is dolgoznak, úgy tűnik, ismét gondjuk van.
Legjobb ideje egyelőre 1:35.391, mögé Kimi Räikkönen zárkózott fel 1:35.700-val, a 3. továbbra is Rosberg, utána Ricciardo, Kvjat, Massa, Vettel, Hülkenberg, Sainz és Palmer a top 10-ben.
A Le Mans-i győztes egyelőre a 6. helyen áll a felújított Force Indiával, de hátránya 1,6 másodperc Hamilton mögött, aki már 1:34.815-nél tart.
Kérdés, hogy a szerelők mennyi idő alatt tudják megjavítani a hidraulikus rendszer hibáját. Hamilton jelenleg majdnem 9 tizedmásodperccel vezet Räikkönen, és bő 1 másodperccel csapattársa előtt.
Az edzés első harmada után természetesen még korai tanulságokat levonni, de a Red Bull az idei formájukhoz képest ígéretesen kezdett. Ricciardo egyelőre a 4., Kvjat pedig a 9. helyen áll. A Williams részéről Massa viszont egyelőre csak a 10., Wolff pedig a 15. pozíciót birtokolja.
Sőt, a sisakját is levette. A többi csapatnál is rövid szünet van, jelenleg senki sincs a pályán. Az időjárás továbbra is napos, a közönség körében piknik-hangulat van.
Rosberg autóján azonnal eltakarták a diffúzort, amint bárki is a közelébe kerülhetett volna.
A Sky Sports szerint a Mercedes szerelői elkezdtek dolgozni Rosberg autóján, és bíznak abban, hogy a német pilóta még az edzés vége előtt újra autóba ülhet. A Toro Rosso közben kiküldte versenyzőit a pályára, így ismét van némi forgalom Silverstone-ban.
Továbbra is sisak nélkül üldögél a bokszban, és néhány szót vált mérnökével. Nem tudni, hogy miért kell várakoznia, de nem tűnik boldognak.
Nem a levegőbe beszélt Max Verstappen, amikor tegnap kijelentette, hogy szerinte a Toro Rosso az idén a 2. legjobb autó, jelenleg Hamilton mögött a 2. helyen áll 1:35.530-cal, Carlos Sainz pedig a 4. helyre jött fel. Ez persze csak időleges, de mindenképpen figyelemre méltó.
Aki esetleg nem látta a múlt heti, ausztriai teszten, Silverstone-ban már biztosan megtekintheti a látványos új orrkúpot. A Williams természetesen nem szerelte fel a padlólemezen kipróbált, szabálytalan szárnyacskákat.
A Sky Sports szerint Alonso kénytelen spórolni a megtett kilométerekkel, Button autóját pedig ismét javítani kellett, csak ezekben a percekben szerelik rá vissza a padlólemezt, így egyik pilóta sem ment eddig túl sokat. Bő fél óra van hátra.
A Mercedes Twitter csatornája szerint váltót cserélnek Rosberg autóján és remélik, hogs egy installációs körre még ki tudják küldeni a németet az edzés vége előtt. A két évvel ezelőtti futam győztese komor arccal figyelte, ahogy Hamilton ismét elhagyta a bokszot.
A Mercedes egyelőre külön kategóriát képvisel: Hamilton 1:34.344-et tud, mögötte Verstappen csak 1:35.530-at. A 3. helyre is egy Toro Rosso, Carlos Sainz ért oda Räikkönen, Rosberg, Kvjat, Ricciardo, Hülkenberg, Vettel és Massa előtt.
Button McLarenjét továbbra is javítják, Alonso éppen kezdett volna mért köröket futni, amikor mérnöke visszarendelte őt a bokszba. Vettelnek közben papíron mutogatnak valamit a bokszban, ő sem ül az autójában.
Az autóba viszont még nem ült vissza. Közben a Sky Sports szerint Rosberg autójának javításával is hamarosan elkészülnek a szerelők. Vettelről nincs hír.
Viszont továbbra is mindkét Toro Rosso előtte van. Ez nem túl jó hír a hazai pályán versenyző Red Bullnak. Korábbi pilótájuk, Sebastian Vettel ismét visszült a Ferrariba. Nico Hülkenberg is mért kört kezd a felújított Force Indiával.
Visszaült már az autójába, Ricciardo közben a fékekre panaszkodik a rádión.
Az áramlásokat kimutató, vörös, úgy nevezett "flow-vis" festékkel vonták be Jenson Button McLarenjét, amellyel a brit pilóta egyelőre óvatos tempóban közlekedik a pályán. Hamilton közben elmért egy féktávot és a bukótérből jött vissza.
A Beckettsben sokallt be, kétszer is ellenkormányoznia kellett, majd az aszfaltozott bukótérből jött vissza a pályára. Vettel közben ismét autóba ülhetett, és mért körön is van, a 9. helyről próbál elmozdulni.
Rosberg pedig visszatért a Mercedesszel. Vettel elvette a lábát a gázról, miután forgalomba került, majd kicsivel később 1:35.739-cel az 5. helyre lépett előre.
Lassúnak érzi a váltásokat, ezért visszajelzést kér a csapatától, és folyamatosan állítgat a kormányán lévő kapcsolókon. Mérnöke szerint minden rendben van. "Én nem úgy érzem, a felváltások borzasztóak" - válaszolja. Így is feljön a 2. helyre 1:35.151-gyel, 8 tizeddel Hamilton mögé.
Az utolsó pillanatban Hamilton elé került 1:34.334-gyel, ami mindössze 1 századdal jobb csapattársa eredményénél. Maradt ideje még egy körre, de itt már lassabbnak tűnik.
Bár az első két szektorban nem volt különösen jó a tempója, a kör végén tovább tudott faragni az idején, így 1:34.274-gyel az élen végzett Hamilton előtt. Mögöttük jelentős hátránnyal Verstappen, Räikkönen, Sainz, Vettel, Ricciardo, Kvjat, Hülkenberg és Massa zárt.