Hamilton akadékoskodott, a Ferrari nullázott, Rosberg nyert
2015. november 01. 19:45
Nico Rosberg lett a visszatérő Mexikói Nagydíj első győztese a felújított pályán. A német pilóta az előző három alkalommal nem tudta győzelemre váltani a pole pozíciót, de a 71 körös, Safety Car-fázissal is megszakított mexikói futamon végig maga mögött tartotta a már világbajnok Lewis Hamiltont, aki elégedetlenkedett amiatt, hogy a Mercedes menet közben beiktatott neki is egy második bokszkiállást.
"Pazar verseny volt, élveztem a csatát Lewisszal. Nagyon örülök, hogy nyertem" - értékelt tömören Rosberg. A Mercedes ellenfél nélkül maradt, mivel a Red Bullok nem veszélyeztették Rosberget és Hamiltont, a hétvégét katasztrofálisan lezáró Ferrari esélyei pedig már a rajtnál elszálltak a győzelemre. Sebastian Vettelt meglepő módon lerajtolta a gyengébb Renault-motorral Danyiil Kvjat, majd defektet kapott, miután az első jobbosnál majdnem a fűig letolta a másik Red Bullt. Daniel Ricciardo próbált korrigálni megcsúszás közben, de első szárnyával kiszúrta a jobbhátsó gumit a Ferrarin.
"Mégis hova a fenébe kellett volna mennem? Esélye sem volt az előzésre" - háborgott a rádión Vettel, Ricciardo ellenben úgy vélte, a német "megérdemelte (a defektet), mert semennyi helyet sem hagyott." Vettel a kerékcserét követően küzdött még a pontszerzésért, ám ez nem jött össze neki saját hibáiból kifolyólag. A 18. körben még megúszott egy megpörgést az egyik gyors kanyarnál, az 51.-ben azonban már nem, és a falban kötött ki, előidézve a Safety Car pályára küldését.
"Az utolsó pillanatban vettem észre Ricciardót, próbáltam több helyet csinálni neki" - mondta lehangoltan az ütközésről Ricciardóval. "Ilyesmit nem lehet szándékosan csinálni, úgyhogy nem hibáztatom érte."
Vettel idén először nem ért célba hivatalosan – a spái defekt után hivatalosan még rangsorolták –, ezzel elvesztette a 2. helyet is a tabellán Rosberggel szemben, aki végig kontrollálta a futamot, folyamatosan reagálva Hamilton felzárkózási kísérleteire.
Vita Hamilton és a Mercedes között
A német a rajtnál levédte a belső ívet csapattársával szemben, majd stabilan őrizte az előnyt a hétvége korábbi részéhez képest sokkal melegebb aszfalton. Hamilton egyszer sem került támadási közelségbe, de a rádiós beszélgetések alapján nem örült neki, hogy a Mercedes a nagy előny birtokában, a biztonságot szem előtt tartva mindkettejüket kihívta egy harmadik szett gumiért. "Szerintem rossz döntés, de bejövök" - közölte mérnökével a 48. körben, miután feleselve vitatta a döntés jogosságát arra hivatkozva, hogy szerinte jó állapotban vannak az abroncsai. "Alig koptak" - magyarázta a sajtótájékoztatón.
A dobogóra még Valtteri Bottas állhatott fel, miután a Safety Car után legyorsulta a tehetetlen Kvjatot a célegyenesben, átvéve tőle a 3. helyet. A dobogóra vezető útja során a 22. körben taccsra tette a korai váltócsere miatt a mezőny végéről rajtoló Kimi Räikkönent is, mintegy megtorolva a Szocsiban történt ütközésüket, végképp rémálommá téve a Ferrari napját.
Ezúttal fordított volt a történet a finnek között – az 5-ös kanyarnál Bottas próbált beszúrni Räikkönen mellé, aki fordulás közben a hátsó kerekével átbicskázott a Williams első kerekén, és félre kellett állnia a sérült futóművel –, de egyik sem hibáztatta egyértelműen a másikat. A sportfelügyelők vizsgálták az esetet, és a Ricciardo-Vettel ütközéshez hasonlóan nem szabtak ki büntetést egyik félre sem.
A sokáig 3. helyen haladó Kvjat az idei hungaroringi futam után másodjára állhatott volna dobogóra. "Semmit sem tehettem az egyenesben" - mondta szenvtelenül. Mögötte csapattársa, Ricciardo futott be, közvetlenül Felipe Massa Williamse előtt, akit az 51. körben előzött vissza, kihasználva a brazil autóján jelentkező erős gumikopást. "A középső etapban még jobb tempót diktálhattunk volna a keményebb gumikon, de nem tudtuk megmutatni" - nyilatkozta, hozzátéve, hogy szerinte az utolsó etapban célszerűbb lett volna ismét ezt a keveréket használniuk a lágy helyett.
Kettős pontszerzés a Force Indiánál
A Force India mindkét autójával pontot szerzett, velük együtt Max Verstappen és Romain Grosjean egészítette ki az első tíz sorrendjét. A hazai fiú, Sergio Pérez a 8. helyen futott be, és "egyik legkeményebb versenyének" nevezte a mait. "A számításaink azt mutatták, hogy utolérhetem Massát és Hülkenberget, de nem így történt, szóval sok mindent kell kielemeznünk" - mondta. "A stratégia nem volt ideális."
A Lotusok szinte az egész versenyen tandemben haladtak, bár az utolsó körök egyikében a 11. helyen végző Pastor Maldonado majdnem a falba csúszott a 12-es kanyart elrontva. A két McLaren közül csak Jenson Button ért célba, mivel Fernando Alonsónak már az 1. kör végén le kellett parkolnia az MGU-H meghibásodása miatt. Elmondása szerint a csapat előre tudott a problémáról. "Már tegnap este kiszúrtuk, aztán délelőtt megbizonyosodtunk róla, de már nem volt idő az egység cseréjére" - közölte.
Még két futam van hátra a szezonból, legközelebb, két hét múlva Brazíliába látogat a mezőny.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük olvasóinkat a Mexikói Nagydíj élő közvetítésében! Az időjárási körülmények a tegnapihoz hasonlók, a levegő 20, a pálya 30 fokos. Az ég kék, és csak enyhén felhős, úgy tűnik, a verseny időtartama alatt nem várható eső. A pole pozícióból Nico Rosberg indulhat, de szokatlanul hosszú az út az első kanyarig, így Lewis Hamilton ismét keresztbe tehet csapattársa győzelmi reményeinek.
Miután Kimi Räikkönen műszaki hibák miatt már a Q2-ben kiesett, és sebességváltó-csere miatt visszasorolták a 18. helyre, a Ferrari úgy döntött, egyúttal kicserélnek a finn autójában szinte mindent, amit lehet, így Räikkönen visszacsúszik a 19. helyre, Fernando Alonso mögé, viszont a legfrissebb változatú Ferrari motorral vághat neki a versenynek.
Räikkönen a belső égésű motor, a turbó, a vezérlő elektronika, az MGU-H, az akkumulátorok, és a sebességváltó cseréjével összesen 35 helyes büntetést kap, de ez még mindig semmi Jenson Button 70 helyes büntetéséhez képest.
Amikor Mexikóban F1-es futamot rendeztek, általában a korszak legjobb versenyzői nyerték meg a futamot, ahogy ez az alábbi infógrafikán is látható. Gerhard Berger, a ma Lotus néven versenyző Benetton, és a Pirelli is itt aratta pályafutásuk első F1-es győzelmét.
A helyszínen jelenlévő újságírók közül többen is állítják, hogy még a monzai és az interlagosi futamokat is felülmúlja a közönség lelkesedése. Már pénteken a szabadedzéseket is csaknem 90 ezren tekintették meg a helyszínen, így a hétvége során várhatóan bőven átlépik majd a 300 ezer fős nézőszámot. Nem lenne meglepetés, ha az év végén a Mexikói Nagydíj nyerné az év versenye címet.
A hatalmas közönség miatt természetesen már órákkal a verseny előtt dugók alakultak ki a pálya környékén. Mexikóvárosban üzemel a világon a legtöbb taxi, nagyságrendileg 100 ezer autó áll szolgálatban, de mégis a metró tűnik a legjobb ötletnek, mivel a belvárosból mindössze 5 pesóért, az körülbelül 85 forintért (!) ki lehet jutni a pálya főbejáratához.
A pole-ból induló Rosberg számára minden korábbinál fontosabb lehet, hogy az élen maradjon a rajt után, hiszen így a lehető leghatékonyabb lehet fékeinek hűtése. Ez a leszorítóerő csökkenés mellett a nagy tengerszint feletti magasság egyik következménye.
Pénteken kigyulladt az autója, és forgalomban autózva a hőmérsékletek gyakran felszöknek, így Hamilton mögé beszorulva várhatóan nehezebb dolga lesz. Vettel közben valószínűleg abban reménykedik, hogy kevés Safety Car vagy VSC lesz, mert az edzések alapján a gumijait lassabban tudja felmelegíteni a közvetlen ellenfeleinél.
A Sky Sportsnak elárulta, "abszolút" aggódik, hogy mi történhet pilótái között az első kanyarban, és "100%-ban" arra számít, hogy Nico Rosberg a korábbiaknál agresszívabb lesz.
Tegnap mindössze egy ezredmásodperc választotta el a Red Bull két pilótájának időeredményeit, és Danyiil Kvjat, valamint Daniel Ricciardo küzdelme a pontok tekintetében is nagyon kiegyenlített. Ugyanez nem mondható el a Mercedes vagy a Ferrari versenyzőiről. Íme, milyen arányban szerezték eddig a csapatok pontjait a pilóták:
A Ferrari pilótája a pálya tisztább oldaláról, a 3. rajtkockából indul, kihasználhatja a Mercedesek szélárnyékát, ráadásul már tegnap is azzal bosszantotta az Ezüstnyilak sofőrjeit, hogy reméli, összeütköznek az 1-es kanyarban.
Mindenki gond nélkül el tudta hagyni a rajtrácsot, és a mezőny útnak indult a felvezető körre. Kimi Räikkönen a várakozásoknak megfelelően a közepes keverékű abroncsokkal vág neki a futamnak.
A német mögött Hamilton, Kvjat, Vettel sorrend alakult ki, de a Ferrari pilótája a későbbiek során további pozíciókat vesztett.
A rádióüzenete szerint Ricciardo vágta ki a gumiját, ezzel vége a versenyének, hiszen alaposan visszaesik.
Valószínűleg a sebességváltója romlott el, visszatér a bokszba. Vettel közben lassan, de lecseréltette gumijait, és a mezőny után ered.
A leggyorsabb kört futotta az élen, 1:25.195-nél jár, 1,3 másodperc az előnye Hamilton előtt. Kvjat hátránya már 3 másodperc, a 4. helyen Ricciardo következik, utána Bottas, Verstappen, Massa, Pérez, Hülkenberg, Sainz a sorrend. Räikkönen a 16. helyen halad.
Néhány századdal gyorsabb volt Rosbergnél, így a különbség 1,2 másodperc, de még mindig DRS távolságon kívül van. Ricciardo közben azt mondta mérnökének, hogy Vettel nem hagyott helyet neki.
Mérnöke arra kérte, hogy próbálja hűteni őket, bár tudja, hogy éppen csatában van. Hamiltoné a leggyorsabb kör 1:24.889-cel, hátránya 9 tizedmásodperc. Bottas támadja Ricciardót a 4. helyért.
A német pilótát Kvjat már a rajt pillanatában lehagyta, Ricciardónak pedig tényleg nem hagyott elég helyet. Defekt miatt kereket kellett cserélnie, hátránya 49 másodperc fölött van.
A német versenyzőt vizsgálták a rajt utáni akciójáért. Hamilton újabb leggyorsabb kört futott, és tapad Rosbergre. Vettel közben méltatlankodik a rádión. "Hova a pokolba kellett volna mennem? Egyébként sem volt esélye, hogy megfogjon."
A német pilóta 1,9 másodpercre növelte előnyét, a gumikkal küszködő Bottas viszont már a 7. kör végén váltott a közepes keverékre.
Korai kerékcserébe próbálják hajszolni a Red Bullokat is. Érdekes taktikai csata bontakozik ki a 3. helyért. Hülkenberg is kiállt a bokszba, így Räikkönen már a 9. helyen halad.
A brit pilóta 1,4 másodpercre van Rosbergtől, Danyiil Kvjat pedig 7 másodpercre halad az élen álló versenyzőtől. Daniel Ricciardo is kezd küszködni a hátsó gumikkal, de szerinte egyelőre még folytatni tudja. Bottas közben megelőzte Buttont, és a 10. helyen halad.
Bottas is szélvészgyors az új gumikkal, de Hamilton egyelőre a legtempósabb, 1:24.256-os idejének köszönhetően megint csak 1 másodperc a hátránya.
1:24.012-re javítja a legjobb köridőt, és 1,2 másodperccel vezet. Massa megelőzte honfitársát, Nasrt a 10. helyért, majd a Sauber pilótája ki is állt a bokszba.
A kerékcseréknek köszönhetően még nem érte utol a nála lassabb autókat, ennek is köszönhető, hogy alig vesztett az élen csatázó Mercedesekkel szemben. Jelenleg a 13. helyen halad, 50 másodperc hátránnyal. Räikkönen a 7. pozícióban halad.
A német pilóta már 1:23.634-re is képes volt, 1,8 másodperccel vezet Hamilton, és 8,9 másodperccel Kvjat előtt. Sainz közben járt a bokszban, és pont Vettel elé ért vissza. Ez nem jön jól a Ferrari pilótájának.
A világbajnok 1:23.499-re gyorsult, de alig tudott hozni csapattársán, még mindig 1,7 másodperc a lemaradása. Vettel nagy nehezen megelőzte Sainzot az egyenesben, feljött a 12. helyre, de 1,5 másodpercet vesztett az akcióval.
Kicsit lazíthat a fékek óvásán, és gyorsabban kellene haladnia, mert mérnöke szerint a 3. helyezett Kvjatot is utolérheti a verseny végéig. Jelenleg a 7. helyen áll, az orosztól 23 másodpercre lemaradva.
Vezetői hibának tűnt, miután megelőzte Buttont, és a leggyorsabb első szektort futotta. Ezzel tényleg elszálltak az esélyei, hogy értékelhető eredményt érjen el.
A stadionban túlcsúszott a rázókövön, láthatóan ritmust vesztett. A 15. helyen halad, a megpördüléssel 18 másodpercet vesztett, így most 1 perc 8 másodpercre van Rosbergtől.
Újabb leggyorsabb körével már 2,8 másodperccel vezet Lewis Hamilton előtt. Aktuális legjobb ideje 1:23.228.
Kockásra fékezte az egyik kerekét, ami rádióüzenete szerint elég rossz állapotban van. Ennek ellenére nem sokat veszít a Mercedesekhez képest, ők továbbra is egymásnak adják a leggyorsabb köröket.
A 3. helyről állt ki a Red Bull pilótája, elsőként az élen állók közül. Kényelmes előnye volt Ricciardo előtt, és jelentős hátránya Hamilton mögött. Visszaért Räikkönen elé, akit Bottas támad.
Az Orosz Nagydíjjal ellentétben most ő ütötte ki honfitársát. Räikkönen nem hagyott helyet neki, de Bottasnak sem jutott eszébe, hogy elvegye a gázt. Räikkönen kiesett.
Rádión arról számol be, hogy minden jónak tűnik az autóval, és továbbra is a 6. helyen halad. Vizsgálják a balesetet, de a Williams mérnöke szerint Bottasé volt az ív. Ricciardo is kijött a bokszba.
Beragadt a venezuelai mögé, és a 13. helyen halad. Verstappen közben kijött a bokszba a 3. helyről, és Rosberget is hívják.
Minden rendben zajlott, a 2. helyre tér vissza. Hamiltonnak most esélye lehet elé kerülni, de ez valószerűtlen, nem volt elég közel.
Túlcsúszott a bokszban a megálláshoz kijelölt helyen, álló kerekekkel érkezett a szerelői közé. Vettel közben kamikaze akcióval próbált Maldonado elé kerülni, de ez nem sikerült. Räikkönent és Bottast nem büntetik az ütközés miatt.
Nem volt elég előnye Rosberggel szemben, hibátlan kerékcseréje ellenére sem volt esélye, hogy megelőzze capattársát. Sőt a különbség még nagyobbnak is tűnik, mint korábban. Egyelőre Rosberg nyerő helyzetben van.
Nincs mese, Hamiltonnak a pályán kell előznie, ha meg akarja nyerni a versenyt, de a hátránya most nagyobb, mint eddig bármikor volt. 3,5 másodperccel van csapattársa mögött, Vettel közben nagyon szenved a gumikkal.
A verseny új leggyorsabb köre 1:22.1, 7 tizedet hozott Rosbergen egy kör alatt, de továbbra is 2,3 másodperc a hátránya.
Erről tájékoztatják Valtteri Bottast, és szólnak neki, hogy körülötte mindenki kiállt már a bokszba, és várhatóan már a futam végéig mennek. Közben Sainz Pérezt támadta, és a füvön átvágva meg is előzte a Force Indiát, de a stadionban vissza kellett engednie ellenfelét.
Egyéni legjobb idejét érte el, két szektorban is gyorsabb volt korábbi önmagánál, de megint csak utolérni tudta Maldonadót, támadni egyelőre nem. Beragadt a 13. helyen, és a bokszba sem áll még ki, pedig a Ferrari szerelői már körök óta pakolni kezdtek.
A futam elején történt defekt miatt már másodszor, de innen már végig megy. Hacsak nem jön egy Safety Car fázis, még a pontszerzésre sincs sok esélye.
Hamilton szempontjából a legrosszabb helyre, a két Mercedes közé állt vissza a kerékcsere után. Érdekes lesz látni, milyen tempóra lehet képes a Ferrarival. Sok tétje viszont nincs.
Sokkal újabbak az abroncsai, de a futamot vezető Rosbergnek is adott három tizedet. Ha nem nullázza le a futam elején az esélyeit, izgalmas csata is lehetett volna köztük.
A Mercedesek már megint gyorsabbak a sokkal újabb gumikkal közlekedő négyszeres világbajnoknál, de Vettel még mindig nem tartja fel Hamiltont. Nem sokkal később előzékenyen félreáll az útjából.
Újabb leggyorsabb kört futott Lewis Hamilton, 1:21.994-et ért el, de még mindig 2,4 másodpercre van a futamot vezető Rosbergtől. A világbajnokban ma egyelőre nincs benne a győzelem.
Néhány ezreddel megjavítja csapattársa korábbi leggyorsabb körét, most 1:21.932-nél tart. Láthatóan játszik a brit pilótával, amikor Hamilton megpróbálna közelíteni, Rosberg mindig válaszolni tud. Sainz közben kiállt a bokszba, Vettel mögé tért vissza.
Az orosz pilóta továbbra is kényelmesen halad a 3. helyen, és lehet, hogy a Williamsek kiállnak még a bokszba. Közben Sainz lágy gumikkal kergeti Vettelt.
Rosberg és Hamilton is két kerékcserés stratégiára áll át, először Rosberg cserélt kereket, és kapott vissza közepes keveréket, és a rádió szerint Hamilton is hamarosan követi. Biztonsági okokból dönthettek így, de simán megengedhetik maguknak.
Rádión visszakérdezett, hogy miért szükséges kiállnia a bokszba, mert jónak érezte az abroncsait. A brit pilótával közölték, a csapat aggódott a kopás miatt, és biztonsági okokból döntöttek így, majd azzal zárták az üzenetet, hogy "ez utasítás." Hamilton valószínűleg nem hisz nekik, mert kétszer is azt kérte csapatától, hogy ellenőrizzék a gumikat, és jelezzenek vissza neki, holott ez az autóban ülve aligha használható információ számára.
Rosberg egy újabb leggyorsabb körrel 4,2 másodpercre növelte előnyét. A Sky Sports szerint Hamilton azt mondta a rádión, hogy szerinte a csapat rossz döntést hozott.
Leggyorsabb kör a brittől, 1:20.853-nál tart, és újabb leggyorsabb első szektoidővel kezdett. Az 50. kör végén 3,5 másodperc volt a hátránya.
Ricciardo tisztán megelőzte Massát az 5. helyért, Pérez pedig Verstappent utasította maga mögé. Hamilton 3 másodpercre csökkentette hátrányát.
Elnézést kért csapatától, így mindkét Ferrari összetört Mexikóban. Bejött a Safety Car, a Mercedesek és Bottas kivételével sorban jönnek be a pilóták kereket cserélni.
Nem túl jók a TV-s felvételek Vettel kicsúszásával kapcsolatban, de elég furcsán alakult a Ferrari pályája, valószínű, hogy műszaki hiba történt, de ő maga nem utalt erre a rádióüzenetében.
Egy körrel a többiek után Bottas is rászánta magát a váltásra, így továbbra is Rosberg, Hamilton, Kvjat, Bottas, Ricciardo, Massa, Hülkenberg, Pérez, Verstappen és Grosjean a pontszerzők sorrendje.
Pérez nem ment ki cserélni, kérdezte is csapatát, hogy ez jó döntés-e, azt válaszolták, hogy Grosjean mögé esett volna vissza, ha őt is kihívják.
Szólnak neki a rádión, hogy Kvjat a közepes keverékű gumikat kapta az autójára, amelyeket nehezebben tud felmelegíteni, így küszködhet a verseny újraindítása utáni pillanatokban. A Safety Car továbbra is felvezeti a mezőnyt.
Ennyit fűztek hozzá a Twitteren ahhoz, hogy mindkét autójuk összetört, és kiesett a Mexikói Nagydíjon.
Bottas rögtön meg is előzte Kvjatot, és Ricciardo is támadja csapattársát. Hamilton próbálja üldözni csapattársát, de nincs támadási helyzetben.
Fékhiba miatt félreállt a stadionban. Közben a Mercedesek is járnak mindenfelé, Rosberg átvágott egy kanyart, Hamilton pedig kicsúszott a stadionban, így eleinte Bottas tartani tudta velük a lépést, de aztán inkább az őt üldöző Red Bullokra figyelt.
A Red Bullok gyorsabbnak tűnnek nála a kanyargós szakaszokon, de az egyenesben nem, és összességében is kezd meglépni a Williams. Hamilton közben üldözi Rosberget, de nem veszélyes rá.
Maldonado majdnem nekiment a falnak, de egyébként a még versenyben lévő versenyzők mindent megtesznek egymás utolérése érdekében, de senki sem tud jelentősen gyorsabb lenni a másiknál, így csak loholnak egymás után a pilóták.
Hibázhatott, mert a középső szektorban 7 tizedet bukott Rosberghez képest, így 1,7 másodpercre nőtt a különbség, pedig már a DRS távolság határán autózott. Bottas már 7,2 másodperc hátrányt szedett össze.
Kezdenek elszakadni egymástól a dobogósok, és a Red Bullok sem veszélyesek már Bottasra. Hacsak nem történik valakivel váratlan esemény, Rosberg, Hamilton, Bottas dobogó várható.
Újabb leggyorsabb kört futott, 1:20:772 az aktuális legjobbja, így 1,2 másodpercre van Rosbergtől. A világbajnok valószínűleg az utolsó méterekig üldözi majd csapattársát.
A ma megszokott recept szerint most Rosberg is növelte a tempóját, 1:20.521-re javított, és ismét 1,4 másodperccel vezet Hamilton előtt. Mögöttük Bottas, Kvjat, Ricciardo, Massa, Hülkenberg, Pérez, Verstappen, Grosjean a pontszerzők sorrendje.
Nincs túl közel Romain Grosjeanhoz, de a venezuelait ismerve ettől még a francia sem autózhat nyugodtan. Hamilton már 1,5 másodpercre van Rosbergtől, kezd eldőlni a küzdelem.
Végig ellenőrzése alatt tartotta a futamot: Hamilton követte, és Bottas is felállhat a dobogóra. A további pontszerzők sorrendje: Kvjat, Ricciardo, Massa, Hülkenberg, Pérez, Verstappen, Grosjean.
Vettel és Räikkönen balesetek miatt kiesett, és Alonso is feladta a versenyt műszaki hiba miatt.