Az eső tönkretette az év első szabadedzését
2016. március 18. 02:27
Nem jutottunk közelebb az erőviszonyok megismeréséhez az idénynyitó Ausztrál Nagydíj első szabadedzése során. A csütörtöki nyárias,
napos időjárást az őszre jellemző változékony körülmények váltották fel,
így a pilóták kénytelenek voltak nedves pályán, általában intermediate gumikon megkezdeni a szezon első edzését. Később feltették a száraz, lágy keverékű gumikat is, de ekkor ismét esni kezdett az eső, és csak a másfél óra végén javultak megint a körülmények.
Kisebb meglepetésre Sebastian Vettel volt az első, aki pályára lépett, de ugyanígy szokatlan, hogy ő végül nem futott mért kört az egész edzés során. Ezzel ő és Carlos Sainz egyedül volt, de a spanyol pilótának nyomós indoka volt a kimaradásra, hiszen
Toro Rossója már az edzés elején elromlott.
Szerencséjére a meghibásodás a bokszutca elején történt, így a szerelők gyorsan nekiláthattak a javításnak, de a fiatal versenyző később sem került elő a bokszból.
Nem úgy a Mercedes: a tesztek után nem meglepetés, hogy Nico Rosberg futotta a szezon első mért körét az Ezüstnyíllal, amely Lewis Hamilton autójához hasonlóan
nélkülözte a legújabb fejlesztésű első szárnyat,
mert a csúszós pálya miatt a csapat tartott attól, hogy összetörik. Az aggodalom nem volt alaptalan, Hamilton többször is elfékezte magát, Max Verstappen, Valtteri Bottas, Rio Haryanto, Kimi Räikkönen és Daniel Ricciardo is kicsúszott vagy megpördült, utóbbi a közvetlenül a leintés előtt a kavicságyban is ragadt.
A pálya folyamatosan változó állapota nem kedvezett a mezőnynek. Paddy Lowe, a Mercedes technikai vezetője a Sky Sports kérdésére
bosszantónak
nevezte, hogy az időjárás kiszúrt a mezőnnyel, és elárulta, hogy csupán néhány tapogatózó kört akartak megtenni, mert a melbourne-i pálya teljesen más, mint a teszteket rendező barcelonai helyszín, de rámutatott, hogy Hamilton így is futott néhány jó kört. 1:29.725-tel ő végzett az élen a lágy abroncsokat használva.
A bajnoki címvédőt a Red Bull duója követte, Danyiil Kvjat néhány másodperccel Hamilton köre előtt érte el saját egyéni legjobbját, mögötte pedig Daniel Ricciardo végzett, még mielőtt az edzés utolsó pillanataiban
besokallt, és a kavicságyba csúszott.
A sorrendnek innentől nem érdemes jelentőséget tulajdonítani, hiszen a pálya állapota minden pillanatban változott, a valós erőviszonyokról továbbra sincs fogalmunk. Csak kevesen voltak kint abban a két, alig pár perces időszak alatt, amikor az aszfalt úgy-ahogy száraz volt.
Bár a mexikói pilótának akadt problémája,
a Haas egyelőre teljesen belesimul a mezőnybe,
ami egy új istállótól mindenképpen figyelemre méltó teljesítmény. Az idők nem mondanak semmit, hiszen sem Gutiérrez, sem Romain Grosjean nem használt slick gumit a leggyorsabb köre során, és mindössze 8, illetve 6 kört tettek meg, míg Jenson Button 16-ot, Hamilton, Kvjat és Verstappen pedig 14-et.
Eddig a versenyzőkön sem érződött az új rádiótilalom hatása, mindössze Sergio Pérez küszködött látványosan az indulással: már az edzés elején lefulladt a Force Indiával egy rajtgyakorlat közben, majd egyszer a bokszból kihajtva is gondjai adódtak.
Délután már várhatóan több kiderül az erőviszonyokról, hiszen a csapatoknak a versenyszimulációkhoz fokozniuk kell a tempót.
Köszöntjük kitartó vagy korán kelő olvasóinkat az Ausztrál Nagydíj első szabadedzésének közvetítésében! Percek múlva indul az F1 történetének eddigi leghosszabb szezonja, tartsanak velünk!
Tegnap még rövidnadrágban járkáltak a versenyzők, mára viszont megérkezett a szél, és esett is az eső. Kalandosan indul a szezon!
Sebastian Vettel az első pilóta, aki kihajt a pályára, a kék jelzésű intermediate abroncsokat használja. Őszies, az évszaknak megfelelő az időjárás Melbourne-ben. Hamilton is beült a Mercedesbe.
A finn pilóta a teljes esőgumival hajtott a pályára, a többi versenyző viszont egyelőre az intermediate gumikat kapta az autójára. Installációs körökkel kezdenek, ahogy ez megszokott.
Nem sieti el a kezdést a Haas csapat, Esteban Gutiérrez még az autója mellett áll, miközben a VF-16-oson még a tükröt (!) állítgatják. Nico Rosberg közben elsőként mét kört kezd, és egy Renault alig tudta elengedni a bokszutca kijáratánál.
1:44.037-tel kezdett, ez az eső miatt természetesen egyelőre még irányadónak sem tekinthető. Sergio Pérez autóját közben a bokszutca kijáratából kell visszatolni a garázsba. A rajtgyakorlat fogott ki rajta.
"Még 24 órája sem kezdődött meg a szezon, máris motort tervezünk!" - viccelt Christian Horner a Sky Sports riporterének azzal kapcsolatban, hogy a Red Bull tegnap bejelentett, Aston Martinnal való együttműködésének egyesek szerint az az egyik következménye, hogy jövőre motorszállítót váltanak. Ez elképzelhető, de nem nyilvánvaló.
A világbajnoki címvédő szemmel láthatóan óvatos tempóval, de azért már szikrázó autóval átvette a vezetést egy 1:40.812-es idővel. Érdekesség, hogy a Mercedes nem használja az S-csatornás, legújabb orrkúpját.
Jó hír a csapatoknak, hogy további esőre egyelőre nem kell számítani. Bár nagyon felhős az ég, a nap utat tört magának, így a pálya is hamarabb száradhat. A szél viszont láthatóan erős, ennek senki sem örül.
A pálya még nyirkos, a kerékvetőknél pedig még nedves, és a 2-es, 3-as szektorban még vízfüggönyt is húznak maguk után a pilóták. Most éppen Daniel Ricciardo, aki megkezdett egy mért kört, de végül nem fejezte be azt.
Az orosz pilóta is mért kört kezd, miközben Räikkönen is kihajtott a pályára. Hamilton a rádión azt jelentette, hogy 50-50%-ot ad az intermediate és a száraz abroncsoknak, így most jelenleg a legrosszabb a pálya állapota a gumik szempontjából.
Több csapat is spórol a kilométerekkel vagy nem tartják relevánsnak a jelenlegi körülményeket: nemég Felipe Nasr beszélgetett a bokszfalnál, és Kevin Magnussen, valamint Fernando Alonso sem ült még be az autójába.
A Ferrari finn pilótája alig javított, 1:40.754-gyel vette át a vezetést a mercedeses Lewis Hamiltontól, aki 1:40.812-t ért el. Daniel Ricciardo az első két szektorban mindkettejüknél gyorsabb volt, de nem fejezte be a körét.
A német pilóta is követi csapattársa példáját, és az 1-es szektorban már 1 másodpercet farag az idejéből. Fontos információ, hogy már ma is érvényben vannak a szigorított rádiós előírások, sőt tegnap még olyan üzeneteket is betiltottak, amelyeket néhány nappal ezelőtt még megengedtek. Ezekről nemsokára részletesen is beszámolunk.
Vettel az 1-es szektorban még sokkal gyorsabb volt Räikkönennél, aztán viszont elvette a lábát a pedálról, és inkább visszahajtott a bokszba. Ez meglephette a Ferrari szerelőit is, mert nem várták, sietve emelték fel az autót, és tolták vissza a garázsba.
Változékony az időjárás, süt a nap, de meglehetősen erőtlenül. Lassan fél óra eltelt, de a pálya állapota csak lassan javul. Nico Rosberg ki is szállt az autójából. Carlos Sainz még mindig intermediate gumikkal próbálkozik.
Nem, csupán "kisebb" hibát vétettek a McLaren elnökének megnevezésénél. Úgy tűnik, az információs rendszer még nem áll a helyzet magaslatán, ami érthető is lehet, hiszen az időmérőt érintő szabályok miatt valószínűleg az egész szoftvert a feje tetejére állították.
Carlos Sainz autóját is tolni kell, a spanyol pilóta a bokszbejáratnál akadt el, de szerencséjére már nem volt túl messze a garázstól, így a szerelői vissza tudták tolni az autóját, és megvizsgálhatják, hogy mi a hiba. Valószínűleg nem a sebességváltó.
Már korábban is jelezte gyors szektoridőkkel, hogy ő már tudna jobbat a korábbi eredményeknél, de 1:34.007-tel végre át is vette a vezetést, majd 1:32.394-re javított, immáron a közepes keverékű gumival. Jenson Button is megtett már egy kört a közepes keverékkel.
Az 1-es szektorban hirtelen sokkal nedvesebb lett a pálya, a versenyzők bukdácsolva próbálnak tovább haladni. Többen épp most rakták fel először a slick gumikat, Lewis Hamilton nemrég el is fékezte az egyik lágy abroncsát.
Üde színfolt a sok szürke és sötét autó között a rikító sárga Renault. Palmer egyelőre intermediate gumikkal próbálkozik.
Ez viszont egyáltalán nem meglepő, hiszen intermediate gumikon futnak, míg a listavezető Daniel Ricciardo már slick abronccsal teljesítette az eddigi legjobb körét. A hazai szurkolók természetesen nem feledkeztek meg a kedvencükről, még a kerékvetőkön is szurkolnak neki.
A pálya egyes szakaszain továbbra is szakadozott a felhőzet, de máshol ismét esni kezdett az eső, ami arra sarkallta a versenyzőket, hogy térjenek vissza a bokszba, és szálljanak ki az autókból. Az időjárás miatt az első szabadedzésen aligha tudjuk meg, hogyan állnak a csapatok egymáshoz képest.
Az időjárás nem kegyes a (nálunk) korán kelőkhöz, már lassan az edzés fele eltelik, de a mezőny egyelőre csak csökkentett üzemmódban kezdte meg a szezont, bár Jenson Button most ismét pályára lép, újból az intermediate gumikkal az autóján.
A pálya bizonyos pontokon egyértelműen nedves, és az intermediate gumi ismét indokolt, de úgy tűnik, csak az 1-es szektor végén igazán rossz a helyzet. Ott valószínűleg esik is.
Az Autosport szerint az időjárás és a pálya állapota miatt nem használja a Mercedes a legújabb fejlesztésű első szárnyát egyik autón sem. A csúszós aszfalton nagyobb a veszélye, hogy összetörik az autót, ezért inkább a régebbi változatot szerelték fel. A szezon elején a legtöbb csapat szűkösen áll tartalék alkatrészekkel.
A holland pilóta egyelőre egy 4. idővel iratkozott fel a listára, közben Felipe Massa is beült a Williamsbe, de sisak még nincs a fején, így valószínűleg a grove-i istálló autói nem sietnek ki a pályára. Jenson Button közben továbbra is intermediate gumikon egy többkörös etapot futott, Daniel Ricciardo pedig a színfalak mögött tartja formában magát néhány tornagyakorlattal.
A Toro Rosso az edzés elején robbant le a bokszutca bejáratánál. A spanyol pilóta az autóban ül, de az bakokon van, és a szerelők a hátsó traktussal vannak elfoglalva. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy a körülmények miatt Sainz nem veszít sokat, a pálya egyelőre nem alkalmas érdemi munkára.
A Haas pilótája intermediate gumikon kezdte meg az első idei mért körét, és rádión jelentette, hogy következetlen az erőforrás teljesítmény-leadása. "Vettem, vettem" - jelezte vissza a mérnöke, ezt még mindig szabad.
Niki Lauda a mókamester, először Nico Rosberget nevettette meg, majd amikor a német pilóta továbbállt, Lewis Hamilton is odalépett a korábbi háromszoros világbajnokhoz. Kevin Magnussen közben samponreklámba illően belőtt sérót villantott a Renault-ban ülve, pedig nemrég még sisak volt a fején.
...futott eddig mért kört, 26 perccel az edzés vége előtt. 12 fős egyelőre az időtáblázat, a Red Bull, a Mercedes, a Haas, a McLaren, a Renault versenyzői, valamint a Toro Rosso és a Ferrari 1-1 pilótája mutatta meg magát eddig mért kör erejéig is.
A világbajnoki címvédőt most kötik be, közben szépen kisütött a nap a pálya fölött, de a szél még mindig nagyon erősen fúj, és a pálya állapota sem javul látványosan. Ha véletlenül kimerészkedik valaki, intermediate gumikon, nagyon óvatosan közlekedik.
A holland pilóta a lágy abroncsokkal hajtott a pályára, jelenleg a felvezető körén tart. Vajon mennyire csap a lovak közé?
A holland tinédzser gyors kört kezdett a lágy gumikon, de rosszul mérte fel a tapadás szintjét, és megpördült, de nagy szerencséjére elkerülte a falat, és az autója sem fulladt le. Folytatni tudta útját.
A Force India pilótája átvette a vezetést 1:31.681-gyel, az utolsó szektorban az eddigi abszolút legjobb idővel. Megnövekedett a forgalom, az utolsó négyed órára sokan előkerültek, köztük a Williams pilótái is.
1:31.325-e faragta korábbi legjobbját, most várhatóan elkezdenek jönni a jobbnál jobb idők. Verstappen is feljött a 2. helyre 1:31.961-gyel.
A bajnoki címvédő az első két szektorban abszolút legjobb idővel 1:30.364-re javította az eddigi legjobb időt, majd nem sokkal később Valtteri Bottas is megfutotta mai első mért körét, de a finn pilóta egyelőre csak a 7. helyre jó. Sergio Pérez közben továbbra is küszködik az indulással, most a bokszot tudta csak nehezen elhagyni.
Daniel Ricciardo kénytelen átfűzni magát egy sor versenyzőn, köztük Nico Rosbergen és Sebastian Vettelen, akik a kör végén be is álltak a bokszba, mivel úgy tűnik, ismét esni kezdett az eső. A két Williams is visszatért a bokszba, Daniel Ricciardo viszont egyelőre nem, és átvette a 2. helyet Nico Hülkenbergtől.
Vettel egyelőre nem teljesített mért kört, Sainz pedig továbbra is műszaki hibával a bokszban vesztegel, a többiek viszont már legalább feliratkoztak a köridőtáblázatra. Bottas és Haryanto nemrég megjárta a kavicságyat, de sikeresen folytatni tudták útjukat a szerelők felé.
A brit pilóta előzékenyen félreállt a mögötte tempósan érkező csapattársa elől, valószínűleg önszántából, mert az idén már nem lehet információt adni a pilótáknak az ellenfelek helyzetéről. Hat perccel az edzés vége előtt ismét erős a forgalom.
Az orosz pilóta 1:30.146-tal pár másodpercre az élre állt, de rögtön mögötte érkezett Hamilton, és 1:29.725-re javított, ebbe egy komolyabb elfékezés is belefért. Vettel is mért körön van, Gutiérrez pedig kicsúszott az 1-es kanyarban, de folytatni tudta.
Ezúttal a 3-as szektorban nedvesedik a pálya, Kimi Räikkönen ki is csúszott, de rendezni tudta sorait. Sebastian Vettel megint nem futott mért kört, kérdés, hogy szándékosan nem erőlteti vagy mindig rosszul időzítettek az első edzés során.
A hazaiak kedvence kénytelen lesz gyalog visszatérni a bokszba, mert kicsúszott, és a kavicságyban ragadt. Egyszerűen nem volt elég tapadása a slick gumikkal. Leintették az edzést.
Lezajlott a szezon első szabadedzése, amelyből a változó körülmények miatt igen nehéz lesz bármilyen következtetést is levonni, de nemsokára megpróbáljuk. Hamarosan jelentkezünk bővebb összefoglalónkkal!