Rosberg összetörte a Mercedest a nyitónapon
2016. március 18. 06:23
A délelőtti után az Ausztrál Nagydíj délutáni szabadedzésén is Lewis Hamilton bizonyult a leggyorsabbnak, miközben mercedeses csapattársa, Nico Rosberg számára rosszul indult a 2016-os szezon: a tréning elején, amikor az aszfalt még különösen vizes volt,
megcsúszott a 7-es kanyarból történő kigyorsításnál, és az autó orrával a korlátnak ütközött.
Mivel a leszakadó első vezetőszárny beragadt a kerekek alá, az FIA utasítására a boksz felé igyekvő Rosbergnek le kellett parkolnia Mercedesét a pálya szélére. Emiatt kénytelen volt kihagyni az edzés végső egy óráját – ezzel a rossz időnek köszönhetően nem vesztett sokat, az önbizalmára azonban biztos nem volt jó hatással. Különösen, hogy Hamilton, aki később, a már szárazabb pályára ment ki,
csak egyetlen mért kört tett meg, de azzal is bebiztosította magának a vezetést.
A Mercedes szempontjából különösen balszerencsés, hogy Rosberg az egyik új, S-csatornás orrkúpot törte össze. A délelőtti edzésen óvatosságból még direkt nem ezeket használták, Toto Wolff ugyanakkor elmondta, hogy így is elég új orrkúp maradt a raktárukban.
Az aszfalt egy pillanatra sem száradt fel eléggé ahhoz, hogy a csapatok bevethessék a slick gumikat. Mindenki az intermediate-eken teljesítette az edzést, ám a pályaviszonyok változékonyak maradtak, ezért az erőviszonyokra a délelőttihez hasonlóan ismét nehéz volt következtetni az időeredményekből.
A 2. helyen mindenesetre Nico Hülkenberg végzett a Force Indiával, szűk fél másodperces hátrányban Hamiltonhoz képest. Ő a ferraris Kimi Räikkönent előzte meg, aki csapattársához, Sebastian Vettelhet hasonlóan csak egyetlen etapot teljesített az edzés során.
Az üzemanyagrendszerrel kapcsolatos délelőtti hiba elhárítása után Carlos Sainz az 5. helyre tornázta fel a Toro Rossót, közvetlenül az egész nap gyorsnak tűnő Daniel Ricciardo mögé.
Mindkét versenyzőjével a tabella eleje közelében zárt a McLaren is,
amely a többiekhez képest viszonylag sok, 29 kört tett meg. Ezen a téren csak a Manor előzte meg őket.
Heten – köztük a két Williams, a két Renault és a két Sauber – egyáltalán nem tettek meg mért kört, mivel a hétvége további részében száraz idő várható, ezért az intermediate gumikon nem látták értelmét kockáztatni. A szokásos időmérő- és versenyszimulációkat senki nem tudta lebonyolítani, úgyhogy a csapatoknak a szombati harmadik szabadedzésre sűrített programmal kell készülniük.
A vizes pályán egyébként Rosbergen kívül senki nem rongálta meg az autóját, bár többen elszenvedtek egy-egy kisebb kicsúszást, köztük Sergio Pérez és Esteban Gutiérrez.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Jó reggelt! Köszöntjük kedves olvasóinkat a 2016-os szezon második szabadedzéséről élőben készülő tudósításunkban. Az elsőt az előrejelzéseknek megfelelően alaposan összezavarta a szeszélyes időjárás, amely azóta sem javult igazán: a melbourne-i Albert Park felett még mindig felhős az ég. Sőt, most éppen esik is.
Ugyan Lewis Hamilton ott kezdte, ahol tavaly abbahagyta, vagyis az élen, délelőtt csak két, pár perces ablak volt, amikor az aszfaltot többé-kevésbé száraznak lehetett nevezni, és kevesen jutottak ki a pályára éppen akkor. Vettel kétszer is nekivágott egy-egy mért körnek, de mindkettőt félbehagyta, mert eleredt az eső.
Tegnap kiderült, hogy még tovább korlátozták a legális üzenetek listáját. A tilalom a szabadedzésekre is vonatkozik, ezért délelőtt feltűnően kevés (konkrétan csak egy) üzenetet játszottak be. Az új szabály megosztja a versenyzőket.
Nagy pech: a csapatok nem igazán tudják kipróbálni a slickeket, pedig a gumiszabályok is megváltoztak az idén. Most épp elállt, ha minden igaz, de a radarkép nem túl biztató...
De nem túl meglepő módon senki nem sietett ki a pályára. Ricciardo vigyorogva ül a Red Bull pilótafülkéjében, Rosberg épp most öltözik be.
Az aszfalt a bokszutcában jóval vizesebb, mind délelőtt bármikor. Egyébként akkor is előfordult, hogy a pálya egyes részein esett, máshol nem - többen le is sodródtak, de az autóját senki nem törte össze. Most konkrétan zuhog az eső, és még a szél is fúj. Brrrr...
A Red Bullhoz hasonlóan ez is matt lett, ami nemcsak fél kg-mal könnyebb a fényes festésnél, hanem egyes mérnökök szerint a légellenállása is kisebb - igaz, ebben nem mindenki hisz.
A tévés rendező jobb híján az Albert Park madárvilágát igyekszik ismeretterjesztő jelleggel bemutatni...
A menedzsere szerint az idei Ferrariban jobban érzi magát, mint a tavalyiban, de a szerződése csak az év végéig szól, és a paddockban valószínűtlennek tartják, hogy ismét hosszabbítanak vele. Ki foglalhatná el a helyét? Max Versappen ideális választásnak tűnhet, de ő azt állítja, lojális akar lenni a Red Bullhoz.
Hirtelen még a nap is áttört a felhőkön. Mégis van remény? A helyi hős, Ricciardo merészkedett ki a pályára intereken, de ahogy sűrű vízfüggönyt húz maga után, miközben a pálmafákat rángatja a szél, az inkább egy katasztrófafilmre emlékeztet.
Ricciardo 1:49.017 alatt egyensúlyozott körbe. Hamilton délelőtt 20 másodperccel gyorsabb volt, de majdnem teljesen száraz pályán, lágy slickeken.
Ricciardo visszamenekült a bokszba, cserébe viszont Kvjat és Rosberg megjelent a pályán. Mindketten az intermediate gumikon.
Ez jó hír, a Toro Rosso ugyanis délelőtt hangos recsegés kíséretében megállt a bokszban, és az edzés végéig meg sem tudták javítani. Az üzemanyag-rendszerrel volt gond - pedig a teszteken az STR lenyűgözően megbízható volt, csak a Mercedes tett meg több kört náluk.
1:44.288-cal az élre állt, mögötte Sainz van a tabellán. Button és Haryanto is felbukkant, öten vannak a pályán. Rosberg javítani készült, de az utolsó szektort elrontotta.
Katasztrofálisan kezdődik a kihívó idénye: a vizen megcsúszva kigyorsítás közben keresztbe állt alatta a Mercedes, és orral a 7-es kanyar falának csapódott. Tovább tudott menni, de az első szárnya leszakadt, és beragadt az első kerekek alá. És upsz: Rosberg nem jutott vissza a bokszba, leparkolta az autóját. Bevetették a VSC-t.
Pech: délelőtt direkt azért nem tették fel a Mercedesre, mert kevés van belőle, és nem akarták megrongálni. Ehhez képest most felrakták, és rögtön össze is tört. Rosberg a pilótafülkéből nem láthatta, mi történt a szárnnyal, az FIA kérésére a csapattól szóltak rá, hogy álljon félre. A 13-as kanyarban parkolt le. Hamilton nem is ül az autójában: a garázs sarkában csücsülve nézte végig a balesetet.
A VSC-fázis végeztével 1:42.902-es kört futott, 1,4 mp-t verve Kvjatra. Mögöttük Rosberg, Ricciardo, Button és Alonso van, még csak nyolcan tettek meg mért kört.
Ilyet sem láttunk gyakran tavaly: egy McLaren áll az 1. helyen. Az intereken mindhárom szektorban abszolút legjobb részidőt elérve 1:41.694-re javított, a pályaviszonyok nyilván percről percre egyre jobbak.
Toto Wolff azt mondja, Rosberg hétvégéjét nem fogja befolyásolni az incidens, és elismeri, hogy hiba volt kiküldeni őt a még vizes pályára.
Ismét mindhárom szektorban javított, már 1:39.895-re szorította le a köridőt, 1,3 mp az előnye a 2. helyezett Pérezhez képest. Végre szépen süt a nap az Albert Parkban, de a tabellára még mindig csak 10-en iratkoztak fel.
Ez persze a hangmérnökökön is múlhat, de a belső kamerákból határozottan jobbnak tűnik a hanghatás. Egyre többen vannak a pályán, most épp kilencen - köztük Räikkönen,aki az első kanyarban rögtön kisodródott a vizes rázókőre.
Alonsóhoz képest 1,4 mp-s hátránnyal, de beférkőzik Hülkenberg elé. Még mindig az interek vannak használatban.
1:39.486-tal átvette a vezetést Sainztól, aki nemrég maga is megelőzte Alonsót. Mögéjük Ricciardo zárkózott fel, majd Pérez és az első mért körét az imént teljesítő Vettel következik a tabellán.
A Red Bull motorburkolatát leszedték, lázasan sürgölődnek körülötte a szerelők. Heten még egyáltalán nem jártak a pályán, köztük a Williams párosa és Hamilton.
Konkrétan 49 ezredre. A Red Bull eddig egész nap meggyőzően gyorsnak tűnik, de a vizes pályán nem jön ki annyira a hátrányuk a motorteljesítmény terén. Vettel egyelőre a 6. helyen tanyázik, mindkét McLaren előtte van.
Egyik versenyzőjük sem tett meg még egy ellenőrző kört sem, Nasr a garázsban üldögél:
Alighanem úgy érzik, ilyen körülmények között úgysem tanulhatnak semmit. Ráadásul a felhők visszatértek, úgyhogy nemsokára újabb eső jöhet. Bosszantó kezdet.
Az első óra végéhez közeledve így állunk: Räikkönen, Ricciardo, Sainz, Alonso, Button, Vettel, Pérez, Hülkenberg, Gutiérrez, Wehrlein, Kvjat, Haryanto, Rosberg. A többieknek még nincs mért köre.
A McLaren arra számít, hogy a pálya hamarosan alkalmassá válhat a slickekhez, de a középső részen még túl vizes hozzájuk - és egyre jobban beborul.
A borúlátásunk (bocs) beigazolódott: az eső megint eleredt. Ha így megy tovább, ma semmit nem fogunk megtudni az erőviszonyokról. Jelenleg csak ketten vannak a pályán, Kvjat és Grosjean.
De az ő autóján a Mercedes elővigyázatosságból visszacserélte az orrkúpot a régire. Rosberg, akinek az autója a baleset után ott árválkodik a 13-as kanyar mellett, a korláton túl, épp Wolffnak meséli a kicsúszását.
A hasonlóság kísérteties! A Mercedes szerint pedig a Renault úgy néz ki, mint a Yellow Pages...
Most egyébként sem Palmer, sem Magnussen nincs kint.
Nem lacafacázott: az első mért körét rögtön 1:38.841 alatt teljesítette, 0,645 mp-t verve Räikkönenre. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy az utóbbi percekben sokat javult a pálya állapota, az az eső csak riogatott. Rosberg a garázsból figyeli a csapattársát, és nem tűnik túl boldognak. Hamilton egyetlen kör után visszatért a bokszba.
Még mindig az intermediate gumik vannak használatban, de a Force India német versenyzője középen abszolút legjobb részidőt elérve 0,467 mp-vel Hamilton mögött kaparintotta meg a 2. helyet. Alonso és Pérez is megjelent, a Williamseknek viszont továbbra sincs nyoma.
Az első két szektorban gyorsabb volt Hamiltonnál is, de az utolsót elrontotta a 12-es kanyarnál, úgyhogy maradt a 9. helyen. Aztán az első kanyarnál átbucskázik a rázókövön. Kicsit szétesett, Gutiérrez viszont ki is csúszott a kavicsos bukótérbe.
Már csak 13 perc van hátra, és még nem kerültek elő a slickek. A tabella most: Hamilton, Hülkenberg, Räikkönen, Ricciardo, Sainz, Alonso, Button, Vettel, Pérez, Kvjat, Gutiérrez, Wehrlein, Grosjean, Haryanto.
Hamilton eddigi egyetlen etapja után arról számolt be, hogy az 5-ös kanyarban még van egy patak, de nincs messze a slickek ideje... Erre ebben a pillanatban újra rákezdett az eső! Hihetetlen, ma egész nap a bolondját járatja a mezőnnyel.
Az utolsó percekre látványosan romlanak a körülmények. A csapatokat rögtön bedobta a mélyvízbe az időjárás: sem időmérő-, sem versenyszimulációt nem tudtak végezni ma, úgyhogy a szombat délelőtti szabadedzés igencsak sűrűnek ígérkezik számukra. A slickeket sem értékelhették ki - a Mercedes például az idén még egyszer sem próbálta ki az ultralágyakat.
A rossz idő ellenére öten is a pályán vannak, köztük a Williamsek, amelyek eddig nem merészkedtek ki a garázsból. Vettel viszont, aki csak egy etapot teljesített, Jean-Eric Vergne-nyel beszélget:
Massa vissza is tért a bokszba, ahol feltettek egy szett lágy gumit az autjára, de csak megtévesztésből: mindjárt be is tolták a garázsba. Bottas hamarosan követte a példáját.
Vissza akarták hozni a hirtelen tapadásvesztést, de elismerik, hogy nem sikerült. A hajrára Hamilton, Sainz és Alonso ismét aktivizálta magát, Vettel viszont már összepakolt.
Egyetlen mért körével Hamilton végzett az élen, mögötte Hülkenberg, Räikkönen és Ricciardo zárt. Sainz búcsúzóul még megfutotta az abszolút legjobb részidőt az utolsó szektorban. A leintés után most Virtuális Safety Car-fázis van. Köszönjük a figyelmet! Ma sajnos nem sok derült ki, de hamarosan jelentkezünk az összefoglalóval, aztán a csapatok reakcióival.