Rosberg nyert, Vettel kiesett, Hamilton ütközött
2016. április 03. 16:41
A drámai kezdet után, Nico Rosberg sima győzelme ellenére sem laposodott el a Bahreini Nagydíj, amely rengeteg kerék-kerék elleni akciót és változatos stratégiákat hozott. Kimi Räikkönen és Lewis Hamilton az elrontott rajt miatt nem tudták megszorongatni a Mercedes német versenyzőjét, de a 2-3. hellyel mentették a menthetőt, míg a 4. újra Daniel Ricciardo lett, igaz, ő már több mint egy perccel Rosberg mögött ért célba. Sebastian Vettel reményei a Mercedes megszorongatásáról már a felvezető körben szó szerint füstbe mentek, amikor
Ferrarijában nagy tűzijátékkal megadta magát a motor.
Miközben az idénre bevezetett időmérési rendszer szombaton újra leszerepelt, a versenyen ismét egyértelmű volt, hogy az új gumiszabályok beváltak: az első etapot leszámítva szinte végig mindhárom keveréket használta valaki. Megspékelve azzal, hogy emiatt a gumik állapota között is jelentős különbségek voltak, folyamatosan zajlott valamilyen akció a pályán.
A győzelem sorsa azonban már az első métereken eldőlt. A pole-ból induló Hamilton ugyanis Melbourne után ismét elrontotta a rajtját, és megint bajba került: ezúttal a merész féktávval próbálkozó Valtteri Bottas ütközött neki az első kanyarban, megrongálva a Mercedes padlólemezének jobb első sarkát. Hamilton ezzel rögtön visszaesett a 7. helyre, és utána Räikkönennel sem igazán tudta tartani a lépést, a csapatánál azonban úgy vélik, körönként 0,8-1,0 másodpercet vesztett a sérülés miatt.
Habár a sportfelügyelők
áthajtásos büntetéssel sújtották Bottast
a banzai manőver miatt, Hamilton szimpla versenybalesetnek minősítette az esetet. „Bárki is volt mellettem a belső íven, épp a holtteremben volt" – mondta. „Azt hiszem, rajtam múlt, hogy rosszul indultam el, nem technikai hiba jött közbe." Hamilton hozzátette, hogy a bahreini rajtja rosszabbul érintette, mint a melbourne-i. „Ez két külön eset" – állította. „Már megint kármentésre kényszerültem. Gondolom, Nicónak könnyű versenye volt."
Ezt Rosberg sem tagadta, aki 8 kör után már csaknem 10 másodperces előnnyel vezetett, és megtehette, hogy az üldözői lépéseire reagáljon. „Nem a leggyorsabb, hanem a legbiztonságosabb stratégiát követtük, hogy felkészüljünk minden eshetőségre" – ismerte el. „A rajt jelentette a kulcsot. Jól kilőttem, aztán már
csak nyugodtan kontrollálni próbáltam a tempót."
Rosberg összesen 16., sorozatban 5. nagydíjgyőzelmét aratta. Erőt meríthetett belőle, hogy az utóbbi bravúr előtte csupán hat versenyzőnek sikerült az F1 történetében, és ők mind világbajnokok. „Jó érzés folyamatosan nyerni, de csak futamról futamra gondolkodok. Máris a következő jár a fejemben" – mondta. Az előnye két forduló után 17 pont a csapattársával szemben.
Vettel a 3. helyről rajtolhatott volna, ha a felvezető körben nem kezd veszettül füstölni az autója. „A motorból elveszett az erő. Láttam a füstöt, ezért úgy döntöttem, megállok. Hogy mi történt? Egyelőre gőzöm sincs" – ismerte el a német, aki máris 35 pontos hátrányba került az összetettben. „Ez nyilván dühítő. Majd csak a verseny után derül ki, hogy maga a motor menthető-e. Szerintem nem ugyanaz történt vele, mint Kimiével Melbourne-ben." Maurizio Arrivabene később azt állította, az első vizsgálatok alapján
nem a turbó, hanem az injektor vagy egy szelep lehetett a hibás.
A Ferrari pár másodperccel később elszenvedte a második csapást is, amikor a két héttel ezelőtt villámrajtot vevő Räikkönen ezúttal Hamiltonhoz hasonlóan beragadt a piros lámpák kialvása után, és az 5. helyen találta magát. Ettől függetlenül nem vesztette el a harci kedvét, és a 6. körben végre megkezdte a felzárkózást, először Daniel Ricciardót, majd Valtteri Bottast is megelőzve. A 8. kör végén, amikor Felipe Massa kiállt előle a bokszba, már a 2. volt, de 11 másodperccel Rosberg mögött haladt.
Míg a Mercedes az első kiállásnál a közepes gumikra állította át Hamiltont, Räikkönen a lágyakat választotta, majd a szuperlágyakat, végül megint a lágyakat. Hátulról csak a kerékcserék második fordulóját követően érezhette fenyegetve magát: azzal, hogy egy körrel korábban váltott a közepesről a szuperlágy keverékre, Hamilton odaért 3,5 másodperccel mögé. Räikkönennek azonban újra sikerült elhúznia tőle, és magabiztosan megtartotta a 2. helyet.
„Akik a rajtnál elmentek mellettem, azokat hamar visszaelőztem. A tempónk nagyjából rendben van, a kezdethez képest elégedett vagyok" – mondta a finn, aki azért szemlátomást nem volt túlságosan feldobva az eredménytől. A Ferrari főmérnöke,
Jock Clear úgy vélte, a rossz rajt nélkül megszorongathatták volna Rosberget.
„A két kiállást nem mérlegeltük, inkább azt figyeltük, mit csinál a Mercedest" – tette hozzá. „Ha Lewist két kerékcserére állítják, talán mi is követtük volna."
A 4. helyre, akárcsak Melbourne-ben, ismét Ricciardo hozta be a Red Bullt. Ő korán, már a 7. körben lecserélte az első szett szuperlágy gumiját, aztán két szett lágyat, végül egy szett közepeset használt, és az ügyes taktikának köszönhetően annak ellenére megtartotta a rajtnál szerzett pozícióját, hogy útközben többen megelőzték.
„A rajt érdekes volt, nem a legjobb íven haladtam, aztán bekerültem a sűrűjébe, összeértem az egyik Williamsszel, és egy elég nagy darab letört az első szárnyamból" – magyarázta.
Azt hittem, emiatt be kell állnom a bokszba,
de végül tartani tudtam a lépést a többiekkel, így kint maradtam inkább."
Az időmérőn történt megmagyarázhatatlan lebőgését követően Danyiil Kvjat a lágy gumikon, egy hosszú etappal indította a versenyét, mégis háromszor cserélt kereket. Ez lehetővé tette számára, hogy az utolsó két etapban a szuperlágy Pirelliken indítson rohamot, és körhátrányban ugyan, de sikerült megkaparintania a 7. helyet. „Eleinte kicsit nehéz dolgom volt, mert hosszabb etapjaink voltak, mint a többieknek" – ismerte el. „Emiatt tűnhetett úgy, hogy lassúak vagyunk hozzájuk képest, de eleve így terveztük."
A Red Bull két verseny után annak ellenére csak 3 pontos hátrányból üldözi a Ferrarit, hogy attól tartottak, a Renault motor miatt hátrányban lesznek a szezon elején.
Ausztráliában némi vajúdás árán Romain Grosjeant szavazták meg a nap versenyzőjének, és az új Haas csapat színeiben a francia versenyző ismét brillírozott: szinte folyamatosan előzgette a Red Bullokat, Williamseket és Toro Rossókat, úgyhogy három szett szuperlágy Pirellit felhasználva, a legutóbbi pozícióján is javítva az 5. helyen végzett. Pedig a bokszban elég sok időt vesztett, mert a Haas most bonyolította le az első éles kerékcseréit, és nem mindegyik ment simán.
„Két hihetetlen versenyen vagyunk túl, de mindkét lábbal a földön kell maradnunk. Ez mindenesetre őrület, nagyon elégedettek vagyunk" – lelkendezett Grosjean, aki a rádióba belekiabálta, hogy ez maga az amerikai álom. „Az autónk úgy ment, ahogy szerettem volna. A szuperlágy gumikkal agresszíven taktikáztunk, ezt már előre elterveztük."
Elképesztő, de
Grosjean két fordulót követően Räikkönennel holtversenyben az egyéni összetett 5. helyén áll.
A Haas másik autóját vezető Esteban Gutiérreznek azonban nem volt szerencséje: egy fékhiba miatt mindössze 9 körrel a rajt után fel kellett adnia a küzdelmet, pedig alig 2 másodperccel csapattársa mögött, pontszerző helyen haladt.
Grosjean nyomában Max Verstappen ért célba, akinek a melbourne-ivel ellentétben ezúttal nyugisabb versenye volt. „A 6. hely egy olyan pályán, amely nem fekszik nekünk, szép eredmény, különösen úgy, ahogy elértük" – mondta. „Az autónk jól viselkedett, a gumik is kitartottak. A szabadedzéseken sokkal nehezebben bírták, emiatt változtattunk a beállításokon. Úgy tűnik, a helyes irányba." Verstappen most a csapattársával sem keveredett balhéba, Carlos Sainz Toro Rossóján ugyanis már az első körben, a Sergio Pérezzel történt ütközéstől megsérült a padlólemez, és a spanyol versenyzőnek 29 kör után fel is kellett adnia a hiábavaló küzdelmet.
A Williams tempója csalódás volt.
Massa 2 kiállással teljesítette a távot, de 27 körös utolsó etapja során úgy elhasználódtak a közepes keverékű gumijai, hogy könnyű prédává vált az üldözői számára, ráadásul az új orrkúppal és első szárnnyal a balanszot sem érezte jónak. Bottas a büntetés után vészforgatókönyvet volt kénytelen követni. „Menet közben változtattunk a stratégián. Eredetileg két szett közepes gumit akartunk használni, de az első után visszatértünk a lágyhoz" – mondta.
Grosjean mellett még a sérült Fernando Alonsót helyettesítő belga újonc, Stoffel Vandoorne keltett nagy feltűnést, aki a McLarennel éretten versenyzett, és megszerezte a csapat idei első pontját. Bátran beleállt a kerék-kerék elleni párharcokba is, de közben nem vállalta túl magát. „Örülök, hogy egy operatív hibát sem követtem el, a hétvége elejétől fogva kényelmesen éreztem magam az autóban. Elégedett vagyok" – jelentette ki. „A rajt kicsit nehéz volt, mindkét oldalamon rengeteg csata zajlott. A verseny végén közeledtem Bottashoz,
szerezhettem volna akár eggyel több pontot is."
Jenson Button tőle szokatlanul káromkodott a rádióban, amikor mindössze 6 kör után lerobbant alatta a McLaren. Ő ERS-hibára gyanakodott, ám az istálló versenyigazgatója, Eric Boullier azt mondta, másról lehetett szó. Szerinte Button 7. is lehetett volna Bahreinben. „Kár érte, ez egy olyan verseny volt, amelyen sokan hibáztak, halászhattunk volna a zavarosban, de az autónk sajnos nem volt elég megbízható hozzá" – ismerte el csalódottan a brit. „A kiesésem előtt nyugodtan követtem az előttem haladó két autót, és valami mást terveztünk, mint ők. Fájdalmas látni, hogy ők az 5-6. helyen végeztek."
A világbajnokság két hét múlva, a Kínai Nagydíjjal folytatódik.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük kedves olvasóinkat, fél óra múlva kezdődik a bajnokság idei második futama, a Bahreini Nagydíj. Az idénynyitót Hamilton elrontott rajtja után Rosberg nyerte meg, aki a bahreini szabadedzéseket is uralta, de az időmérőn mégis a címvédő szerezte meg a pole pozíciót. A második sorból induló Ferrarik nem tudtak a pole-ért harcolni, de úgy érzik, a versenytempójuk jobb lehet.
A Pirelli nyilvánosságra hozta, milyen gumiszettek állnak az egyes versenyzők rendelkezésére a versenyen. A Ferrari és a Mercedes nem ugyanolyan arányban rendelt a három keverékből, de az edzések után mind a négy versenyzőnek egy szett közepes, két szett lágy és három szett használt közepes gumija maradt. A Williams viszont két szett közepes keveréket használhat a versenyen.
A csapatfőnökök továbbra is egyetértenek abban, hogy az időmérő nem maradhat a jelenlegi formájában, de az újabb megbeszélés után sem született megegyezés egy eltérő formátumról. Javaslat azonban van: a három etap maradna, és mindháromban a versenyzők legjobb két köridejének átlaga döntene a helyezésekről.
Az első F1-es futamára készülő újonc tegnap legyőzte Buttont az időmérőn, de a futamra nem tűzött ki nagy célokat maga elé: egy problémamentes, sima versenyre vágyik, és szeretne elérni a kockás zászlóig.
A versenyzők szokás szerint felsorakoztak a rajtrács elejére, úgy hallgatják. Ez már a 12. verseny lesz az arab országban, az elsőt 2004-ben rendezték.
A sérült spanyol a rajtrácson sétálgatva nyilatkozott a Sky Sportsnak, úgy érzi, 99 százalék az esélye annak, hogy két hét múlva versenyezhet a Kínai Nagydíjon. Bahreinben is az utolsó pillanatig harcolt a rajtengedélyért, de az FIA szerint túl kockázatos lett volna törött bordával autóba ülnie.
Ez nem sokáig lesz így, a leintéskor már teljesen sötét lesz. Most hasonló az idő, mint az időmérőn, a levegő 22, a pálya 29 fokos.
Ez a büntetése, amiért a pénteki második szabadedzésen nem állt ki a kötelező mérlegelésre. A rajtrácson most nem egy Manor, hanem Nasr Saubere az utolsó.
Ausztráliában is a második sorból indultak, de mindketten átugrották a Mercedeseket, és jobb stratégiával talán a győzelemre is lett volna esélyük.
Kvjat, Sainz, Nasr, Ericsson, Wehrlein, Haryanto és Magnussen a lágy gumikon kezdi meg a versenyt, a többiek szuperlággyakkal rajtolnak.
Hiába reménykedett a jó rajtban, az indulásig sem jutott el: a rádión jelezte, hogy motorhibát észlelt, másodpercekkel később pedig mutatták is, ahogy leparkolja a füstölő Ferrarit. A Mercedes kicsit fellélegezhet.
Újabb dráma: a remekül rajtoló Bottas feljött a 3. helyre, de nekiment a második helyen haladó Hamiltonnak, aki visszaesett a 8. helyre. Räikkönen elrontotta a rajtot, csak az 5. helyen halad. Rosberg vezet Massa, Bottas és Ricciardo előtt.
A spanyol defektet kapott, és Pérez is behozta a Force Indiát a bokszba, mert megsérült az első szárnya. Hamilton közben a 7. helyig jött előre, most Grosjeant támadja.
Korábban úgy érezte, valami gond van az autója hátuljával, de ez nem hátráltatja túlságosan. Már a 6. helyen áll, miután megelőzte Grosjeant, és közeledik Räikkönenhez.
Már 6,7 másodperc az előnye. Mögötte a sorrend: Massa, Bottas, Ricciardo, Räikkönen, Hamilton, Grosjean, Gutiérrez, Verstappen, Button.
Hamilton elől menekülve ment el a Red Bull mellett, a 4. helyen folytatja a versenyt, és Bottast rögtön támadhatja.
Hamarosan kiderül, a sportfelügyelők szerint érdemel-e valaki büntetést. Räikkönen közben Bottast is megelőze, és már dobogós helyen, harmadikként autózik.
Előbb Massa, majd Bottas állt ki, mindketten közepes gumikat kaptak. Bottast korábban Hamilton is megelőzte, Massa kiállása után a brit már a 3. helyen áll.
A sportfelügyelők nem sokat gondolkoztak az első körben történt incidensen, a finnt találták hibásnak. Bottas már le is töltötte a büntetését, a mezőny végéről kell visszakapaszkodnia.
Az ERS romlott el a McLaren, a brit kénytelen volt leparkolni az autóját. Gutiérrez a bokszkiállása után visszatért a bokszba, úgy tűnik, az ő versenyének is vége.
Már 14,2 másodperccel vezet Räikkönen előtt. Hamiltonnál is gyorsabb, ami nem meglepő, hiszen a címvédő Mercedese nincs tökéletes állapotban. Ő 3 másodperccel követi Räikkönent a 3. helyen.
Grosjean kiállt a 4. helyről, majd Räikkönen a másodikról. A finn lágy gumikat kapott, a 6. helyre állt vissza, a csatázó Massa és Ricciardo mögé. Räikkönen a friss gumikon mindkettejüket megelőzte, és már Kvjatot támadja a 2. helyért.
Ugyanabban a körben hívták ki őket a bokszba, de másfajta gumit kaptak: Rosberg - Räikkönen hasonlóan - lágy gumikon folytatja, Hamilton közepeseket kapott.
Kvjatot könnyedén megelőzte, majd megfutotta a verseny eddigi leggyorsabb körét. Csökkentette a hátrányát a továbbra is élen álló Rosberg mögött, most 10,7 másodperc köztük a különbség.
Ricciardót könnyen előzte meg, de Rosberget nehéz lesz utolérnie, majdnem 20 másodperc a lemaradása. Kvjat közben kiállt a bokszba a 7. helyről, majd Hülkenberg is így tett. Az orosz lágy, a német közepes gumikat kapott.
Rosberg, Räikkönen, Hamilton, Ricciardo, Grosjean, Massa, Verstappen, Vandoorne, Bottas, Ericsson.
Grosjean pár körrel ezelőtt előzte meg Massát, és az 5. helyre jött fel. Ausztráliában azt mondták, a körülményeknek köszönhették a 6. helyet, de nagyon úgy tűnik, hogy itt is pontokat szerezhetnek.
És feljött a 6. helyre. Ő lágy gumikat használ, a Williamsen közepesek vannak fent. Hamilton tempója nem rossz a közepes gumikon, de már 20,8 másodperc a hátránya.
Néhány körön belül előzte meg Wehrleint, Nasrt és Ericssont, és feljött az utolsó pontszerző helyre. A másik Red Bull-lal Ricciardo a 4. helyen autózik, de egyre jobban lemarad az éllovasoktól.
A Haason szuperlágy gumik vannak fent, már utol is érte a Red Bullt. Sokkal gyorsabb Ricciardónál, valószínűleg nem kell sokat várni az előzésre.
A 4-es kanyarban ment el Ricciardo mellett, aki megpróbált visszavágni, de a Haas megtartotta a 4. helyet. Grosjean 13 körrel ezelőtt kapta meg ezeket a szuperlágy gumikat, de még mindig jól működnek.
Lágy gumikat kapott, a 11. helyen folytatja. Vandoorne is kiállt a 7. helyről, a 14. pozícióba esett vissza.
A Ferrari még nem tudja, pontosan mi romlott el az autójában, de Vettel elmondta, a futam előtt egyáltalán nem aggódott a megbízhatóság miatt. Most Räikkönennek szurkol, mást nem tehet. Közben Verstappen is kiállt kerékcserére, a közepes keveréket kapta meg.
A 7. helyen, a két Red Bull mögött folytatja a versenyt. Massa is kiállt, megint közepeseket kapott.
Mindketten szuperlágy gumikat kaptak. Räikkönen a 2., Hamilton a 3. helyre jött vissza, de a brit most gyorsabb, és 3,4 másodperce csökkentette a hátrányát a Ferrari mögött.
De nem annyira, hogy ez veszélybe sodorja az első helyét. A bal hátsó abroncsát nehezen cserélték ki, 5,3 másodpercig tartott a kiállása.
A garázsba hajtott a Toro Rossóval, és nem is fog már kijönni onnan. Ő már az ötödik kieső a mai versenyen, korábban Gutiérrez, Button, Vettel és Palmer adta fel.
Rosberg, Räikkönen, Hamilton, Ricciardo, Grosjean, Verstappen, Kvjat, Bottas, Vandoorne, Massa.
Räikkönen az előző körökben gyorsabb volt nála, de a Mercedes most visszavágott. A középmezőnyben közben Hülkenberg elvette a 11. helyet csapattársától, Péreztől, majd rögtön ki is állt a bokszba.
Lágy gumikat tettek fel a Ferrarira, Hamilton mögé, a 3. helyre tért vissza. A Mercedes még a pályán hagyta a britet.
Räikkönenhez hasonlóan lágy keveréket kapott. Most ideiglenesen Hamilton vezeti a versenyt a csapattársa és Räikkönen előtt. A finnek segített a korai kiállás, már csak 4,3 másodperc a lemaradása Rosberg mögött.
A 3. helyről kezdi meg az utolsó 15 kört. Az élen Rosberg 4,9 másodperccel halad Räikkönen előtt. Nemrég Grosjean is kiállt lágy gumikért, a 8. helyen folytatja.
Szerintük még van esélye utolérni Rosberget, továbbra is 5 másodperc körüli köztük a különbség. A Mercedes is az előnyéről tájékoztatta a németet, de ő visszaszólt, hogy nem akarja minden körben hallani ezt az információt.
A 7. helyről állt ki, Grosjean foglalta el a helyét. A francia most közvetlenül Massa mögött halad a Haasszal, akár támadhatja is.
A szezon előtt kevesen gondolták volna, hogy a Haas a Williamsek ellen harcolhat, pedig ez történik. Az 1-es kanyarban ment el Massa mellett, a 6. helyet vette el tőle.
A 7. helyen folytatja, Grosjean így már az 5. A Ferrari továbbra is hajtja Räikkönent, még bíznak a győzelemben, pedig most Rosberg gyorsabb, és több mint 6 másodpercre növelte az előnyét.
A 8. helyre jött fel, miután maga mögött hagyta a Williamst az első kanyarban. Közben Hamilton gyorsabb Räikkönennél, de 12 másodperc a lemaradása a finn mögött, és már csak 7 kör van hátra.
Már csak 4 kör van hátra, és tartja az 5-6 másodperces előnyét Räikkönen előtt. A pontszerző helyeken most nincsenek csaták.
Egyikük sincs pontszerző helyen, Pérez a 14., Hülkenberg a 16. Még Wehrlein is megelőzi őket a Manorral, ő most Ericssont támadja a 12. helyért.
Az utolsó körre is maradtak izgalmak: a Red Bull és a Williams a 7. helyért csatázott, közben arra is figyelniük kellett, hogy ne zavarják az őket éppen leköröző Rosberget. A német magabiztosan halad a győzelem felé.
Idei második, zsinórban pedig az ötödik győzelmét aratja. A pontszerzők sorrendje: Rosberg, Räikkönen, Hamilton, Ricciardo, Grosjean, Verstappen, Kvjat, Massa, Bottas, Vandoorne.
Tavaly is második lett itt, nyerni viszont még egyszer sem tudott. Vajon Vettel mire ment volna a Mercedesek ellen?
Grosjean túlszárnyalta az ausztráliai eredményét, az 5. helyen futott be a vadonatúj amerikai csapat színeiben. Az első F1-es versenyét teljesítő Vandoorne is elégedett lehet, 1 pontot kapott a 10. helyéért.
Neki 50 pontja van, Hamilton eddig 33-at gyűtött. De ne feledjük el, hogy az idei lesz minden idők leghosszabb bajnoksága, még 19 futamon lehet pontokat gyűjteni.
Köszönjük a figyelmet! Hamarosan jelentkezünk az eredménylistával és az összefoglalóval.