A Red Bull újra elbukta Ricciardo győzelmét, Hamilton nyert
2016. május 29. 13:38
Az esőben kezdődő, de a verseny harmadától már száraz pályán zajló Monacói Nagydíjon nem a Red Bull, hanem a Mercedes stratégiai csele ért aranyat, ami kis szerencsével megfűszerezve győzelmet hozott a 3. helyről rajtoló Lewis Hamiltonnak.
A címvédő hátránya már több mint 13 másodperc volt Daniel Ricciardo mögött, amikor csapata rászólt a vizes aszfalton látványosan kínlódó Nico Rosbergre, hogy engedje el, és az extrém esőgumikon sikerült kihúznia egészen addig, amíg a körülmények lehetővé tették a slickeket - így
egy kiállást megspórolva vissza tudott térni a menet közben a mezőny többségéhez hasonlóan intermediate gumikra is átváltó Ricciardo elé.
Ehhez persze kellett a Red Bull hatalmas malőrje is: az ausztrál egy körrel Hamilton után tért be a slickekért, és a tempója feljogosította volna az 1. helyre, de a szerelők egyszerűen nem álltak készen a fogadására a kerekekkel. "Ez egymás után a második olyan nagydíj, ahol pórul jártam. Ez szívás, fájdalmas" - nyilatkozta keserűen.
Engem hívtak a bokszba, nem én döntöttem a kiállás mellett. Készen kellett volna állni rá."
"Megvolt a tempónk az esőben, elhúztunk, majd átváltottunk az intermediate gumikra. Csatába keveredtünk Lewisszal, aminek nem kellett volna megtörténnie. Úgy gondolom, minden körülmények közt én voltam a leggyorsabb, de a 2. hely ezt nem mutatja."
A Red Bull tanácsadója, Helmut Marko a Sky Sportsnak azt mondta, a győzelmet "odaajándékozták a Mercedesnek." Vizsgálatot ígért a baklövés miatt, amit szerinte félreértések, emberi hibák okoztak.
Hamilton imája meghallgatásra talált
A mezőny a Safety Car mögül, repülőrajttal indult útjára a 7. kör végén - ami automatikusan azt jelentette, hogy Ricciardo bukta az időmérős gumitrükk potenciális előnyeit -, miután már több versenyző türelmetlenül reklamált a rádión. Kevin Magnussen egyből átváltott az interekre, de pár másodperc múlva újra meg kellett fogni a tempót egy VSC-fázissal, miután Jolyon Palmer ripityára törte a másik Renault-t a St. Dévote-nál. Nagyjából a célvonalnál csúszott meg úgy, hogy a bal oldali palánknak vágódott, és onnan irányíthatatlanul sodródott a St. Dévote bukóterébe.
Ricciardo elképesztő ütemben növelte az előnyét a küszködő Rosberg előtt, akit szinte letolt a pályáról Hamilton. A Mercedes a 16. körre megelégelte ezt, és arra utasították, hogy engedje el csapattársát, aki így a Red Bull nyomába eredhetett, körönként eleinte 0,5-0,6 másodpercet hozva rajta.
Később azonban stabilizálódott köztük a különbség, és a fordulópontot az jelentette, hogy miközben Ricciardo a 22. körben szintén megkapta a köztes esőgumikat, Hamilton a 31. körig nyújtotta az etapját a kék csíkos keveréken. "Nem jutok szóhoz. Ilyen napért imádkoztam" - mondta Hamilton, aki szombaton úgy érezte, hogy legfeljebb az eső segítheti hozzá a győzelemhez.
Egyetlen bokszkiállásánál
a legpuhább keveréket, az ultralágyakat kapta meg, amelyekkel kihúzta a célig.
"Őrület, milyen hosszú etap volt, a leghosszabb ezeken a gumikon. Nem lehetett tudni, mennyire használhatom őket. Szerintem az utolsó körben jött el az a pont, ahol drasztikusan visszaesett a teljesítményük."
Ricciardo hiába használta a tartósabbnak tűnő szuperlágyakat, nem tudott előnyt kovácsolni ebből. Néhány körön át csimpaszkodott Hamiltonba - a sikánnál egyszer majdnem meg is előzte, a kanyarcsúcspontot átvágó mercedeses viszont kis híján felkente a palánkra a kigyorsításnál -, de utána a leintésig nem igazán tudott komoly támadást indítani.
Toto Wolff a Sky Sportsnak azt mondta, a Mercedes közösen döntött a hívásról. "Agresszív stratégiát választottunk, hosszasan beszélgettünk róla" - ismerte el. "Kockáztattunk." Hamilton ugyanakkor másképp emlékszik. "Én döntöttem úgy, hogy kint maradok. A csapat szólt, hogy mások átváltottak interekre, és az gyorsabbnak tűnik, álljak ki én is a bokszba."
Én viszont úgy voltam vele, hogy hmm, nem fogok, mert az aszfalt gyorsan szárad, és 10-15 kör alatt szemcsésedni kezdenének a gumik
" - jelentette ki. "Úgy döntöttem, hogy tovább nyomom a gázt. A gumik nem szemcsésedtek, csupán a hátsók tapadása gyengült kicsit."
Rosberg kínlódott
Hamilton első győzelmét aratta 2016-ban, és nagyon harapott a 7. helyen célba érő Rosberg pontelőnyéből. A német 24 ponttal előzi meg csapattársát a tabellán, akinek a táv elején át kellett adnia a 2. helyet - emiatt azonban nem érez bosszúságot. "Zavaró, hogy a futam elején hiányzott a tempóm. Nem tudom, hogy fogalmazzam meg, de nem bíztam az autóban" - nyilatkozta szenvtelenül. "Az én tempóm lassú volt, Lewisnak viszont még maradt sansza a győzelemre, ezért a csapat logikusan úgy döntött, hogy adjuk meg neki az esélyt. Fájdalmas, de logikus döntés volt."
Rosberg az intermediate gumis etapon még megtartotta a 3. helyet, de a slickekre váltva már csak Sergio Pérez, Sebastian Vettel és Fernando Alonso mögé tért vissza, és a verseny végére nemhogy Alonsót megelőzte volna,
az utolsó körben eleredő esőben még Nico Hülkenberg is elhúzott mellette.
Pérez a harmadik szezonjában is dobogót szerzett a Force Indiánál, amit az indiai hatóságok által üldözött tulajdonosnak, Vijay Mallyának ajánlott.
A kerékcserék ügyes időzítésének köszönheti az eredményt: a 7. helyről indult, de profitálni tudott abból, hogy viszonylag későn, a 21. körben járt először a depóban, mivel a korábban gumikat cserélő Vettel és Hülkenberg beragadt Felipe Massa Williamse mögé, Carlos Sainzot pedig megelőzte a bokszkiállás során. Slick gumira - konkrétan a lágy típusra - az elsők között váltott át, és ezzel előzte meg Rosberget.
Vettel sem tudott mit kezdeni vele, a ferrarisnak így be kellett érnie a 4. hellyel. "Kétségtelen, hogy gyorsabbak voltunk nála, de jobb munkát végeztek, mint mi, és megelőztek" - vélte.
Az intereken töltött első körökben kellett volna jobban teljesítenem, de nem tudtam megelőzni Felipét."
Egyszer amúgy sikerült neki, de az alagút után nyílegyenesen átrobogott a bukótéren, ezért vissza kellett adnia a pozíciót a végül a 10. helyen végző Williamsnek.
A McLaren mindkét pilótája pontot szerzett, Alonso 5., Jenson Button 9. lett. A spanyol örül, hogy jó irányba tart a csapat, a brit ellenben kicsit csalódott volt, mert jobb eredményt is elérhetőnek látott. "Szerintem valószínűleg rendre a megfelelő pillanatban álltam ki a bokszba, csak annyi volt a probléma, hogy miután megtettem, a többiek is ugyanígy cselekedtek!" - közölte. "Egész jól szoktam döntéseket hozni, de úgy tűnik, mindenki engem másolt."
Sok ütközés történt
A vizes pályán viszonylag nyugodtan telt a verseny, Palmer balesetén kívül Kimi Räikkönen kiesésénél repkedtek még alkatrészek.
A finn a 11. körben a Loewsnél nekiment a falnak, ám közvetve nem ez, hanem a mögötte érkező Massa okozta a végzetét.
A brazil a következő jobbosnál belülről próbált elmenni a Ferrari mellett, de ehelyett beletolta a korlátba, oda kényszerítve a külső íven próbálkozó Romain Grosjeant is. Räikkönen a károk miatt nem tudta folytatni a futamot, és az összetettben a 2.-ról a 4. pozícióba csúszott vissza, Hamilton és Ricciardo mögé.
Ütközés vetett véget Danyiil Kvjat kálváriájának is, ami már a legelső körben megkezdődött: az orosz autójában bedöglött valami, és rögtön ki kellett állnia kormánycserére, így a mezőny végéről próbált alkotni. Magnussent kanyarokon át támadta a 19. körben, de a Rascasse-nál látszólag reménytelenül próbált bebújni a résbe a Renault mellett, és összeütköztek. Magnussen ugyan tovább tudott menni, ám ő sem ért célba, mivel később kicsúszott a Mirabeaunál.
Szintén a Rascasse volt a végállomás a Sauber párosának, akik egymással ütköztek, úgyhogy fejmosásra számíthatnak. Ericsson a szűk hajtűben próbált beszúrni Nasr mellé, akinek elvileg már el kellett volna engednie, de előzés helyett kiforgatta csapattársát, és végül mindketten feladták.
A bokszutcából rajtoló Max Verstappen keményen dolgozott, hogy pontokkal feledtesse szombati hibáját, és szép manőverekkel menetelt is előre:
az alagút után (Nasrt és Buttont), a St. Dévote-nál (Magnussent) és a Tabacnál (Wehrleint) is előzött. A 34. körben azonban a palánknak vágta Red Bullját a Massenet kanyarnál, ahol szombat délelőtt már leborotválta a falat a kerekeivel.
"Kár érte, mert előtte jól alakult a versenyem, remekül éreztem magam az autómban" - mondta. "Sajnos blokkoltak a kerekeim, majd lecsúsztam a száraz ívről. Ezután csak utas voltam az autómban, és nekimentem a falnak."
A következő versenyt két hét múlva, Kanadában rendezik.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük kedves olvasóinkat, fél óra múlva kezdődik a Forma-1-es idény egyik legkülönlegesebb versenye, a Monacói Nagydíj. Az idén az időjárás is izgalmasabbá teheti az utcai viadalt: reggelre megérkezett a beígért eső, amely egész délelőtt áztatta a pályát. Nemrég egy rövid időre elállt, és úgy tűnt, kezd tisztulni az ég, de azóta újra rákezdett, egyre intenzívebb az eső.
Tegnap egy szenzációs körrel megszerezte a pole pozíciót, és száraz pályán - a többi élversenyzővel ellentétben - a tartósabb szuperlágy gumikon rajtolt volna, ami taktikai előnyhöz is juttathatta volna. Vizes pályán ez elveszik, de a pole-ból indulva így is lesz esélye a győzelemre. A második helyről Nico Rosberg, a harmadik helyről Lewis Hamilton indulhat. Az időmérőről bővebben itt olvashat.
Max Verstappen az időmérőn összetörte az autóját, új kasztnival vág neki a versenynek a bokszutcából. Felipe Nasr sem áll fel a rajtrácsra, neki a kvalifikáció legelején füstölt el a motorja. Kimi Räikkönen váltócsere miatt kapott 5 rajthelyes büntetést, ezért az időmérőhöz képest így alakult a rajtsorrend.
Esős futamokon biztonsági okokból ez a megszokott procedúra az utóbbi években. Ricciardo éppen most nyilatkozott a Sky Sportsnak, ő is arra tippel, hogy nem állórajttal indítják el a futamot.
Ez már hosszú ideje várható volt, vasárnap délelőtt pedig hivatalosan is megerősítették a hírt. A Toro Rosso is visszatér a franciák motorjaihoz.
Most jelentették be, Ricciardo valószínűleg nem bánkódik miatta. 8 perc múlva rajt, továbbra is esik az eső.
Ráadásul zsinórban, 2013 óta csak ő tudott itt győzni. Tegnap elismerte, hogy a Red Bull egyszerűen gyorsabb volt az időmérőn, de a versenyen egyértelműen a győzelem lesz a célja. A 3. helyről induló Hamiltonnak jól jön az eső, tegnap azt mondta, ez lehet az egyetlen esélye, hogy Ricciardo és Rosberg elé kerüljön.
A Safety Car mögött megkezdődött a Monacói Nagydíj. Ilyenkor nincs külön felvezető kör, ez már az első köre a versenynek. Mindenki el tudott jönni a rajtrácsról.
Valami gond van az autójával, kicserélték a Toro Rosso kormányát. Sok időt töltött a bokszban, de visszatért, most a mezőny után eredhet.
Egyelőre nem tudni, mikor fogják útjára engedni a mezőnyt. Kvjatnak továbbra is problémái vannak az autójával, újra a bokszba hajtott.
A Mercedes Twittere szerint a háromszoros világbajnok már türelmetlen, a csapatrádióban jelezte, el kellene indítani a versenyt. Magnussennek is ugyanez a véleménye.
A 8. körben elhagyja a pályát a Safety Car, igazából is megkezdődhet a Monacói Nagydíj.
A mezőny elején nem történt változás, továbbra is Ricciardo vezet Rosberg és Hamilton előtt. Magnussen azonnal kiállt a bokszba, a mezőnyből elsőként intermediate gumikra váltott.
A Renault brit versenyzője az első kieső. Már a célegyenes végén elvesztette az uralmát az autója felett, majd a St. Dévote kanyarban beleállt a gumifalba. Sértetlenül kiszállt, de az autó eleje alaposan összetört, és szükség van a virtuális Safety Carra.
Az első szárnya letört, és beszorult az autója alá, nagyon óvatosan próbál körbeérni a pályán. A visszajátszásból látszik, hogy a Loewsben ment neki a korlátnak, ezután Massa majdnem nekiment hátulról, és a mögöttük érkező Grosjean is majdnem a falban kötött ki a Portier-nél.
A bokszig sem jutott el, egy bukótérben leparkolta a Ferrarit. Továbbra is Ricciardo vezet, egyre jobban növeli az előnyét a Mercedesek előtt.
Kihasználja, hogy tiszta előtte a pálya, már 12 másodperccel vezet Rosberg előtt. Kezdődnek a kerékcserék, az elmúlt körökben Vettel, Alonso, Hülkenberg és Bottas is intermediate gumikra váltott.
Megelőzte Rosberget, de a visszajátszás alapján nem kellett megküzdenie a 2. helyért, a csapattársa elengedte őt. A Mercedes most meg is erősítette, hogy ők utasították erre a németet.
A Mercedes nem véletlenül cserélte meg a sorrendet a két pilóta között: Hamilton máris fél másodperccel gyorsabb kört futott Ricciardónál, de a Red Bull még így is messze van, 13 másodperc az előnye.
A bokszutcából induló holland már a 12. helyen jár, legutóbb Magnussent és Bottast hagyta maga mögött.
A Renault és a Toro Rosso keményen csatázott, Kvjat a Rascasse-nál megpróbált a dán elé kerülni, de összeértek, és mindketten a korlátnál kötöttek ki. Magnussen egy bokszkiállás után folytatja a versenyt, Kvjat kiesett.
A Mercedes őt hozta ki először, láthatóan küszködött az esős gumikon. Ricciardo kint maradt, a legutóbbi két körben gyorsabb volt Hamiltonnál.
Ő is megkapta az intermediate-eket, Hamilton viszont egyelőre kint maradt, és így ő vezeti a versenyt. A rádión közölte a csapatával, hogy még mindig jónak érzi az abroncsait.
Az első tíz helyen álló pilóták közül csak Hamilton nem járt a bokszban, most így áll a mezőny: Hamilton, Ricciardo, Rosberg, Pérez, Vettel, Hülkenberg, Sainz, Alonso, Gutiérrez, Verstappen.
1.29.962-vel most az övé a leggyorsabb kör, 2,5 másodperccel volt gyorsabb, mint Hamilton. Rosberg továbbra sem tudja tartani a tempót az ausztrállal, körönként másfél másodperccel lassabb nála ugyanolyan gumikon.
Gyorsan szárad a pálya, az ideális íven már szinte sehol nincs víz - a Mercedes valószínűleg azért vár ilyen sokáig Hamilton kerékcseréjével, hogy a száraz pályára való abroncsokat tehessék fel az autójára.
Az intermediate gumikon utolérte a Mercedest, már közvetlenül mögötte autózik. Közben a Sauber az első, aki bevállalta a slickeket, Ericsson ultralágy gumikat kapott.
A pálya eléggé felszáradt a slickekhez, sokan kiállnak a bokszba. Hamilton, Rosberg, Vettel, Hülkenberg, Sainz és Verstappen is megkapta a száraz pályás gumikat.
Ricciardo kiállt szuperlágy gumikért, de sok időt veszített - úgy tűnt, a Red Bull nem készült fel az érkezésére, és várnia kellett az abroncsokra. Ezért csak Hamilton mögé, a 2. helyre tudott visszatérni. A Mercedes remekül taktikázott, Hamilton megspórolt egy kerékcserét a késői kiállással.
Az elrontott kerékcsere ellenére Hamilton épphogy meg tudta előzni, és Ricciardo azóta sem maradt le a Mercedes mögött, sőt most egyértelműen gyorsabbnak tűnik nála. A brit ultralágy, az ausztrál szuperlágy gumikat használ.
A hétvégén már harmadszor ütközött a korlátnak, vége a versenyének. Megint a Massenetnél ütközött, virtuális Safety Carra van szükség a mentés miatt.
Verstappen autóját hamar kiemelték a pályáról, újra lengetik a zöld zászlókat. Ricciardo rögtön elkezdte támadni Hamiltont, és a Tabac előtt a Mercedes mellé került, de Hamilton keményen lezárta az utat. Előtte ráadásul levágta a sikánt, így tudott a Red Bull előtt maradni. Ricciardo ideges, a rádión káromkodik, miközben mutogat Hamiltonnak.
Ez eddig nem a német versenye, minden abroncson küszködött, de most kezdi felvenni a ritmust, lassan utoléri az 5. helyen autózó Alonsót. Legutóbb Vettelé volt a leggyorsabb kör, ő Pérezt szeretné utolérni, aki kevesebb mint 2 másodperccel előzi meg a 3. helyen.
Az előző incidens után kicsit visszavett, de megint kezdi utolérni Hamiltont, most 1,1 másodperc köztük a különbség. A britet egyébként vizsgálják az előző kanyarlevágás miatt.
Az első három helyezett három különböző keverékű abroncsot használ: Hamilton ultralágyat, Ricciardo szuperlágyat, Pérez pedig lágyat. Ricciardo nem véletlenül üldözi keményen Hamiltont, a brit autóján lévő gumik hamarabb elhasználódnak.
Megúszta a sikán átvágását, a sportfelügyelők szerint nem jutott előnyhöz miatta. Most 6 tized köztük a különbség, még 30 kör van hátra. Kérdés, hogy az ultralágy gumik bírják-e a verseny végéig.
1.19.417-tel megfutotta a verseny eddigi leggyorsabb körét, és húzza magával a szintén lágy gumikat használó Vettelt. A legkeményebb keverék most remekül működik.
Közvetlen közelről követi Alonsót, de egyelőre nem tud mit kezdeni a McLarennel. A Mercedest Hülkenberg és Sainz üldözi.
Nem fogják őket megdicsérni, egymást ütötték ki a Racasse-nál. A Sauber előtte arra kérte Nasrt, hogy engedje el a csapattársát, de a brazil nem engedelmeskedett, és védekezni próbált az előzést megkísérlő Ericsson ellen. Virtuális Safety Cart vetnek be, a két Sauber a bokszba hajtott.
Rövid ideig volt csak szükség a virtuális Safety Carra, újra szabad a pálya. Hamilton most gyorsabb Ricciardónál, 1,7 másodperc az előnye.
Hamilton, Ricciardo, Pérez, Vettel, Alonso, Rosberg, Hülkenberg, Sainz, Button, Massa.
Nasr a bokszban maradt az incidens után, Ericsson még próbálkozott, de végül őt is visszahívták a garázsba. Rajtuk kívül eddig Verstappen, Magnussen, Kvjat, Räikkönen és Palmer esett ki.
Elsőre nem tudta bevenni a kanyart, de a korlátot elkerülte, és végül tovább tudott hajtani. Ricciardo most gyorsult, az előző kör végére 1,1 másodpercre csökkentette a hátrányát.
A sikánnál sikerült is Alonso elé kerülnie, de csak a kanyar levágásával, ezért vissza is adta az 5. helyet a spanyolnak. Hülkenberg meg is támadta a Mercedest, de előznie nem sikerült.
Még nem biztos, hogy végig száraz marad a pálya, állítólag 6-8 körrel a leintés előtt újabb zápor érheti el Monacót.
Tartja az előnyét az ultralágy gumikon, 1,5 másodperccel vezet Ricciardo előtt. A másik Mercedesszel Rosberg továbbra sem tud Alonso elé kerülni.
A Massenetnél blokkoltak a kerekei, de be tudta venni a kanyart. Pérez viszont elhúzott előle, 3 másodperccel autózik a Ferrari előtt.
Valami a pályára esett a célegyenesben, úgy tűnik, egy nagy nejlonzsákot fújt az aszfaltra a szél. Hamar elvitték onnan, máris lehet teljes tempóval hajtani.
Alonso jelezte a rádión, hogy újra elkezdett esni. Ennek a pár cseppnek még nincs sok jelentősége, de 6 kört még teljesíteni kell.
Már 3 másodperccel vezet Ricciardo előtt, a legutóbbi körben 1 másodpercet vert a Red Bullra. A Pirellinél pár körrel ezelőtt nem tudták megmondani, meddig bírják az ultralágy gumik, ők arra sem számítottak, hogy ilyen sokáig használhatóak maradnak.
Most nem tudja támadni a McLarent, 2,6 másodperc a lemaradása. Egyelőre úgy tűnik, meg kell elégednie a 6. hellyel, miközben Hamilton megszerezheti az idei első győzelmét.
Sőt figyelmeztette a csapatát, hogy készüljenek fel egy kerékcserére, pedig már csak 2 kör van hátra. Ricciardo már nem üldözi Hamiltont, 5,3 másodperc a hátránya a 2. helyen.
Az eső már nem fogja megzavarni a versenyt, Hamilton magabiztosan halad idei első futamgyőzelme felé.
Kijárt már neki a győzelem, először ünnepelhet a 2016-os idényben. A pontszerzők sorrendje: Hamilton, Ricciardo, Pérez, Vettel, Alonso, Hülkenberg, Rosberg, Sainz, Button, Massa.
Eleredt az eső, az utolsó kört nagyon óvatosan teljesítették a pilóták, és Hülkenbergnek sikerült Rosberg elé kerülnie, elvette a vb-éllovastól a 6. helyet. Ez nem Rosberg napja volt.
2008 után másodszor is nyert Monacóban, akkor is esett az eső. 24 pontra csökkentette a hátrányát a világbajnokságban, miután Rosberg csak 6 pontot szerzett ma.
Köszönjük a figyelmet! Hamarosan jelentkezünk az eredménylistával és az összefoglalóval.