Räikkönen és Hamilton síkideg volt, Rosberg nyert Bakuban
2016. június 19. 14:37
Az élről induló Nico Rosberg különösebb megerőltetés nélkül, 16 másodperces előnnyel nyerte az első Bakuban rendezett Európa Nagydíjat, amelyen elmaradt a betétfutamokon látott balesetözön, s a gumik is kellően jól bírták a strapát ahhoz, hogy a mezőny többségének elég legyen egyetlen kerékcserével teljesíteni az 51 körös távot.
A kevés kivétel közé a Red Bull tartozott, ezért a rajt után még 2. Daniel Ricciardo korán kiszállt a dobogóért folyó küzdelemből, csakúgy, mint a büntetést kapó Kimi Räikkönen, így végül Sebastian Vettel és Sergio Pérez társaságában pezsgőzhetett Rosberg.
Ricciardo gumijai már a 3. körtől a végüket járták, Vettel rövidesen el is ment mellette.
"Gondunk volt a hátsó gumikkal, nem tudtuk megtartani a tapadásukat, túlságosan felmelegedtek. Még 4-es fokozatban is kipörögtek a kerekek" - nyilatkozta az ausztrál, aki szerint a kétkiállás stratégia nem volt melléfogás, mert egyszerűen kénytelenek voltak ezt választani. "Nem számítottunk arra, hogy ilyesmivel fogunk küszködni. Nem két kiállást terveztünk, de muszáj volt."
Végül 7. lett, miután a mögötte célba érő csapattársával együtt az utolsó körökben maga mögé utasította Nico Hülkenberg Force Indiáját.
Räikkönen nem érti a büntetését
Leszorult a dobogóról Kimi Räikkönen is, aki a kerékcserék után a 2. helyre lépett előre – ekkor viszont már tudvalévő volt, hogy
5 másodperces időbüntetést kap, amiért áthajtott a bokszutca bejáratánál lévő fehér vonalon.
Ezt különös módon nem kerékcserére tartva, hanem a bokszutca felé forduló Ricciardo szélárnyékából kivágva követte el, és nem érti, mit vétett.
"Ezzel semmit sem nyertem" - jelentette ki. "Sajnos büntetést kaptam, ezért megpróbáltam tartani az 5 másodperces távolságot az üldözőmtől. Azonban beragadtam több mint egy teljes körre egyszer egy Sauber, egyszer egy Haas mögé, amivel rengeteg időt vesztettem."
Aki a büntetéseket osztja, a kék zászlókat is elővetethetné."
Emiatt eleresztett cifra káromkodásokat, ahogy amiatt is, hogy a verseny elején - Vettelhez hasonlóan - az autójára ragadt egy kék műanyag szatyor(?), valamint amiért nem kapott rádiós segítséget egy technikai bibi megoldásában. Räikkönen a 28. körben elengedte Vettelt, Pérezt azonban nem sikerült leráznia, sőt, a mexikói a 4,5 másodperces hátrányát fokozatosan eltüntette, és a leintés előtt elment a Ferrari mellett. "Tudtam, hogy megbüntették, mégis jó volt megelőzni az utolsó körben" - nyilatkozta Pérez, aki sokat lendített a helyzetén azzal, hogy a rajtnál rögtön két helyet javított.
Nem éreztem kockázatosnak, ezért támadtam."
"Ezen a hétvégén öt évvel öregebb lettem" - viccelődött a Sky Sportsnak adott interjúban, utalva a szombati balesetére, amely közvetve rajtbüntetést okozott neki. "Elképesztő, hogy dobogóra állhattam egy ilyen nehéz hétvégén." Ugyanezt megtette Vettel is, aki nagyszerűnek érezte, hogy a pénteki nehézségek után feljavult a Ferrari. "Ez a hétvége máshogy alakult, mint a múlt heti, de az autó jó, megvan benne a tempó" - tette hozzá.
Hamiltont felidegesítette a Mercedes
Rosberg 24 pontra növelte előnyét Hamilton előtt a tabellán, aki ezúttal nem masírozott előre úgy, mint az Orosz Nagydíjon. Pedig most sem működött tökéletesen az autója: az energia-visszanyeréssel bajlódott hosszú ideig, ám
a rádiókorlátozás miatt csupán annyi útmutatást kaphatott a mérnökétől, hogy az aktuális motorüzemmódja nem stimmel.
"Lehet nem fogom befejezni a versenyt, mert mindent át fogok állítani" - felelte dühösen egy idő után. Nagy nehezen elhárította a problémát, de addigra már csak bottal üthette Sergio Pérez nyomát, és be kellett érnie az 5. hellyel. "16 különböző motorüzemmód van, azon belül is kábé 20. Lövésem sem volt, mi a probléma, egyszerűen csak gyengült a motor" - mondta a futamot követően. "Nem csináltam semmit, végül magától helyrejött."
"Kár, hogy nem versenyezhettem, hiába is akartam." Erre csak a táv első felében nyílt módja. A rajtnál nem tudott pozíciót nyerni, és szerencséje volt, hogy Fernando Alonso nem maradt előtte, majd az első körökben Valtteri Bottast üldözve Danyiil Kvjatot és Max Verstappent simán állva hagyta, aztán a 11. körben a finn Williamsét is kifékezte.
A kerékcseréről visszatérő Péreztől mindössze 0,7 másodperc választotta el a 17. kör végén, de az említett problémából kifolyólag leszakadt tőle. A Mercedest irányító Toto Wolff a Sky Sportsnak elárulta, hogy a győztes Rosberget is hasonló nehézség sújtotta pár kör múlva, csak ő hamarabb úrrá tudott lenni rajta.
"Nico korábban változtatott, ez okozta a problémát. Amikor szóltunk neki, hogy baj van az üzemmóddal - amit engedélyez az FIA -, csak vissza kellett kapcsolnia" - nyilatkozta. "Lewis a rajttól kezdve ugyanazzal a beállítással ment, ezért nem volt nyilvánvaló számára, hogy azzal van a gond."
A felelősség alapvetően a miénk, mert a konfiguráció nem működött megfelelően."
Rosberg úgy érezte, ma „eggyé vált” az autóval. "Ritkaság, hogy minden ennyire tökéletes. Végig keményem tudtam nyomni a gázt, nem féltem attól, hogy blokkolnak a kerekek, vagy hogy hibázok."
Kettős Toro Rosso-kiesés
A versenyt 18-an fejezték be, mind a négy kiesést - Fernando Alonsóét, Pascal Wehrleinét és a két Toro Rossóét - műszaki hiba okozta. A Toro Rossóknak halvány sansza volt csak a pontszerzésre, de a rajt után még 7. Kvjatot pár kör alatt felfalták a gyorsabb autók, mielőtt begurult a bokszba futóműhibával. Carlos Sainz ugyanilyen ok miatt állt meg, ám a Red Bullokhoz hasonlóan ő is kétkiállásos taktikára kényszerült, így kiesésekor már kiszorult az első tízből.
A Williams mindkét autója pontot szerzett, Felipe Massa 10., Valtteri Bottas 6. lett, a finn 4,5 másodperccel ért célba Hamilton mögött. "Nem elég jó, de ezt tudtuk összehozni" - mondta kicsit csalódottan az eredményről.
A versenyről élőben készült tudósításunkat az eredménytáblázat alatt olvashatják.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Daniel Ricciardo az első bakui GP2-es futam alapján az F1-ben is izgalmas versenyt várt. Az utánpótlás-bajnokság második viadala is változatos volt, és erre az F1-ben is van esély, mert Lewis Hamilton csak a 10. helyről rajtol. Hogy miért?
A szabályok szerint a versenyzőknek azzal a gumiszettel kell rajtolniuk, amivel a Q2-ben a legjobb idejüket futották, de a sportszabályzat 24.4 g pontja kiköti, hogy az FIA technikai megbízottja megvizsgálhatja a sérült abroncsokat, és saját hatáskörben úgy határozhat, hogy lecserélhetik a versenyző gumiját.
A Pirelli és a Mercedes vasárnap délelőtt megerősítette, hogy Hamilton nem az elfékezett bal első gumival rajtol, hanem kapott egy másik abroncsot, amelynek futásteljesítménye megegyezik a sérült gumiéval. Hamiltonnak már csak használt szuperlágy gumiszettjei maradtak, Nico Rosberg viszont meg tudott spórolni egy új szettet is a versenyre.
...a helyiek természetesen elsősorban az azeri kultúrát népszerűsítik.
Felipe Massa az év egyik legnehezebb versenyére számít Bakuban, és reméli, hogy ellenfelei "viselkednek" majd, ellentétben a szombati GP2-es futammal. Niki Lauda a Sky Sportsnak azt mondta, ha Lewis Hamilton nem ütközik az első két kör alatt, jó esélye van arra, hogy dobogós helyen érjen célba.
Az énekes szombat este adott koncertet Bakuban, és ha már arra járt, ott maradt a vasárnapi futamra is.
F1-es tematikájú hotdogokat is lehet kapni egy büfében a bakui pálya közelében. Az árak elég durvák, 183-mal érdemes szorozni őket.
Vasárnapra kezd bejönni az időjósok várakozása, a hétvégén most van a legmelegebb Bakuban, azonban annyira visszafogott volt eddig a gumikopás, hogy így is egy kerékcserére lehet számítani a futamon.
...ez pedig az, hogy Safety Car fázis LESZ a versenyen. Ez elsősorban Hamilton malmára hajthatja a vizet, mert ha Rosberg el tud húzni, miközben ő végig előzi az előtte lévőket, akkor felzárkózhat ellenfele mögé.
A tegnapi időmérő edzés után úgy tűnt, hogy Valtteri Bottas "csak" megközelítette az F1-es sebességrekordot, de végül kiderült, hogy meg is döntötte azt.
...a Williams szerint 378 km/óra az új csúcs.
A protokoll szerint a verseny névadójának himnusza szokott szólni, vagyis ez esetben az Örömódának kellett volna következnie, de végül is Azerbajdzsán himnuszát hallhatta a közönség. Érdekes, hogy az FIA honlapja továbbra is Azerbajdzsáni Nagydíjként hivatkozik a futamra.
Spoilerveszély
Percek múlva leintik a Le Mans-i 24 órás versenyt, és az élen álló Toyota a célegyenesben lerobbant. A 2-es rajtszámú Porsche fogja megnyerni a futamot.
Mindenki a szuperlágy gumival kezdi a futamot, kivéve Hülkenberg, Wehrlein és Ericsson.
Ez az F1-es versenynaptár második leghosszabb aszfaltcsíkja, így a felvezető kör is tovább tart a szokásosnál. A Safety Car fázisok is elhúzódhatnak.
Nincs változás az élmezőny sorrendjében, Pérez tudott előrugrani az 5. helyre. Kisebb koccanás történt a rajtnál, de senki sem esett ki.
Rosberg vezet Ricciardo és Vettel előtt, Räikkönen és Pérez a további sorrend. Szép sorban halad a mezőny, egyelőre nincsenek nagy csaták.
A Williams versenyzője feljött a 8. helyre, de Hamilton még be van ragadva a Toro Rosso mögé. Az élen Rosbergé a leggyorsabb kör, de Ricciardo még nem maradt le vészesen mögötte. Lehet használni a DRS-t.
A szélárnyék segítségével simán megelőzte Kvjatot, és a Mercedes versenyzője feljött a 9. helyre. Közben Bottas és Verstappen megint egymásra talált a 7. helyért.
A finn feljött a 7. helyre, és ebből Hamilton is hasznot húzott, most ő a 8. Verstappen inkább ki is jött a bokszba, két kerékcserés taktikát követ.
Megelőzte Ricciardót, és feljött a 2. helyre, még mielőtt Ricciardo is kiállt lágy gumikért a bokszba. Pérez közben keményen üldözi Räikkönent a 4. helyért.
Egy kék szemeteszsáknak tűnik, cafatokban lóg a Ferrarin, és Räikkönen is átment a maradékon. Egyelőre nem esett vissza a tempójuk. Kvjat a bokszban feladta a futamot.
A Mercedes versenyzője a 6. helyen halad, mivel Ricciardo és immáron már Massa is kiállt előle a bokszba. Hamilton támadta Bottast, majd kissé lemaradt mögötte.
Lágy keverékű gumikat kap. Vettelt is hívták, de ő még nem jött, visszakérdezett, hogy jó ötlet-e kiállni, mert jó a tempója. Attól félnek, hogy Ricciardo eléjük vág.
Ez nem meglepetés, mert a Red Bull versenyzője a kerékcsere előtt is jobban állt nála. Ricciardo közben először Wehrleint, majd Grosjeant is megelőzte, és feljött a 8. helyre. Räikkönen a 10.
12 másodperc a különbség az 1. helyezett Rosberg és a 2. Vettel között. A Mercedes pilótája 1:49.930-cal a leggyorsabb kört is megfutotta. Vettel csak 1:51-et tud, Ricciardo közben 1:50-et. Érdemes lenne kiállni a Ferrarival a bokszba.
A pályán előzte meg, Grosjean pedig kiállt a bokszba, így feljött a 8. helyre Ricciardo mögé. Hamilton megelőzte Bottast, és már a 4. helyen jár.
Utolérte Pérezt, aki jelenleg a 3. helyezett, de az első hatos még nem volt kint a bokszban. Hamilton hátránya 24 másodperc Rosberg mögött. Vettel helyében nem lennék nyugodt.
Vizsgálják a sportfelügyelők, mert a bokszbejáratnál áthajtott a fehér vonalon. Ebből sanszos, hogy áthajtásos büntetés lesz.
A Sky Sports szerint Kvjat korábban a futómű hibája miatt esett ki.
A Ferrari versenyzőjéé az abszolút leggyorsabb kör 1:49.735-tel, de Pérez is elkezdte lerázni Hamiltont, sőt Vettelnél is jobb kört futott.
A legutóbbi körben a Mercedes versenyzője volt a legjobb 1:49.689-es körével, de Räikkönen sem volt sokkal lassabb nála az újabb, de lágy gumikon.
5 másodperces büntetést kapott a bokszbejáratnál a fehér vonal érintéséért, ezt a következő bokszkiállásánál kell letöltenie vagy hozzáírják az idejéhez a végén.
Räikkönen akkor vétett a szabályok ellen, amikor beállt Ricciardo szélárnyékába, nem számítva arra, hogy a Red Bull versenyzője kiáll a bokszba.
1:49.093-mal igyekszik ledolgozni az 5 másodperces büntetését. A 7. helyen halad.
Közben Räikkönen megelőzte Hülkenberget, és feljött a 6. helyre. Hamilton a 9. helyre ért vissza, Verstappen elé, aki továbbra is a 10. A sorrend: Rosberg, Vettel, Pérez, Bottas, Ricciardo, Räikkönen, Hülkenberg, Massa, Hamilton, Verstappen.
Reagáltak Hamiltonra, még pont időben, mert visszaért a Mercedes elé. Rosberg közben 18 másodperccel vezet Vettel előtt.
...de így is az övé a leggyorsabb kör: 1:48.187-tel üldözi Pérezt, ez magasan az eddigi legjobb kör a mezőnyben. Räikkönen felzárkózott Ricciardo mögé, de a valóságban 5 másodperccel mögötte van.
Feljött a mezőnyben a 4. helyre, de igyekeznie kell, mert 5 másodperces időbüntetést kapott. Közben a 14. helyezett Nasr súrolta a falat, de tudja folytatni a versenyt.
Esélye sincs még megközelíteni sem Rosberg tempóját, de stabilan őrzi a 2. helyet, és egyelőre úgy tűnik, bevált, hogy nem jött ki korán a bokszba. Bottas a 9. helyre jött vissza, közben Hamilton megelőzte Massát, feljött a 7. helyre, és rögtön Pérez nyomába eredt.
Most kapott lágy gumikat, ezekkel már csak 30 kört kell kibírnia. Megőrizte a helyét, Ricciardo elé jött vissza, jelenleg a 3. helyen halad Rosberg és Räikkönen mögött.
Érdekes taktikának tűnik, elképzelhető, hogy kísérleti nyúlnak használják Ricciardo taktikájának meghatározásához. Verstappennek a pontszerzés is alig néz így ki.
Természetesen simán visszajött az élre. Az első kerékcsere-hullám lecsengésével a sorrend:
Rosberg, Räikkönen, Vettel, Pérez, Hamilton, Ricciardo (két kiállással), Massa, Bottas, Sainz, Alonso. Utóbbi 2 nem volt még kint.
A 8-as kanyart veszi túl agresszíven, levágja, ezért figyelmeztették a sportfelügyelők. Ő azt mondja, nem vágta le a kanyart mind a 4 kerékkel.
Nem igazán vált be a gumitaktikájuk, mindkét autójukkal két kerékcserénél járnak már. Ricciardo a 13. helyre esett vissza, Verstappen csak a 18. helyen halad.
A közelében sincs senki, de tovább nyomja a gázt: 1:47-es körrel menekül Räikkönen elől.
Az előzések számát kicsinylő nézők elégedettek lehetnek, mert sok a helycsere az eltérő boksztaktikák és a hosszú egyenes miatti szélárnyék köszönhetően, csaták viszont egyáltalán nincsenek, ezért a verseny színvonala egyelőre hagy kívánnivalót maga után.
Az előző körben a német versenyző bő 7 tizedmásodpercet vert ellenfelére, és a valóságban már előtte van, mert Räikkönennek 5 másodperces büntetést osztottak ki korábban.
A hibrid rendszer egyik elemével lehet probléma, a mérnöke szerint dolgoznak rajta. Valószínűleg ez az oka annak, hogy Hamilton nem tud előre jönni a várt ütemben, de így is az 5. helyen halad.
Lekörözéskor nem szoktak ilyen engedelmesek lenni egymással a pilóták. Sok értelme nem volt feltartani Vettelt, mert Räikkönen korábban 5 másodperces büntetést kapott.
Rosberg kényelmes előnnyel, 18 másodperccel vezet. A két McLaren és Sainz kerékcseréinek köszönhetően Ricciardo visszajött a 9. helyre, és - ideiglenesen - Magnussen a 10. helyezett.
Ő viszont az ismert stílusában azt mondta, hogy szóljanak Vettelnek, hogy siessen, mert nem akar beragadni mögé. Vettel az előző körben 1,7 másodpercet vert rá.
1:47.582-vel új leggyorsabb kört futott, de így is csak bő 3 tizedet hozott Rosbergen. Ha a Mercedes nem romlik el, szinte kizárt, hogy verseny legyen a győzelemért.
...de Rosberg még mindig 17,1 másodperccel vezet, és láthatóan nem siet, csak 1:48-as kört futott. Kisebb mozgások vannak az alsóházban, Verstappen visszatért a pontszerző, 10. helyre, de egyébént sorban haladnak egymás után a versenyzők.
Mérnöke azt mondja, hogy az autójának problémája az üzemmód miatt van, de a brit versenyzőnek fogalma sincs, hogy mit kellene tennie. Mérnöke nem válaszolhatott neki,
A Sky Sports szerint mindenféle figyelmeztetés látható Hamilton kormányán, és nem tud annyi hajtást felszabadítani, int Rosberg.
Nullás napja van a Toro Rossónak, a spanyol pilóta a célegyenes végén állt félre. A rádión azt mondta, a futóműve flemondta a szolgálatot.
A Ferrari versenyzője 18-ról 14 másodpercre csökkentette a különbséget, de Rosberg észhez tért, és futott egy új leggyorsabb kört 1:47.420-szal. Vettel rögtön fél másodpercet kapott.
5 másodpercenként nézegeti a kormányt, egyre idegesebb. Rossz üzemmódban van az autója, de nem mondhatják meg neki, hogy mit változtasson meg. Azt mondja, hogy ő nem állított át semmit a rajt óta.
Rosberg közben 15 másodperc fölé növelte az előnyét.
1:47.120-ra faragta a legjobb köridőt, de Vettel is igyekszik utána, ő viszont csak 1:47.478-at tud. Ez is kiváló lenne, ha a Mercedes nem lenne a pályán.
Az idei évtől tovább szigorították a rádiós kommunikációt, ezért nem segíthet a csapat Hamiltonnak. Precedens azonban nincs arra, hogy mi történne, ha Hamilton külső rádiós segítséget kapna. Aggódnia azonban nem kell, mert a senki földjén halad. Pérez messze van tőle, és Bottas sem veszélyes rá.
Az elmúlt körökben folyamatosan lassabb volt a Mercedesnél, de aztán futott egy abszolút leggyorsabb középső szektort, és egy egyéni legjobb kört. Még így is kikapott honfitársától.
Közben Button megelőzte Alonsót a 13. helyért...
A kék zászló hiánya miatt mérgelődik, egy rádiós bejátszás alatt többszöri káromkodással. Mérnöke próbálja nyugtatni, azt mondja, egyeztetnek Charlie Whitinggal. Valószínűleg az egyik lekörözött Sauber bosszantotta fel.
Miközben Pascal Wehrlein félreállt az 1-es kanyarban. Kár érte, mert látványos versenye volt, de azt mondja, a fékjei nem bírták.
A verseny kevesebb, mint ötöde van hátra, és nem volt még Safety Car, káosz, igazán váratlan esemény, és nagyon izgalmas verseny sem. Hamilton szenvedése és a Red Bullok elrontott gumitaktikája hozott csupán lényeges változásokat a sorrendben.
Ő futotta a leggyorsabb kört, valószínűleg sikerült kilogikáznia, hogy melyik kapcsolót, hogyan kell átállítania. 1:46.822-es köre lényeges előrelépés.
Rádión szóltak neki, hogy az autójának problémája egyre rosszabb, ezért arra kérték, hogy álljon ki a bokszba. Nem nagyon bánja, mert elmondása szerint bizonyos kanyarokban nem tud lefelé váltani.
A Mercedes a Sky Sportsnak megerősítette, hogy Hamilton megoldotta a korábbi problémáját. A versenyző káromkodva azt mondta, hogy még mindig nem elég erős az autója, és a tempója is visszaesett 1:46-ról 1:48-ra.
5 másodperces időbüntetéssel versenyez, de az előnye csupán 2,3 másodperc Pérez előtt. Ha így marad, a finn állhat fel a dobogóra, de a futam után módosítani fogják az eredményt.
Räikkönennek is gondja van az autójával, azt mondja, hogy ugyanaz történt, mint az előző versenyen (fogyasztás?), és kiabálva kér segítséget mérnökétől. Nem kaphat, még egy igen/nem-et sem.
A Force India az elmúlt két körben fél-fél másodpercet faragott le a Ferrari előnyéből, ezzel szinte biztosan Pérez lesz a 3. helyezett.
Ricciardo próbálja menteni a menthetőt, és üldözi a 6. helyezett Hülkenberget, aki a Le Mans-i 24 órás verseny (megnyerése?) helyett Baku utcáin száguldozik.
DRS távolságon belül üldözi a Ferrarit, de nem kell kockázatot vállalnia, Räikkönen büntetése miatt így is övé lesz a 3. hely.
Ricciardo az 1-es kanyarban megelőzte Hülkenberget, és feljött a 7. helyre. Rosberg közben nem bízza a véletlenre a győzelmet, 1:46.485-tel visszaszerezte a leggyorsabb kört Hamiltontól.
...de nem igazán támadja a Ferrarit, ám nincs is rá szüksége. Räikkönen korábban 5 másodperces büntetést kapott, így Pérezé lesz az utolsó dobogós hely.
Hülkenbergnek közben visszaesett a tempója, és Verstappen is megelőzte, így a 9. helyre esett vissza.
Hibátlan versenyzéssel nyerte az Európa Nagydíjat Bakuban, Sebastian Vettel előtt, az utolsó dobogós helyet pedig Sergio Pérez szerezte meg, miután az utolsó kör 1-es kanyarjában megelőzte Kimi Räikkönent.
Lewis Hamilton az 5. helyen ért célba Bottas, Ricciardo, Verstappen, Hülkenberg és Massa előtt.