Hamilton 1. helyével és Ricciardo balesetével indult a hétvége Bakuban
2016. június 17. 10:40
Elmaradt a sokak által várt zúzda a bakui Európa Nagydíj első szabadedzésén. A Forma-1 mezőnye első alkalommal lépett pályára Azerbajdzsánban, és a versenyzők a poros városi pályán, a vártnál kicsit hűvösebb, 26 fokos hőmérséklet közepette kezdtek ismerkedni a hétvégi feladattal. A nagyon gyors szakaszok, szűk bukóterek és a bizonyos pontokon szűk pálya miatt sokan azt várták, hogy rögtön sokan balesetet szenvednek, de végül csak egy nagyobb csattanás történt.
Ezt Daniel Ricciardo szenvedte el nem sokkal egy eltelt óra után. A Red Bull versenyzője a 15-ös kanyart vette túl gyorsan, és autójának jobb hátulját a védősávnak csapta. Piros zászlóval meg kellett szakítani az edzést, mivel a roncsot daruval nem, csak munkagéppel tudták elszállítani a kissé tanácstalannak tűnő sportbírók.
A Red Bull számára felejthető edzést az tette teljessé, hogy Max Verstappen autójából már a tréning elején szivárogni kezdett az olaj, ezért alig néhány kört tudott csak megtenni, mielőtt a szerelők szétszedték az autóját. Kisebb műszaki hibával küszködött Pascal Wehrlein is, akinek fejtámlája lazult meg, de csapata orvosolta a problémát a bokszban, és Nico Rosberg is panaszkodott arra, hogy valami nyomja a hátát az autóban.
Valtteri Bottas kisebb füstöt észlelt a Williams pilótafülkéjében.
Ezek viszont nem igazán hátráltatták őket, így Rosberg szuperlágy gumival a 2. helyen fejezte be az edzést, Bottas pedig a 3. lett, és a hosszú pályán összeszedett 0,6 másodperces hátránya Lewis Hamilton mögött elsőre nem is tűnik vészesen soknak. Az edzés elején Rosberg kezdeményezett, de néhány bemelegítő kör után Hamilton állt az élre, és lágy, majd szuperlágy gumival is ő volt a leggyorsabb.
Az előző két futam győztesének azonban így is kalandos edzése volt. A szuperlágy gumikkal futott etapja során, nem sokkal Ricciardo balesete előtt többször is hibázott, a 3-as kanyarban a falat is érintette. Az újraindítás után már nem tért vissza a pályára, mert annyira elfékezte a gumiszettjét, hogy azt hosszabb etap során már nem lehetett használni. Sergio Pérez is végzett a programjával a balesetig, és Felipe Massa mellett Kimi Räikkönen is megspórolta az utolsó perceket.
A Ferrari versenyzői nem keltettek feltűnést az első szabadedzés során,
mindössze a középmezőnyben szerepeltek a másfél óra nagy része alatt, majd Sebastian Vettel a végén futott egy 5. leggyorsabb időt, de valószínűleg letekert motorral futott, és inkább hosszabb etapokra koncentráltak. Különböző féktárcsákat is kipróbáltak, mivel a fékeknek kulcsfontosságú szerepe lesz a hétvégén: a kanyarokban túlmelegednek, az egyenesben viszont kihűlnek.
Nagy dilemmát okozott az is, hogy az autók milyen beállításokkal lépjenek pályára, de az élmezőny elsősorban az egyenesekre kezdett optimalizálni, és hátul alacsony szárnyállásokat használnak. Ennek eredményeként 350 km/óra fölötti csúcssebességeket is sikerült elérni, bár ebben nagy szerepe lehet a szélárnyéknak is, ami az utolsó szektorban döntő tényezőnek bizonyulhat a köridők alakulása terén.
A tempó hibákat is provokált, de Ricciardo balesetén kívül csak kicsúszások történtek.
Ezek elsősorban az 1-es, a 3-as és a 15-ös kanyarban jellemzők, utóbbi két esetben ráadásul a bukótér is nagyon szűk, ezért olykor jelentős időveszteséggel tudnak csak visszatérni a pályára a versenyzők. Ennek egyelőre Danyiil Kvjat a mestere, aki egy kövér gázzal megforgatta autóját, és a forgalom elhaladtával visszaállt a mezőnybe.
Komoly meglepetések nem alakultak ki a mezőnyben, mindössze Fernando Alonso 4. helyét érdemes kiemelni, főleg azért, mert lágy gumival csupán másfél másodpercet kapott Hamilton szuperlágyas idejétől, de Eric Boullier, a McLaren versenyigazgatója az edzés után elmondta, hogy nem érdemes nagy jelentőséget tulajdonítani a körök alakulásának. A McLaren lassan kezdte a 90 perces tréninget, több csapathoz hasonlóan arra vártak, hogy javuljon a pálya állapota.
Az aszfalt továbbra is csúszós, és az erős szél is gondot okoz,
de az első edzés alatt nem volt gond az infrastruktúrával. A leintés után viszont azonnal lefújták a GP2-es időmérőt, mert a 2-es kanyarban – valószínűleg az F1-es autók miatt – meglazult a kerékvető, és jelentős csúszás alakult ki az időtervben. Hosszú vizsgálódás után az FIA törölte az edzést.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük önöket az első bakui Európa Nagydíj első szabadedzésének élő közvetítésében! Új helyszínre érkezett a mezőny, bemelegítésnek ajánljuk figyelmükbe a futamelőzetesünket.
Jenson Button és Nico Rosberg kifejezetten bírálta a baku pálya biztonságát, Lewis Hamilton pedig nem volt elragadtatva a hosszú egyenestől. Bernie Ecclestone az emberi jogokkal kapcsolatban tett vitatható kijelentéseket.
Az első 45 perces szabadedzésük alatt meglepetésre senki sem törte össze az autóját. Kisebb-nagyobb kicsúszások persze voltak, így gyakran előfordultak VSC fázisok, de nagy bajba senki sem került. Fontos tanulság, hogy a legtöbb bukótérben nincs elég hely megfordulni, ezért a pilótáknak külső segítségre lehet szükségük, ellenkező esetben elég sokáig vesztegelhetnek a pálya szélén. A pálya egyelőre nagyon piszkos, szemét is kavarog a levegőben, és eleinte még porcsíkot is húztak maguk mögött az autók. A legjobb kört Norman Nato futotta, 1:55.394-gyel.
Kiszivárogtak a Safety Car és a Medical Car köridői a bakui edzésükről. Bár a mezőnyt felvezető Mercedes-AMG GT S és az orvosi autó szerepét betöltő Mercedes-AMG C 63 S kombi a formulaautók tempójához képest lassúnak tűnhet, azonban módosított utcai autó létükre a profi pilóták, Bernd Mäylander és Alan van der Merwe kezei között figyelemre méltó teljesítményre képesek.
A hétvége királya viszont már most a Le Mans-i 24 órás Safety Carjának pilótája, aki csütörtök éjszaka ezt hozta össze:
…az erőforrás összetevők felhasználása terén. Jenson Button viszont örülhet, mert Kanadában nem motorhiba miatt esett ki, csupán a sebességváltó háza repedt meg, és szivárogni kezdett belőle az olaj, ami lángra kapott. A táblázatban szereplő alkatrészek közül ötöt lehet a szezon során büntetlenül beszerelni.
Ennek a mezőny kifejezetten nem örül majd, hiszen nagy sebesség mellett egy váratlan széllökés kiszámíthatatlanná teszi az autók mozgását, ráadásul egy utcai pályán az épületek is befolyásolják a szél irányát és erősségét.
Fernando Alonso már Kanadában is ennek tulajdonította, hogy csapattársával ellentétben bejutott a Q3-ba, de Bakuban kétszer olyan hosszú a célegyenes, mint Montrealban a hátsó egyenes, ezért egyértelműnek tűnik, hogy szélárnyékozás nélkül nem nagyon lehet majd jó eredményt elérni.
Adam Cooper szakújságíró csütörtökön bejárta a pályát, és elszórva találkozott még csavarokkal és egyéb szeméttel az aszfalton, remélhetőleg ezeket azóta eltakarították.
Megnézte azt a szakaszt is, ahol az F1-es helyszínek közül egyedülálló módon, ugyanazon a sugárúton egymással szemben haladnak az autók, mindössze egy fal és a kerítés választja el őket.
Kezd szokássá válni, hogy a Monacóban élő versenyzők Nico Rosberg magángépén együtt utaznak egy verseny helyszínére. Balról jobbra Rosberg, Daniel Ricciardo, Jenson Button, Felipe Massa, David Coulthard, Esteban Gutiérrez és Max Verstappen látható.
Aki volt már a Magyar Nagydíjon, tapasztalhatta, hogy sok – bár a teljes közönséghez képest nem jelentős arányú – néző nem vált jegyet, hanem a falon túlról próbálja követni az eseményeket. Ez Bakuban sincs másként, talán azért sem, mert nagyon kevés tribünt építettek a pálya köré, bár a GP2-es edzés alatt azokon is csak elvétve ült valaki.
Pilótáik annyi autót összetörtek az előző versenyeken, hogy alkatrészhiány lépett fel az enstone-i csapatnál, ezért a szezon leggyorsabb utcai futamára tartalékautó nélkül utaztak el.
Azerbajdzsán európai világváros képét próbálja sugározni a hétvégén az F1-es futam segítségével, de a kevésbé mutogatott részletek esetén azért érezhető, hogy ők is az egykori keleti blokk tagjai voltak.
Pályán a mezőny, sorban jönnek ki a versenyzők, hogy ismerkedni kezdjenek a szezon második leghosszabb helyszínével. A fák lombjait továbbra is szél tépázza.
Péntekenként nem ritka, hogy visszafogott a helyszíni jelenlét a közönség részéről, de egy új pálya és egy új helyszín esetén a nagy érdeklődés a jellemző. Bakuban ez nem így van: egyébként is nagyon kevés ülőhely van a pálya körül, de azok is szinte teljesen üresek.
A pálya körül több ponton is lehet látni a "Well done Baku", azaz "Gratulálunk, Baku" feliratokat, amikkel valószínűleg a szervezők lelkesítik a helyieket, amiért lezárták a fél várost a verseny miatt. Ted Kravitz, a Sky Sports riportere szerint januárban, amikor Bakuban járt, még semmi sem látszott a pályából, 5 hónap alatt azonban az aszfaltcsíkot és a véglegesnek tűnő, de valójában ideiglenes paddockot is remekül kialakították.
A német versenyző 1:57.306-tal kezdett, ez egyelőre elmarad a GP2-es legjobb körtől, de a Mercedes még láthatóan óvatosan közlekedett. Porcsíkot már nem húznak maguk után, de az autó még láthatóan ingatag. Lágy abroncsokat használ.
...és a Sauber hátsó szárnyán is úgy tűnik, hogy nem a kanyarokra optimalizáltak. Rosberg közben 1:53.481-re javította legjobb idejét, a többiek egyelőre kivárnak.
Első ránézésre a két szárny egyforma, de valószínűleg máshogy állították be. Rosberg közben tovább gyorsul, már 1:51.430-nál tart, Hamilton 1:55.710-nél jár, de a visszajátszás szerint az autója nagyon pattog és szikrázik az egyenesben.
Ezzel a fél mezőnynek baja van, sokan úgy vélik, hogy nagy balesetet szenvedhet itt valaki a hétvége során.
A Mercedes pilótája 1:50.100-ra képes, Bottas mögötte a 2. 1:52.762-vel, majd Hamilton következik 1:52.989-cel. Fernando Alonso, a bakui futam nagykövete kiszállt az autóból, és szerelőivel viccelődik.
A világbajnoki címvédő mindhrom szektorban a leggyorsabb volt, és 1:49.174-gyel majdnem 1 másodpercet faragott Rosberg eddigi legjobbjából. Bottas továbbra is a 3. helyen áll, és Felipe Massa is megtette első mért körét.
Lehet, hogy a hétvégén nem az eldobált sisakfóliák okozzák majd a legnagyobb fejfájást a csapatoknak, hanem a szemét, ami még mindig nem tűnt el Baku utcáiról.
Ez azonban nem meglepő, mert neki még csak ez volt az első mért köre, és a Ferrari szerint használt lágy gumikon van. Hamilton közben tovább gyorsult, 1:48.214-gyel továbbra is az 1. helyezett, és abszolút legjobb középső szektorral Bottas jött fel a 2. helyre 1:48.923-mal.
A szűk bukótérben Y-ozik a Haas pilótája, de végül a forgalom elvonulása utn vissza tud térni a pályára. Besokallt, és inkább kiegedte az autót, de zsákutcába került.
Vettel is megpördült a pályán, ő kigyorsítás közben hiányolta a tapadást.
Nem tűnik egészségesnek, de egyelőre nem állt félre. Rosberg közben kapaszkodik Hamilton után, 1:48.473-mal a 2. helyre jött fel, hátránya bő 2 tizedmásodperc.
32-34 fokot is várnak Bakuban a hétvégére, de egyelőre csak 26 fokos a levegő, pedig ma már volt 28 is. A felhők és a szél befolyásolják a helyzetet.
Ugyanott csúszott ki, ahol Gutiérrez is, de a Toro Rosso versenyzője adott egy kövér gázt, és egy mozdulattal megforgatta az autóját a 15-ös kanyar bukóterében.
Ted Kravitz, a Sky Sports riportere tegnap macskákat látott sétálni a pályán, és elmondta, a pálya megnyitásainál van esély arra, hogy az állatok bemennek a pályára. Ez egyelőre nem történt meg, Magnussen és Ericsson viszont kicsúszott, de mindketten vissza tudtak jönni.
A Williams versenyzője egy teljes versenytávott megtett már a bakui pályán szimulátor segítségével. Egyelőre igazi autóval is jól megy neki, 1:47.707-tel bő fél másodpercet vert Hamiltonra és a gyári Mercedesre.
Gutiérrez és Kvjat volt az első két pilóta, akik kicsúsztak, de egyikük sem törte össze az autóját.
Lekerült a padlólemez, olajszivárgásra gyanakodnak a Sky Sports szerint. Verstappen kiszállt az autóból, és valószínűleg nagyon szurkol, hogy ne kelljen motort cserélni az autójában.
Az első fél óra után a két Ferrari még az ismerkedés fázisában jár, nem meglepő, hogy az első 4 helyen 4 Mercedes motoros autó áll.
"Némi füstöt érzek a pilótafülkében" - mondta a rádión. Jó kérdés, hogy mikor, mert jelenleg a garázsban áll, és szerelők sürgölődnek körülötte.
A hátsó szárnyak alapján legalábbis ez látható. A kanyarokban hajlandók inkább időt veszteni, de az egyenesekben elérhető nagy tempóról és az előzés lehetőségéről nem akarnak lemondani.
Carlos Sainz, a tavalyi Ferrari motorral hajtott Toro Rossóval is egész jól áll a csúcssebességek listáján, de ezt természetesen elég erősen befolyásolhatja a szélárnyék is.
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke a Sky Sportsnak elmondta, ki kell szerelni az autó váltóját, hogy kideríthessék, mi romlott el Verstappennél. Reméli, hogy még az edzés vége előtt el tudják végezni a javítást.
Rosberg 1,8 másodpercet javított korábbi legjobbjához képest, de csak a középső szektorban tudott abszolút a leggyorsabb lenni, és 1:46.812 alatt ért körbe. Hamilton ezt nem tűrhette, az első két szektorban a leggyorsabb volt, és 1:46.489-cel visszavette a vezetést.
Különböző féktárcsákat próbáltak ki a Ferrarik, amelyekkel arra szeretnének rájönni, hogy melyiknél jobb a hővezetés. Ez kritikus kérdés, mert a fékek a lassú szakaszokon túlmelegednek, a hosszú egyenesben viszont kihűlnek.
A brit versenyző 1:46.435-re faragta a legjobb körét, Rosberg pedig arról panaszkodott, hogy valami nyomja a hátát az ülésében. Ő is folytatta azonban az útját ellentétben Pascal Wehrleinnel, akinek fejtámasza meglazult, és a kezével kellett a helyén tartania, amíg visszaér a bokszba.
A holland pilóta szerint szerelői gyorsan dolgoznak, és a szimulátornak köszönhetően nem sokat veszít a felkészülés terén.
A féktávon átlépte a fehér vonalat, és közvetlenül a fal mellett kezdett fékezni, ahol még a szokásosnál is porosabb a pálya. Érezte, hogy esélye sincs bevenni a kanyart, ezért kiengedte az autóját a bukótérbe, majd visszatolatott (!) a pályára.
Most az 1-es kanyarnál fékezte el magát, és a viszonylag nagy bukótérből kormányozta vissza az autóját. Továbbra is ő áll az élen, Rosbergnek volt egy abszolút leggyorsabb szektora, de a teljes kört nem tudta összerakni.
Ismét a 3-as kanyar bejáratánál feszegette a határokat. Próbálja annyira kívülről megkezdeni a kanyart, amennyire csak lehet, de ez most annyira jól sikerült neki, hogy fékezés közben mindkét jobb oldali kerekével súrolta a falat, majd kicsúszott. Tovább tudott menni.
A Williams versenyzője 1:47.096-tal feljött a 3. helyre, így 6 tizedmásodperc a hátránya Hamilton mögött, ami egy ilyen hosszú pályán nem olyan rossz. Paul di Resta megfigyelése szerint a szélárnyék az utolsó szektorban akár fél másodpercet is érhet.
Rádióüzenete szerint nem sérült meg az autója.
Alaposan összetörte az autójának jobb hátulját, túl gyorsan vette a 15-ös kanyart, és nekicsapódott a falnak. Örülhet, ha megússza váltócsere nélkül. Mérnöke arra utasította, hogy ne szálljon ki az autóból.
Bottas azóta 6 tizedmásodpercet gyorsult, de továbbra is a 3. helyen áll. Jelenleg piros zászló miatt nincs akció a pályán, de az óra számol vissza, 19 perc van hátra.
Ricciardo a pálya belső oldalán állt meg, folyadék is került a pályára. Mivel daru nincs a környéken, egy munkagépet kellett beküldeni a roncsért, miközben a sportbírók kissé zavartan kavarognak a Red Bull körül. A futamon ez biztosan Safety Car fázis lenne.
Még a belső kamerás állóképeken is látszik, hogy nem csupán súrolta a falat, hanem rendesen odacsapta a Red Bullt.
Ricciardo azt nyilatkozta, hogy reméli, nem az ő törött alkatrészeit viszik majd haza szuvenírként a sportbírók, de elmondta, sok balesetre számít. A hétvégén ő volt az első, aki összetörte az autóját.
A Sky Sports szerint jelentős módosításokat végeznek a Mercedes beállításain. Ez érthető, mert bár Hamilton gyors volt, utolsó körei során folyamatosan elfékezte magát és/vagy kicsúszott. Rosberg folytatja a munkát.
A Mercedes azzal indokolja Hamilton távolmaradását, hogy túlságosan elfékezte a gumiját, és így nem tud hosszú etapot futni a maradék bő 10 percben.
Végzett a programjával Ricciardo balesete előtt, úgyhogy pihenhet. Sainz közben elnézte a 15-ös kanyart, és nekikoccant a falnak. Eltört az első szárnyának egyik tartópillére, de vissza tudott menni a bokszba anélkül, hogy leszakadt volna.
A McLaren versenyzője a 4. helyen áll, lágy gumikkal másfél másodperc a hátránya Hamilton szuperlágy gumikkal futott idejéhez képest. Egyáltalán nem rossz eredmény. A Ferrari közben Räikkönen autóját már a második szabadedzésre készíti fel.
Ilyet ritkán látni:
Massa közben már nem jön ki a pályára, mert a Williams nem akar elhasználni még egy szett gumit. 3 perc van hátra.
Digitális üzenetet küldött Bernie Ecclestone a verseny szervezőinek. "Baku örömmel fogadott mindannyiunkat" - íratta a bukótérre.
A Ferrari radar alatt közlekedett az első szabadedzésen, amelyen Hamilton volt a leggyorsabb Rosberg, Bottas, Alonso, Vettel, Pérez, Button, Massa, Sainz és Hülkenberg előtt.
Nemsokára jelentkezünk összefoglalónkkal!