A Ferrari szoros csatában verte a Mercedest az időmérő előtt
2017. április 08. 05:52
A Ferrari párosa zárta az élen Kínai Nagydíj harmadik szabadedzését, az első olyat a hétvége folyamán, amelyet nem zavart meg a mentőhelikopter bevetését akadályozó köd.
Sebastian Vettel 4 tizedet vert Valtteri Bottasra, és majdnem 6-ot Lewis Hamiltonra, de a két élcsapat párharca ennél valójában kiélezettebb volt.
Ezúttal végre kissé még mindig felhős, összességében mégis napos idő fogadta a mezőnyt Sanghajban, így mindenki ki is használta az időt, hogy bepótolja a pénteken elvesztegetett két és fél órát. A versenyzők összesen 445 kört tettek meg, ötször annyit, mint tegnap. A legtöbbet, 51-et, éppen a Mercedes, míg a Ferrari ebből a szempontból csak a McLarent előzte meg a listán.
A hosszabb etapokat követően a legtöbben két időmérő-szimulációt is teljesítettek a szuperlágy gumikon. Vettel már az első fordulóban magabiztosan az élre állt, de Kimi Räikkönen csak a másodikban zárkózott fel hozzá. Ekkor javított a Mercedes párosa is: Hamilton az első, Bottas pedig az utolsó szektorban érte el az abszolút legjobb részidőt, és a brit versenyző a második mérési ponton még 6 tizeddel a csapattársa előtt járt, ám a hajtűben hibázott, így mögötte, csak a 4. helyen végzett.
A hiba nélkül, amellyel 7 tizedet vesztett a harmadik szektorban, Hamilton az élre állhatott volna, bár a második próbálkozása során Vettel is javíthatott volna az idején, ha a pálya középső részén nem megy lassan. Minden jel arra utalt, hogy a Ferrari és a Mercedes között szoros csata várható az időmérőn.
Az üldözőik alaposan lemaradtak tőlük. A Red Bull csak a Williamsszel tudott harcolni, sőt Max Verstappen és Daniel Ricciardo még Felipe Massától is kikapott, ráadásul a hátrányuk másfél másodperc volt Vettelhez képest. A legjobb tíz közé még egy Renault és egy Toro Rosso fért be, míg a tabella végén a McLarenek és a Sauberek birkóztak egymással.
Az edzés során több látványos hibát is láthattunk. Marcus Ericsson például megpördült, Bottas pedig kétszer is elfékezte magát,
ráadásul az autójáról menet közben letört a T-szárny, amihez még az FIA-nak is lehet egy-két szava.
A Haasról Melbourne-ben levetették ezt az aerodinamikai elemet, mert túlságosan mozgott.
A meteorológiai előrejelzések szerint a magyar idő szerint reggel 9-kor kezdődő időmérőn száraz idő várható, a holnapi versenyen viszont szinte biztosan esni fog, vagy nem sokkal a rajt előtt áll majd el.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Szép napot mindenkinek! Hamarosan kezdődik a Kínai Nagydíj utolsó, és tulajdonképpen első szabadedzése is: a csapatok tegnap nem egészen fél órát tudtak a pályán tölteni a köd miatt, amely nem tette lehetővé a mentőhelikopter bevetését. Magyarán a következő alig egy órába kell belezsúfolniuk az egész felkészülésüket az időmérőre és a versenyre is. Ez kritikus lesz. Szerencsére most sokkal szebb idő van Sanghajban, még a nap is süt.
Mivel a csapatoknak a szokásosnál kevesebb ideje lesz rátalálni a helyes beállításokra, könnyebben mellélőhetnek, ami megágyazhat a váratlan eredményeknek. Tegnap hatan meg sem tettek mért kört, és aki igen, az is vizes pályán. Hamilton például egy ellenőrző kört leszámítva ki sem próbálta az idei esőgumikat, és elismerte, hogy ez aggasztja kissé.
Még az utolsó simításokat végzik a McLarenen, a spanyol beöltözik éppen. A versenyzők többsége már bent ül az autójában: ezt az egy órát muszáj lesz kihasználniuk.
Palmer és Sainz az első, de valóságos sok alakult ki a bokszkijáratnál. Ezen a hétvégén hét szuperlágy, négy lágy és két közepes szettet kaptak a versenyzők a Pirellitől, de ma délelőtt kivételesen három szettjük van a tegnap elvesztegetett nap miatt.
A bal elsőt felzabálja ez a pálya a hosszú jobbosok miatt. A Ferrari potenciálisan jobban bánik a gumikkal, mert szabadabban tudják manipulálni az autójuk súlypontját a ballaszt révén, mint a túlsúlyos Mercedes. Mindkét csapat megosztja a stratégiáját: az egyik versenyzőjük a lágy, a másik a szuperlágyon van kint.
1:39.343-as körével megelőzte Vettelt. Már öten tettek meg mért kört. Egyébként a levegő 21, az aszfalt 33 fokos: ideális.
Mért kört még csak 10-en teljesítettek, de hamarosan mindenki feliratkozik a tabellára. Az összes autó a pályán van, ilyet is ritkán látunk.
1:37.411 az ideje a lágy gumikon, mögötte Stroll és Vandoorne van. A csapatok programja most valószínűleg nagyon eltér egymástól.
Ajjaj, ez nem lesz jó: az FIA megkérheti a Mercedest, hogy szedjék le az autóról, mint a Haast Melbourne-ben, Egyszerűen elkezdett fityegni, aztán el is szabadult a terheléstől. Hamilton autóján egyébként egy másik változat van. Közben Pérez feljött a 2., Ocon pedig a 4. helyre.
Tíz mozgalmas perc után már mindenkinek van mért köre, így állunk: Ricciardo, Pérez, Stroll, Ocon, Vandoorne, Räikkönen, Vettel, Hamilton, Hülkenberg, Bottas, Verstappen, Massa, Sainz, Magnussen.
De csak kereket cserélni: a lágyról a szuperlágy gumikra váltott. Még mindig az egész mezőny a pályán van, a nézők ma kapnak egy kis kárpótlást a tegnapiért.
A bal első alól kibukkant egy füstpamacs. Ő a lágy keveréket használja, Hamilton a lágyat. Vettel 8 kör után visszatért a bokszba, de aztán ugyanazon a lágy szetten jelent meg újra a pályán.
A szuperlágy gumikra váltva csaknem 2 másodpercet lefaragott az idejéből: 1:37.411-ről 1:35.647-re javított, úgyhogy már 2 másodperc az előnye a 2. helyezett Pérezzel szemben. A sorrend most nemigen változik, mert a csapatok többsége hosszabb etapon van. Csak a Red Bull vehette előre az időmérő-szimulációját.
Mindketten befejezték az előző etapjukat, Räikkönen az 5., Vettel a 7. helyen áll. A Ferrarinak gyakran tovább tart megtalálni az optimális beállításokat, mint a Mercedesnek (a melbourne-i pénteken is küszködtek), ezért most nagyon hatékonynak kell lenniük. Palmer az imént megpördült a 11-es kanyarnál.
Legalábbis Hamiltonéhoz képest: bár az egy fokozattal keményebb (a lágy) gumilkon van, alig 1 tizeddel maradt el a szuperlágy Pirelliket használó csapattársától. Ericsson megpördült a 8-as kanyarnál. Egyértelműen több a vezetési hiba ezekkel az új autókkal, mint az elmúlt években,
Visszatért a garázsba, és az autójáról leszedték a motorburkolatot. A McLarennek most mindenre szüksége van, csak egy újabb műszaki hibára nincs: minden perc számít.
A mezőny több mint fele befejezte az első etapját, így kicsit kisebb lett a forgalom. Így állunk: Ricciardo, Pérez, Stroll, Vandoorne, Räikkönen, Ocon, Verstappen, Vettel, Hamilton, Hülkenberg, Bottas, Massa, Sainz, Alonso. Hamillton és Bottas még mindig kint van, már a 15. körükben járnak.
Mindegyiket Ricciardo tartja, de a többiek még valószínűleg nem tettek meg alacsony üzemanyagszintes etapot. Egyébként az ő ideje is 2 tizeddel elmarad még Rosberg tavalyi, 1:35.402-es pole-jától, úgyhogy nyilván lesz ez még sokkal jobb is.
Ezúttal az utolsó előtti kanyarban, aztán be is megy a bokszba. Räikkönen újra a pályán van, és nekivágott egy gyors körnek...
A szuperlágy gumikon 1:34.519 alatt teljesíti a körét, ezzel 1,1 másodpercet ver Ricciardóra. Hm, még ez sem feltétlenül az igazi. Az utolsó előtti kanyarban kicsit elvétette a csúcspontot. Amúgy még nyilván az aszfalt sem az igazi. Räikkönen a rádión azt mondta, szenved a bal első gumival, főleg a hosszú első kanyarban. Jön Vettel is...
Mindhárom szektorban abszolút legjobb részidőt ért el, 1,2 másodpercet vert a csapattársára is. Az ideje 1:33.336 - ez már jobb, 2,2-vel gyorsabb a tavalyi pole-nál. Na, kezd ez alakulni.... A Mercedes egyelőre lapít.
A második körében jobb részidőt ért el a pálya első kétharmadában, mint az előbb, de a végén nagyot kellett ellenkormányoznia, így csak 1 tizedet javított. Alonso felugrott a 4. helyre a szuperlágy Pirelliken, de 3 másodperccel lassabb volt Vettelnél.
8 századra megközelítette Alonsót, mégpedig az egy fokozattal keményebb gumikon. Verstappen visszatért a pályára, és megszerezte a 2. helyet egy 1:35.439-es körrel, de még a lágy Pirelliken van.
Az ideje 1,756 mp-vel elmarad Vettelétől - ez a melbourne-ihez hasonló nagyságrendű különbség. Ricciardo is érkezik a szuperlágyakon...
Az utolsó szektort elrontotta, még a saját eddigi legjobbján sem javított. Massával ezredre azonos, 1:35.092-es kört ment, de mivel ő teljesítette később, őt rangsorolják hátrébb. Hülkenberg felkapsszkodott a 6., Stroll a 7., Sainz pedig a 8. helyre.
Vettel, Räikkönen, Massa, Ricciardo, Verstappen, Hülkenberg, Stroll, Sainz, Grosjean, Alonso, Palmer, Magnussen, Vandoorne, Ericsson. A kakukktojás Verstappen, aki még nem teljesített időmérő-szimulációt - akárcsak a Mercedesek.
A harmadik szektorban beragadt Stroll és Kvjat mögé, az utolsó kanyarban pedig majdnem eldobta a vasat, de az első kettőben is sokkal lassabb volt a Ferrarinál. Végül egy teljes másodperccel, bár Räikkönent így is megelőzte: ő a 2.
De még mennyire nem: 0,757 mp-vel lassabb nála. És Vettel az első szektorban most még jobb részidőt ért el...
Az első és a harmadik szektorban abszolút legjobb részidőt futott, de középen elmaradt önmagától, úgyhogy összességében nem javított az idején. A Ferrari fölénye azonban elég meggyőzőnek tűnik egyelőre.
Csak az utolsó szektorban volt gyorsabb Vettelnél, de így is megközelítette 0,053 mp-re. A két Mercedes 7-9 tizeddel van mögöttük. Ez volt Bottas ijesztő pillanata a célegyenesre ráfordulva, bár a képből nem igazán jön át:
Vettel, Räikkönen, Hamilton, Bottas, Massa, Ricciardo, Verstappen, Hülkenberg, Stroll, Kvjat, Sainz, Palmer, Grosjean, Alonso, Magnussen, Vandoorne, Pérez, Ericsson, Ocon, Giovinazzi. Verstappen még nem teljesített időmérő-szimulációt, és úgy tűnik, Ricciardo meg a Mercedes párosa is újra próbálkozik még. A Ferrari már kétszer is kint volt.
Egyes előrejelzések szerint már nem, mások szerint még igen. Meglátjuk: lehet, hogy vizes pályán lesz állórajt végre. Ricciardo az előbb nem javított, Verstappen viszont most végre ment egy kört a szuperlágy gumikon, és felkapaszkodott az 5. helyre, Massa elé. Jönnek a Mercedesek is...
Hamilton az első, Bottas az utolsó szektorban ért el abszolút legjobb részidőt, de a brit a hajtűt elrontotta, így a csapattársa eléje került. A hiba nélkül Hamilton átvehette volna a vezetést: csak 0,543 mp-vel maradt el Vetteltől, míg Bottas 0,371-gyel. Szoros csata lesz ez! Massa visszaelőzte Verstappent, így újra ő az 5.
A két Ferrari és a két Mercedes maradt Massa és a Red Bullok előtt. A 9-kor kezdődő izgalmasnak ígérkezik, a holnapi versenyen pedig még eshet is! Köszönjük a figyelmet, mindjárt jelentkezünk az eredményekkel és az összefoglalóval is.