Miután pénteken még úgy tűnt, hátrányban van, a Ferrari szombatra fordított, és az időmérő előtt átvette a vezetést a Spanyol Nagydíj utolsó szabadedzésén, de náluk és a Mercedesnél is problémák voltak az egyik autóval.
A Mercedes szerelői jóformán egész éjjel dolgoztak, megszegve a kötelező munkastopot is, mivel kétszer is ki kellett cserélniük a motort Valtteri Bottas autójában.
Az eredeti egységen elektronikai hibát találtak, a másodikon pedig vízszivárgást fedeztek fel, ezért a finn versenyző autójába végül visszaszerelték az előző négy futamon használt hajtásláncot. Ez még a régi specifikációjú, míg Lewis Hamilton az újjal versenyezhet Barcelonában, de Niki Lauda azt állította, a két változat között a lóerőket tekintve nincs különbség.
A Mercedesnek az edzés utolsó perceiben sikerült pályára küldeniük Bottast, aki így megtett 7 kört, és a 4. helyen végzett. A tegnap óta megtáltosodó Ferrarikkal azonban Hamilton sem tudta tartani a lépést: sem a közepes, sem a lágy gumikon nem volt olyan gyors, mint Kimi Räikkönen, aki egész hétvégén maga mögött tartotta a csapattársát. Egyelőre ő a pole pozíció egyik fő esélyese.
Sebastian Vettel számára nem alakult simán az edzés.
Az elején, a közepes gumikon csak egy mért kört tett meg, aztán valamiért rögtön visszatért a bokszba, hogy csak az időmérő-szimulációk idejére jelenjen meg ismét a pályán. Amikor az utolsó percekben újra ki akart menni, a telemetriáján rendellenességet fedeztek fel, ezért még a bokszban megállt, ahonnan végleg visszatolták az autóját a garázsba.
Az erőviszonyok megváltozásában szerepet játszhatott, hogy a Pirelli mára 22/18,5 psi-re csökkentette a kötelezően előírt minimális keréknyomást elöl/hátul, így a csapatok kevésbé küszködtek a hátsó gumik túlmelegedésével. Ez szemlátomást segített rajtuk, a versenyzők ritkábban fékezték el magukat vagy sodródtak le a pályáról, az időmérőn azonban melegebb lesz, és a szél is újra feltámadhat, ami megint átrajzolhatja a képet.
A Red Bull a Barcelonába hozott fejlesztések ellenére ugyanúgy nem tudta tartani a lépést a Ferrarival és a Mercedesszel, mint eddig, közvetlen üldözőjére, az egyre erősebb Renault-ra viszont bő fél másodpercet vert. A legjobb tíz közé beverekedte magát két spanyol versenyző, Carlos Sainz és Fernando Alonso is, miután a McLaren ma a változatosság kedvéért nem robbant le alatta.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Szép napot mindenkinek! Barcelonában hamarosan indul a Spanyol Nagydíj utolsó szabadedzése, amelyen a csapatok alapvetően az időmérőre fognak felkészülni. A Circuit de Catalunya között gyönyörűen süt a nap, máris meleg van. Ez nem túl jó a gumik, különösen a közepes keverékűek szempontjából, amelyet alacsonyabb üzemi hőmérsékleti tartományra terveztek.
A csapat az éjszakai munkastopot megszegve, a jokerét kijátszva hajnalig dolgozott a finn versenyző autóján, aztán pár óra pihenés után reggel folytatta rajta a munkát. Még most is szét van szedve, a bakon áll, és az imént szerelték vissza bele a sebességváltót. Az edzés elejéig szinte biztosan nem fognak végezni vele. A Sky szerint elektronikai eredetű problémáról van szó.
Egy mért körben és a versenyszimulációk során is ők voltak a leggyorsabbak. Az európai szezon kezdetére szokás szerint mindenki fejlesztésekkel készült, de a Mercedes mutatta be a leglátványosabb újításokat. Az autójuk az elejétől a hátuljáig jelentős aerodinamikai ráncfelvarráson esett át, és több kg-ot sikerült lefaragniuk a tömegéből is. Hamilton előnye Räikkönennel szemben 3 tized volt, de úgy vélte a Ferrari valójában ugyanakkorát lépett előre, mint ők. Az edzéseken történteket itt elemeztük ki részletesen.
A Pirelli eredetileg nagyon magas, 22,5/20,0 psi-s minimális nyomást írt elő csapatok számára, de mivel a terhelés az új autókkal nem nőtt a várt mértékben, ezt mára 22,0/18,5 psi-re csökkentette, ami drámaian befolyásolhatja a gumik viselkedését. Így elvileg könnyebb lesz őket munkára fogni. Meglátjuk, ez milyen változást hoz.
Újabb részletek: a Sky megtudta, hogy az éjszaka teljesen új hajtásláncot szereltek be neki, de kiderült, hogy azzal gond van, ezért elölről kezdték az egészet, és betettek az autójába egy még újabbat. A Mercedes egyébként frissített motorral érkezett Barcelonába, de lehet, hogy Bottas egyáltalán nem tud majd részt venni ezen az edzésen.
Máris 11-en kirobogtak, egyelőre a kemény keverékű Pirelliken, amelyek itt a versenyzők többsége szerint csak dísznek alkalmasak.
Tegnap délelőtt egyetlen kör után lerobbant alatta a McLaren, miután sugárban ömlött belőle az olaj. A Hondánál eliismerték, hogy a motoron keletkezett egy óriási lyuk, de nem tudták megmondani, mitől. Alonso ezek után elment teniszezni a szállodába, elmondása szerint azért, hogy formában tartsa magát.
1:29.225 az ideje a kemény Pirelliken - tegnap délután egyébként a legutolsó helyen végzett. A Mercedes közben megerősítette a híreket Bottas motorjáról, azt írták, az először beszerelt új egységet "kis vízszivárgás" miatt kellett kicserélniük. Hamilton már megtett két ellenőrző kört, csak négyen nem jártak a pályán eddig.
Lehet, hogy meglazult a szivacs a pilótafülke peremén?! Hamilton menet közben többször direkt nekiütötte a fejét, ilyet még nem igazán láttunk. A Mercedes közben közölte azt is, hogy Bottas visszakapta az első négy versenyen használt motorját, tehát a régi specifikációval kell indulnia holnap, míg Hamilton autójában az új lesz. Ocon az elmúlt percekben egy 1:24.944-es körrel, már a közepes gumikon átvette a vezetést.
A közepes gumikon 1:22.494-es időt ment, 2,3 másodpercet verve az eddig vezető Oconra. Még mindig csak öten tettek meg mért kört. Vettel 0,912 mp-s hátránnyal a 2. helyen kezdett.
Egy hűtőkör után 1:22.409-re faragta le az idejét. Az első két szektorban abszolút legjobb részidőt ért el, de alig volt gyorsabb, mint az előbb. A rádión arra panaszkodott, hogy csúszkál ezeken a gumikon. Vettel nem ment még egy kört, már a garázsban van, míg a 3. helyet Kvjat szerezte meg.
Szűk 20 perc után még mindig csak tizenegyen iratkoztak fel a tabellára, amely így fest: Räikkönen, Vettel, Sainz, Kvjat, Massa, Ocon, Vandoorne, Stroll, Hülkenberg, Pérez, Alonso.
Paddy Lowe az imént elismerte, hogy az autók beállításait is jelentősen befolyásolja, de így könnyebb lesz kordában tartani a tegnap túlmelegedő hátsó gumik hőmérsékletét. Stroll a lágy gumikon felugrott az 5. helyre, míg Hamilton a közepeseken a 2. helyen kezdett, 0,370 mp-vel Räikkönen mögött.
Bár az FIA korábban azt mondta, nem látják szükségét a zónák módosításának, az új autókkal egyértelműen nehezebb előzni. Barcelonában eleve nagyon nehéz volt, valószínűleg ezért döntöttek úgy, hogy a célegyenesben kezdődő zóna 100 méterrel előrébb fog kezdődni, mint eddig. Hamilton az imént abszolút legjobb részidőt ért el a pálya elején, de összességében nem javított.
Wehrlein rákérdezett, hogy a csapata látja-e a legnagyobb terhelést kapó bal első hőmérsékletét, de azt felelték neki, a szenzor nem működik. A német amúgy a 14. helyen áll, a Red Bull párosa és Bottas azonban még nem tett meg mért kört.
Nem is rossz: a közepes gumikon megelőzi Massát, bár Räikkönentől 2,3 mp-vel elmarad.
Ő a 3. helyen kezd, 0,810 mp-vel Räikkönen mögött, míg Ricciardo ideje csak a 6. helyre elég, ő Sainznál is lassabb volt. Bottasnak egyre kevesebb esélye van rá, hogy részt vehessen ezen az edzésen.
A közepes gumikon Bottason kívül már mindenki járt a pályán, így állunk: Räikkönen, Hamilton, Verstappen, Vettel, Sainz, Ricciardo, Stroll, Grosjean, Alonso, Kvjat, Magnussen, Wehrlein, Massa, Ocon. Stroll az egyetlen, aki a lágy Pirellikkel érte el az idejét.
Räikkönen az első az éllovasok közül, aki a lágy gumikon hajt ki a pályára. Vettellel valami gond lehetett, mert ő a közepes gumikon is csak egy mért kört tett meg - talán elégedetlen volt a beállításokkal? Most ő is újra megjelent.
1:20.214 alatt teljesíti, azaz 2,2 másodpercet javított a közepeseken elért idején. Jön Vettel is...
Az első szektorban gyorsabb volt Räikkönennél, a másik kettőben viszont lassabb, összesen 0,242 mp-t kapott a csapattársától. Pedig a finn kicsit durván ment rá az egyik rázókőre; ezen a hétvégén végig ő tűnt a gyorsabbnak, meglátjuk, hogy az időmérőn is megtartja-e az előnyét.
Ő is megkezdi az időmérő szimulációját, Bottas azonban még mindig a garázsban van a dupla motorcsere után. Egyébként úgy tűnik, az alacsonyabb keréknyomás tényleg segített a csapatokon, mert sokkal kevesebb a kicsúszás, mint tegnap - igaz, Pérez pont most cáfolt ránk, amikor átrepült egy kerékvetőn.
Előny a Ferrarinál? Hamilton csak 1:20.595-ös kört ment, így Vettel mögött, a 3. helyen végzett, Räikkönentől pedig 0,381 mp-vel lemaradt. Hülkenberg felkapaszkodott mögé a Renault-val, de a hátránya az élen álló Ferrarihoz képest 1,456 mp.
Hamilton és Räikkönen is kb. 2,2 másodpercet javított a lágy gumikon, pedig a Pirelli azt jósolta, hogy "csak" 1,5 mp körül lesz a különbség, ami szintén nem kevés. Ez a stratégiákat is befolyásolni fogja holnap.
1,532 mp-vel volt lassabb Räikkönennél, de ami a Williams szempontjából fontosabb, elmaradt Hülkenbergtől is. Igaz, a 10-es kanyar előtt elfékezte magát. Stroll kapott egy újabb szett lágy gumit, és 6. lett vele, a csapattársánál azonban 8 tizeddel lassabb volt. Uh! A kanadai újonc nem nagyon tudja tartani a lépést Massával az idén, és akkor még finoman fogalmaztunk.
A Ferrari szerelői odafutnak, és visszatolják a garázsba. Ez nem túl biztató, mert tegnap is volt egy érdekes hibája: akkor úgy tűnt, a váltójával történt valami, de a csapat azt állította, egy kerék tört el, és igaz, hogy Vettel röviddel később folytatni tudta a körözést. Közben Grosjean, Magnussen és Ocon feljött a 6-7-8. helyre a lágy gumikon.
A Mercedesnek sikerült összeraknia az autóját, az utolsó percekben legalább letesztelheti, hogy minden oké-e. Ne felejtsük el, hogy a régi motorját kapta vissza. Palmer az előbb majdnem nekiment Grosjeannak.
Kiszállt az autójából, amit elkezdtek szerelni. A Ferrari a Twitteren azt írja, a telemetrián fedeztek fel valami rendellenességet, ezért állították le. Bottas viszont rögtön a 4. helyen kezdett a lágy gumikon, csak 3 tizeddel maradt el Hamiltontól. Nem rossz.
Verstappen is teljesítette az időmérő szimulációját az imént, a Red Bull az új fejlesztésekkel is a senki földjén van egyelőre. Így állunk: Räikkönen, Vettel, Hamilton, Bottas, Verstappen, Ricciardo, Hülkenberg, Massa, Sainz, Alonso, Grosjean, Magnussen.
A McLaren ma tűrhetően működik alatta, a hazai pályáján egyelőre a 10. helyen áll a lágy gumikon. Gyorsabb volt Grosjeannál.
Räikkönen és Vettel maradt az élen Hamilton és Bottas előtt, a Red Bull nem tudta tartani a lépést a Ferrarival és a Mercedesszel, de mindkét élcsapatnál gond volt egy-egy autóval. Köszönjük a figyelmet! Hamarosan jelentkezünk az összefoglalóval is.