VETTEL Sebastian (ger) Ferrari SF70-H team scuderia Ferrari, action during 2017 Formula 1 FIA world championship, Spain Grand Prix, at Barcelona Catalunya from May 11 to 14 - Photo Florent Gooden / DPPI
Vágólapra másolva!
Túlbecsülték a terhelés növekedését, ezért szombattól az eredetihez képest alacsonyabb lesz a kötelező minimális guminyomás értéke a Spanyol Nagydíjon. Őszig valószínűleg nem vetik be újra a kemény gumikat sem.
A Spanyol Nagydíj helyszínén több versenyző morgolódott a gumik miatt, mivel úgy érezték, hogy a Barcelonára kijelölt keverékek túl kemények a pályához, ráadásul a Pirelli által megszabott minimális guminyomás-értékeket is túl magasnak találták. A szél mellett ez is szerepet játszhatott abban, hogy a pénteki edzések során sokan csúszkáltak.
A hétvégére az első gumikra 22,5, a hátsókra 20,0 PSI-s minimális nyomást határoztak meg, holott az előszezoni teszteken ugyanezen értékek 22,0, illetve 18,0 voltak.
Elsősorban tehát a hátsó abroncsok miatt aggódott a Pirelli.
"A 2 PSI-s emelést az indokolta, hogy a szimulációinkban sokkal nagyobb terhelésnövekedést láttunk. Ha ezt nem erősítik meg a tényleges adatok, és fölébecsültük a terhelést, csökkenteni fogunk a kötelező hátsó guminyomáson" - nyilatkozta a sportprogram főnöke, Mario Isola a Motorsport.com-nak még azelőtt, hogy a mérnökök kiértékelték az edzéseken begyűjtött adatokat.
"Gyakorlatilag egy egész kört elemeznek, vizsgálva a sebességet, a kerékdőlést. Nem kizárólag a terhelt gumikat figyelik, mivel gyakran a terheletlenek is jelentős függőleges terhelést kapnak nagy tempónál."
A pénteki edzésnap adataiból azonban kiderült, hogy a gumigyártó feleslegesen aggódott, ezért megnyomta a reset gombot:
szombattól 22,0, illetve 18,5 PSI lesz az első és a hátsó abroncsokra előírt minimális nyomás, vagyis szinte annyi, mint a korábbi teszteken volt. A Pirelli óvatosságát az indokolta, hogy Barcelonába mindegyik csapat egy nagy adag fejlesztéssel készült, és a növekvő leszorítóerőtől nőhet a gumik terhelése.
Őszig a polcon maradhatnak a kemény gumik
A szerkezeti átalakítások következtében az idei szezonban már nem kopnak úgy a gumik, mint az előző években, a „lágy", „közepes" stb. nevezetű típusokkal jóval több kört lehet megtenni, mint azonos nevű elődeikkel. Ez azt is eredményezi, hogy az egyes pályákra a korábbiakhoz képest a skála puhább darabjait lehet elvinni.
Barcelonában kibukott, hogy az itt debütáló kemény gumik már egyszerűen túl kemények; a csapatok csak dísznek használják őket, vagy legfeljebb az első szabadedzésen a fejlesztésekkel kapcsolatos mérésekhez.
Isola azt mondta, a tervek szerint már meg kellett volna hozniuk a döntést arról, hogy ezt a keveréket idén másodjára bevetik-e a Brit Nagydíjon, de
a döntést elhalasztottuk a barcelonai verseny utánra,
hogy több információt nyújthassanak a csapatoknak a teljesítményükről." Innentől ugyanis az istállók maguk állíthatják össze a három gumitípusból a versenyzők hétvégi készletét, miután a szezon első öt futamára a gyártó egységesen jelölte ki azt.
A Pirelli később dönti el, mi legyen a kemény gumikkal, melyeket talán csak október elején, a Malajziai vagy a Japán GP-n vetik be újra. "Azt tervezzük, hogy használni fogjuk őket Szuzukában - mondta Isola a Japán Nagydíj otthonáról, ahol Barcelonához hasonlóan sok a gumikat megterhelő gyors kanyar. - Szepangban is nagy a terhelés, de tavaly az új aszfalt ott kevésbé volt dörzsölte az abroncsokat."
A gyártó sportigazgatója egyúttal megvédte a gumiválasztást a Spanyol GP-re: szerinte a szuperlágy keverék túl agresszív opció lett volna a hétvégére. Télen, a hűvösebb körülmények között jól működött, de a mostani magasabb hőmérsékletet is figyelembe kellett venniük a döntésnél.