Lewis Hamilton végzett az élen a Belga Nagydíj péntek délutáni szabadedzésén, a Mercedes várt fölénye mégsem érvényesült teljes mértékben. Kimi Räikkönen a Ferrarival közel maradt Hamiltonhoz, Valtteri Bottast pedig meg is előzte, és Max Verstappen a Red Bullt is fél másodpercen belül tartotta a tempót diktáló Mercedeshez képest.
A csapatok hosszú etapos tempójára azonban csak részben derült fény, mert fél órával a leintés előtt megérkezett Spába az eső.
A lágy – azaz az itteni kínálatból a legkeményebb – gumikon Hamilton ismét utolérhetetlen volt, az edzés elején jobb kört futott velük, mint a többiek a szuperlágyakkal. Amikor a mezőny tagjai szűk fél órával később, az ultralágy Pirelliken lebonyolították az időmérő-szimulációikat, ismét ő bizonyult a leggyorsabbnak. Egyedül neki sikerült 1:45 alá szorítania a köridőt, sőt még a 2009-es pályacsúcsot is 3 tizedmásodpercre megközelítette.
A spái specialistának számító Räikkönenre ugyanakkor csupán 0,262 másodpercet vert, ami egy ilyen hosszú pályán nem sok. A Ferrarik a riválisaikkal ellentétben egy második körrel is megpróbálkoztak az ultralágy gumikon, de nem tudtak javítani, s bár Sebastian Vettel végül Verstappentől is kikapott, a hosszú etapok során sokkal erősebb tempót diktált mindenki másnál, ráijesztve a favoritként Belgiumba érkező Mercedesre.
A Red Bull kétféle beállítási iránnyal próbálkozott.
Míg Verstappen a Spában szokásos közepes leszorítóerős hátsó szárnyat használta, Daniel Ricciardo autójára a monzai, szinte teljesen lapos változatot szerelték fel. Ennek köszönhetően a Renault lóerődeficitje ellenére is ő volt a leggyorsabb az egyenesben, valamint a pálya első és utolsó szektorában ő érte el a legjobb részidőt. A kanyargós középső részen azonban annyit vesztett, hogy 1,3 másodperces hátránnyal csak 6. lett, alig előzve meg Nico Hülkenberget.
Ráadásul Fernando Alonsón kívül csak Ricciardo ment ki a pályára, mégpedig az intermediate gumikon, amikor az edzés végén már zuhogott az eső. Nem is tagadta, hogy a vizes pályán, a kis leszorítóerős konfigurációval rémisztő volt behajtani az Eau Rouge-ba.
A mezőny végén ismét a Sauberek végeztek, míg Felipe Massa részt sem tudott venni az edzésen, miután délelőtti kicsúszása során megrongálta a Williams túlélőcelláját.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Szép napot mindenkinek! A csodálatos Spában hamarosan kezdődik a Belga Nagydíj második szabadedzése. Az idő továbbra is szép, bár kissé fátyolfelhős. Nincs túl meleg, csak 22 fok van, és az aszfalt is alig 30 fokos.
1:45.505-ös idejével a Ferrari négyszeres spái győztes versenyzője érte el a legjobb időt, 2,8 másodpercet verve az egy évvel ezelőtti etalonra, és 1 máris másodpercre megközelítve a még 2009-ben elért pályacsúcsot, amely így akár már ma megdőlhet. Räikkönen azonban az ultralágy gumikon volt ennyire gyors, míg Hamilton a két fokozattal keményebb lágyakon is mindössze 53 ezreddel maradt el tőle, a keverékeket figyelembe véve tehát az ő teljesítménye volt a legátütőbb.
Miután a Magyar Nagydíjat szédülés miatt hagyta ki, a Williams brazil versenyzője délelőtt összetörte az autóját a Malmedy kanyarnál, és mivel a túlélőcella is megsérült, újra át kell mennie a gépátvételen, ami ma már nem lehetséges - ezért Massa nem vehet részt ezen a szabadedzésen. Bár azt állította, kissé szokatlan kicsúszásának semmi köze nem volt a hungaroringi rosszullétéhez, amely az egyensúlyérzékét is érintette, Pat Symonds a csapattól úgy tudja, Massa érthetetlenül nagy tempóval érkezett meg a kanyarhoz. Igaz, még a gumijai is hidegek voltak.
A Haas párosa hajt ki elsőként, de Magnussen a lágy, Grosjean viszont a szuperlágy Pirelliken. Az eső valószínűsége ezen az edzésen hivatalosan 20%. Spában soha nem lehet teljesen az előrejelzésekre hagyatkozni, egyelőre azonban száraz hétvégét várunk.
Felső állásban ragadt, és úgy tűnik, Magnussené is. Mi a fene történik itt? Ez nem biztonságos, de nagyon ritka hiba. Délelőtt Alonsónak is voltak gondjai a DRS-szel amúgy. Mindkét Haas visszatért a bokszba, Räikkönen viszont kiment a lágy gumikon.
Nem siet kifelé a pályára: kabátban és kapucniban sétálgat a garázsban, közben zenét hallgat, és ritmusra rázza a fejét. Vettel kissé késve érkezett a garázsba, útközben megállt beszélgetni kicsit Christian Hornerrel és Helmut Markóval. Közben Palmer megtette az első mért kört: 1:48.846.
1:47.049-es kört ment a lágy gumikon, mögötte Hülkenberg és Vandoorne van. Még csak négyen tettek meg mért kört, nyolcan a pályán sem voltak kint eddig - köztük a két Mercedes.
A 9-es kanyarhoz érkezett meg túl nagy tempóval, úgyhogy elfékezte magát, és lesodródott a külső rázókőre. Félbe kellett hagynia a körét, de más baj nem történt. Az ő Ferrariján a szuperlágy gumik vannak.
Úgy egy percig Vertappen állt az élen, aki a szuperlágy gumikon 1:46.481-es eredményt ért el, de Vettel most 76 ezredet vert rá. Kvjat arra panaszkodott a rádión, hogy nem húz a motorja. Már kilencen tettek meg mért kört.
Az első szektorban abszolút legjobb részidőt ért el, de középen valamiért rengeteg időt vesztett. Az ő autóján egyébként gyakorlatilag monzai, szinte teljesen lapos hátsó szárny van, míg Verstappenén egy kicsit meredekebb, ami ránézésre jobban passzol Spához.
Az első negyed óra után így állunk: Vettel, Verstappen, Räikkönen, Sainz, Ricciardo, Ocon, Kvjat, Vandoorne, Hülkenberg, Palmer, Alonso, Ericsson, Wehrlein.
Végre kijöttek: Hamilton a lágy, Bottas a szuperlágy gumikat kapta meg az első etapra. Már mindenki járt kint a pályán.
A versenyzők a szabályok szerint évente egyszer használhatnak különleges dizájnt, a holland értelemszerűen a lényegében a hazai versenyének számító Spát választotta:
Ricciardo az imént a motorja vezethetőségére panaszkodott, vissza is tért a bokszba.
Hamilton nem viccelt: a lágy gumikon 7 tizeddel gyorsabb volt Bottasnál, aki 7 századot vert Vettelre. Az új legjobb idő 1:45.634 - ez még elmarad Räikkönen délelőtti eredményétől.
Úgy tűnt, bosszút akart állni rajta, mert a mexikói későn engedte el. Miután elment a Force India mellett, Magnussen befékezett előtte. Bottas az első szektorban mindenkinél gyorsabb volt, de aztán nem javított.
Milyen szokatlan! Ezúttal arra panaszkodik, hogy az autója úgy viselkedik, mintha jégen vezetne. A 14. helyen áll, Magnussen csak a 16.-on.
Na jó, nem üres, de csupán hárman vannak kint rajta. A Ferrarik után a Mercedesek is visszatértek a garázsba.
Hamiltont tájékoztatták, hogy a második körében senki nem javított. A gumik menedzselése itt az időmérőn is kritikus lesz. Hamarosan megkezdődnek az időmérő-szimulációk, elsőként Palmer ment ki az ultralágy Pirelliken az imént.
Ez a lista ígéretes a Red Bull számára, de mint az előbb említettük, az ausztrál autóján Monza-típusú hátsó szárny van. Verstappen a normáli szárnnyal jóval lassabb volt:
Az ultralágy gumikon az élmezőnybe repítette a Renault-t, Vettel és Verstappen közé. Apropó, Vettel: ő is megjelent a pályán az ultralágyakon.
Palmert megkérdezték, hogy a később várható eső ellenére is kint akar-e maradni még egy gyors körre. Hm. Vettel jó tempót diktál...
Az ultralágy Pirelliken 1:45.235-ös kört ment. Ez a nap legjobbja, de csak 4 tizeddel jobb, mint Hamilton korábbi, lágy gumis eredménye. Jön Bottas is...
Bottas 55 ezredet vert Vettelre, de ferraris honfitársa nála is 165 ezreddel gyorsabb volt, 1:45.015-re javítva az etalont. A pálya közepén brutálisan gyors volt, bő fél másodpercet vert Vettelre és Bottasra.
Az időmérő-szimulációkat annak ellenére ő zárta az élen, hogy egyik szektorban sem érte el a legjobb részidőt. Elsőként sikerült 1:45 alá szorítania az időt: 1:44.753. Érdekes módon Vettel újra próbálkozik, és az első szektorban abszolút legjobb részideje van...
Középen is egyéni legjobbat ment a második körében, de a pálya végén túl sok időt vesztett. A Mercedesek nem is próbálkoztak újra az ultralágyakon, amelyekkel a Ferrari hagyományosan jobban bánik. Verstappennek az imént sikerült beférkőznie Vettel elé, a 4. helyre.
A Monza-szárny nem működik a Red Bullon, bár Ricciardo most is a szuperlágy Pirelliken van kint, még nem vetette be az ultralágyakat.
Miután a többség teljesítette az időmérő-szimulációját: Hamilton, Räikkönen, Bottas, Verstappen, Vettel, Hülkenberg, Ocon, Sainz, Palmer, Alonso, Pérez, Ricciardo, Grosjean, Vandoorne, Kvjat, Magnussen. Az első öt fél másodpercen belül van, ami egy ilyen hosszú pályán nem sok, a 6. helyezett Hülkenberg hátránya viszont már 1,688 mp - a középmezőny ennyire le van szakadva.
Így javítottak a versenyzők a szuperlágyról az ultralágy gumira váltva:
BOT 1:46.331 > 1:45.180
VET 1:46.405 > 1:45.235
VER 1:46.481 > 1:45.225
OCO 1:47.858 > 1:46.473
PER 1:47.973 > 1:46.894
A két keverék között tehát a jelek szerint 1,2-1,4 másodperc a különbség, nyilván az ultralágy javára. Elég sok.
Végre, jóval a többiek után, ő is megkapta az ultralágy Pirelliket. Közben sokan nekiláttak a versenyszimulációjuknak, köztük Räikkönen, Bottas és Vettel.
Mégpedig a 4-es kanyarnál, azaz az Eau Rouge tetején, a lágy gumikon. Ricciardo abszolút legjobb részidőt ért el a pálya elején...
A lapos hátsó szárny jóvoltából az első és utolsó szektorban mindenkinél gyorsabb volt, a középső, kanyargos részen viszont nagyon lassú, úgyhogy összességében 8 tizeddel lemaradt az 5. helyezett Vetteltől is.
A versenyirányítástól érkező hivatalos üzenetekben az szerepelt, de valószínűleg tévedés volt, csak átvágta a bal oldali rázókövet a domb tetején.
A többség az ultralágy gumikat használja az első etapjához, csak Räikkönen a lágyakat, Sainz pedig a szuperlágyakat. Eddig Vettelé a legjobb kör, a legutóbbit 1:49.692 alatt tette meg. Az élmezőny többi tagja 1:50 fölött van.
A nézők már el is kezdték felvenni az esőköpenyeiket. A csapatok így nehezen fognak hosszú etapos adatokhoz jutni...
Alonsót tájékoztatták, hogy egyelőre csak szemerkél az 5-6. kanyarnál, de egyértelműen hevesebb esp érkezik. Egyelőre mindenki zavartalanul folytatja a körözgetést - valószínűleg nem sokáig... Ricciardo is megkezdte a hosszú etapját az imént.
Akárcsak Hülkenberg. A csapatok még azt is gyorsan ki akarják próbálni, mielőtt az eső komolyabbra fordul.
Bement a bokszba, feltették az autójára a lágy gumikat, és már éppen el is indult volna, amikor jeleztek neki a lámpával, hogy álljon meg. Alighanem megérkezett a zuhé. Igen: másokat is visszahívtak a garázsba.
Úgy tűnik, az első edzés alatt később is visszatették az autójára az első 40 percre szánt gumikat, ezért vizsgálatot indítanak a Williams ellen. Magnussen eddig kint volt a pályán, de az eső miatt most végül ő is befejezi az etapját.
Ez már valószínűleg nem is fog változni, várhatóan már akkor sem javít majd senki, ha az eső eláll:
Az időjárást elnézve ez nem is csoda:
Ricciardo kimerészkedett, sőt Alonso is. Mindketten az intereket kapták meg. Remélhetőleg nem csapják oda az autót, mert a pálya bőven elég vizes a rendes esőgumikhoz is. Ricciardo máris kicsúszott, bár valószínűleg csak a rajtolást gyakorolni küldték ki.
Alonso - aki a sisakján megemlékezett a barcelonai terrortámadás áldozatairól - szintén visszaevickélt a garázsba. Más egyelőre nem kockáztatja meg, hogy megsérüljenek az autói, az eső ugyanis rendesen zuhog.
"Vettel hosszú etapja elképesztő volt, sokkal gyorsabb, mint bárki másé. Szerintem a Ferrari még nem teregette ki a lapjait" - nyilatkozta a Mercedes főnöke a Sky-nak az imént. Hát, mst már nem is fog többre fény derülni...
A hosszú etapok felét elmosta az eső, de az időmérő-szimulációját mindenki teljesíteni tudta. Végül Hamilton érte el a legjobb eredményt, máris 3 tizedre megközelítve a körrekordot, de Räikkönen alig 0,262 másodperccel maradt le tőle, sőt Bottas, Verstappen és Vettel is fél másodpercen belül maradt hozzá képest. Köszönjük a figyelmet! Hamarosan jelentkezünk az eredményekkel és az összefoglalóval is.