Vettel pályacsúccsal nyert, a Mercedesek szenvedtek
2017. szeptember 29. 08:52
A Ferrari uralta a Malajziai Nagydíj péntek délutáni szabadedzését, amelynek aggasztó baleset vetett véget: Romain Grosjean defektet kapott egy meglazuló csatornafedélen, és kicsúszva összetörte az autóját. A tréninget emiatt 17 perccel a leintés előtt megszakították, és nem is indították újra, mert a versenyigazgató, Charlie Whiting a helyszínre sietett szemlét tartani.
A lassításból úgy látszott, Valtteri Bottas Mercedese feltépte a 13-as kanyar rázókövébe süllyesztett csatornafedelet. A mögötte érkező Kimi Räikkönen kicsit más ívet követett, ezért pár centivel elkerülte a kritikus pontot, Grosjean viszont éppen a sréhen felfelé álló fedélnek ütközött. Ettől azonnal jobb hátsó defektet kapott, és az autója nagy sebességgel, irányíthatatlanul a szemközti gumifalba csapódott. Ő maga szerencsére a saját lábán szállt ki a pilótafülkéből, de így is el kellett látogatnia a pályakórházba.
A megszakítás miatt a csapatok csak a felét tudták teljesíteni a versenyszimulációiknak, a hosszú etapokon azonban addig a Ferrari tűnt a leggyorsabbnak.
A sok aerodinamikai fejlesztéssel, többek között új padlólemezzel Szepangba érkező csapat autói a lágy és a szuperlágy gumikon is megközelíthetetlenek voltak: Vettel alig 16 perc után már a lágyakon is új körrekordot állított fel, aztán az időmérő-szimulációja során 1:31.261-re javította az idejét, 1,3 másodpercet verve a korábbi pályacsúcsra. Räikkönen 6 tizedes hátránnyal is simán szerezte meg a 2. helyet.
A Red Bull párosa 8 tizeddel elmaradt Vetteltől, és elismerték, hogy miután a délelőtti esőben az élen végeztek, száraz pályán nem értek a Ferrari nyomába. Az igazi meglepetés az, hogy ez a Mercedesnek sem sikerült: bár Szepang papíron inkább nekik kedvez, végig látványosan szenvedtek az alulkormányzottságból hirtelen támadó túlkormányzottság miatt. Az edzés során, pár perc különbséggel Valtteri Bottas és Lewis Hamilton is kicsúszott, s bár az autójuk nem sérült meg komolyabban, szombatig fel van adva nekik a lecke, ha előrébb akarnak lépni.
A helyzetüket jól mutatja, hogy 1,4 másodperccel voltak lassabbak Vettelnél, és még Fernando Alonso is beférkőzött eléjük a McLarennel. A legjobb tíz közé még a két Force India, valamint a renault-s Nico Hülkenberg verekedte be magát.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Szép napot mindenkinek! Hát, Szepangban nem indult igazán szépen: az első szabadedzést csak félórás késéssel tudták elindítani az özönvízszerű eső miatt, így a másfél helyett csupán egy óráig tartott. Azóta viszont kisütött a nap, s bár vannak felhők az égen, a második edzésre várhatóan száraz lesz a pálya, előkerülhetnek a slick gumik is. Délelőtt mindenki intermediate-eken érte el a legjobb idejét.
Az esőben Verstappen és Ricciardo váltogatta egymást az élen, a többiek nem tudtak beleszólni a Red Bull háziversenyébe. A végén Alonso közelítette meg őket a legjobban, de ő is 1,6 másodperccel volt lassabb Verstappennél. A Ferrarik és a Mercedesek hátránya még nagyobb volt, bár felmerült a gyanú, hogy sokan spóroltak az interekkel, amelyekre a hétvége további részében még szükségük lehet.
Pár érdekesség az elmúlt egy-két órából: Alonso még nem döntötte el, marad-e a McLarennél, a Kínai Nagydíj három évre hosszabbított az F1-gyel, a csapatok aggódnak, mert az FIA távozó szakértője a Renault-hoz vihet technikai titkokat.
Ez volt Hermann Tilke első, és Isztambullal együtt sokak szerint a legjobb F1-es pályája, de az idén rendezik rajta az utolsó Malajziai Nagydíjat - legalábbis egyelőre. Az ország úgy érezte, nem éri meg tovább otthont adni a versenynek, mert a kiadások nem térülnek meg. 1999 óta volt náluk rendszeres vendég az F1.
A levegő tulajdonképpen "csak" 29 fokos, de a páratartalom 73%-os, ezért melegebbnek érződik. Az aszfalt hőmérséklete máris 42 fok, és elég meredeken emelkedik. Közben megkezdődött az edzés, a két Sauber az első a pályán.
Ahogy az várható volt, a délelőtt elvesztegetett idő miatt a csapatok gyorsan belecsaptak a lecsóba. Már kilencen vannak a pályán, köztük a két Ferrari. Alonsót most szíjazzák be.
Úgy érzi, kiegyensúlyozatlan valamelyik kereke, de ez nem akadélyozza meg abban, hogy 1:33.486-tal azonnal az élre álljon,. Közben nyolcan már mért kört is megtettek, a legtöbben a lágy gumikon, bár a Toro Rossók a közepeseken vannak kint.
Elsőre 0,3 mp-vel lassabb volt Räikkönennél. Már Pérez áll a 3. helyen, Massa az első, aki szuperlágy Pirelliken ment ki a pályára.
Az idei autók annyival gyorsabbak, hogy Räikkönen legelső slick gumis köre a hétvégén 1,5 mp-vel jobb, mint amivel Hamilton tavaly megnyerte ezt az edzést. Még a pályacsúcstól is csak 9 tizedre van...
Raikkönen és Vettel is javított, a holland mégis 97 ezredet vert a finnre, 1:32.739-re javítva az etalont. Pedig az utolsó kanyarban megérkezett Ocon Force Indiája mögé. Jó sűrű a forgalom odakint, Bottas egyelőre csak a 6. helyen áll a Mercedesszel.
Óriási füstfelhő tört elő az autója hátuljából, amikor megérkezett a garázs elé. Nem volt túl bizalomgerjesztő... Massa a szuperlágy gumikkal is csak a 6. helyig jutott, már 17-en iratkoztak fel a tabellára. Érkezik Hamilton is.
Elsőre 1,3 mp-vel lassabb volt Verstappennél, ls majdnem ennyivel a Ferrariknál is. Ricciardo 6 tizedes hátránnyal a 4. helyen indított.
Az első szűk negyedóra után így állunk: Verstappen, Räikkönen, Vettel, Ricciardo, Bottas, Ocon, Massa, Hamilton, Grosjean, Pérez, Stroll, Alonso. Massa, Stroll és Alonso a szuperlágy, a többiek a lágy gumikon tették meg a legjobb körüket eddig.
Három századot vert az eddigire: 1:32.566. Az előbb visszatért a garázsba, de pár perc után újra megjelent a pályán, és a Ferrari számára biztató, hogy a már használt szett lágy gumival érte el az iménti idejét. A Mercedes egyelőre nem mozog túl komfortosan a pályán: Hamilton és Bottas most javított, de így is 7 tizedre vannak Vetteltől.
Az iménti füstölést csak az okozta, hogy olaj ömlött a kipufogóra. "Amikor ilyesmit látok, mindig maajdnem szívrohamot kapok" - mondja Franz Tost csapatfőnök a Sky-nak. Közben Vettel tovább javított, az ideje már 1:32.456. 0,283 mp-vel vezet Verstappen előtt.
Miközben Vettel odakint körözget, az ő autója bakon áll, és dolgoznak rajta. Bottas közben tett egy kirándulást a kavicságyba és a fűre a 11-es kanyarnál, miután Massa Williamsét kikerülve túlságosan ráment a kerékvetőre. Nem biztos, hogy a Mercedes padlólemeze szerette ezt...
A Pirelli szerint ennek 60% a valószínűsége, ezért nem meglepő, hogy a csapatok ennyire igyekeznek. Bottas a kicsúszása után visszatért a garázsba, és kiszállt a pilótafülkéből, amíg megvizsgálják az autóját.
Hm, ez nem indul jól a Mercedes számára. Hamilton túlságosan ráment a 8-as kanyar belső rázójára, ami kibillentette az autóját az egyensúlyából, és füstölő kerekekkel keresztbe állt, kisodródva a külső bukótérbe. Vissza is menekült a bokszba.
A délelőtti edzés óta szállították le nekik az új alkatrészt, lehetséges, hogy ezt szerelik fel Räikkönen autójára. Az első rohamnak vége odakint a pályán, most csak Sainz és Pérez van akcióban. Hamarosan várhatóak az időmérő-szimulációk a szuperlágy gumikon, főleg, ha későbbre tényleg esőt várnak.
Az iménti kicsúszások után. Közben Sainz is driftelt egyet a kavicságyban, pont a 11-es kanyarnál, ahol az előbb Bottas is.
Úgy tűnik, ő lesz az első, aki nekivág az időmérő-szimulációjának. Alonso is a szuperlágyakon jelent meg a pályán, de ő egy használt szetten, mert már az edzés elején is azon volt kint. Sainz a kicsúszása után a túlkormányzottság miatt "vezethetetlen" Toro Rossóra panaszkodik.
Az első szektorban abszolút leggyorsabb volt a Renault-val, de összességében 6 tizeddel elmaradt Vettel lágy gumis idejétől. Verstappen és Ricciardo is megjelent...
1:32.099-re javítva a pályacsúcsot, a szuperlágy gumikon 0,357 mp-t verve Vettel lágy gumis idejére. Elég lesz? Kétséges. Verstappen az első szektorban gyorsabb volt nála, de középen lassabb, aztán az utolsó kanyar bejáratát elrontotta, így csak 3. lett, 0,410 mp-vel lemaradva Ricciardótól, és nem előzve meg Vettelt sem. Verstappen "hihetetlen alulkormányzottságra" panaszkodva visszatért a garázsba. A Ferrarik is kihajtottak a bokszból...
Vettel hihetetlen időt megy: 1:31.261-re javítva a körrekordot. Ezzel 6 tizedet ver Räikkönenre is, Ricciardóra pedig 0,838 mp-t. Upsz! Vajon a Mercedesnek lesz válasza erre? Hamarosan kiderül, mert Bottas megjelent a pályán. Hamilton első futóművén módosítottak a kicsúszása óta.
Egy elfékezés után. Bottas köre nem tűnik túl ígéretesnek...
A Mercedes tovább szenved: a finn szuperlágy gumis ideje 1,459 mp-s hátránnyal csak az 5. helyre elég a Ferrarik és a Red Bullok mögött. Hamilton még mindig a garázsban van, ő még nem teljesítette az időmérő-szimulációját.
Amikor Magnussen erre panaszkodik a rádión, azt a választ kapja, hogy Grosjean ugyanerről számolt be. A szuperlágy gumikon nem az igazi a balansz, csak a 17-18. helyen állnak.
Ő is kidugta az orrát a garázsból, meglátjuk, mire megy a Ferrarik és a Red Bullok ellen. Bottas egy második gyors körben megpróbált javítani, de nem jött össze neki.
Egyik szektorban sem tudta megverni a Ferrarikat, ráadásul az utolsó előtti kanyarban megcsúszott, úgyhogy 1,416 mp-s lemaradással csak 5. lett. Hm. Bottasnál 4 századdal volt gyorsabb. A Mercedesnek van dolga holnapig bőven...
Azért ez jól mutatja, hogy az Ezüstnyilakkal nincs minden rendben. A spanyol 1:32.564-es idővel lett 5., azaz beférkőzött a Red Bullok és a Mercedesek közé. Biztató.
1,601 mp-s hátránnyal, megelőzve Hülkenberget. Most már mindenki kint volt a szuperlágy gumikon, úgy tűnik, Verstappen már meg is kezdi a versenyszimulációját.
Az időmérő-szimulációkat kényelmesen uralta a Ferrari, a Mercedes meglepetésre küszködött. Így állunk: Vettel, Räikkönen, Ricciardo, Verstappen, Alonso, Hamilton, Bottas, Pérez, Hülkenberg, Ocon, Palmer, Massa, Vandoorne, Stroll, Gasly, Sainz, Grosjean, Magnussen, Wehrlein, Ericsson.
Ennyit javítottak a versenyzők a lágy gumikról a szuperlágyakra váltva:
Vettel 1:32.456 > 1:31.261
Verstappen 1:32.739 > 1:32.509
Räikkönen 1:32.836 1:31.865
Ricciardo 1:32.953 > 1:32.099
Hamilton 1:33.228 > 1:32.677
Bottas 1:33.247 > 1:32.720
Ocon 1:33.746 > 1:33.096
Sainz 1:34.117 > 1:34.104
A Ferrarik 1 teljes másodpercet tudtak javítani, a Mercedesek csak 5-6 tizedet.
Ericssont leszámítva mindenki a szuperlágy gumikat választotta, és egyelőre a hosszú etapokon is kimagaslóan a Ferrari a leggyorsabb. 1:35-36-os köröket futnak, a többiek jellentően 1:37 fölöttieket. Bottas legutóbbi ideje 1:38.218 volt.
Az előző etapja nem volt túl hosszú, máris a lágy gumikra váltott.
A gumifalban kötött ki, az autó rendesen összetört. Még az orvosi autót is bevetették, a becsapódás akkora lehetett, bár maga Grosjean szerencsére a saját lábán szállt ki a pilótafülkéből. Piros zászló...
Úgy tűnik, a 13-as kanyar külső rázóján Raikkönen Ferrarija felszívott egy csatornafedelet, Grosjean azon hajtott át, amitől a gumija azonnal felrobbant. Kétséges, hogy újra fogják inítani az edzést, mert ez komoly kérdéseket vet fel a pálya biztonságával kapcsolatban.
A tisztviselők a helyszínre sietnek megvizsgálni a pályát. Az alábbi képen látszik, hogy a csatornafedél már felfelé állt:
A baleset pedig így történt:
Charlie Whiting és Laurent Mekies vizsgálják a csatornafedél helyét. A hatékony vízelvezetésre persze Szepangban óriási szükség van a sok eső miatt.
Ezt a problémát holnapra muszáj lesz orvosolni.
Ahogy az várható volt. Grosjean már mosolyogva nyilatkozott: "Nem láttam semmit. Az ideális íven haladtam, amikor hallottam egy durranást hátulról, és a következő, amit érzékeltem, az volt, hogy a gumim szétszakadt."
Ez nem ideális, senki nem tudott igazán hosszú etapot menni a baleset miatt. Köszönjük a figyelmet! Hamarosan jelentjezünk az eredményekkel és az összefoglalóval is.